دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به نگهداری کاکتوس علاقه دارید؟معرفی کامل کاکتوس های زینتی
310
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کاکتوس های زینتی-معرفی کاکتوس های زینتی-عکس کاکتوس های زینتی-خصوصیات کاکتوس های زینتی-انواع کاکتوس های زینتی-انواع مختلفل کاکتوس های زینتی

کاکتوس های زینتی

انجیر تیغی

کاکتوس های زینتی

اپونتیا ها مشخص ترین و معروفترین گیاهان خانواده Cactaseae است
کلمه اپونتیا نام یکی از شهرهای یونان و جائیست که از قدیم ایام و پس از آوردن از سرزمین اصلی خود در آنجا پرورش یافته است
کاکتوس‌های اوپنسیه به فارسی کاکتوس‌های راکتی نامیده می‌شوند. که در برگیرنده انواع کاکتوس‌های برگ پهن، راکتی، زرد، راکت درشت و کوچک هستند. این دسته از کاکتوس‌ها گاهی در مناطق گرمسیری میوه‌های خوراکی تولید می‌کنند که مصارف دارویی دارد .راکتهای گرد و پخش آن دارای هاله هائی آراسته به دسته ای از رشته های ابریشم مانند طلائی است.

کاکتوس های زینتی

نوک رشته های یاد شده به شکل قلاب ماهیگیری است و چنانچه به انگشتان دست فرو رود بیرون آوردن آن بسیار مشکل خواهد بود
انجیر تیغی کاکتوس بزرگ درخت مانند است و اغلب بیش از 2 متر ارتفاع دارد.شاخه ها از قسمت گرد و صاف تا 25 سانتی متر طول دارند. آنها دارای خوشه های منحنی، که معمولا حدود 2 سانتی متر بلندی و از برآمدگی های زرد رنگ پوشیده شده است.گل های آن به رنگ زرد و گاهی نارنجی میباشد. میوه آن کروی و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز (در درون) و در خارج، نزدیک به سفید است و تا 6 سانتی متر طول دارد.

کاکتوس های زینتی

اپونتیا ها توقع چندانی ندارند. آنها در خاکی پر از ریگ و سنگ می کارند جای آنها باید کاملاً روشن و در تابستان در هوای آزاد باشدآنها را از راه قلمه زدن به آسانی می توان تکثیر نمود. برای این کار دست را بوسیله پارچه ضخیمی از گزند خارها محفوظ می دارد بپوشانید و سپس اقدام به قطع قلمه ها می کنند. بهتر است بگذارید زخم قلمه ها بمدت 48 ساعت خشک شده و آنگاه در گلدانی حاوی شن بکارید.

اواع کاکتوس های آپارتمانی

کاکتوس ایستر لیلی

کاکتوس های زینتی

کاکتوس ایستر لیلی که به نام(کاکتوس عید پاک) نیز شناخته میشود، گونه ای زیبا از کاکتوس ها از جنس اچينوپسيس (Echinopsis) بومی بولیوی و پاراگوئه است.این گونه دارای ساقه کشیده تا 30 سانتی متر ارتفاع با 8 تا 12 شیار است گل های زیبای آن در شب شکوفه دهی میکنند و به شکل قیف سفید هستند.

کاکتوس های زینتی

این گل ها، معطر با ساقه لوله ای بلند به طول 15 تا 22 سانتی متر هستند. گیاه بالغ و مسن آن ممکن است گل های.بسیاری را در یک زمان داشته باشد. شکوفه های این گونه از اواخر بهار باز میشوند و در صبح روز اول باقی می مانند و فقط یک روز در زیبایی کامل هستند و در روز دوم شروع به پژمرده شدن میکنند.

کاکتوس های زینتی


Echinopsis Subdenudata نیازمند نور کامل آفتاب است و نیاز به آبیاری کمی دارد به خصوص در زمستان و رطوبت زیاد خاک موجب پوسیدگی ریشه آن میشود. حداقل دمای آن در شب 5 تا 10 در جه سانتیگراد میتواند باشد و در روز در دمای بالای 14 درجه سانتیگراد نگهداری شود. خاک آهکی به خوبی زهکشی شده و خاک های مخصوص کاکتوص برای آن توصیه میشود
ساده ترین روش تکثیر این گیاه کاشتن گیاهچه های کوچکی است که در کنار گیاه مادر بوجود میآیند

سمپرویووم آراکنویدیوم

کاکتوس های زینتی

سمپرویووم آراکنویدیوم که گاهی به نام گیاه تار عنکبوت نیز شناخته می شود یک گیاه چند ساله از جنس Sempervivum در خانواده Crassulaceae است. نام arachnoideum به رزت های مرکزی خز داری است که شبیه تار عنکبوت است.این گیاه کوچک همیشه سبز چند ساله آبدار که درون برگ های رزت شکل محکمی با قطر 30 سانتی متر یا بیشتر که بیشتر در باغ های سنگی کشت می شود. دارای گونه های خیلی متنوعی است و دارای شکل کاکل دار و کوتوله مانند است که همه ان ها برای گونه جدید هیبرید می شوند.

کاکتوس های زینتی

گل از روزتی تشکیل شده که کوچک است و دارای 50 تا 60 برگ می باشد.بعضی از اشکال خوشه هایی از توپ های 1-2 سانتی متری است و در تعدادی دیگر بزرگتر است . بعضی آن ها مقدار زیادی کرک دارند و بعضی کرک شان کمتر است . اغلب قرمز رنگ هستند، تعدادی خرمایی مایل به قرمز و تعدادی نیز سبز هستند.گل ها اغلب صورتی هستند اما سفید یا قرمز روشن نیز وجود دارد.گل ها رد راس ساقه بلند نازک 20 سانتی متر قرار دارند . این روزت بعد از تولید دانه می میرد.کشت آن ها بسیار آسان است اما از رطوبت زمستان باید در امان باشد . آفتاب زیاد و سایه کم را تحمل می کند ولی برای رشد بهتر آفتاب زیاد بهتر است .

کاکتوس های زینتی

مخلوط خاک مورد استفاده باید به خوبی خشک باشد و به آب کمی نیاز دارد و اگر سیراب شود موجب پوسیدگی می شود و در طول فصل رشد در فاصله بین دو آبیاری باید خاک خشک شود و در طول ماه های زمستان نیاز به مقدار بسیار کمی آب دارند.برای استفاده دارویی از گیاه نمی توان گفت که عوارض جانبی ندارد ولی استفاده دارویی از گیاه باید زیر نظر یک حرفه ای باشد.سمپرویووم معمولاً جهت استفاده های زینتی نیز کاشته می شود.با قلمه زدن خوشه ها می توان آن ها را تکثیر کرد

ساگوارو طلایی

کاکتوس های زینتی

Neobuxbaumia Polylopha که با نام ساگوارو طلایی(Golden Saguaro) معروف است، گونه ای از کاکتوس ها میباشد که تنها در مکزیک یافت می شود و محدود به یک منطقه کوچک در ایالت Guanajuato است و در دره های با دامنه سنگ آهک رشد می کند. Neobuxbaumia polylopha در میان مردم محلی نیز به خوبی شناخته نشده و هیچ کاربرد محلی ندارد، با این حال ، این گیاه در میان علاقه مندان به کاکتوس در دنیا محبوب است و در گلخانه ها کشت و نگهداری میشود

کاکتوس های زینتی


ساگوارو طلایی یه شکل یک ساقه بزرگ درخت وار است. این کاکتوس می تواند به ارتفاع بیش از 15 متر و وزن چندین تن برسد.
مغز میوه این کاکتوس می تواند تا 20 سانتی متر رشد کند.ساقه ستونی این کاکتوس بین 10 تا 30 دنده با 4 تا 8 تیغ مرتب به صورت شعاعی است. ها این تیغ ها بین 1 و 2 سانتی متر طول دارند و به حالت موی سیخ مانند هستندگل این کاکتوس به رنگ قرمز تیره است که این رنگ گل در میان کاکتوس های ستونی که معمولا دارای گلهای سفید هستند نادر است.

کاکتوس های زینتی

گل ها بر روی اکثر areole های آن رشد می کنند. گل های آن در طول روز باز هستند و گرده افشانی توسط حشرات انجام میشود.میوه های کوچک آن سبز رنگ و استوانه ای شکل میباشند و دانه های آن به سرعت رشد می کنند ، و می توانند به رشد کامل در سه هفته برسند و چون در معرض دید هستند اجازه می دهد تا پرندگان آنها را به سرعت بخورند.مینیمم دمای متوسط محیط رشد این گیاه 10 درجه سانتیگراد است و لیکن تا سرمای -2 درجه سانتیگراد را تحمل میکند.

کاکتوس کریسمس

کاکتوس های زینتی

کاکتوس کریسمس گیاه شناخته شده ای است که به عنوان تزئین در زمان کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد.این گونه بومی جنگلهای انبوه استوایی برزیل میباشد. دارای گل های صورتی رنگ زیبایی است که در زمستان و در زمان کریسمس ظاهر میشود.
کاکتوس کریسمس متعلق به گیاهان روز کوتاه است. دارای ساقه بریده بریده و تخت است و گل آن تا 7.5 سانتی متر بزرگ میشود. گل دارای دو ردیف گلبرگ در هم پیچیده است.ساقه در امتداد بصورت پنجه اي منشعب شده و با گلهاي دلپذير و متمايل بسمت زمين خود مجموعه اي زيبا را تشكيل ميدهند .بهتر است در دوره استراحت، آن را در اتاقی که در آن درجه حرارت حدود 10-15 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و در این دوره لازم است کمی سیراب شود.

کاکتوس های زینتی

در آغاز ماه سپتامبر آن را با کود مایع تغذیه نمایید ، زیرا پس از آن جوانه زدن های گل آغاز می شود .بهترین نور برای کاکتوس کریسمس نور غیر مستقیم است مانند بنفشه آفریقایی. تابش مستقیم نور خورشید در بلند مدت می تواند رشد گیاه را کم و برگ های آن را بسوزاند. اگر مراقبت از گیاه به درستی صورت گیرد، این گیاه می تواند ده ها سال زندگی کند.پس از گل دادن ميتوان گياه را به گلدان بزرگتري كه محتوي خاك سبك باشد منتقل كرد.در پايان فصل گل، خوب است گياه را با گلدان در نقطه سايه دار باغچه كاشته و کمتر به آن آب بدهید و تا شروع فصل سرما يعني اواسط پائيز آنرا در اين وضعيت نگه داشته میتوانید هفته اي يكبار نيز به آن كود مايع بدهید هرس منظم گیاه را تشویق به تولید شاخه جدید مینماید، و بهار بهترین زمان برای این کار است.

کاکتوس های زینتی

تعویض گلدان گیاه کاکتوس کریسمس هر 2 تا 3 سال یکبار توصیه میشود بستر آن باید نفوذ پذیر و سرشار از مواد معدنی باشد. در طول زمان گلدهی و کمی قبل از آن، خاک گلدان باید بطور منظم و با فاصله مرطوب شود، این گیاه به آبیاری هر دو یا سه روز یکبار با آب گرم در این زمان نیاز دارد. خاک هوموسی با (pH 5-6) با مخلوط ماسه برای این گیاه مناسب است.اگر جوانه های آن به اندازه حدود یک سانتی متر رسیده اند، آن را در یک نقطه گرمتر قرار داده و آبیاری آن را به آرامی افزایش دهیدازدیاد کاکتوس کریسمس از طریق تهیه قلمه ساقه در بهار یا اوایل تابستان امكان پذیر است

اچينو كاكتوس گروزوني

کاکتوس های زینتی

از مشخصات این گیاه وجود خارهاي زرد رنگ و بريدگيهاي عميق طولي است. بلندي آن تا يك متر ميرسد. چنانچه از این گیاه خوب مراقبت شود به قطر حدود يك متر ميرسد دوام این گیاه نسبت به گونه های مشابه بیشتر است. در مناطقي كه آب و هواي آنها مشابه اروپا است اين نوع كاكتوس معمولا گل نمي دهد .براي داشتن گياهي سالم و سريع الرشد تابستانها گلدان را برابر آفتاب گذاشته و به آن آب كافي ميدهند .

کاکتوس های زینتی

بمنظور جلوگيري از پوسيدگي قسمتهاي پائين كاكتوس CACTUS در نتيجه تماس با خاك مرطوب بهتر است اطراف گياه با سنگريزه پوشانده شود . در انتهاي گلدان بايد سوراخ بتعداد كافي وجود داشته باشد تا آب اضافي از آن خارج گردد. زمستان ها گياه رابايد در مكاني خنك( 5 ـ 10 درجه سانتيگراد) قرار داده و به آن آب بميزان بسيار مختصر داد .آبیاری این گیاه بهتر است زمانی صورت گیرد که خاک آن کاملاً خشک شده باشد. معمولا هر 4-5 هفته یکبار کافی است. و اگر آب و هوا گرم است با استفاده از 1-2 لیوان آب میتوان تشنگی را برطرف نمود.

کاکتوس های زینتی

این گیاهان در برابر خشکسالی بسیار مقاوم میباشند. از آبیاری بیش از حد مخصوصاً در طول ماه های زمستان باید اجتناب نمود.در بهار تغذیه با کود خاص، هر 15-20 روز یکبار و کودهای شیمیایی غنی از پتاسیم و بدون نیترات برای جلوگیری از رشد پوشش گیاهی بیش از حد و با بیماری های قارچی مناسب می باشدگیاهی است که باید حداقل چند ساعت در روز از نور خورشید بهره مند شود. این گیاهان درجه حرارت سرد را دوست ندارند ، بنابراین در بهار بهتر است تنها زمانی که دمای بالای 15 درجه سانتی گراد میباشد آن را در خارج از ساختمان قرار دهیم.تکثیر اچينو كاكتوس از طریق کاشت بذر میباشد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (310 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رسول قربعلی | ۵ سال پیش
ضمن تشکر از مطلب زیباتون، فکر میکنم تصاویر ساگوآرا و اچینو گروزونی رو جابجا گذاشتین.
0
0
آرش آریانی | ۸ سال پیش
گل کاکتوس تا چند سال عمر می کند
0
0

hits