دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !
1
زمان مطالعه: 17 دقیقه
در این مطلب، به چگونگی انجام تعمیر، ابزار مورد نیاز، فوت و فن های کار و گام های تعمیر مبلمان خواهم پرداخت. اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید همه چیزی که به آن نیاز دارید در این مقاله هست.

اما برای استفاده از خدمات تعمیر مبلمان در تهران منزل توسط یک متخصص حرفه ای می توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. البته قیمت تعمیر مبل هم می‌تواند هدف شما برای جستجو در این بازار پر سر و صدا باشد.

ابزار اولیه تعمیر مبل

خوشبختانه برای تعمیر مبلمان به ابزارهای گران قیمت نیاز نخواهید داشت. من در استودیوی خودم، برای هر کاری ابزارهای مختلفی دارم اما شما به چیز زیادی نیاز نخواهید داشت. این شما و این هم لیستی از ابزار اولیه:

چسب حیوانی

چسب حیوانی

چسب یکی از مهم ترین موادی است که به آن نیاز دارید. انتخاب چسب خود به موفقیت یا شکست تان در تعمیر تاثیر دارد، پس آن را از قلم نیندازید. مقبره های مصری به لطف همین چسب حیوانی تا سالها بعد همچنان با قدرت پابرجا باقی ماندند. دلیل آنکه مبلمان های تاریخی تا صدها سال همچنان سالم باقی می مانند، استفاده از چسب حیوانی است.

چسب حیوانی دقیقا همان چیزی است که از نامش متوجه می شوید: چسبی که از پوست حیوانات ساخته شده است. چسب حیوانی مخصوص مبلمان از پوست گاو ساخته شده است. پوست ها را با آب داغ حرارت می دهند تا حالت ژلاتینی به خود بگیرند. پس از خشک شدن به حالت تکه تکه در آورده شده و به فروش می رسند. برخی کارخانه ها مواد افزودنی به آن اضافه می کنند تا روی چوب راحت تر مورد استفاده قرار گیرد.

زیبایی چسب حیوانی این است که پس از برخورد با آب داغ، دوباره آب شده و قابل استفاده می شود. ای نکار باعث می شود کار تعمیر هم موفق و هم آسان تر شود. چسب های ترکیبی مدرن به گونه ای روی سطح چوب قرار می گیرند، که اجازه نمی دهند هیچگونه چسب دیگری روی آن اعمال شود. در آخر تمام چسب ها شکست خواهند خورد. باور کنید. دیدم که مکان های اتصال آغشته به چسب گلوریا از هم باز شدند و این گونه تعمیرها زمان بسیار وقت گیر هستند. ساده است، وقتی یکی از این چسب های قشنگ و با کلاس را استفاده کنید دیگر هیچ چسب دیگری نمیتواند مکان های اتصال را دست به هم متصل کند. و وقتی در آینده تلاش می کنید دوباره آن را تعمیر کنید، باید بگویم مجبور خواهید کل آن را از هم جدا کرده و از اول همه چیز را شروع کنید.

یکی دیگر از نکات مثبت چسب حیوانی قدرت آن است. این موضوع به طور خلاصه شبیه به داستان گلدیلاک است: نه زیاد ضعیف، و نه زیاد قوی، درست به اندازه. روی حرف بازاریابان درباره قوی ترین چسب روی زمین حساب نکنید. چون به چنین چیزی نیاز ندارید. خطی موجود در یک اتصال که باید روی آن چسب اعمال کنید، برای هدف دیگری ساخته شده است. راجع به آن فکر کنید: وقتی صندلی به پشت روی زمین سقوط می کند، دوست دارید چسبتان از هم باز شود یا قسمت چوبی آن در هم بشکند؟ اضافه کردن چسب بیشتر بسیار آسان تر از آن است که زبانه جداشده اش را به هم وصل کنید.

راحت ترین و مورد استفاده ترین مدل ها چسب حیوانی مایع است. میتوان این بطری کوچک قهوه ای را در فروشگاه های فلزآلات پیدا کرد. چسب قهوه ای قدیمی پاتریک ادوارد، یکی دیگر از انواع این چسب هاست.

قلم موی چسب

قلم موی چسب

چون چسب حیوانی بر پایه آب ساخته می شود، من برای پخش کردن آن، از هر گونه قلم موی آبی که دارم استفاده می کنم. برای چسباندن اتصالات و روکش های چوبی، یک قلم موی 8/3 پهن کافی است.

گیره مخصوص

گیره مخصوص

اینجا نباید چیزی کم بگذارید. گیره های روغنی و زنگ زده گاراژتان را فراموش کنید. جدای از این که گیره های قدیمی برای وسایل ظریف مورد نظر بسیار سنگین هستند، باید اضافه کنم برای درست انجام شدن کار، باید از گیره های تمیز استفاده کنید. من از گیره های ایروین کویک گریپ استفاده می کنم، چرا که فشاری که آنها وارد می کنند به اندازه بوده، وزن کمی دارند، و پدهای داخلی دارند که مانع از آسیب وارد شدن به وسیله تان می a,n. یک گیره "36 6-4 برای خود تهیه کنید. مدل "12 نیز مناسب است.

چکش دد بلو 24 اونسی

چکش دد بلو 24 اونسی

هیچ چیز این چکش قشنگ نیست، اما پسر واقعا خوش دست است. این چکش در قسمت بالای خود قسمتی شنی دارند که باعث می شود در هنگام نیاز ضربه به درستی وارد شود.

سرنگ پزشکی یا سرنگ اپوکسی وست سیستم

سرنگ پزشکی یا سرنگ اپوکسی

برای اضافه کردن آب داغ به اتصال ها باید از وسیله ای استفاده کنید تا مقادیر کم آب را مستقیما به اتصال برساند. سرنگ های کوچک برای این کار عالی هستند. من آب را در ماکروویو حرارت می دهم، آن را در سرنگ میریزم و دقیقا به جایی که میخوام اعمالش می کنم.

سوهان یا سمباده 80 گریتی

سوهان یا سمباده 80 گریتی

قبل از دوباره چسب زدن، برای تمیز کردن اضافه های چسب از روی زبانه و و مادگی به وسیله ای نیاز داریم. شما که نمیخواهید چوب را از اتصالش جدا کرده و ببینید که گیره ها با چسب قدیمی سر جای خود چسبیده اند و باز نمی شوند. اگر وضعیت به گونه ای است که چسب حیوانی روی هم اعمال شده، این کار تنها برای سهولت است، نه چیز دیگر.

انژکتور فشار بالا

انژکتور فشار بالا

با اینکه داشتن این وسیله زیاد هم ضروری نیست، اما میتواند زمان زیادی را برایتان حفظ کند. با ایجاد سوراخی از زیر، به اندازه 16/1 روی اتصال میتوانید چسب حیوانی آب شده را در میان اتصال اعمال کنید. چندین بار زبانه را باز و بسته کنید، زمانی که چسب به بیرون مادگی تراوش کرد می بینید که بدون باز کردن وسیله، چسب تازه را به داخل اتصال تزریق کردید. با این کار 30 دلار بیشتر خرج می کنید، اما این سی دلار چندین ساعت وقت و تلاشتان را به جان می خرد.

اتصال ها را بشناسید

آخرین بار خلاصه ‌ای از قسمت های اصلی صندلی ها ارائه کردم. دانستن این موضوعات برای جلوگیری از کشمکش بر سر آنکه "اسپیندل" را چه صدا کنید، بسیار خوب است.

اما، چطور این چیزها کنار هم قرار می گیرند؟ تنها وقتی از فوت و فن آن سر در بیاورید میتوانید وسیله خود را به خوبی تعمیر کنید. پس بیایید به برخی از معمول ترین صدمات مبلمان ها نگاهی بیندازیم.

صدمه در زبانه و مادگی آن

این اتصال اساسی ترین مفصلی است که در یک صندلی قدیمی مشاهده خواهید کرد. این قسمت شامل یک حفره (مادگی) و یک زبانه زاویه ای است که با یکدیگر چفت می شوند. اتصال میتواند مستطیلی یا مدور باشد. این نوع اتصال در تمام قسمت های صندلی، پایه میز و صندوق های کشویی دیده می شود.

اتصال کام و زبانه ای

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

این نوع اتصال بهترین روش پیوستن دو تخته به صورت 90 درجه است. این حالت شامل شکلی مثلثی است (مانند یک نیم پاپیون، یا دم یک فاخته) که در یک تخته برش داده شده، سپس با قطعه ای به اندازه دقیقش به آن متصل می شود. بخش خوب این مفصل، قفل مکانیکی آن است که حتی قبل از چسب زدن تخته ها را به هم وصل می کند. این اتصال ها هستند که در هنگام بیرون کشیدن یک کشوی قدیمی به آن نگاه می کنید. اعتراف می کنم که واقعا زیبا هستند اما مطمئن باشید چیزی بیشتر از یک ظاهر زیبا هستند. این مفصل بسیار قوی است و به همین دلیل است که از آن استفاده می کنند.

اتصال با میخ

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

انقلاب صنعتی ساخت و سازها را مکانیکی کرد تا مبلمان های ارزان تری تولید شود. یکی از راه های به صرفه سازی ساخت و سازها جایگزینی اتصال های دارای زبانه و مادگی با اتصال های دو یا سه میخی بود. این مفصل به اندازه مفصل زبنه ای قوی نیست و تعمیر آن بسیار چالش برانگیز است.

انواع مختلفی از اتصال ها وجود دارند، اما این سه نوع از انواع خانگی هستند که در تعمیر به کارتان می آیند.

ده فرمان تعمیر مبلمان

به عنوان خلاصه ای از اصول این کار، لیستی با عنوان ده فرمان تعمیر مبلمان تهیه کردم. چون به عنوان یک یادآور محسوب می شود بهتر است آن را چاپ کرده و در اتاق کارتان قرار دهید. کمکتان می کند.

  • باشد که طرز کار صنعتگران اصلی را گرامی داریم.
  • باشد که از مواد جدید استفاده نکنیم.
  • باشد که از میخ استفاده نکنیم.
  • باشد که به دقت وسیله را از هم باز کنیم.
  • باشد که از گیره های مناسب استفاده کنیم.
  • باشد که ابتدا گیره ها را خشک کنیم.
  • باشد که پایان کار باشکوه مان را از سر نگیریم.
  • باشد که از پلی اورتان استفاده نکنیم.
  • باشد که در هنگام نیاز وسیله مان را به فردی متخصص نشان دهیم.

چهار راهکار که از طریق آن میتوانید مبلمان خود را تعمیر کنید

خب، چسب حیوانی را تهیه کردید. گیره ها را هم همینطور. چکش دد بلو چطور؟ آن هم تهیه شد. حالا حاضریم که دست به کار شویم. این هم چهار راهکار برای تعمیر مبلمانتان.

صندلی های از هم جدا شده

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

میتوان گفت این یکی از معمول ترین تعمیر هایی است که باید انجام دهید. ما بیشتر از دیگر اثاثیه از صندلی های خود کار میکشیم. بخاطر اینکه ساعت ها از آنها استفاده میکنیم، صدماتی نیز به آنها وارد می شود.

همه ما تجربه نشستن روی صندلی ای را داشته ایم که با هر تکان صدایی بخورد. شاید در موقعیتی بوده باشید که با هر تکان پایه هم جا بیرون می آمده اند و شما مجبور می شدید هر بار آنها را جا بزنید. بیایید قبل از اینکه کسی صدمه ببیند، آن را تعمیر کنیم.

اگر صندلی تنها یک اتصال جدا شده دارد و زبانه مدام از مادگی خارج می شود، فقط نیاز است با استفاده از چسب و گیره آن را سر جای خود برگردانید. اگر کاملا بیرون نیاید چطور؟ در این حالت، با استفاده از یک سرنگ پر فشار می توانید همه چیز را دست کنید. با استفاده از دریل حفره ای "16/1 در زیر اتصال به گونه ای که به مادگی راه یابد، ایجاد کنید. سپس چسب حیوانی خود را در کمی آب گرم رقیق کرده، سرنگ را پر کنید و آن را در داخل حفره اعمال کنید. برای اینکه چسب در تمام طول زبانه جریان یابد، تا زمانی که چسب از مادگی بیرون بزند آن را باز و بسته کنید. برای یک شب کامل به آن گیره بزنید. و کارتان تمام شد.

اگر چندین اتصال از هم باز شده باشند چطور؟ در این صورت بهتر است صندلی را کاملا از هم باز کنید. قبل از باز کردن تمام اتصال ها را بررسی کنید که هیچ کدام میخی نداشته باشند. اگر میخ داشتند، یا میتوانید با استفاده از میخکش آن را بیرون بکشید و یا در قسمت بالای آن حفره ای ایجاد کنید که برای خارج کردنش راه باز شود.

در ابتدا هر اتصال را با نوار نقاشی آبی برچسب گذاری کنید. بر مادگی ها و زبانه های چفت همدیگر حرف یا عدد مشابه هم قرار دهید. وقتی به تمام اتصال ها برچسب زدید، میتوانید به آرامی از هم باز کردن آنها را آغاز کنید. گیره کوئیک گریپی که پیشنهادش را داده بودم، میتواند به عنوان پخش کننده مورد استفاده قرار گیرد. میتوانید با استفاده از یک پخش کننده فشاری آرام و یکسان وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که در هر دو اتصال فشاری پخش شود.

اگر اتصال ها با پخش کننده فشار از هم جدا نمیشوند، از چکش خود استفاده کنید و ضربه ای آرام به آن بزنید. با ضربات آرام ساختار چسب در هم شکسته و زبانه آزاد می شود. اگر این کار هم موثر نبود، با استفاده از سرنگ پزشکی مقدار کمی آب گرم در اتصال تزریق کنید. اجازه دهید آب به مادگی برسد، و در آخر آب را پاک کنید. پس از آنکه کمی بگذرد، چسب نرم شده و راحت تر از هم جدا می شود. اتصال هایی که جدا نشده اند، باید پس از چند ضربه آرام رها شوند. سعی نکنید چیزی که نشکسته را تعمیر کنید.

وقتی تمام قسمت ها از هم باز شدند، گیره ها را باز کرده و هر گونه چسب را با یک سمباده 80 گریتی پاک کنید. با این کار میخواهیم بدون صدمه به چوب، چسب را بزداییم. این کار باعث می شود اتصالتان حتی پس از چسب زدن هم از هم باز شود.

زمانی که تمام اتصال ها تمیز شدند، بهتر است یک مونتاژ آزمایشی انجام شود. این گیره خشک نه تنها برای درک جریان مونتاژ مناسب است بلکه به شما نشان می دهد که آیا در سر هم بندی دوباره صندلی مشکلی خواهید داشت یا خیر. گاهی اوقات تکه های چسب می توانند کمکتان کنند. تمام قسمت ها را دوباره سر هم کنید و به اندازه ای آنها را فشار دهید که گویی واقعا در حال وصل کردنشان هستید. وقتی راضی شدید که کاملا از پس این کار بر می آیید، دوباره قسمت ها را از هم جدا کنید.

این چسب حیوانی تا قبل از آن که به به ژل تبدیل شود 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد.چسب را به زبانه و مادگی اعمال کنید و آن را به طور یکسان پخش کنید. تمام قطعات صندلی را روی هم سوار کنید و گیره بزنید. دقت کنید که فشار گیره ها را بیش از حد زیاد نکنید چون در این صورت ممکن است قاب آن از حالت اصلی خود خارج شود.

باید مقدار کمی چسب از اتصال تراوش کند. این موقع است که می فهمید مقدار مناسبی را اعمال کرده اید، یا نه. میتوانید اضافی چسب را با استفاده از یک پارچه در هنگامی که هنوز خشک نشده پاک کنید. یک شب کامل گیره ها را وصل نگه دارید. و حالا دیگر صندلیتان تعمیر شده است.

روکش جدا شده

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

با اینکه روکش بسیار زیبا و مقرون به صرفه است، اما می تواند مستعد آسیب باشد. در نهایت همه چسب ها با شکست مواجه می شوند و وقتی این اتفاق افتاد، تکه های کوچکی از هر نقطه ی روکش را مشاهده می کنید که از هم جدا شده اند. وقتی این اتفاق رخ داد، حتما تمام تکه ها را نگه دارید. تکه ها را در جای خود قرار دهید تا مطمئن شوید همه آنها را دارید. اگر تمام شکاف هایتان پوشانده شدند، پس یعنی روز خوبی دارید. اگر جاهای خالی داشتید، میتوانید با استفاده از چاقوی کوچک قطعه های جدیدی از روکش برای خود ببرید.

پس از این که مطمئن شدید تمام تکه ها را دارید، بررسی کنید که آیا چسب به کار رفته از نوع حیوانی است یا خیر. اگر روکش تان قدیمی است، مطمئن باشید چسب به کار رفته حیوانی است. اگر جدید است که خوب، کسی خبر ندارد چه میتواند باشد. بهترین راه آزمایش آن این است که کمی آب گرم یا آب دهان روی چسب زیر روکش بریزید. اجازه دهید 20 ثانیه باقی بماند. اگر چسبناک شد، خوشحال باشید چرا که چسبتان از نوع حیوانی است. اگر نه، باید با استفاده از چاقوی کوچک، با دقت و بدون آسیب زدن به چوب، تمام تکه های چسب را از روی سطح جدا کنید.

هنگامی که مطمئن شدید روکش و قسمتی که از آن جدا شده عاری از چسب است، چسب حیوانی خود را روی پشت روکش ریخته و آن را بچسبانید. برای گیره کردن، من گاهی از تکه های کوچک پلکسی گلاس استفاده می کنم تا با ایجاد فشار، سطح را هموار کند. اگر متناسب باشد، از تکنیک نوارچسب آبی استفاده می کند. به سادگی تکه ای از چسب نواری نقاشی را در وسط اعمال می کند و یک طرف آن را به روکش وصل کرده و تا هر جا نیاز داشته باشم میکشم. این کار روی لبه های بالایی بسیار کارساز است. پیچش روی نوار چسب باعث می شود بسیار قوی تر بوده و اجازه می دهد بدانید زیر آن چه اتفاقی می افتد. پس از اینکه ان را یک شب کامل باقی گذاشتید، چسب نواری را جدا کرده و اضافات چسب حیوانی را با آب گرم پاک کنید.

پیچ های جدا شده

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

هر چند کوچک، اما این مشکل بسیار رایج است. روشی که معمولا افراد با این مسئله کنار می آیند این است که لولا را برداشته و سعی می کنند یک تکه چوب جدید را سوراخ کنند. سپس با استفاده از دریل حفره جدیدی ایجاد می کنند. بیشتر مواقع این کار غیر ضروری است. یک راه دیگر برای مواجهه با این مشکل این است که حفره را کمی پر کنیم. برخی افراد با استفاده از خلال دندان اینکار را می کنند، اما من از پارچه استفاده می کنم. تکه کوچکی از پارچه بردارید، آن را به چسب آغشته کنید و سپس با استفاده از یک سوراخ کن آن را به داخل حفره هل دهید. سعی کنید پارچه را به یک سمت از حفره بکشانید، نه وسط آن. پس از اینکه چسب کاملا خشک شد، میتوانید با یک تیغ آن را تمیز کرده و سپس پیچ را مجددا نصب کنید. بیشتر مواقع با استفاده از دریل برای پیچ راه باز می کنم. این تعمیر آسان و قوی است و بعدها باعث مشکل نمی شود.

کشوهای گیر کرده

چگونگی تعمیرات مبل در منزل و به دست خود شما !

کمدی را میشناسید که هیچکس دوست ندارد از آن استفاده کند، آن هم بخاطر اینکه کشوهایش مدام گیر می کنند؟ بیایید نگاهی به آن بیندازیم. وقتی بیرون کشیدن کشوها کار سختی می شود، ابتدا نگاه می کنم که کنارها های کشو تا چه اندازه ساییده شده اند. در کمدهای که بیشتر از یک قرن از عمرش سپری شده، معمولا این بخش ها کهنه می شوند. وقتی کناره های کشو ساییده می شوند، سپس قسمت پایینی کشو کشیده می شود. همچنین، ریل های آن به مرور زمان شیار عمیقی ایجاد می کنند.

اجازه دهید راهکاری به شما ارائه دهم. اول، سعی کنید ریل ها را پیدا کرده و بچرخانید. اینکار زندگی دوباره ای به کشو میدهد. معمولا یا آنها را چسب کاری می کنند و یا میخ می زنند. آنها را به چسب آغشته کرده و در جای خود بچسبانید. در هنگام خشک شدن چسب، میخ ها آنها را نگه خواهند داشت.

بخش ساییده شده کشو را میتوان با قطعه چوبی جدید و با استفاده از چسب جایگزین کرد. این کار را به افرادی که توانایی کار با چوب را دارند، پیشنهاد می کنم. اگر در این کار سر رشته ای ندارید، پس شاید این ماموریت برای فردی متخصص ساخته شده است.

مشکلات دیگر مربوط به کشوها میتواند به فصل ها مربوط باشد. وقتی در بهار رطوبت زیاد می شود، چوب آب بیشتری از محیط جذب می کند، و متورم می شود. این موضوع باعث می شود چوب های متحرک سخت تر کار کنند.

اگر کشویتان تنگ شده است، جایی که متورم شده را پیدا کنید و آن را سوهان کنید. لبه های کناری است؟ یا لبه های بالایی؟ قسمت پایینی کشو گیر دارد؟ سعی میکنم وسیله های داخل کشو را کمتر کنم و کمی از آن را خالی بگذارم تا وضعیت را بررسی کنم. سپس مقدار بیشتری را خالی کرده و باز هم بررسی می کنم. در این کار اصلا عجله نکنید، هر بار متصل کردن کشو باید بازخوردی درباره تنظیماتی که ایجاد می کنید به همراه داشته باشد.

در انتها باید اضافه کنم که گاهی روغن کاری لبه و ریل کشوها کمک کننده خواهد بود. با این کار احتمالا میتوانید مقداری وقت برای خود تهیه کنید، اما مشکل اصلی حل نمی شود. ممکن است فقط به طور موقت مشکل را حل کند.

نتیجه

در خانه تعمیرات بسیار دیگری وجود دارند که با آنها مواجه می شویم اما فکر می کنم این مثال ها تصویر کلی تعمیر مبلمان را برایتان فراهم می آورد. چند نکته کلیدی هستند که شما را در مسیر درست هدایت می کنند: 1. از چسب حیوانی استفاده کنید و 2. تعمیرات ناگهانی و تهاجمی را به حداقل برسانید. این دستورالعمل کاملا موفقیت آمیز است. هر زمان که خواستید بخش های اصلی وسیله ای را جا کرده یا جایگزین کنید، حتما دقت داشته باشید که این کار کاملا ضروری باشد. برای یک متخصص همیشه آسان تر است که به جای بخش های جدید که به چسب گوریلا آغشته اند، با چسب حیوانی کار کند و از مواد اولیه استفاده کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits