دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرح توجیهی درخت پالونیا و شباهتش با لوبیای سحر آمیز
19
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درخت پالونیا از درختان سریع الرشد بومی کشور چین هستند که چوب و تنه قابل استفاده در صنعت نجاری جهت ساختن مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن، هواپیماو گلایدر و ادوات موسیقی تولید و استفاده نمود.

در مورد درخت پالونیا و کسب کارش بیشتر بدانید :

نام جنس پالونیا از آنا پالونیا (1795-1865) دختر پاول اول که تزار روسیه بود، گرفته شده است. نام گونه‌ی تومِنتوسا در لاتین به معنای موهای پشمالووی نرم است. این درخت تعداد زیادی نام مثل پالونیای سلطنتی، درخت ملکه، درخت شاهزاده خانم و درخت گل انگشتانه دارد. گل‌های درخت پالونیا بزرگ و زنگوله مانند هستند و شباهت زیادی به گل انگشتانه (Digitalis purpurea) دارند.

پالونیا از درختان مناسب برای جنگلکاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و وروستا و کشت توام با انواع گیاهان زراعی رایج است برگها و گل اذین پالونیا در تولید کمپوست و تغذیه دام مصرف شده انواع ترکیبات دارویی از آن استخراج می کنند گلهای درشت پالونیا گرده زا و شهدزا است.

میتوان به گونه های پالونیا Paulownia fortunei جهت تحقیق و بررسی و کشت ، توسعه انتخاب و در ایستگاه تحقیقات پالونیا واقع در جنگل شصت کلاته گرگان مورد ازمایش بررسی قرار گرفت که امکان رشد وسازگاری این تحقیق در دو تیمار و با یک تکرار در ۶ پلات ازمایشی و فواصل کاشت ۴×۶ متر و ۵×۸متر و ۶×۱۰ متر انجام و در هرسال یکبار کیفیت رشد و شادابی بویژه رشد طولی و قطری تمام درختان اندازه گیری شده است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که درختان پالونیا ۵ ساله با فاصله کاشت ۴×۶ متر تا ۱۶ متر ارتفاع و ۲۴/۲ سانتی متر قطر برابر سینه پیدا کرده اند و بطور متوسط درختان ۵ ساله پالونیا با فاصله کاشت سه گانه ارتفاعی در حدود ۱۰/۲۴ متر و قطری برابر ۲۳/۵ سانتی متر پیدا کرده اند لذا کاشت پالونیا در منطقه بسیار موفق و از دو جنبه اکولوژیکی و صرفه اقتصادی قابل توصیه میباشد.

گونه پالونیا فورتونی گونه ای است چند منظوره که می تواند، اگه در دوران سازگاری خود را در کشور ما با اطمینان بالا پشت سر بگذارد، باعث افزایش درآمد زارعان و تولید چوب قابل ملاحظه ای در واحد سطح و اراضی کم بازده شود. این گونه در سال ۱۳۷۰ در جنگل تحقیقاتی شصت کلاته گرگان مورد کاشت قرار گرفته است .

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

به علت محدودیت در قطع درخت، تعداد هفت دیسکت به عرض پنج سانتی متر، از محل بن درختان قطع شده، که به فاصله های ۴ × ۶ ، ۵ × ۸ و ۶ × ۱۰ متر کاشته شده بودند، نمونه برداری شدند . پس از آماده سازی نمونه ها، عرض حلقه های رویشی درختان هفت ساله (۷ × ۷=۴۹) در چهار جهت جغرافیایی اندازه گیری شد است.

رویش شعاعی حلقه ها در جهت های مختلف جغرافیایی، ابتدا در آنالیز واریانس ساده مورد آنالیز قرار گرفت . با توجه به نوع فواصل ( حد اقل دو نمونه در هر فاصله ی کاشت ) اختلاف معنی داری بین جهت ها و فواصل مختلف به دست نیامد .

متوسط رویش هفت ساله به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای اقلیمی بارندگی، متوسط درجه ی حرارت، شاخص حرارتی، تبخیر و تعرق واقعی و رطوبت نسبی سالانه و ماهانه در طول سال های متناظر، به منظور یافتن واکنش رشد این گونه نسبت به متغیرهای مذکور در مدل های رگرسیون مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفتند .

از ۷۸ مدل رگرسیون خطی ساده، فقط نه مدل معنی دار شناسایی شد ( سطح %۵ و ). %۱ تمامی مدل های رگرسیونی معنی دار نشان دادند که دما و شاخص حرارتی چه در سال و چه در ماه های فصل رشد روی رویش این گونه اثر مثبت داشتند . تنها یک متغیر رطوبت نسبی سالانه اثر منفی خود را روی رشد پالونیا آشکار ساخت .

این تحقیق نشان داد که دما برای رشد پالونیا بیشتر از بارندگی اهمیت دارد و رطوبت نسبی بالا نمی تواند عاملی مؤثری در افزایش رشد باشد . بنابراین با در نظر گرفتن عرض جغرافیایی محل رشد طبیعی گونه پالونیا معلوم می شود که شرایط گرم تر رویش گاه اصلی خود را هنوز از دست نداده و به بارندگی ترجیح می دهد .

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

آشنایی با طرح توجیهی پرورش درخت پالونیا :

طبق آمارهای رسمی، سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب برای استفاده در صنایع کل کشور نیاز است. حجم نسبتا بالایی از این مقدار با برداشت‌های غیرقانونی از منابع جنگلی کشور، تامین می‌شود. ادامه این روند منجر به نابودی جنگل‌های کشور طی ۱۵ سال آینده خواهد شد.

باید در نظر داشت هیچ یک از طرح های کشت چوب صنوبر (با توجه به بازدهی حداقلی در طی ۷ تا ۱۰ سال) تامین‌کننده این نیاز نمی‌باشد، همچنین واردات چوب نیز به علت هزینه بالا و خروج ارز منطقی نیست.

راه‌حل این مشکل کشت پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید است. بارزترین صرفه‌ی اقتصادی کشت و زراعت پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید، بازدهی زودهنگام این درخت به‌منظور تولید چوب است، چراکه پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید در مدت ۳-۴ سال یعنی دو برابر سرعت رشد دیگر گونه‌های هیبریدی پائولونیا به میزان مطلوبی رشد می‌کند.

افزایش رشد حجمی هر درخت در کاشت صنعتی سالانه ۰٫۳ مترمکعب بوده و در سن ۳ الی ۴ سالگی با قطری حدود ۳۵ الی ۴۰ سانتی‌متر به سن بهره‌برداری می‌رسد و حدودا ۱ مترمکعب چوب می‌دهد.

نسبت به زمان برش و هدف از کشت، تعداد نهال کاشته‌شده در هکتار متغیر است. در هر هکتار می‌توان از ۶۰۰ تا ۳۴۰۰ نهال کشت کرد. به‌طور مثال با هدف تولید ذغال و بایومس تعداد ۲۵۰۰ الی ۳۴۰۰ نهال در هکتار کاشته می‌شود. با برش ۱۰ ساله تعداد ۶۰۰ عدد و با برش ۵ ساله بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نهال و در برش ۳ تا ۴ ساله گونه تری‌پلوئید، تعداد ۸۰۰ نهال قابل کشت است.

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

قیمت چوب درخت پائولونیا هیبرید تری‌پلوئید:

قیمت جهانی هر مترمکعب چوب این درخت تا سال ۱۳۹۴، ۸۰۰ دلار معادل ۲٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان بوده و درحال‌حاضر قیمت هر مترمکعب در بازار معادل ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است.

به‌سبب وجود دلالان در این صنف که قیمت‌های کاذبی در اذهان فروشندگان و خریداران ایجاد شده است. به همین منظور شرکت توت آبی پایتخت، اقدام به خرید چوب پائولونیا هیبرید مشتریان خود می‌نماید. اطلاعات تکمیلی در این رابطه حضورا و یا با مشاوره تلفنی به مشتریان داده خواهد شد.

طرح کشت پائولونیا هیبرید برای یک هکتار زمین در یک دوره ۵ ساله به شرح ذیل توضیح داده شده است. سوالات احتمالی خود در رابطه با این طرح را در اینجا مطرح کنید.

شرایط پرورش درخت پالونیا :

برای پرورش درخت پائولونیا خاک لومی، شنی و خاک ماسه ای که خوب زهکشی شده باشد مناسب است: با این که این درخت تحمل خاک های فقیر را هم دارد اما بهتر است خاک اسیدی یا خنثی برای آن استفاده شود و نور آفتاب به صورت غیرمستقیم به آن بتابد.

اگر می خواهید پائولونیاهایی که می کارید سرحال باشند و خوب رشد کنند باید در پاییز و یا بهار برای کاشت بذر اقدام کنید. البته کاشتن این درخت در کنار دیوار، در نزدیکی لوله های آب و گیاهان دیگر اصلا مناسب نیست.

ریشه های این درخت با بزرگ تر شدن درخت گسترده تر می شود و به همین دلیل باید این درخت ها را در فاصله پنج یا شش متر کاشت.

هم چنین در سال اول کاشت باید درخت را در زمان های معین آبیاری کرد و هیچ وقت نباید خاک آن خشک و برگ های آن جمع شود. قلمه زدن شرایط خاص خودش را دارد که فهیمی فرد در این خصوص می گوید:

برای قلمه زدن باید از یک جوانه قوی استفاده کرد. بذر این درخت از 1800 تا دو هزار تومان فروخته می شود. البته این قیمت ها واقعا ارزان هستند چرا که درختان پائولونیا جزو سودآورترین درختان به حساب می آیند و رشدشان نسبت به درخت صنوبر یک و نیم برابر است.

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

نحوه و زمان کاشت درختان پائولونیا :

بهترین زمان کاشت اون پاییز در خزونه و شاسی و اردیبهشت هست و بعد از ریشه پر شدن باید سازگار و منتقل بشه به فضای گلخانه یا هوای ازاد. کلا هوای خنک رو دوست دارد.

برای جوانه زنی یک راه دیگه قلمه ریشه هست و زمانی که نوی زمستان کاشته شود در بهار جوانه میزند

مقدار نور لازم برای درخت پالونیا :

دوستان عزیز نور کامل و صد درصد آفتاب برای درخت پالونیا مناسب هست و الا فکر اینکه توی گلدون بکارید و ببرید توی منزل رو هم نکنید !!

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

شرایط محیطی درخت پالونیا:

دامنه ی نوسان دمایی زیادی رو تحمل می کند. باور کنید یکی از بهترین درخت ها برای مناطق گرم جنوب ، مناسب برای مناطق بیابانی مرکز کشور و سرد شمال غرب کشور هستش. ولی خوب بهترین دما برای همون دمای معتدل هست .

نحوه آبیاری درخت پالونیا :

درخت پالونیا رشد بسیار زیادی داره مخصوصا اگه اب زیاد بخوره مثه لوبیا سحر آمیز رشد میکنه. برگهاش خیلی بزرگ و پهن میشن. ریشه های این گل در صورت کم ابی میره پایین و به عمق میره و حتی میزنه و لوله ها و بتن هارو میشکونه !!! و در صورت ابیاری زیاد سطحی باقی میمونه ، سعی کنید ابیاری کافی باشه چون اگه ریشه ها بره پایین دردسر میشه

رطوبت چه تاثیری بر روی درخت پالونیا دارد ؟

هرچه رطوبت هوا بیشتر باشه برگها پهن تر و بزرگ تر میشن. ولی همونطور که گفتم یکی از بهترین پیشنهاد ها برای کاشت در مناطق جنوبی مثل اهواز و بوشهر و بندرعباس می باشد.

مخصوصا اینکه این مناطق هم شرجی هستند . همینطور شهر های مثل اردبیل و تبریز که سرد سیر هستند هم عالیه ! یعنی آفتاب پرست هم اینطوری نمیتونه خودشو وفق بده با محیط

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

شرایط خاک درخت درختان پائولونیا:

طبق تجربه باغ شیشه ای ، بهترین خاک خاکیه که عمقش زیاد باشه تا ریشه بتونه کار کنه ، اگه خاک سفت باشه و قبل از کاشت توی اون تیکه از زمین ملات سیمان درست کرده باشن ، باور کنید خاک سفته و ریشه کار نمیکنه ، درنتیجه برپها رشد نمیکنه ! سعی کنید قبل از کاشت خوب زمین روشخم بزنید ! تا سطح سفت زیر خوب نرم بشه.

درخت پالونیا و شکوفه ای بهاری :

از مهمترین ویژگی ها و سورپرایز های درختان پائولونیا گلدهی اون در عید هستش! توی ایام نوروز ! اول گل میده و بعد برگهاش باز میشن ، یکی از درشت ترین گلها و معطر ترین گلها متعلق به این درخت هستش….. درختان بالغ شده ۳ ساله در پاییز جوانه های گلشون در میاد و سپس در عید گلشون باز میشه .طوری که توی عید درخت یکدست قبای صورتی به تن میکنه و همیشه توی باغ گیاهشناسی مردم سوال میکنن اون درخت گل داره اسمش چیه !!!؟؟؟ و ما هم با افتخار میگیم درخت نوروز

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

نحوه تغذیه و هرس :

درخت پالونیا خوراکش کودهای سه بیست یا کامل هست تا اول بهار به خوبی رشد کنه و تا برج ۳ این روند تغذیه ادامه داره ، در تابستون یکی دو نوبت به کودهای پتاسیم بالا یا گلدهی جایگزین کنید تا شاخه های جانبی بزنه و فرم گیاه خوب بشه. اگه کنار دیوار کاشته میشه باید نیم متر فاصله داشته باشه و قسمت انتهایی نباید هرس بشه تا بره بالا ، نکته رو لازمه بگم در عرض ۴ سال تا ۱۵ متر میوته رشد کنه در شرایط ایده ال ! ولی اگه قراره وسط چمن کاشته بشه بهتره از یک مترو نیم بریده بشه تا درخت پنجه زنی کنه و زیبا تر از همیشه بشه مخصوصا با اون برگها پهن و زیباش.

درخت پالونیا و آشنایی با طرح توجیهی

نحوه تکثیر درختان پائولونیا :

بهترین روشن تکثیر کاشت بذر هست البته به شرط ضدعفونی خوب بستر کاشت با قارچکش کاپتان . هر گرم بذر درخت پالونیا ۸۶۰۰ عدد بذر میشه و قوه نامیه اون ۸۵ درصد هستش.

بهترین زمان کاشت اون پاییز در خزونه و شاسی و اردیبهشت هست و بعد از ریشه پر شدن باید سازگار و منتقل بشه به فضای گلخانه یا هوای ازاد. کلا هوای خنک رو دوست داره برای جوانه زنی، یک راه دیگه قلمه ریشه هست توی زمستون که صد درصد در بهار جوانه میزند.

divider

بیشتر بخوانید :

آشنایی با طرح توجیهی پرورش گیاه پرسود آنغوزه

طرح توجیهی آکواپونیک تلفیقی از گیاه و ماهی + فیلم

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، نظر یا پیشنهادی دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits