دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خرزهره گل زیبایی که باعث ایست قلبی میشود
16
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرزهره گل‌های قشنگی دارد ولی باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظم قلب و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا شما عزیزان را با خرزهره و ایست قلبی با گل خرزهره آشنا کنیم

خرزهره

درختچه‌ای سمی و همیشه‌سبز از راسته گل‌سپاسی‌سانان (Gentianales)، تیرهٔ خرزهره‌ ایان (Apocynaceae) است که به طور معمول در پارک‌ها برای اهداف زینتی کاشت می‌شود.

برگ خرزهره به برگ بید شبیه است ولی از برگ بید ستبرتر و بزرگ‌تر است. گل‌های سرخ و سفید دارد و حیوانات اگر برگ آنرا بخورند می‌میرند.

خرزهره دارای ساقه بسیار و برگهای سه تائی و گلهای رنگین که در نقاط گرم و خشک می‌روید و همه آن بواسطه «گلیکوزوئیدهای قلبی» موجود در آن بویژه اولئاندرین سمی است.

خرزهره و ایست قلبی

مسمومیت گیاهی با گیاه خرزهره خیلی شایع و بسیار اتفاق می افتد و زیاد هم دیده می شود به این خاطر که بیشتر در دسترس شهروندان قرار دارد.

خیلی از افراد خرزهره را در باغچه هایشان می کارند چون اعتقاد بر این است که گیاه خرزهره باعث می شود پشه ها از محیط منزل دور شوند.

از این رو مردم این گیاه را در حیاط و یا باغچه های منزلشان می کارند؛ حتی این گیاه را در کنار خیابان ها و پارک ها نیز مشاهده می کنیم.

تمام قسمت های این گیاه اعم از گل، دانه، برگ و ساقه اش حاوی یک ماده سمی است که روی بافت قلب اثر می کند،

اثرات شبیه به دارویی مثل دیگوکسین را دارد که روی قلب اثر می کند و می تواند باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظمی در قلب شود و در نهایت منجر به مرگ افراد می شود.

دلیل ایست قلبی با خرزهره

به دلیل سرعت رشد زیاد گیاه خرزهره و نیاز به هرس مکرر همواره خطر استفاده از برگهای هرس شده وجود دارد. تمام قسمتهای خرزهره برای دام و انسان سمی بوده اما ذکر شده است که دانه آن از سایر قسمتهای گیاه سمی تر است . رایجترین علت مسمومیت قرار گرفتن برگهای سبز و شاخه های جوان هرس شده در اختیار دامها است. همچنین برگهای خشک باقیمانده در زیر درخت به تنهایی و یا مخلوط با علوفه می توانند موجب مسمومیت گردند .

مهمترین تظاهرات مسمومیت با خرزهره تولید آریتمی یا دیسریتمی های مختلف قلبی است که به سبب گلیکوزیدهای قلبی موجود در آن می باشد . این سموم با اثر مستقیم و غیرمستقیم ( از طریق عصب واگ ) خود بر قلب می توانند سبب اختلال در سیستم هدایتی قلب گردند.

توصیه

اگر در باغچه منازلمان این گیاهان را داریم و یا اگر در پارکها می‌رویم و و این گیاهان را می‌بینیم؛ خیلی مراقبت کنیم بچه‌هایمان چون گل‌های قشنگی دارند این گل‌ها را بو نکنند و به دهانشان نبرند؛ چرا که این ماده فوق‌العاده سمی و کشنده است و درمان اختصاصی که باید برای آن انجام شود متأسفانه خیلی گران‌قیمت است و هزینه بسیار بالایی دارد و بسیاری از موارد تا شروع درمان ممکن است زمان زیاد ببرد و ناخواسته منجر به مرگ افراد شود.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits