دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد سنگ زنده و فواید آن
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سنگ زنده كه قطعات جدا شده از ساختارهاي مرجاني است را از آن جهت زنده نامیده می شود كه ارگانيسمهاي زنده فراواني نظير جلبك، خرچنگ، كرمهاي دريايي، باكتري در آن وجود دارد.

سنگ زنده چیست؟

سنگ زنده که قطعات جدا شده از ساختارهای مرجانی است را از آن جهت زنده نامیده می شود که ارگانیسمهای زنده فراوانی نظیر جلبک، خرچنگ، کرمهای دریایی، باکتری در آن وجود دارد. امروزه یکی از مهمترین علل توفیق نگهداری آکواریوم های آبشور، وجود سنگ زنده در آکواریومهاست. معمولا توصیه می شود که در اکواریومهای فیش اَنلی، به ازای حدودا هر 8/3 لیتر آب، نیم کیلو سنگ زنده و در آکواریوم های ریف به ازای هر 8/3 لیتر آب، یک کیلو یا بیشتر سنگ زنده استفاده شود.

حواستان باشد که هر صخره ای که در هوای آزاد نگه داشته شود ممکن است در معرض آلودگی باشد بنابراین ابتدا آنها را کاملاً بشوئید و بهتر است برای تمامی آکواریوم های آب شور از صخره هایی با منشأ آهکی مثل Limestone یا مرجان استفاده کرد و در یک آکواریوم فقط ماهی با استفاده از صخره اقیانوس می توانید نماسازی کنید.

صخره اقیانوس از مرجان های قدیمی تشکیل شده است این صخره ها به راحتی قابل دسترس و ارزان، اما فشرده و متراکم است و در آکواریوم های کوچکتر باید آب کمتر از حد مطلوب باشد. چون فشردگی و تراکم این سنگها باعث می شود سطح آب بالا بیاید. همچنین در چیدمان این صخره ها ابتدا تکه های بزرگتر و سپس کوچکتر را بچینید و همه فضا را پر کنید.

سنگ

چرا شما به سنگ زنده نیاز دارید؟

این سنگ ها نه تنها به نمای آکواریوم شما کمک می کنند و پناهگاهی برای ساکنین تانک هستند بلکه درسیستم تصفیه آکواریوم هم تاثیر زیادی دارند.

تصفیه کردن سنگ زنده به چه معناست ؟

روی هر نوع سنگ زنده ای که به دست شما می رسد، گونه های در حال مرگی وجود دارند. تصفیه فرآیندی است که طی آن این گونه ها را از سنگ جدا می کنند، چرا که گونه های مرده باعث تولید مقدار بالایی از آمونیاک می شوند که سمی است و در نهایت باعث کشته شدن ساکنین آکواریوم می شود.

به طور کلی دو راه برای تصفیه سنگ زنده وجود دارد : از طریق یک پروسه کاملا جدا، یا به عنوان بخشی از چرخه آکواریوم جدید. سنگ زنده ای که به درستی تصفیه شده به عنوان یک فیلتر بیولوژیک فوق العاده عمل می کند که این موضوع برای یک تانک ریف حیاتی است.

منبع و منشا سنگ زنده

سنگ های زنده تصفیه نشده از اقیانوس ها جمع آوری می شوند و گونه ها و مواد مختلفی روی آن ها وجود دارند، شما بعضی از آن ها را نیاز دارید و بعضی را خیر. برای کاهش هزینه های انتقال این سنگ ها، آن ها را همراه با آبی که در آن بوده اند حمل نمی کنند (به دلیل وزن اضافه، هزینه به شدت بالا می رود) بلکه کمی روزنامه را خیس می کنند و روی آن ها قرار می دهند تا سنگ ها مرطوب بمانند (در هر حال اولیت هر صنعتی سود بیشتر است!).

هنگامی که سنگ به دست شما می رسد حداقل چند روز از بودن آن در آب مناسب گذشته و طبیعتا بسیاری از گونه هایی که در آن زندگی می کردند دیگر زنده نیستند و به دلیل همین ساکنین مرده سنگ است که شما باید قبل از اضافه کردن آن ها به آکواریوم خود سنگ ها را تصفیه کنید.

اگر سنگ را به نام سنگ زنده تصفیه شده بفروشند به این معنی است که در یک محیط با ثبات تصفیه شده اند. این سنگ ها را می توانید از اکواریوم فروشی یا از آکواریوم های دوستانتان تهیه کنید، توجه داشته باشید حتی هنگامی که سنگ زنده را با نام تصفیه شده می خرید بازهم مقداری گونه مرده در آن وجود دارد و اگر به کیفیت آن شک دارید یا اگر بوی بدی را از آن استشمام می کنید، حتما در یک سیستم جدا آن را تصفیه کنید.

سنگ زنده

قانون اصلی برای تصفیه سنگ زنده


صبور باشید! سعی نکنید پروسه را سریع تر کنید. توجه داشته باشید زمان بندی دقیقی برای فرایند تصفیه وجود ندارد و ممکن است این پروسه از چند روز تا چند ماه طول بکشد ( این موضوع کاملا به شرایط سنگ زنده وابسته است).

فواید سنگ زنده (Liverock)

1- سنگ زنده یک فیلتر بیولوژیک خارق العاده است زیرا باکتری های هوازی و غیر هوازی در خلل و فرج سنگ زنده رشد می کنند؛
2- ایجاد محل های پنهان شدن و زندگی برای ماهیان و بی مهرگان آکواریوم؛
3- منبع غذایی برای ماهیان و بی مهرگان آکواریوم؛
4- جلبکهای بنفش و صورتی روی سنگها، فضایی بسیار زیبا و جذاب را در آکواریوم ایجاد می نمایند؛
5- موجودات زنده که پس از مدتی در سنگ رشد می کنند بسیار جذاب هستند؛
6- آکواریومهای آبشوری که دکوراسیون آنها با استفاده از سنگ زنده شکل گرفته بسیار طبیعی تر هستند؛
7- بدلیل وجود فیلتر بیولوژیک طبیعی و منبع غذایی در سنگ زنده، شما تجربه بهتری از یک آکواریوم آبشور در ذهن خواهید داشت.

separator line

بیشتر بخوانید:

گل اختر : راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاه زینتی اختر

معرفی ۲۰ گل و گیاه سایه دوست برای فضای کم نور آپارتمان

نحوه مراقبت از انواع گل و گیاه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits