دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن کاشت و نگهداری گل گازمانیا
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گازمانیا گیاهی اپی فیت (گیاهی که بر روی گیاه دیگر رشد می کند، اما مواد غذایی را از آن دریافت نمی کند) است و در محیط طبیعی بر روی درختان و صخره ها رشد می کند


معرفی گیاه گازمانیا


گازمانیا گیاهی زیبا متعلق به مناطق مرطوب و بارانی است. بنابراین به رطوبت بالایی نیاز دارد. این گیاه مناسب کشت در گلخانه، پاسیو و آپارتمان می باشد و از آنجا که گیاه گازمانیا دوستدار نور است در خانه و یا محل کار باید محل نگهداری آن از نور کافی یا نور مصنوعی برخوردار باشد.


وقتی از بالا به گل گازمانیا نگاه می کنیم، ستاره پُرپَری به رنگ سرخ است. گل آن پنج ماه دوام دارد. در عمقِ این گل وارۀ سرخ، گل های حقیقی سفید رنگ گازمانیا می رویند که قابل رؤیت نیستند. بعد از تمام شدن عمر گل، پاجوش هایی به جا می ماند که به کمک آنها می توان گیاه را تکثیر کرد. این گیاه که عضو تیره آناناس است، در طول حیات خود یک بار گل می دهد. این گیاه تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتری رشد می کند و گستردگی آن هم به ۴۵ سانتیمتر می رسد.

این گیاه، گیاهی اپی فیت (گیاهی که بر روی گیاه دیگر رشد می کند، اما مواد غذایی را از آن دریافت نمی کند) است و در محیط طبیعی بر روی درختان و صخره ها رشد می کند. ریشه های ابتدایی آن بیشتر از آن که نقش یک ریشه را داشته باشند به عنوان لنگر و پایه عمل می کند.

گل

گیاه شناسی گازمانیا

گازمانیا با نام علمی “Guzmania lingulata” بومی آمریکای جنوبی است. این جنس دارای حدود ۱۱۰ گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز است که مناسب کشت در گلخانه، پاسیو و آپارتمان می باشند.

برگهای مجتمع و فشرده آن براق با حواشی صاف بوده و در وسط مخزن کوچکی را تشکیل می دهند که در طبیعت کاربرد آن را برای حفظ آب باران است .

گل های آنها در مجاور برگ های بسیار زیبا با رنگ روشن تولید می شوند که ماهها دوام دارند. رنگ برگ ها سبز روشن لیکن برگ های نزدیک به گل ها به رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز روشن می باشند. دراصل برگها زیبایی گل را ایجاد می نمایند. گل های کوچک آن غیر نمایشی به رنگ سفید یا زرد و لوله ای بوده دارای سه گلبرگ می باشند.

این گیاه زیبا متعلق به مناطق گرم و مرطوب و جنگل های بارانی است. بنابراین نیاز به رطوبت بالا و جریان هوای گرم دارد.

نیازها و شرایط نگهداری گل گازمانیا

آبیاری: در فصل رشد (بهار و تابستان) گیاه را به صورتی آبیاری کنید که خاک گلدان تا حدودی مرطوب باقی بماند و خیس و غرقابی نشود. غرقابی شدن خاک ممکن است موجب سیاه شدن برگهای آن شود . ریختن آب به حفره وسط گیاه اشکالی ایجاد نمی‌کند و توصیه شده است که با استفاده از آب مقطر حفره مرکزی گیاه را تا ارتفاع ۲٫۵ سانتیمتر پر از آب شود.

این آب را هر هفته تخلیه کرده و با آب تازه جایگزین کنید. این گیاه تحمل عدم آبیاری و خشکی را ندارد و این شرایط موجب خشک و قهوه‌ای شدن برگها می‌شود.

رطوبت: گازمانیا رطوبت بالای هوا را دوست دارد بنابراین بخصوص در زمانی که هوا گرم است روزانه برگسار را غبارپاشی کنید. البته مکان نگهداری باید از تهویه مناسب هوا نیز برخوردار باشد در غیر اینصورت ممکن است گیاه به امراض قارچی مبتلا شود. بهتر است در زمان غبارپاشی از آبهای تصفیه شده که ولرم نیز هستند استفاده کنید.

نور: به مکانی با نور متوسط نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب به گیاه آسیب وارد می‌آورد و بر روی برگها و گلها لکه‌های سوخته و قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌کند. گازمانیا در میان سایر اعضا خانواده بروملدیاسه (آناناس) با محیط کم نور سازگاری نشان می‌دهد و در محیطی با ۸۰-۷۵٪ سایه نیز به خوبی رشد می‌کند.

اما هر قدر که به شرایط نور کم مقاوم است به کم بودن رطوبت محیط حساس است. این گیاه به نور مصنوعی همانند لامپهای فلئورسنت بسیار خوب پاسخ می‌دهد بنابراین برای منازلی که کم نور هستند و از نور غیر مستقیم آفتاب محروم هستند و در طی شبانه روز از نورهای مصنوعی برای روشنایی استفاده می‌کنند گیاه مناسبی محسوب می‌شود.

دما: دمای ۲۷-۱۸ درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب است و حداقل دمایی که تحمل می‌کند ۱۳ درجه سانتیگراد است. هوای سرد مانع از گلدهی گیاه و همچنین در صورت کاهش بیش از اندازه دما موجب سیاه شدن و از بین رفتن برگهای گیاه بخصوص برگهای پایینی آن می‌شود. افزایش بیش از اندازه دما نیز موجب قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگها و در نهایت خشک شدن آنها می‌شود.

خاک: زهکش سریع خاک اهمیت دارد. در کف گلدان و به منظور سهولت زه‌آب از چند عدد قلوه سنگ کوچک استفاده کنید و بعد مخلوط خاک را روی آنها بریزید. مخلوطی از خاک لوم و پیت موس و یا سه حجم مساوی از کمپوست؛ شن و پرلایت برای این گیاه مناسب است.

کوددهی و تغذیه: برای تغذیه مصنوعی گیاه می‌توان در طی فصل رشد و بخصوص تابستان از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت استفاده کرد. آب محتوی کود را می‌توان در حفره مرکزی گیاه نیز ریخت اما بعد از یک هفته باید آب تازه را جایگزین آب حفره مرکزی نمود. توجه کنید استفاده بیش از اندازه از کود می‌تواند ابتدا موجب سوختگی برگهای گیاه و در نهایت مرگ آن شود.

تعویض گلدان: گازمانیا تا زمانی که پاجوش تولید نکرده است نیازی نیست تا گلدانش عوض شود. در واقع نگهداری آن در گلدانی کوچک گلدهی آن را تحریک خواهد کرد. از آنجاییکه گیاه گازمانیا سیستم ریشه‌ای کوچک و محدود اما برگساری گسترده دارد که در مقایسه با ریشه گیاه وزن بیشتری نیز دارد به منظور نگهداری مناسب برگسار این گیاه از گلدانهای سرامیکی استفاده کنید.

روش تکثیر گازمانیا


تکثیر گل گازمانیا را به راحتی می توان با کمک پاجوشها انجام داد. زمانی که پاجوشها به ارتفاع ۷٫۵ سانتیمتر رسیدند آنها را از گیاه مادری جدا کنید و به شکل مستقل در گلدانی جداگانه بکارید. در طی ماه اول رطوبت اطراف پاجوشها را بالا نگهدارید تا در محیط جدید خود مستقر شوند.

گازمانیا

هرس کردن گازمانیا

این گیاه به هرس زیادی نیاز ندارد مگر جداسازی برگهای پایینی گیاه در زمانی که گیاه مادری بعد از تولید گل در حال از بین رفتن باشد.

آفات و بیماریهای گازمانیا

آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند گاهی ممکن است کنه تارعنکبوتی و یا شپشک آردآلود بر روی این گیاه مشاهده شوند. کنه تار عنکبوتی در پشت برگهای گیاه تارهایی شبیه تار عنکبوت ایجاد می‌کنند و به دلیل تغذیه از شیره گیاه در نهایت می‌توانند منجر به زرد شدن برگها شوند.

شپشک‌آرد آلود بیشتر در ناحیه اتصال برگها به طوقه تجمع می‌بایند و به دلیل تولید عسلک موجب چسبناک شدن سطح برگها می‌شوند. حمله شدید افت موجب کاهش رشد گیاه و کوتاهی قامت آن و زردی و ریزش برگها خواهد شد.

به دلیل اینکه این گیاه رطوبت دوست است ممکن است محیط مرطوب موجب شویع برخی از بیماریهای قارچی همانند قارچ بوترتیس شود . این قارچ منجر به پوسیدگی گیاه می‌شود. هوای سرد و مرطوب از دلایل اصلی شیوع این بیماری است. گیاه را زیاد آب ندهید و اگر بعد از هر مرتبه آبیاری صبر کنید تا سطح خاک تا حدودی خشک شود سپس گیاه را آبیاری کنید احتمال شیوع این بیماری کاهش می‌یابد.

separator line

بیشتر بخوانید:

فوت و فن کاشت و تکثیر گل یلدا

اصول کاشت و نگهداری گیاه شویدی

فوت و فن کاشت و نگهداری گل زنجبیلی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرجان | ۵ سال پیش
در مورد فیبروم بروید پیش دکتر حسین اصف جاه
0
0

hits