دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت اسطوخودوس و خواص درمانی فوق العاده این گیاه
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اسطوخودوس به نور کامل خورشید به مدت روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد.


کاشت اسطوخودوس


اسطوخودوس گیاهی همیشه سبز با خواص درمانی متعدد است. ظاهر زیبایی که این گیاه، پس از گل دادن پیدا می‌کند و عطر گل‌های آن باعث شده، کاشت اسطوخودوس در منزل به یکی از گیاهان پرطرفدار تبدیل شود. گیاه اسطوخودوس به ترکیبی از خاک باغچه، کود و ماسه، نور کافی و آبیاری کم نیاز دارد.


گیاه شناسی اسطوخودوس


گیاه دارویی – زینتی اسطوخودوس با نام علمی لاواندا، گیاهی چند ساله، همیشه سبز و از خانواده نعنائیان است. این گیاه به شکل بوته‌های کوچک با ارتفاع 30 تا 60 سانتیمتر با شاخه‌های فراوان است و تمامی قسمت‌های سبز گیاه از جمله برگ‌ها دارای نوعی اسانس روغنی فرار است. خواص روغن اسطوخودوس در درمان بیماری‌ها بسیار گسترده بوده و در رایحه درمانی کابرد دارد.

برگ‌های اسطوخودوس بسیار معطر هستند و در فصل بهار ظاهر می‌شوند. این برگ‌ها به شکل دراز، متقابل و پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای است و به همین دلیل به رنگ خاکستری تا نقره‌ای دیده می شوند. اسطوخودوس دارای ساقه‎های متعدد چوبی در قاعده است و گل‌های صورتی ارغوانی و آبی رنگ آن در رأس ساقه‎ها ظاهر می‌شوند.

از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصاً شاخه‌های برگدار آن بوی قوی ولی مطبوع استشمام می‌شود. ظاهر زیبایی که گیاه اسطوخودوس، پس از گل دادن پیدا می‌کند و عطر گل‌های آن باعث شده، کاشت اسطوخودوس در منزل به یکی از گیاهان پرطرفدار تبدیل شود. علاوه بر این شما می‌توانید با جمع‌آوری و خشک کردن سرشاخه‌های برگدار و گل‌دار گیاه، از خواص درمانی این گیاه بهره‌مند شوید.

اسطوخودوس

شرایط اکولوژیکی مورد نیاز گیاه اسطوخودوس

  • نور: اسطوخودوس به نور کامل خورشید به مدت روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد.
  • خاک: ترکیبی از کوکوپیت ۳۰ درصد + پیت ماس ۵۰ درصد + پرلیت ۲۰ درصد یا خاک گلدانی ۶۰ درصد + ماسه ۲۰ درصد + کود حیوانی ۲۰ درصد خاک مناسب برای کاشت اسطوخودوس در گلدان است.
  • آبیاری: اسطوخودوس به خشکی مقام است و به آبیاری کم نیاز دارد. هنگامی گیاه را آبیاری کنید که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد.
  • دما: اسطوخودوس به سرمای هوا حساس است، بنابراین لازم است در سرمای زمستان گیاه را محافظت کنید. بهترین دما برای رشد گیاه 18 تا 25 درجه سانتی گراد است.

نحوه کاشت اسطوخودوس در گلدان

  1. کاشت اسطوخودوس به دو روش کشت بذری و کشت قلمه صورت می‌گیرد. البته روش دوم متداول‌تر و موفق‌تر از کشت از طریقه بذر است. مراحل کاشت اسطوخودوس از طریق قلمه زدن به شرح زیر است:
  2. قلمه‌های جوان اسطوخودوس را از مراکز تولید گل و گیاه یا مزارع زیر کشت اسطوخودوس در منطقه خود تهیه کنید.
  3. با توجه اینکه اسطوخودوس گیاه پر شاخه و نسبتا بزرگی است، برای کاشت آن گلدانی به قطر حداقل 30 تا 40 سانتیمتر را انتخاب و آن را با خاک مناسب پرکنید.
  4. خاک مناسب برای کاشت اسطوخودوس در گلدان، ترکیبی از ماسه، پرلیت و خاک باغچه است. از داشتن زهکش مناسب در کف گلدان مطمئن شوید.
  5. به این منظور می‌توانید کف گلدان را با سنگریزه بپوشانید تا آب اضافی به راحتی از کف خارج شود و سپس تا یک سوم گلدان را با خاک پر کنید.
  6. قلمه اسطوخودوس را به آرامی در خاک کاشته و خاک اطراف آن را با دست فشرده کنید. مراقب باشید به ریشه‌های جوان گیاه آسیب نرسد.
  7. اگر خودتان از گیاه مادری قلمه تهیه کرده‌اید، برای ریشه‌دار شدن سریع‌تر گیاه، پیشنهاد می‌شود انتهای ریشه را با هورمون اکسین آغشته کنید و ابتدا قلمه را در ماسه مرطوب کاشته و بعد از گذشت چند هفته، به گلدان اصلی منتقل کنید
  8. قلمه اسطوخودوس را در مرکز گلدان بکارید و توجه داشته باشید، ساقه گیاه باید حدود شش سانتی‌متر زیر لبه گلدان قرار گیرد.
  9. مقداری از خاک را با کود مخلوط کرده و چند سانتیمتری بالای گلدان را با مخلوط خاک و کود پر کنید.
  10. گیاه را به طور کامل آبیاری کرده تا آب از کف گلدان خارج شود و آن را در محلی گرم با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید.
  11. اسطوخودوس گیاهی حساس به سرما است. بنابراین در زمستان گلدان را در محلی دور از سرما منتقل کنید و مواظب باشید، اگر آب زیادی در گلدان جمع شود ممکن است باعث یخ‌زدگی آب و از بین رفتن گیاه اسطوخودوس شود.
  12. در سال اول، رشد گیاه اسطوخودوس کند است. همچنین لازم است، عملیات هرس در پائیز سال اول و سال دوم انجام شود، تا از رشد طولی گیاه جلوگیری شود. بعد از هرس باید قد گیاه 15 تا 20 سانتیمتر شود (سال اول).
  13. در سال دوم گیاه را به فرم نیمکره هرس کنید با ارتفاع 20 تا 25 سانتیمتر و پهنا از هر طرف 15 تا 20 سانتیمتر شود.
  14. قسمت مورد استفاده دارویی این گیاه سرشاخه‎های گلدار آن است و بهترین زمان برداشت اوایل تیر تا اواسط مرداد، هنگامی است که گل‌ها روی گیاه ظاهر می‎شوند.

گیاه اسطوخودوس

مراقبت از گیاه اسطوخودوس


اسطوخودوس را خوب آبیاری کنید. هنگامی که خاک تقریبا خشک است آبیاری را انجام دهید. آنها باید به طور کامل آبیاری شوند تا رطوبت کافی دریافت کنند. با این حال، گیاهان اسطوخودوس باید به ندرت آبیاری شوند،زیرا ریشه آنها حساس به پوسیدگی می باشد.


آبیاری اسطوخودوس بستگی به جایی که شما زندگی می کنید و در چه فصلی هستید متغییر می باشد. منظور از آبیاری کم می تواند به معنای هر هفته یا دو هفته ای باشد. مکانی را انتخاب کنید که حداقل ۶-۸ ساعت تابش خورشید را داشته باشد. سایه رشد و عطر گیاه را کاهش می دهد.


در طول زمستان گلدان گیاه اسطوخودوس را به پارکینگ یا در به خانه انتقال دهید تا از سرما محافظت شود.اسطوخودوس به سرما حساس است و نمی تواند دمای کم را تحمل کند. در فصل سرما مواظب آبیاری باشید اگر آب زیادی در گلدان جمع شود ممکن است باعث یخ زدگی آب و از بین رفتن گیاه اسطوخودوس شود.

مصارف درمانی اسطوخودوس


مصارف و کاربردهای اسطوخودوس


اسطوخودوس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت ۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید، گرفتگی ها را باز می کند.

اسطوخودوس مقوی معده و ادرار آور می باشد. معرق است و تب را پائین می آورد. صفرا بر بوده و کبد را به کار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند.

اسطوخودوس ضد تشنج است. برای تقویت عمومی بدن خوب است. کرم های روده را از بین می برد. بیماری های سینه و سرفه را برطرف می کند. در معالجه زکام مؤثر است. از آن می توان به عنوان مسهل و تمیز کننده استفاده کرد. برای رفع بیماری های مجاری ادرار مفید است. برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید.

برای رفع بی خوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آن را داخل بالش خود قرار دهید خواب مطبوعی برای شما می آورد. برای برطرف کردن غم و اندوه دم کرده اسطوخودوس بنوشید. اگر دست و پای شما خواب می رود از این گیاه استفاده کنید.

اسطوخودوس سردرد و سردردهای یک طرفه را درمان می کند. برای برطرف کردن سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان از دم کرده آن را بنوشید. اسطوخودوس درمان کننده روماتیسم، آرتروز و نقرس است برای این منظور کمپرس آن را بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه ۲ قطره روغن آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید. برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می کند.

divider

بیشتر بخوانید:

کاشت و پرورش گیاه آلوئه ورا

آموزش کاشت بوته توت فرنگی در منزل : نحوه نگهداری گیاه توت فرنگی

با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید

divider





این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits