دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و تگثیر گل لاله
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گل لاله دارای تنوع بسیار در رنگ و شکل میباشد و بیش از 150 نوع از آن در مناطق مختلف جهان یافت میشود.


نگهداری از گل لاله


گل لاله هم به صورت گلدانی و هم توده‌ای کشت می شود. گل لاله به سرما مقاوم بوده، به خاک سبک، آبیاری اندک و نور فراوان برای رشد نیاز دارد. گل لاله از گیاهانی است که ایرانیان از زمانهای قدیم با آن آشنایی داشته اند. لاله دارای تنوع بسیار در رنگ و شکل میباشد و بیش از 150 نوع از آن در مناطق مختلف جهان یافت میشود.

بیشتر انواع این گل در رنگهای متنوع سفید، قرمز ، صورتی یا زرد می باشد و جالب است بدانید بجز رنگ آبی واقعی، این گل بقیه رنگ ها را دارا می باشد. از لاله به عنوان یگ گل شاخه بریده و یا گل گلدانی استفاده شده، گونه هایی از آن نیز به عنوان کاشت در باغات گل و فضای سبز پرورش داده میشود. در ادامه این مطالب با روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل آشنا شوید.


گیاه شناسی گل لاله


لاله، گیاهی دائمی و سوخ دار است (از گروه گیاهان دارای پیاز میباشد.). این گل زیبا، از لحاظ گلکاری یکساله است چون پیاز اصلی آن که منظور همان سوخ مادری است، فقط به مدت زمان یک سال زراعی دوام دارد، اما هر ساله با سوخ جدیدی جایگزین می شود و به ظاهر هیچ چیز تغییر نکرده است. لاله در مناطق سردسیری نوعی گل دائمی به حساب می آید، ولی در نواحی گرمسیری سوخ های تیمار شده با سرما کشت می شود و پس از گلدهی از بین می رود. هلند تولید کننده اصلی تجاری لاله در دنیا می باشد به طوریکه در سال 3 میلیارد شاخه از این گل تولید مینماید که اغلب صادر میشوند.

لاله ها از زمان کاشت پیاز اغلب نیاز به پنج تا هشت سال برای رشد کافی و گل دادن نیاز دارند. تولید کنندگان تجاری معمولا برداشت گل لاله را در اواخر تابستان و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شده باشند آغاز مینمایند، و گل های کوچکتر را دوباره کاشته و برای فروش در سال آینده می گذارند.

گل لاله

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری گل لاله

لاله یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند، دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعد از، از بین رفتن گل، پیاز آن را از خاک در بیاورید و ساقه آن را قطع کنید. پیاز را در محلی خشک و تاریک بگذارید و سال دیگر نیز می توانید آن را کاشته . گل دادن آن را مشاهده کنید.

لازم است بدانید اگر پیاز لاله شما، از انواع لاله هلندی است فقط برای دوسال به شما گل میدهد و تکثیر نمی شود. چون در هلند پیازها را عقیم می کنند. اما اگر پیاز شما ایرانی است هر سال گل داده و پیازها نیز زیاد می شوند. شرایط اکولوژیکی مورد نیاز کاشت و نگهداری گل لاله به شرح زیر می باشد:

خاک: خاک مناسب برای این گل باسیتی تا حد امکان سبک باشد، بنابراین اضافه کردن ماسه و شن به خاک گلدان توصیه میشود. بهترین خاک برای کشت این گل ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه است.

آبیاری: این گل پس از کاشت در فضای آزاد یکبار به آبیاری نیاز دارد و بعد از آن تا بهار که به گل رود، نیاز به آبیاری ندارد. در گلدان آبیاری متوسط کافی است. به رطوبت هوا نیز نیاز ندارد. (دقت کنید، آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز این گل میشود.)

دما: گل لاله نسبت به سرما مقاوم است. دمای مناسب برای ریشه‌دهی پیاز این گل، ۹ درجه و برای رشد گیاه۱۸-۱۵ درجه سانتیگراد است. لازم به ذکر است، همانند گل نرگس، بالا بودن دمای محیط باعث عدم تشکیل گل می‌شود و بهترین کار این است که در یک مکان خنک نگهداری شوند.

کوددهی: اگر پیاز‌های لاله را برای سال آینده دوباره استفاده کنید، لازم است در زمان رویش در بهار با استفاده از کودهای عمومی موجود در بازار تغذیه گیاه صورت گیرد.

نور: لاله به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی، پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی.

لاله

روش کاشت و نحوه تکثیر گل لاله

پس از ضد عفونی نمودن پیازهای سالم و مرغوب لاله در مهر تا اذر بسته به زمان گلدهی پیازها را داخل گلدان کشت دهید. بهترین زمان اواخر آبان و اوایل آذر است. جهت کاشت پیاز در گلدان، کف گلدان مقداری پوکه معدنی جهت ایجاد زهکش قرار داده سپس خاک را در گلدانی که برای کاشت انتخاب شده است بریزید و سپس پیاز ها را نزدیک سطح خاک بکارید، به نحوی که جوانه آن تقریبا مماس با سطح خاک باشد.

پس از کاشت آبیاری فقط یک بار انجام می گردد. گلدان ها در محلی خشک ، تاریک و خنک (دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد) به مدت 6-5 هفته نگهداری شوند ( در این مدت نیاز به آبیاری مجدد نیست) پس از این مدت گلدانها را به مکانی با دمای 25-24 درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل ساخت و هر 4-3 روز آبیاری می کنیم .

به محض اینکه نقطه رشد میخواهد از زیر خاک خارج شود، اگر زمان گلدهی آن زود است میتوان روی آن را پوشاند و با تاریکی گلدهی را به تاخیر انداخت و مجددا یک هفته قل از گل خواستن، گیاه را در معرض نور قرار داد.

زمان گلدهی لاله ماه های فروردین و اردیبهشت است. پس از پایان عمر گل ها باید آبیاری قطع شود و ساقه گل دهنده را با قیچی جدا کرد و به گیاه فرصت داده می شود تا برگ هایش خشک گردد. وقتی برگ ها خشک شدند باید پیاز ها را به آرامی طوری که آسیب نبینند از زمین یا گلدان خارج نمود. ریشه و ساقه آن را قیچی کنید، سپس آن را درون یخچال طبقه زیرین تا سال بعد نگهداری کنید و در اواخر بهمن بکارید.

gol lale

مراقبت های ویژه از گل لاله

پیاز لاله طبیعتاً پیازچه تولید می کند و هر ساله تجدید می شود، شروع برداشت پیازها از اواسط خرداد ماه است و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. پیازها را کمی پس از برداشت، درجه بندی می کنند و پیازهایی که باید کاشته شوند برحسب درشتی پیاز و قابلیت تولید تعداد پیازچه به دو گروه طبقه بندی می شوند.

پیازچه های معمولی را در دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد به مدت ۳ تا ۴ هفته و پس از آن در درجه حرارت ۲۰ درجه تا آبان ماه و از آن به بعد در حرارت ۱۷ درجه در انبار نگهداری می کنند.

پیازهایی که سخت تر پیازچه تولید می کنند در دمای ۱۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تا شهریور ماه نگهداری می شوند و پس از آن در دمای ۲۰ درجه تا آبان ماه و پس از آن در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد در انبار نگهداری می شوند.

پیازهای لاله را از اواسط مهر تا آبان ماه می کارند. هنگامی که پیازهای لاله را می کارند باید دقت کرد که طوقه ساقه (قسمت برجسته سر پیاز) بیرون از خاک قرار گیرد. پیازهای کوچک را معمولا ۱ تا ۲ سانتی متر پایین تر از سطح خاک می کارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی گل و گیاهان مناسب برای انواع بالکن

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

چگونه گل شمعدانی را تکثیر دهیم؟ به همراه اصول مهم برای نگهداری

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits