دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی گل زیبای مینای آفریقایی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مینای آفریقایی (African Daisy) گیاهی یک ساله است که از آفریقا نشأت گرفته و بومی این کشور به شمار می رود.


روش کاشت و تکثیر مینای آفریقایی


مینای آفریقایی (African Daisy) گیاهی یک ساله است که از آفریقا نشأت گرفته و بومی این کشور به شمار می رود. این گیاه متعلق به خانواده آستراسه (Asteraceae) بوده و رشد بوته ای دارد. این گیاه دارای گل های رنگارنگی با رنگ های گرم است . رشد این گیاه سرعت بالایی داشته وپس از چند ماه از زمان کاشت دانه به گلدهی می رسد. این گیاه می تواند به راحتی در باغچه و گلدان کاشته شود.

این گیاه با نامهای مختلف استئوسپرموم، داوودی آفریقائی، گل مینای آفریقائی blue-eyed saisy , african daisy, cape daisy, spoone osteospermum شناخته میشود از خانواده آفتابگردانها Asteraceae می باشد.از این رده گل تا حالا حدود ۵۰ گونه شناخته شده است که ۳۵ گونه آن مربوط به آفریقا و بومی مناطق می باشد.

بهترین مکان در باغچه برای کاشت این گیاه ردیف جلویی است . شما می توانید با کاشت این گل در گلدان از زیبایی آن بهره ببرید.

گل

گیاه شناسی مینای آفریقایی

مینای آفریقایی گونه ای علفی چند ساله و بومی آفریقای جنوبی می باشد . این گونه در زیست بوم طبیعی اولیه خود کمتر مورد توجه قرار گرفته و همزمان در نقاط دیگر با اقلیم مشابه از قبیل ایالات متحده (کالیفرنیا) و استرالیا گسترش یافته بطوریکه از باغات و فضای سبز فراتر رفته و بصورت گیاهی سمی برای دام ها ، ایجاد خطر کرده است.

این گونه گیاهی زینتی و پر طرفدار در اقلیم های با شرایط مساعد به عنوان گیاه پوششی به دلیل داشتن برگ های نقره ای و گل های آفتابگردانی زیبا بکار گرفته می شود. به شرایط محیطی مختلف سازگار بوده و گاهی به عنوان تثبیت کننده خاک در بعضی از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. مینای آفریقایی قادر است که در شرایط سخت ساحلی با تابستان های داغ شن های روان باد های شدید افشانه آب و نمک و باران کم گسترش یابد.

ساقه ها ضخیم و دارای کرک، کمی چسبناک بوده و برگ ها معطر نیزه ای شکل دارای پار پهنک های عمیق می باشند. ساقه در محلی که با خاک در تماس باشد ریشه دهی دارد. سرگل های بزرگ آن دارای گلچه های شعاعی کرمی- سفید تا صورتی یا برنزی که در سطح زیرین به رنگ بنفش تا قرمز بوده و مرکز آن با گلچه های لوله ای بنفش تا سیاه پر شده است. سرگل در روز باز و در شب یا روز های ابری بسته می شود. نگهداری از آن بسیار ساده است.

ارتفاع این گیاه بستگی به میزان نوری که به گیاه می رسد از 30 سانتی متر تا 90 سانتی متر است . این گیاه 50 تا 60 روز پس از کاشت دانه گل می دهد. اگر می خواهید گلدهی مداومی داشته باشید می توانید گل هایی که خشک شده اند از گیاه جدا کنید.

مینا

شرایط نگهداری و پرورش مینای آفریقایی

درجه حرارت مورد نیاز مینای آفریقایی:

حداقل دما ۱۰ درجه سانتی گراد ، حداکثر دما ۳۰ درجه سانتی گراد ، دمای مطلوب ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد. نیمه مقاوم به سرما.

آبیاری مینای آفریقایی :

در برابر خشکی مقاوم می باشد و نیاز آبی متوسطی دارد. توجه داشته باشید که در اوایل کاشت گیاه چون گیاه تازه و جوان است نیاز آبی بیشتری دارد ولی زمانی که سن گیاه بیشتر شد زمان آبیاری را طولانی تر می کنند. توجه داشته باشید که در فاصله میان دو آبیاری زمین مورد نظر خشک باشد.

نور مینای آفریقایی :

نیاز به نور کامل آفتاب دارد (حداقل در روز ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید). کمبود نور موجب عدم گلدهی و کاهش گلدهی می شود. در تابستان محل های سایه آفتاب نیز مناسب است.

خاک مناسب مینای آفریقایی :

خاک های سبک و حاصلخیز و با زهکشی مناسب را می پسندد اگر به صورت گلدانی پرورش یابد باید مخلوطی از دو قسمت خاک مرغوب باغچه ، یک قسمت خاک برگ پوسیده ، یک قسمت پیت ماس. می توان با کودهای کامل در موقع رشد و نمو تغذیه نمود.

کوددهی مینای آفریقایی:

کوددهی معمولا دو بار صورت می گیرد. در مرحله اول بهتر است بعد از کاشت دانه کودپاشی صورت بگیرد. یک ماه بعد از کاشت دانه کوددهی دوم را انجام بدهید. برای کوددهی می توانید از کودهای که به صورت عموم برای گیاهان استفاده می شود و در بازار موجود است استفاده کنید.

رطوبت نسبی هوا :

مناسب رطوبت نسبی متوسط هوا است (۴۰ تا ۷۰ درصد) مکان های گرم و آفتابی ، در مناطق ساحلی با تابستان های گرم رشد خوبی دارد ، اما در مناطق بیابانی رشد خوبی ندارد.

مینای آفریقایی

روش تکثیر مینای آفریقایی

ساده ترین ترکیب خاک مناسب برای کاشت بذر اکثر گلهای فصلی و زینتی :

خاک باغچه ۶۰ درصد – ماسه ۲۰ درصد – کود حیوانی ۲۰ درصد این موارد با هم خوب ترکیب شود. از ترکیب زیر هم میتوانید برای کاشت بذر این گل استفاده کنید : ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس + ۲۰ درصد پرلیت

ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق نسبتا کم تهیه کنید. گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذر گل مینای آفریقایی را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانت روی بذرها کود دامی کاملا پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش آب بدهید.

اگر کود دامی در دسترس شما نبود می توانید از ورمی کمپوست استفاده نمایید و اگرم هر دو اینها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردین برای روی بذرها استفاده نمائید ( اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه ها به خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتما کود دامی ای که استفاده می کند چند ساله ، کهنه ، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به هیچ عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید.

بعد از اینکه جوانه های گیاه مورد نظر چهار یا شش برگ در آوردند یا حدود ۵ تا ۸ سانت رسیدند آنها را از خزانه در آورده و در جای اصلی بکارید.برخی ها بذر گل مینای آفریقایی را روی محلی که مورد نظرشان هست می پاشند تا همان جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین می افتند و وقتی سبز می شوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشن اما زمانی که بذرهارو درون خزانه بکارید بعد می توانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که می خواهید بکارید.

مراقبت پس از کاشت مینای آفریقایی

  • برای جلوگیری از رشد علف های هرز بهتر است که اطراف گیاه را مالچ پاشی انجام بدهید.
  • برای استمرار گلدهی ، گل های پیر و پژمرده را از گیاه جدا کنید.
  • پس از آنکه گل شما به مرحله تولید بذر رسید شما می توانید بذرهای این گیاه را جمع آوری کنید و در سال بعد از آن استفاده کنید. این گیاه بذرهای ریز و زیادی تولید می کند که معمولا قوه نامیه و جوانه زنی خوبی دارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و تکثیر ثعلب و خواص این گیاه

اصول کاشت و تکثیر گیاه کالانکوآ

کاشت،پرورش و نگهداری از گیاه جاکوبینیا کارنئا (گیاه فلامینگو)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits