دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کامل کاشت و تکثیر گل شاه پسند
31
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاه پسند گلی با رنگ ماورای بنفش است که پروانه ها و انواعی از مگس ها را به سوی خود جلب می کنند


روش کاشت و نگهداری از گل شاه پسند


شاه پسند انتخاب خوبی برای استفاده به عنوان مرز یک گلزار است. 250 نوع مختلف گل شاه‌ پسند وجود دارد.گل شاه‌پسند، بهتر است به صورت انبوه کاشته شود، به دلیل اینکه خیلی کوچک تر از آن است که به تنهایی پس زمینه زیبایی را ایجاد کند. گل‌های شاه‌ پسند پروانه‌ها را به خود جذب می‌کنند و یک گیاه ضروری برای باغ پروانه شما می‌باشند.


رشد این گیاه سریع است و در شرایط مساعد از اوایل بهار تا اواخر پاییز گل می دهد . گل های این گیاه دارای رنگ ماورای بنفش هستند که پروانه های و انواعی از مگس ها را به سوی خود جلب می کنند و منبعی از شهد را در اختیار آنها قرار می دهد . اگر از این گیاه در منزل استفاده کنید , به زودی شاهد رفت و آمد پروانه ها به این گل خواهید بود.


بهتر است که این گیاه در مکانی کاشته شود که جمع کردن برگ ها و گل های ریخته شده آن راحت باشد و برای کنترل رشد این گیاه بهتر است که آنرا هرس نکنید و تنها در بهار یا تابستان , ساقه های خشکیده را جدا کنید.


کاشت بذر گل‌های شاه‌پسند در داخل خانه، برای شروع فرایند کاشت آن‌ها در باغچه مناسب است. این کار مخصوصاً برای افرادی که در مناطقی با فصل رویش کوتاه زندگی می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاشت بذر گل‌های شاه‌پسند خود را در خانه، حدود 8 تا 12 هفته قبل از آخرین سرمای احتمالی زمستانی آغاز کنید.

گل شاه پسند


خصوصیات گیاه شناسی گل شاه پسند


شاه‌پسند درختی تیره‌ای از گیاهان گلدار همیشه ‌سبز، از راسته لب‌گلی‌ها (Lamiales) و تیره شاه‌پسندیان (Verbenaceae) است که دارای ۱۵۰ گونه می‌باشد.


ساقه‌های آن خاردار و برگهایش تخم مرغی و موج دار است و میوه‌های آن سمی هستند .میوه‌ها و گل‌های آن حشرات و پرندگان را به خود جذب می‌کند.
بعضی گونه های آن عبارتند از : شاه‌پسند درختچه‌ای (Lantana camara) شاه‌پسند زمین‌کِش (Lantana montevidensis) شاه‌پسند ریزچین (Lantana rugulosa) شاه‌پسند زیرفون‌برگ (Lantana tiliifolia) شاه‌پسند سه‌برگچه (Lantana trifolia)


گل‌های آن قرمز-نارنجی و دورنگ هستند. گونه های معروف این گیاه به صورت درخچه های بزرگ بوده که ارتفاعشان به بیش از ۴ متر هم میرسد. بعضی از انواع به صورت رونده بوده و بعضی گونه ها ارتفاع کوتاهی داشته و قابلیت نگه داری در گلدان را دارند گل های این گیاه به صورت دسته ای بوده و حتی تنوع رنگی بر روی یک دسته نیز دیده می شود.این گیاه جنبه ی تزئینی داشته و گل ها بی بو هستند. برگ ها زبر و سوزنی مانند است و ممکن است که در پوست ایجاد حساسیت کند.

شاه پسند


شرایط اکولوژیک مناسب گل شاه پسند

دمای مناسب رشد:

دمای مورد رشد این گیاه در طول روز 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد و در طول شب بین 12 تا 15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

مقدار آب دهی:

به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد.

نور مناسب:

این گیاه آفتاب دوست است و به نور مستقیم نیاز دارد. اگر نور گیاه کم شود گل دهی این گیاه کاهش پیدا می‌کند.

نحوه کاشت گل شاه پسند


بذر گل شاه پسند را شهریور ماه نشاء می کنند، برای آن که بذر زودتر جوانه بزند باید 24 ساعت آن ها را در آب خیسانده و بعد بکارند. پس از آن که بوته ها 6 برگی شدند بهتر است بوته ها را در ظرف نشا دیگری به فواصل 10 سانتی متر بکارند. اوایل بهار برای ساختن تپه یا حاشیه های تابستانی و پاییزی، نشاهای گل شاه پسند را به فواصل 30 سانتی متر می کارند. خاک مناسب برای کاشت گل شاه پسند خاک برگ یا خاک باغچه است. مکانی که گل شاه پسند در آنجا کاشته می شود باید کاملا آفتابی باشد و نقاط سایه دار برای گل شاه پسند مناسب نبوده و در تابستان باید به طور مرتب آبیاری شوند.


بین بوته های شاه پسند موقع گل دهی به طور طبیعی انواع جدیدی ایجاد می شود که به آسانی انجام می شود و به همین دلیل هر بار که بذر شاه پسند را می کارند، بین بوته ها، انواع جدید زیبایی از نظر رنگ مشاهده می شود. صفت دیگری در گل های شاه پسند ، جذب رنگ گل های اطراف و تغییر دادن رنگ گل های خود است. گل دهی شاه پسند از اواسط خرداد تا موقع یخبندان ادامه می یابد.

گل و گیاه


جزئیات روش کاشت و تکثیر گل شاه پسند


تکثیر آن از طرق قلمه زدن شاخه های جوان و نیز از طریق بذر صورت می گیرد. برای کاشت گل شاه پسند مقدار مساوی پودر پوست درخت کاج، کود گیاهی و پرلیت را باهم مخلوط کنید. این ترکیبی است که زمانی که مرطوب است، نرم باقی‌مانده و به راحتی تخلیه می‌شود.


سینی بذرهای خود را تا نیمه از این خاک پر کنید. برای شروع بذرها از خاک باغچه استفاده نکنید. خاکی که به تازگی از باغچه خارج کرده‌اید پاکیزه نیست و ممکن است انگل‌ها و بیماری‌های گیاهی در خود داشته باشد. بعلاوه خیلی سنگین بوده و به راحتی تخلیه نمی‌شود.


به مخلوط خاک خود آب اضافه کنید تا مرطوب شود. این کار به دانه‌ها کمک می‌کند که زمانی که کاشته شدند سر جای خود باقی بمانند. بذرها را بر روی سینی خاک خود بپاشید.


بذرها را با لایه‌ای نازک از کود گیاهی بپوشانید. مطمئن شوید که همه دانه‌ها پوشانده شوند، به این دلیل که بذر گل شاه‌پسند برای جوانه زدن به تاریکی نیاز دارد. سینی بذرها را در یک مکان گرم و تاریک قرار دهید. دمای مکان قرار دادن سینی را حدود ۱۵ تا ۲۰ روز در حدود ۱۸ درجه سانتی‌متر نگه دارید تا بذرها جوانه بزنند. زمانی که به نظر می‌رسد که سینی در حال خشک شدن است، به آن آب بپاشید.


بعد از اینکه اکثر دانه‌ها جوانه زده و سبز شدند، سینی را به یک مکان نورگیر منتقل کنید. دما باید حدود ۱۸ تا ۲۱ درجه در طول روز و بین ۱۲ تا ۱۵ درجه در طول شب نگه داشته شود تا گیاه‌ها بهترین رشد را داشته باشند.


زمانی که اولین برگ‌های واقعی بر روی جوانه‌ها مشاهده شدند، آن‌ها را به گلدان‌های مجزا منتقل کنید. زمانی که آخرین سرمای زمستانی عبور کرد، نهال‌ها را با فاصله حدود ۶۰ سانتی‌متری از هم بکارید.


بذرهای اضافه و بذرهایی که قبل از موعد کاشت تهیه کرده‌اید را در یک مکان سرد و خشک نگه دارید. بسته کاغذی بذرها را در یک ظرف هوا بند در فریزر نگهداری کنید. صرفاً به اندازه کاشت سالانه خود بذر تهیه کنید، به این دلیل که با گذر زمان، قدرت جوانه زنی بذر کاهش می‌یابد.

مراقبت از گل شاه پسند


این گیاه نورِ کامل تا نیمه کاملِ خورشید را ترجیح می‮‌دهد. در خاکِ متوسط به‮‌خوبی رشد می‌‮کند. خاکِ این گیاه باید زهکش باشد. قبل از کاشتِ این گیاه به خاک یک تقویت کننده کلی اضافه کنید (به‌‮ویژه اگر خاک ضعیف است). این گیاه هنگامی‮‌که ریشه بگستراند به مراقبت کمی نیاز دارد و در فضایی که در اختیارش گذاشته‮‌اید رشد کرده و گسترده می‌‮شود.

آفات و بیماری‮‌های گل شاه پسند


آفات و بیماری‮‌ها در این گیاه زیاد رایج نیستند. اما اگر حمله آفات یا بیماری رخ داد، در همان مراحلِ اولیه با حشره‌‮کش‌‮ها، دور کننده‌‮های حشرات و یا قارچ کش‌‮ها مشکل را مهار کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (31 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits