دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با بوی بد عرق بدن چه باید کرد؟
3
زمان مطالعه: 14 دقیقه
با بوی بدعرق بدن چه باید کرد؟آشنایی با راه های مناسب برای از بین بردن بوی بد عرق بدن/برای دانستن راه های مناسب برای درمان بوی بد عرق بدن با دلگرم همراه باشید.

آشنایی با راه های مناسب برای از بین بردن بوی بد عرق بدن

برای دانستن راه های مناسب برای درمان بوی بد عرق بدن با دلگرم همراه باشید.

درمان بوی بد عرق کردن

درمان بوی بد عرق کردن

عرق كردن نه‌ تنها بد نیست بلكه فایده هم دارد، اما جزء ناخوشایندش بوی بد بدن به عنوان عارضه جانبی عرق‌كردن است كه هیچ عطری حریفش نمی‌شود.

بدن برخي از افراد بوي ناخوشايندي دارد که باعث ناراحتي و آزار ديگران مي شود. بخصوص در فصل گرما که تعرق بدن زياد است.البته بوي بدن هم بدون علت نيست.

عرقي که در سطح پوست بدن ايجاد مي شود مي تواند عامل بوي بد بدن شما باشد.معمولا عرق بوي بدي ندارد ولي اگر مدتي روي پوست باقي بماند باکتري هايي که به طور طبيعي روي پوست وجود دارند در اثر فعل و انفعالات شيميايي باعث ايجاد بوي بد و ناخوشايند مي شوند.

درمان بوی بد عرق کردن


هرچند عرق كردن در واقع بویی ندارد، اما ممكن است عرق در تماس با باكتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد كند. انسان‌ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب، ورزش كردن، مضطرب شدن و... عرق می‌كنند و نه‌تنها این عارضه بد نیست بلكه به عنوان نشانه‌ای از سلامت محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق كردن را رفع كرد، بخوانید.

بهترین راه برطرف کردن بوی عرق بدن، رعایت بهداشت و شستشوی مرتب و روزانه بدن است. بدنتان را مرتب با آب ولرم و صابون مناسب بشویید. دوش گرفتن مرتب بهترین راه درمان بوی بد عرق بدن است. زیرا باکتری ها را از بدن شما دور می کند.

از جورابها و لباس های مناسب و تمیز استفاده کنید و آنها را زود به طود عوض کنید. لباس های کثیف مکان مناسبی برای رشد باکتری ها هستند لباس های گشاد از جنس غیر نایلونی به لباس های تنگ و نایلونی ترجیح دارند.

راه دیگر استفاده از ضد تعریق ها یا دئودورانت ها است. ترکیبات ضد عرق جلوی عرق کردن را می گیرند ولی دئودورانت ها با پوشاندن سطح پوست روی عرق را می پوشانند.

مواد موجود در دئودورانت ها باعث می شود که سلول های دهانه غدد عرق آب را به درون خود جذب کنند و متورم شوند و به این ترتیب دهانه غدد عرق بسته شده و تعریق کم می شود. البته بعد از مدتی که سلول های غدد با محیط اطراف خود به تعادل رسیدند دوباره دهانه غدد باز می شوند و تعریق شروع می شود به همین دلیل باید هر چند ساعت دئودورانت را تجدید کنید.

درمان بوی بد عرق کردن

آشنایی با درمان‌های خانگی برای بوی عرق بدن

درمان بوی بد عرق کردن

بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود. بعضی اوقات افرادی که مشکل تعرق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌کند. به غیراز باکتری‌ها دلایل مختلف دیگری نیزدر این امر دخیل هستند.
مانند:

  • در بعضی موارد غدد عرقی بیش فعال شده‌اند.
  • مواد سمی یا مواد گیاهی از قبیل الکل، سم آرسنیک، سم کیانید یا کشیدن سیگار، گاهی باعث این مسئله می‌شوند.
  • عفونت‌هایی از قبیل عفونت‌های ریوی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مهبل، بیماری‌های مقاربتی یا عفونت مجاری اداری نیز می‌توانند باعث بروز این بوی نا مطبوع شوند.

درمان بوی بد عرق کردن

نکاتی که باید برای پیشگیری رعایت کرد عبارتند از:

  • رعایت کردن نظافت شخصی، استحمام روزانه و تعویض روزانه لباس‌ها. همچنین جنس لباس‌هایی که به تن می‌کنیم در کم کردن تعرق نقش بسزایی دارند. لباس‌های نخی معمولا سریع عرق و بوی بد را جذب می‌کنند.
  • دقت در نوع تغذیه به کاهش میزان بوی بدن کمک می‌کند. مثلا از خوردن بعضی از غذاهای تند با ادویه جاتی مانند کاری، زیره و سیر خودداری کنید. کمبود روی در بدن مشکل تعرق را افزایش می‌دهد، به این دلیل که این ماده به دفع سمومات بدن کمک می‌کند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح‌کننده اِکرین را فعال می‌سازد که باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوکرین می‌شود.
  • استفاده از اسپری و دئودورانت فقط بوی بد را می‌پوشاند و گاهی سبب افزایش بوی بد بدن می‌شود.
  • در انتخاب دئودورانت هم توجه کنید از نوعی انتخاب کنید که حاوی روی و آلومینیوم باشد، زیرا که این مواد باکتری‌هایی که مسبب بوی بد بدن هستند را کاهش می‌دهند.

در عین حال، اگر شما مشکل بوی بد زیربغل دارید این توصیه‌ها، شیوه‌های طبیعی درمان خانگی، به شما کمک می‌کند:


۱) استحمام کنید. سپس آب شلغم را بگیرید به این صورت که شلغم را رنده کنید و داخل یک پارچه شل بافت ریخته و فشار دهید و عصاره به دست آمده را با یک قاشق چایخوری به زیر بغل‌هایتان بمالید و ماساژ دهید.


۲) استفاده جوش شیرین بوی بد زیر بغل و پاهای شما را کاهش می‌دهد.


۳) چند لیمو را در دست خود کم کم فشار دهید تا نرم شود. سپس از وسط به ۲نیم کنید و به زیر بغل‌هایتان بمالید تا هسته‌های آن خارج شود. سپس حمام کنید. اگر زیر بغل شما موهای زائد دارد یک روز قبل از این کار آن موها را از بین ببرید تا اسید لیموها بوی بدن شما را از بین ببرد.


۴) هر روز به حمام بروید و بعد از آن به زیر بغل‌هایتان پودر بزنید. این کار علاوه بر اینکه بوی بدن را می‌گیرد پوستتان رانیز سفید می‌کند.


۵) روغن زیتون، آب پرتقال، آب لیمو و گریپ فروت هم موادی هستند که شما می‌توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید که افشره آنها باید تازه باشد. زیر بازوهایتان را پودر بزنید یا هر قسمتی از بدن که لازم است. جوش شیرین را به افشره اضافه کنید و به زیر بغل خود بمالید، سپس با روغن زیتون پاک کنید. بوی بدن شما از بین خواهد رفت.


اگر شما گوشت و مرغ می‌خوریدو با مشکل بوی بد بدن مواجه هستید رژیم غذایی خود را عوض کنید. مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهید و خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید.

درمان بوی بد عرق کردن


این توصیه‌های غذایی هم کمک می‌کند

  • هر روز ناشتا قبل از صبحانه ۵۰۰ میلیگرم پودر جوانه‌گندم را در آب حل کرده و بنوشید. اگر سوپر مارکت‌های اطراف خانه شما جوانه گندم تازه دارد، می‌توانید از جوانه گندم تازه استفاده کنید. توجه داشته باشید محلول جوانه را با معده خالی و با آب معدنی بنوشید.کلروفیل بوی بدن را به صورت چشمگیر کم می‌کند یا کاملا از بین می‌برد.
  • اگر کشمکش‌های عصبی باعث می‌شود که شما تعرقتان افزایش یابد و این نیز باعث می‌شود که بوی بدنتان زیاد شود، چای سبز بنوشید.

یک قاشق چایخوری چای سبز خشک یا ۲ عدد چای کیسه‌ای را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد و کم کم در طول روز آن را بنوشید. این چای به شما کمک می‌کند آرامش پیدا کنید و دیگر عرق نکنید.

درمان بوی بد عرق کردن


این بوی زننده از کجا می آید؟


بوی بدن از ترکیب عرق و باکتری حاصل می شود. البته عرق به نوبه خود کاملاً بی‌بوست. این باکتری است که با عرق بدن مخلوط شده و چنین بوی زننده ای را به وجود می آورد.


بدن ما دو نوع عرق آپوکرین و اِکرین ترشح می کند. عرق اِکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن ما، مثلاً هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد.

این نوع عرق در همه قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی‌بوست
آپوکرین نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها، و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق است که دلیل پیدایش آن بوی تند و زننده است ولی این هم مثل اِکرین کاملاً بی بوست و حاوی چربی و پروتئین است

درمان بوی بد عرق کردن


اما چه چیز باعث می شود که عرق آپوکرین چنین بوی زننده ای از بدن ما ایجاد کند؟


باکتری هایی روی بدن ما وجود دارد که از عرق آپوکرین تغذیه می کنند. وقتی این عرق را مصرف کرد، همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند، از او نیز سر می زند. بله، غذا را دفع می کند. و این بوی زننده و منزجر کننده از اینجا ناشی می شود.

در واقع، باکتری ها عمل دفع غذا را دقیقاً مثل ما انجام نمی دهند آنها پیوندهای شیمیایی را می‌شکنند. اما از عرق ما تغذیه می کنند و همین باعث بوی بد و چندش آور می شود.

درمان بوی بد عرق کردن


عوامل پیدایش بوی بد بدن


حمام کردن

یکی از دلایل عمده در پیدایش این بوی بد این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند. انواع بخصوصی از پارچه ها مثل پارچه های نخی، بوی بد را سریعتر جذب می کنند.


عرق کردن

بدن برخی افراد بوی تندتری دارد، به این دلیل که بیشتر عرق می کنند. دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد. این روزها استرس عامل رایج تری است. توقعات بالا، برنامه های فشرده کاری، و...همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می کنند، که باعث عرق کردن بیشتر می شود.
عرق کودکان معمولاً بوی بد نمی گیرد، به این خاطر که عرق آپوکرین ترشح نمی کنند. از اینرو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تِستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکرین نیز ترشح می شود.

تغذیه

خوردن برخی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن شما تاثیرگذار باشد. غذاهای تند و تلخ، با بوهایی نافذ معمولاً تاثیری منفی بر بوی بدن دارند.

سیر، زیره، شنبلیله و کاری نمونه هایی از آن هستند.
کمبود روی نیز می تواند در ایجاد بوی بد بدنتان موثر باشد. به این دلیل که این ماده به دفع سمومات بدن کمک می کند. همچنین عدم توازن قند و کافئین بدن نیز عواملی تاثیرگذار در میزان عرق بدن هستند.


مشکلات جسمی

برخی از بوهای زننده بدن می تواند ناشی از بیماری ها یا مشکلات جسمی باشد. دیابت، بیماری های کبدی و... انواعی از این مشکلات جسمی هستند.
بوی بدن مردها تند تر است.
یکی از دلایلی که بعضی مردها عرق تندتری دارند، ممکن است میزان بالاتر تِستوسترون بدنشان باشد، چون میزان تِستوسترون در تولید عرق بدن بسیار تعیین کننده است. یکی دیگر از دلایل این است که برخی مردها به نظافت خود زیاد اهمیت نداده و به اندازه ی کافی استحمام نمی کنند. باتوجه به اینکه خانم ها معمولاً خیلی بیشتر به نظافت خود اهمیت می دهند، می توان نتیجه گرفت که چرا بوی بدن خانمها به تندی بوی بدن آقایان نیست.
در بدن مردان میانسال ماده ای به نام نونیال تولید می شود که بوی بد بدن را شدت می دهد، اما در خانم ها نیز دقیقاً به اندازه آقایان این ماده تولید می شود، پس باز هم به مسئله بهداشت آقایان برمی گردیم
برخی مردها طبیعتاً نامرتب و ژولیده هستند. برایشان تفاوتی نمی کند که لباسی را که یک هفته مداوم پوشیده اند، دوباره بر تن کنند. بله، شستشو و پاکیزگی لباسها در خصوص بوی بد بدن بسیار مهم است. حتی اگر بدنتان نیز تمیز باشد، اگر لباسهایتان تمیز نباشند، باز هم بدنتان بوی بدی متصاعد خواهد کرد.


یکی دیگر از دلایلی که بدن مردها بوی تندتری دارد می تواند به فعالیت جسمی بیشتر آنها برگردد. زن ها معمولاً در مقایسه با مردان، زندگی آرامتر و کم فعالیت تری دارند. به علاوه زنان خیلی کمتر به ورزش و فعالیت های شدید جسمی می پردازند. مردان ورزشکار طبیعتاً بسیار بیشتر از سایرین عرق می کنند و به همین ترتیب احتمال اینکه بدنشان بوی تند از خود متصاعد کند، بیشتر است.


چه باید کرد...؟


بیشتر حمام کنید:

حمام کردن می تواند شروع خوبی باشد. شستشوی به موقع لباسهایتان نیز کمک کننده است. البته برای جلوگیری از بوی بد بدن، دوش گرفتن از حمام کردن بهتر است. چون فشار مستقیم آب بر روی بدن، در حین دوش گرفتن، چرک و باکتریها را از بدن شسته و پاک می کند.


پاهای خود را بشویید:

پاها به ویژه کف آنها، مستعد تعرق و ایجاد بوی نامطبوعند. از این رو بلافاصله پس از مراجعت به منزل پاها را شسته و جوراب‌ها را تعویض کنید. (به ویژه پس از ورزش یا پیاده روی)
اگر با شستشوی معمولی بوی بد پاها از بین نرفت، می‌توانید از مخلوط آب و نمک و یا آب گرم، صابون و مواد خوشبو کننده استفاده کنید. درصورتی که بوی پاها بسیار آزار دهنده بود و با این شیوه از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید.


دئودورانت ها/ضد تعرق ها:

اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند، اما دئودورانت هایی هستند که با این باکتری ها مقابله می کنند. موثرترین و بهترین دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند، که هر دو این عناصر برای مقابله با باکتری های تولیدکننده بوی بد کارآمد هستند.
ضد تعرق ها نیز غدد ترشح کننده عرق را مسدود می کنند، و باکتری ها دیگر چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. استفاده از صابون های آنتی باکتریال نیز در این مورد مفید است.


تغذیه مناسب:

کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر موادغذایی کافئین دار، با تحریک غدد ترشح کننده آپوکرین، در ایجاد بوی بد بدن تاثیرگذارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اِکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین میشود.


اسید بوریک:

یکی از موثرترین و مفیدترین مواد برای مقابله با بوی بد بدن، اسید بوریک است که کمتر از موارد دیگر شناخته شده می باشد. ماده ای نسبتاً ارزان و بسیار کارآمد می باشد. در هر قسمت از بدن که نمی خواهید از آن بوی بد متصاعد شود، پس از حمام از این ماده استفاده کنید.

اسید بوریک انتشار باکتری ها را کندتر می کند. البته استفاده بیش از حد آن نیز می تواند برای پوست ایجاد مشکل کند.


درمان های دیگر:


اگر بوی بد عرق بدنتان با هیچکدام از روش های بالا از بین نرفت، بدانید که راه های دیگری نیز برای رفع آن وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالاً از بیماری هایی خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند.


نگران نباشید...


اگر بدنتان بویی زننده و انزجارآور از خود متصاعد می کند، اصلاً نگران نباشید. راه های بسیاری برای رفع این مشکل پیش روی شماست.

اولین کاری که باید بکنید این است که علت و سبب این بوی بد را کشف کنید و بعد می توانید برحسب آن از روش های درمانی ویژه استفاده کنید. اگر دیدید که با روش های معمول مشکلتان برطرف نشد، تردید نکنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.

درمان بوی بد عرق کردن


این نکات را هم حتما بخوانید و عمل کنید......

  • در فصل تابستان حداقل هر دو هفته یکبار ملحفه‌ها را تعویض کنید.
  • از خریدن لباس‌های زیر یا رویی که در آنها الیاف مصنوعی زیاد استفاده شده بپرهیزید. (بهترین نوع لباس برای لباسهای زیر و رو، انواع نخی می باشد.)
  • به‌هیچ وجه از عطر، ادکلن، مام و یا هر نوع خوشبو کننده دیگر زمانی که احساس می‌کنید عرق کرده‌اید استفاده نکنید.
  • تعرق بین انگشتان پا و پشت لاله‌های گوش، این مناطق را مستعد رویش قارچ‌های پوستی می‌کند. از این رو به نظافت این نقاط توجه کنید.
  • برای رفع بوی بد پا از سنگ پا استفاده کنید، اما فراموش نکیند پس از استحمام، حتما کف پاها را با کرم مخصوص مرطوب کرده و بلافاصله جوراب بپوشید. ترک پا عاملی جهت رویش قارچ به ویژه در فصل تابستان است.
  • در فصل تابستان، هفته‌ای یکبار و در فصول دیگر هر دو هفته یکبار کفش‌هایتان را بشویید. این نکته درباره کفش‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از خوشبو کننده به ویژه برای پسران در دوران بلوغ لازم است.
  • از صابون‌ها و شامپوهای خوشبو کننده و ترجیحا سازگار با پوست بدن استفاده کنید. تحریک پوست بدن عاملی جهت تشدید تعرق است.

درمان بوی بد عرق کردن

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عرفان | ۷ سال پیش
خسته نباشید.من همیشه دستام عرق میکنه باید چیکار کنم؟
0
0
محسن | ۷ سال پیش
دست شما دردنکنه خیلی راه کار های مناسبی گذاشتین.
0
0
مبینا | ۷ سال پیش
مممرسی عالییییه
0
0

hits