دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ده سازمان جاسوسی برتر دنیا کدامند؟؟
2
زمان مطالعه: 25 دقیقه
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا کدامند؟بزرگتریت سازمانهای جاسوسی جهان به ترتیب عبارتند از

"نداشتن جاسوس، بودن در حلقه‌ی کوران است." ژنرال دیوید م. شوپ، فرمانده نیروهای دریایی ارتش آمریکا، 1960

آژانس جاسوسی چیست؟

دلگرم- آژانس جاسوسی سازمانی است که توسط صاحبان حکومت شکل می‌گیرد و هدف آن حفاظت و حراست از سرمایه‌ها و دارایی‌های بحرانی یک کشور است که شامل اینها است اما محدود به اینها نیست : قانون اجرایی مدنی، امنیت ملی، فرهنگ دفاعی، عملیات ارتشی – نظامی – دریایی و مدیریت بحران ملی و بین المللی.

وظیفه آژانس جاسوسی چیست؟

وظیفه‌ی اصلی اداره‌ی جاسوسی جمع آوری اطلاعات مربوطه، مهم و متجانس با موضوعاتی است که دارای بیشترین اهمیت برای تمامیت یک مملکت هستند. این کار با آنالیز بیشتر اطلاعات گرد آوری شده و ارزیابی منبع و یا منابعی که داده از آن به دست آمده است دنبال می‌شود. این اطلاعات طبقه بندی می‌شوند و به بیشترین حفاظت نیازمند هستند. بر حسب داده و تفسیر آن، سیستم در مورد دوره‌ی عمل خود تصمیم می‌گیرد و طرحی را که لازم است اجرا شود می‌ریزد، مقدار نیروی انسانی، نیروی ماشینی و هوشمندی و زیرکی را که لازم خواهد شد در نظر می‌گیرد و سفر خود را شروع می‌کند.

برترین سازمانهای جاسوسی دنیا به ترتیب کدامند؟

موساد
کشور : اسرائیل
سال تأسیس : 1949
مرکز فرماندهی : تل آویب
مجری آژانس : تامیر پاردو، رئیس

www.delgarm.com

تأسیس :
گوردون توماس به این تشکیلات کار آمدترین ماشین کشنده دنیا را لقب داده است. موساد آژانس جاسوسی ملی اسرائیل است. موساد که کلمه‌ی عبری موسسه است، مختصر شده‌ی هاموساد لمودین یولتفکیدیم میوهادیم است که این عبارت بیان عبری موسسه‌ای برای جاسوسی و عملیات ویژه است. هم پیمانان آن امان و شین بت هستند که جاسوسی نظامی و امنیت داخلی اسرائیل را نیز اداره می‌کنند. اساس اولیه شکل گیری موساد تأکید بر نیاز به داشتن بدنه‌ی مرکزی بود که هماهنگی بین دپارتمان‌های نظامی را کنترل کند و افزایش دهد.
پس در سال 1949، نخست وزیر اسرائیل، دیوید بن – گورین پیشنهاد کرد که چنین سازمانی به زودی شکل خواهد گرفت. در این زمان بود که در سیزدهم دسامبر سال 1949، موسسه مرکزی هماهنگی (بعداً به عنوان موساد نام گرفت) زاده شد. بعداً در سال 1951، موسسه به طور رسمی اصلاح شد و طراحی شد تا به دفتر نخست وزیر گزارش دهد.
عملیات :
علاوه بر انجام عملیات اصلی گرد آوری جاسوسی، مقابله با تروریسم، امنیت ملی، مدیریت بحران، جمع آوری اطلاعات و همانند اینها اولویت موساد تأمین حفاظت پیش رو از انجمن‌های یهودی است. این شامل هدایت یهودیان به اسرائیل از کشورهایی است که به حضور رسمی و قانونی آژانس‌های علیاح (مهاجرت یهودیان از دیگر کشورها به اسرائیل) اجازه نمی‌دهند.
کارهای مهم :
موساد به عنوان بهترین، کار آمدترین و قدرتمندترین آژانس جاسوسی اسرائیل شناخته شده است و عملیات پنهانی و غیر مشروع را انجام می‌دهد که عبارتند از قتل‌های هدفمند، عملیات شبه نظامی و کارهای جاسوسی که هدف آنها حفاظت از یهودیان در برابر دنیا است.
واقعه قابل توجه در تاریخ موساد که بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داد دستگیری، تبعید و اعدام آدولف ایچمن (19 مارس 1906 تا 31 مه 1962) سرهنگ دوم نازی آلمانی بود. ایچمن نقش کلیدی در تسهیل و کمک به هولو کاست داشت؛ عملیات نابودی نژادی در طول جنگ جهانی دوم که بیش از شش میلیون یهودی ساکن در کل اروپا را نابود کرد. طبق موساد، بانی یهودی، وحشیت چنین عمل بی‌رحمانه‌ای شایسته انتقام بود. عاملان موساد، دستگیر موفق ایچمن را در آرژانتین انجام دادند، جایی که او بعد از جنگ رفته بود. به خاطر متهم و محکوم بودن در جرایم زشت و شنیع مختلف جنگ و ظلم علیه بشر، آدولف ایچمن در سال 1962 به دار آویخته شد.
شعار :
"جایی که هیچ مشاوره و رایزنی نباشد، مردم سقوط می‌کنند اما با گروهی از مشاوران و رایزنان امنیت وجود دارد."

آژانس جاسوسی مرکزی (CIA)
کشور : ایالات متحده آمریکا
سال تأسیس : 1947
مرکز فرماندهی : ویرجینیا
مجری آژانس : جان او. برننان، رئیس
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
تأسیس آژانس جاسوسی مرکزی (CIA) یک فرآیند تدریجی بود و منجر به یکی از عالی‌ترین و بدون شک بزرگ‌ترین اداره‌ها‌ی جاسوسی در دنیا شد. CIA در هیجدهم ماه سپتامبر سال 1947 تأسیس شد و امروز 65 ساله است و با شمار استخدامی عظیم 20000 عامل، قوی‌تر نیز می‌شود.
CIA اولین سیستم جاسوسی نبود که توسط مقامات آمریکا ابداع و طراحی شده بود. اداره‌ی سرویس‌های استراتژیک (OSS)، گروه جاسوسی مرکزی (CIG) و قدرت جاسوسی ملی برخی سازمان‌هایی بودند که قبل از این که CIA رسمی شود تشکیل شده بودند.
عملیات :
CIA بزرگ‌ترین آژانس اجرایی جاسوسی است که مستقیماً به مرکز جاسوسی ملی گزارش می‌دهد. آن دست یابی به اطلاعات گسترده و وسیع را تضمین کرده است که ممکن است حکومت آمریکا، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و امنیت ملی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر و یا زیر فشار قرار دهند. این اطلاعات گرد آوری، آنالیز و طبقه بندی می‌شود و به ارشد خط مشی سازان آمریکا توسط عاملان ویژه که برای این کار آموزش دیده‌اند فرستاده می‌شود. به غیر از جمع آوری اطلاعات، نیروی کار CIA درگیر انجام عملیات غیر مشروع، روندهای پنهانی، ضد جاسوسی و کارهای ضد تروریسم است که هدف آن حفاظت و حراست از دارایی‌ها و سرمایه‌های حیاتی آمریکا است.
کارهای مهم :
خیلی‌ها کارآیی CIA را از نظر روش عملیات، آنالیز جاسوسی ناکافی، نگرانی‌های ضعیف در مورد حقوق انسانی، کمبود بررسی‌های خارجی، کارهای نامشروع تأثیر گذاشتن بر نظرات مردم و اجرای قانون، مورد بررسی قرار داده‌اند. این تصورات وقتی در وقایع واقعیت پیدا کردند که CIA از کنترل حملات تروریستی وحشیانه شکست خورد که یکی از آنها حمله‌ی شوم به برج‌های دو قلو در یازدهم سپتامبر بود.
اما باید به خاطر دستگیری اسامه بن لادن بدنام، رهبر و موسس القاعده (سازمان جنگ طلبی جهانی)، به CIA اعتبار کامل داد. در اول ماه مه در سال 2011، باراک اوباما به دنیا اعلام کرد که لادن توسط آمریکایی‌ها در یک عملیات CIA در پاکستان کشته شد. عملیات شبه نظامی CIA توسط اعضایی از گروه ویژه گسترش جنگ افزار نیروی دریایی آمریکا، همراهی شد تا موجب اعدام موفق اسامه بن لادن شود که عملیات با نام عملیات نیزه نپتون کد گذاری شده بود.
نه تنها از دست دادن رهبر، گروه را ضعیف کرد بلکه اعضای CIA توانستند اطلاعات جزئی حیاتی را در مورد فعالیت‌های نظامی و تروریستی مربوط به القاعده که به طور جدی برای آینده کار شده بودند را به دست آورند. کسب اطلاعات، میدان عمل مقامات CIA را وسیع‌تر کرد و آنها را قادر ساخت که نقشه‌های تروریستی را بدانند و روی گسترش بعدی فعالیت‌هایشان کنترل داشته باشند.
شعار :
"شما حقیقت را خواهید دانست و حقیقت شما را آزاد خواهد ساخت."

سرویس جاسوسی مخفی (SIS یا MI6)
کشور : انگلستان
سال تأسیس : 1909
مرکز فرماندهی : لندن
مجری آژانس : سر جان سوارز KCMG، رئیس SIS
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
سرویس جاسوسی مخفی که با نام MI6 (جاسوسی نظامی، بخش 6) نیز شناخته می‌شود اقتباسی از اداره‌ی سرویس مخفی (SSB) است. SSB در سال 1909 شکل گرفت و عمدتاً مسئول بررسی نزدیک فعالیت‌های حکومت امپراطوری آلمان بود. اداره،‌ بخش‌های جداگانه‌ای دارد که بر روی فعالیت‌های تحت پوشش خارجی همانند عملیات تحت پوشش داخلی و خانگی و فعالیت‌های جاسوسی تمرکز کرده بود. اما بعد از شروع اولین جنگ جهانی، این بخش‌های جداگانه با هم همسان شدند تا تسلیم مقام مدیره بخش 6 جاسوسی نظامی (MI6) بشوند.
اولین مدیر این سازمان سر جورج منس فیلد اسمیت کومینگ بود که به خاطر پیش سازی عالی این سرویس جاسوسی فوق امپراطوری، به طور خیلی زیادی از او تقدیر شد.
عملیات :
MI6 عملیاتی را انجام می‌دهد تا برای حکومت سلطنتی خود، جاسوسی خارجی، اطلاعات و به روز رسانی‌ها را با جاسوسی خارجی و به روز رسانی در مورد فعالیت‌های سری داخلی و بین المللی که می‌توانند بر سیاست‌های انگلستان و مدیریت امنیت ملی تأثیر بگذارند را فراهم کند. آن مربوط به کمیته جاسوسی مشترک است و به صورت هم پیمان با سرویس امنیت داخلی (MI5)، مرکز فرماندهی ارتباطات حکومتی (GCHQ) و جاسوسی دفاعی (DI) کار می‌کند. اخیراً در سال 2010، رئیس اخیر SIS، سر روبرت جان سوارز، یک سخنرانی در مورد نیاز به حفظ حریم و امنیت داخل انگلستان، ایراد کرد. در تاریخ 101 ساله آژانس، این اولین اشاره‌ی عمومی توسط رئیس روی کار بود.
کارهای مهم :
امپراطوری بریتانیا نسبت به حملات از جانب گروههای تروریستی مثل القاعده بسیار مستعد و آسیب پذیر است. این کمپ‌های فعال زیر زمینی عمدتاً آنهایی هستند که در داخل و یا اطراف مرزهای افغانستان و پاکستان واقع شده‌اند و یک تهدید جدی برای امنیت، جاسوسی، دوام و پایداری و تمامیت انگلستان تلقی می‌شوند. MI6 کارآیی خود را ثابت کرده است و از زمان تأسیس خود کارهای زیادی را انجام داده است. علاوه بر دور نگه داشتن تروریسم، آن محاسبات اساسی را انجام داده است تا مطمئن شود که شهروندان انگلیسی در چنین فعالیت‌هایی شرکت ندارند و اگر هر گونه شرکتی باشد از آن جلوگیری شود و در نطفه خفه شود.
برترین اولویت SIS تأمین امنیت کشور و شهروندانش در مقابل تهدیدات و حملات تروریستی است. این آژانس وقتی که زمان حفظ مذاکره با سرویس‌های کل دنیا می‌رسد که تمایل دارند و آماده هستند به آن کمک کنند، شک نمی‌کند.
آن یک استراتژی برای مقابله با ضد تروریسم و تروریسم بین المللی به کار برده است. این استراتژی کنتست نام دارد که مانع تبدیل شدن افراد به تروریست می‌شود، به حملات تروریستی خاتمه می‌دهد، پتانسیل اساسی را علیه تروریست‌ها و عملیات تحت پوشش آنها احیا می‌کند و تأثیر خود را بر روی قربانی‌ها کم می‌کند. استراتژی‌ها ممکن است خیلی باشند اما تنها هدف MI6 کاهش خطرات و احتمالات وقوع از جانب تروریست‌ها و فعالیت‌های آزاد آنها است.
شعار :
"همیشه مخفی."

جاسوسی‌های بین سرویسی (ISI)
کشور : پاکستان
سال تأسیس : 1948
مرکز فرماندهی : اسلام آباد
مجری آژانس : ژنرال زهیر الاسلام
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
مقام مدیره جاسوسی بین سرویسی عمدتاً به عنوان جاسوسی بین سرویسی (ISI) شناخته می‌شود و رسماً در سال 1948 درست یک سال بعد از این که پاکستان شکل گرفت، به وجود آمد. قبل از ISI اداره‌ی جاسوسی (IB) و جاسوسی نظامی (MI) بود که بعداً هم پیمان شدند. ISI وقتی شکل گرفت که دو اداره‌ی مستقل هماهنگی ضعیفی را نشان دادند و از ایجاد سیستم بین یک دیگر و هم چنین بین سه دپارتمان به نام‌های نیروی ارتش، دریایی و هوایی شکست خوردند. ISI جبران این کم کاری‌ها بود به این صورت که آن پرسنلی از هر دپارتمان نظامی داشت و گرد آوری، آنالیز، پردازش و سندیت جاسوسی بین المللی را دنبال می‌کرد.
ISI توسط ژنرال بزرگ انگلیسی ارتش و زاده شده در استرالیا، به نام روبرت کاوتوم (بعداً معاون رئیس کارکنان در ارتش پاکستان شد) شکل گرفت.
عملیات :
ISI اولین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آژانس جاسوسی جمهوری اسلامی پاکستان است. (بقیه IB و MI بودند). آن با اطلاعات حیاتی در مورد امنیت ملی پاکستان، جاسوسی خارجی و ارزیابی جاسوسی مستقیماً به حکومت پاکستان گزارش می‌دهد. هم چنین آن به تنهایی مسئول هر گونه فعالیت مخفی و عملیات جاسوسی برای سه دپارتمان نیروهای ارتش پاکستان است.
ISI مشهور است به این که دستیاری طالبان، مسئول سیاسی اسلامی کاردینال از افغانستان را با تدارک دیدن جاسوسی استراتژیک و جاسوسی برای او فراهم کند تا با حمایت هند – ایرانی به سمت پیمان شمالی در طول جنگ داخلی دهه‌ی 1990 مقابله کند.
ISI بخش‌هایی را اختصاص داده است که در ارتباط با گردآوری اطلاعاتی هستند که اولویت استراتژیکی برای پاکستان، اقتباس جاسوسی از اطلاعات گردآوری شده، تفکیک و طبقه بندی جاسوسی و سازمان ضد جاسوسی را دارند. این دپارتمان‌ها ممکن است از تکنیک‌های جاسوسی مخفیانه و سری استفاده بکنند تا فعالیت‌های ذکر شده در بالا را انجام دهند.
کارهای مهم :
تحسین‌های بسیاری نثار ISI شده است چون آن به نگهداشتن رکورد بیشترین تعداد عملیات موفق که انجام داده است می‌بالد. ISI به عنوان بهترین تیم جاسوسی، تاکنون تعبیر شده است و ادعا می‌کند که هیچ یک از مقامات رسمی و یا عاملان آنها تا به حال دوربین عکاسی نگرفته‌اند. ویژگی دیگری که به درجه ISI اضافه شده بود وقتی بود که آن به طور انحصاری قادر بود از بزرگ‌ترین حمله‌ی شوروی به پاکستان جلوگیری کند. این شاهکار هنوز نابرابر باقی مانده است. ویژگی‌های دیگری که ISI را از بقیه آژانس‌های جاسوسی دنیا متمایز می‌کند تعداد استخدام شدگان کمتر و سرمایه گذاری پولی شدیداً کم هستند و آن بالای تمام قلمرو قدرت، تدوین قانون، حکم و قانون‌های پاکستان قرار گرفته است.
شعار :
"ایمان، وحدت، نظم و انضباط"

وزارت امنیت کشور (MSS)
کشور : چین
سال تأسیس : 1983
مرکز فرماندهی : بیجینگ
مجری آژانس : گنگ هوییچانگ، وزیر امنیت کشور
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
امروزه، موثرترین و وادار کننده‌ترین آژانس امنیت فعال در جمهوری خلق چین، وزارت امنیت کشور (MSS) حکومت جمهوری خلق چین است. آن هم چنین مضاعف می‌شود چون بزرگ‌ترین آژانس جاسوسی خارجی است که چین تا به حال شاهد بوده است. مرکز فرماندهی آن در بیجینگ نزدیک وزارت امینت عمومی واقع شده است.
MSS نه تنها در مورد موضوعات مربوط به شأن بین المللی گام‌ برمی‌دارد بلکه هم چنین از موضوعات امنیت خانگی جمهوری چین نیز حمایت می‌کند. طبق بند 4 تصویب شده در قانون آیین جزا، MSS دقیقاً قدرت مشابهی را دارد تا شهروند چینی را که به وسیله‌‌ی روش‌های غیر منصفانه بر امنیت کشور چین تأثیر گذاشته است دستگیر و یا بازداشت کند.
عملیات :
اولین، پیش‌ترین و مهم‌ترین هدف MSS آگاه بودن 24 ساعته در 7 روز هفته و جمع آوری هر گونه اطلاعاتی است که ممکن است به امنیت دولت جمهوری چین و یا کارهای بین المللی مربوط باشند. این وظیفه‌ی MSS است که این اطلاعات گردآوری شده را با توجه به سطح ارتباط، اهمیت، اعتبار و سندیت، ضرورت پردازش، اولویت و تقدم و صحت و درستی فیلتر کند. این اطلاعات آنالیز شده سپس برای بهره‌مندی لیو فوژی، دبیر – ژنرال کمیسیون قانون و سیاست تحت کمیته مرکزی حزب کمونیستی چین، مورد استفاده قرار می‌گیرند. او هم چنین وزیر امنیت عمومی است و اعلام کرد که MSS برای اطمینان بخشی به امنیت و حفاظت کامل کشور و سیستم خود از تهدیدات احتمالی مثل جاسوسی‌های خارجی، آژانس‌ کشورها و مملکت‌های دیگر، دشمنان کشور و هر گونه فعالیت ضد انقلابی قسم می‌خورد.
کارهای مهم :
هدف MSS به ویژه تکنولوژی نظامی آمریکا است و مأموریت طولانی مدتی دارد تا هر گونه اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه مربوط به آن را به دست آورد. برای کسب این هدف طولانی مدت، MSS تکنیک‌های متعددی را انتخاب می‌کند که شامل سازمان ضد جاسوسی و عملیات ضد تروریسم است و حمایت را برای دپارتمان نظامی همانند دپارتمان‌های اجرای قانون فراهم می‌کند.
MSS هم چنین روابط شدیداً تمیز و فرمایشی را با دیگر آژانس‌های جاسوسی کل دنیا حفظ می‌کند. آنها هم چنین مشهور هستند به این که خارجی‌های رسمی را به محلهایی نظیر ماکائو، هونگ کونگ و تایوان بفرستند و آنها خودشان را با جوامع چینی یکی می‌کنند تا از سوء ظن و بد گمانی جلوگیری بکنند.
ادعاهایی وجود دارند که می‌گویند زمانی وجود داشت که حداقل 120 عامل جاسوسی چینی که در مناطقی از آمریکا، کانادا، اروپای غربی و شمالی و ژاپن پخش شده بودند دوباره به چین برگشتند. این گماشته‌ها تحت پوشش های رسمی کار می‌کردند تا اطلاعات جاسوسی طبقه بندی شده را به دست آورند. تعداد این مقامات رسمی، خودش دستیابی MSS به کل دنیا و هم چنین امتیاز جغرافیایی آن را بیان می‌کند.

سرویس جاسوسی فدرال یا BND
کشور : آلمان
سال تأسیس : 1956
مرکز فرماندهی : پولاخ و برلین
مجری آژانس : گرهارد اشیندلر، رئیس جمهور
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
BND که با نام سرویس جاسوسی فدرال نیز شناخته می‌شود آژانس جاسوسی خارجی آلمان است. آن در اول آوریل سال 1956 شکل گرفت. BND مشتق از سازمان گهلن است که توسط وهرماشت، ژنرال بزرگ رینهارد گهلن شکل گرفته بود. سازمان گهلن ابتدا برنامه ریزی شده بود تا به آژانس جاسوسی آمریکا یعنی CIA کمک کند. بعداً در ماه آوریل 1956، BND شکل گرفت و کنترل آن به دست حکومت آلمان غربی افتاد. اولین رئیس جمهوری که اداره‌ی BND تازه تأسیس شده را بر عهده گرفت رینهارد گهلن بود که به سرپرستی خود تا سال 1968 ادامه داد.
عملیات :
BND گستره‌ی شدیداً وسیعی از آلمان را پوشش می‌دهد. آن 300 موقعیت در آلمان و کل دنیا دارد. BND با استفاده‌ی افراطی از روش‌هایی مثل ضبط و کنترل سری مکالمات، نظارت الکترونیکی ارتباط بین المللی و نظارت بر تغییر جاسوسی خارجی عمل می‌کند. این روش‌ها برای انجام جاسوسی، عملیات پنهانی همانند عملیات مخفی که با تروریسم منطقه‌ای و بین المللی مقابله می‌کنند، انتقال فاسد و غیر مشروع تکنولوژی، تجارت غیر اخلاقی و رسوا آمیز داروها و تسلیحات، مهاجرت غیر مجاز و قاچاق جنگ افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مرکز فرماندهی BND در پولاخ نزدیک مونیخ همانند مرکز آن در برلین است. سال 2014 مرکز فرماندهی برلین به خوبی مرکزیت یافت.
کارهای مهم :
BND تنها آژانس جاسوسی ماورا دریایی آلمان است در نتیجه برای دپارتمان‌ نظامی همانند دپارتمان مدنی کار می‌کند. آن اطلاعات جاسوسی را در مورد موضوعاتی که در ارتباط با امنیت آلمان هستند و یا یک تهدید برای سرزمین و مردم آلمان تلقی می‌شوند گردآوری می‌کند. آن به عنوان یک سیستم خبر دهنده عمل می‌کند که فوراً سیگنالهای هشدار دهنده را برای حکومت آلمان به محض این که آنها احساس خطر و یا حملات بد خواهانه احتمالی می‌کنند، می‌فرستد. خیلی از داستان‌های موفق در مورد این که BND چگونه یک سازمان موثر بوده است وجود دارند که شایسته‌ی تحسین بالایی در مونیخ ماسکاره هستند.

سرویس امنیت فدرال (FSB)
کشور : روسیه
سال تأسیس : 1995
مرکز فرماندهی : مسکو
مجری آژانس : الکساندر بورتنیک اوف، مدیر
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
این سرویس، سرویس امنیت فدرال فدراسیون روسیه و یا سرویس امنیت فدرال (FSB) سازمان امنیت کشور روسیه است. مرکز فرماندهی FSB در مسکو در میدان لوبیانکا واقع شده و مسئولیت امنیت مرزی، تروریسم داخلی همانند تروریسم بین المللی، ضد تروریسم، ضد جاسوسی و نظارت را بر عهده دارد و آداب را در کل کشور روسیه حفظ می‌کند.
FSB مهم‌ترین آژانس امنیت خانگی و مرکزی فدراسیون روسیه است. آن هم چنین اولین آژانس مشتق شده (قائم مقام) کمیته شوروی از امنیت کشور (KGB) است. حضور رسمی FSB در دوازدهم ماه آوریل سال 1955 با اجازه رئیس جمهور بوریس یلتسین، اعلام شد. FSB سرویس ضد تروریسم فدرال (FSK) را همانند اسبق خود دارد. یلتسین، قانونی تصویب کرد که نیازمند اصلاح FSK بود در نتیجه FSB را ساخت. الکساندر بورتنیک اوف اداره‌ی FSB را همانند بدنه‌ی رئیس جمهوری از سال 2008 تا به امروز برعهده دارد.
عملیات :
به طور خلاصه، عملیات FSB شامل سازمان ضد جاسوسی، ضد تروریسم، قتل هدفمند، حفاظت مرزی، کنترل صادرات و ارعاب دیپلمات‌ها و روزنامه نگاران خارجی است. هشت سال بعد از تأسیس آن، در سال 2003، FSB با سرویس نگهبانی مرزی و نماینده‌ی فدرالی اطلاعات و ارتباطات حکومت (FAPSI) یکی شد.
اگر چه آن به طور عمده بر امنیت خانگی و داخلی کشور روسیه تمرکز می‌کند اما هم چنین جوابگوی جلوگیری و ثبات وقایعی است که با ضد جاسوسی، نرخ جرایم، حملات تروریستی و داد و ستد دارو مقابله می‌کنند. اگر نیاز به انجام نظارت الکترونیکی خارجی افزایش یابد FSB این کار را به کمک FAPSI انجام می‌دهد.
این آژانس به حدی حیاتی و مهم است که تمام اداره‌های مربوط به قانون و هر آژانس جاسوسی روسیه تحت سرپرستی، راهنمایی و مدیریت آن کار می‌کنند.
کارهای مهم :
گسترش‌های اخیر در روش‌های FSB شامل ضبط و کنترل سری مکالمات اسکایپ است که به عنوان عمل مشروع اعلام شده است. نه تنها این بلکه هم چنین موقعیت کاربر ویژه اسکایپ نیز می‌تواند توسط FSB مشخص شود.
اگر چه آن کارآیی خود را در سطوح متفاوت زیادی ثابت کرده است اما از FSB انتقاد نیز شده است. بخش‌هایی که FSB در مورد آنها مورد انتقاد قرار گرفته است عبارتند از: تجاوز به حقوق انسانی، فساد و نادیده گرفتن اختلافات و مخالفت داخلی.
مشهور به استفاده از تاکتیک‌های ماهرانه مثل زرست زونگ است که لفظاً به معنای فساد و یا از زیر خراب کردن است؛ تکنیکی که برای افراد اذیت کن بد سگال و زندانیان استفاده می‌شد.
شعار :
"سرخی بهتر از مرگ است."

هیئت مدیره عمومی برای امنیت خارجی (DGSE)
کشور : فرانسه
سال تأسیس : 1982
مرکز فرماندهی : پاریس
مجری آژانس : برنارد بایولت، مدیر
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
هیئت مدیره عمومی برای امنیت خارجی (DGSE) یک آژانس جاسوسی مستقل است که از بیرون برای کشور فرانسه کار می‌کند. آن یک همکاری موازی با هیئت مدیره مرکزی جاسوسی داخلی (DCRI) تحت حوزه وزارت دفاع فرانسه دارد.
DGSE در سال 1982 از دل یک سازمانی به نام سرویس اسناد خارجی ضد جاسوسی (SDECE) بیرون آمد. SDECE اداره را به عنوان آژانس جاسوسی خارجی فرانسه از ششم ماه نوامبر سال 1944 تا دوم ماه آوریل سال 1982 بر عهده گرفت. اما آن از موقعیت خود بی‌اعتبار شد و وضعیت مستقل خود را در دهه‌ی 1960 از دست داد؛ وقتی که دریافتند آن در قتل ننگین مهدی بن بارکا دست داشته است. آن تا سال 1981 توسط وزارت دفاع فرانسه اداره می‌شد، وقتی که در این سال دوباره تجدید شد. در دوم ماه آوریل سال 1982، هیئت مدیره عمومی برای امنیت خارجی رسماً به وجود آمد.
کارهای مهم :
ارجح‌ترین وظیفه‌ی DGSE اداره و شرکت داشتن در جاسوسی، امنیت ملی و بین المللی و حمایت کشور و مردم فرانسه است. آن فعالیت‌ها و عملیات شبه نظامی و ضد جاسوسی در کشورهای خارجی را برای انجام این وظیفه اجرا می‌کند. با توجه به اطلاعات مشابه، عملیات دیگر آن شامل گرد‌آوری اطلاعات جاسوسی (خانگی همانند بین المللی)، آنالیز و سندیت جاسوسی و تأمین امنیت ملی برای قانون اساسی فرانسه است.
کارهای مهم :
جمع آوری اطلاعات جاسوسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. "هومینت" گردآوری اطلاعات جاسوسی به کمک عاملان رسمی، همتایان و عاملان داوطلب است. روش دیگری که با آن اطلاعات جاسوسی گردآوری می‌شود "سیگینت" است که از سیگنالها، شبکه‌ها، برنامه‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی استفاده می‌کند. "آنالیز تصویری فضایی" روش دیگری است که با آن اطلاعات جاسوسی گردآوری و پردازش می‌شود تا حفاظت از قانون اساسی فرانسه را تأمین کند.
DGSE در رسوایی‌های زیادی شرکت داشته است که با رقابت شدید خود با KGB شوروی همانند CIA مقابله می‌کند. چنین موردی وقتی بود که مأمور جاسوسی ارشد فرانسه اقرار کرد که DGSE فعالیت‌های جاسوسی اقتصادی را علیه فرانسویان در آمریکا انجام داده است.
شعار :
"در هر جایی که الزام قانون می‌سازد."

ساختمان تحقیق و بررسی (RAW)
کشور : هندوستان
سال تأسیس : 1968
مرکز فرماندهی : دهلی نو
مجری آژانس : آلوک جوشی، دبیر
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
تأسیس ساختمان تحقیق و بررسی (RAW)، آژانس جاسوسی خارجی هندوستان، نتیجه‌ی شکست اداره‌ی جاسوسی (IB) بود، سازمانی که مسئول کارهای جاسوسی خارجی همانند جاسوسی داخلی شبه قاره‌ی هندوستان تا سال 1968 بود. کار و اداره‌ی غیر رضایت بخش IB در طول جنگ هند – چین در سال 1962 و جنگ هند – پاکستان در 1965 به منزله‌ی زنگ هشداری بود که مقامات رسمی را آگاه کرد تا بفهمند که زمان آن است که یک سازمان مستقل را گسترش دهند که در اداره‌ی کارهای جاسوسی خارجی جمهوری هندوستان موثر باشد.
تاریخ رسمی تأسیس RAW بیست و یکم ماه سپتامبر سال 1968 است. رامشوار ناس کائو که رئیس بخش جاسوسی خارجی IB بود اولین رئیس RAW شد و اداره‌ی آن را به عنوان سرپرست تا سال 1977 برعهده گرفت.
مرکز فرماندهی RAW در دهلی نو واقع شده است و اداره‌ی آن اخیراً بر عهده‌ی آلوک جوشی، افسر IPS از دسته‌ی 1976 از کادر هریانا است.
عملیات :
ابتدا وقتی RAW یک بخش تازه تأسیس بود اصلی‌ترین و مهم‌ترین کار آن این بود که به قابلیت خود برای گرد‌آوری اطلاعات جاسوسی ببالد که با عملیات پنهانی که در چین، پاکستان و پاکستان شرقی (که حالا بنگلادش است) علیه هندوستان برنامه ریزی شده بودند مقابله کند. با گذشت زمان، RAW میدان عمل خود را گسترده‌تر کرد و مسئولیت کارهای سیاسی، نظامی و خارجی را تحت ساختمان‌های خود بر عهده گرفت. این شامل نظارت و آنالیز پیشرفت‌های برجسته در زمینه‌های نظامی و سیاسی در کشورها و ایالت‌های همسایه بود که احتمالاً می‌توانست بر امنیت ملی هندوستان تأثیر بگذارد.
RAW هم چنین نقش مهمی در اداره‌ی اجرا و امنیت برنامه‌ی هسته‌ای خود داشت.
کارهای مهم :
وقتی گفته می‌شود که RAW یک ابزار موثر برای قدرت ملی هندوستان بوده است، قدر اهمیت آن در بالا رفتن دلاوری کشور می‌تواند درک شود. موفقیت‌های زیادی به RAW به خاطر خود رویشی ستودنی همانند تأثیر آن بر کشورهای همسایه‌ی خود در طول سالها نسبت داده شده است. RAW نقش مهمی در تأسیس بنگلادش به عنوان یک کشور مستقل، الحاق اسکیم به هندوستان، مدیریت و امنیت برنامه‌ی هسته‌ای خود و موفقیت جنبش‌های آزادی آفریقایی در طول جنگ سرد داشت.
RAW روابط سخت و محکمی با آژانس‌هاس جاسوسی دیگر دنیا مثل موساد، سی آی ای، خاد و برخی دیگر، از زمان تأسیس خود حفظ کرده است. اما آن هنوز در مخالفت با MSS و ISI باقی مانده است.
مأموریت اولیه :
"گردآوری اطلاعات جاسوسی مهاجمانه از طریق جاسوسی، جنگ افزار روانی، انهدام و خراب کاری."

سرویس جاسوسی مخفی استرالیایی (ASIS)
کشور : استرالیا
سال تأسیس : 1952
مرکز فرماندهی : کانبرا، استرالیا
مجری آژانس : نیک وارنر، مدیر – ژنرال
ده آژانس جاسوسی برتر در دنیا

www.delgarm.com

تأسیس :
همانند آژانس جاسوسی بریتانیایی MI6 و آژانس جاسوسی آمریکایی CIA، آژانس جاسوسی استرالیایی ASIS (سرویس جاسوسی مخفی استرالیایی) مستقیماً به حکومت استرالیایی گزارش می‌دهد و در ارتباط با فعالیت‌هایی مثل ضد جاسوسی، جمع آوری اطلاعات جاسوسی خارجی، ضد تروریسم و هماهنگی با آژانس‌های جاسوسی دیگر در کل دنیا است.
ASIS در سیزدهم ماه مه سال 1952 شکل گرفت؛ وقتی که نخست وزیر استرالیا، روبرت منزیس، به عنوان آژانس جاسوسی رسمی شبه قاره‌ی استرالیا به آن سندیت بخشید. آلفرد دیکن بروکس به عنوان رئیس سازمان تازه تأسیس یافته معرفی شد. راز وجود ASIS درون حکومت، به طور شگفت انگیزی به مدت طولانی بیست ساله نگه داشته شده بود.
مرکز فرماندهی آژانس در کانبرا واقع شده است. آن تحت سرپرستی رئیس ژنرال اخیر، نیک وارنر است.
عملیات :
ASIS با هدف دست یابی و توزیع جاسوسی مخفی و برنامه ریزی و انجام عملیات ویژه‌ای که ممکن است لازم باشد، رسمی شد. مسئولیت‌های آن شامل جمع آوری جاسوسی خارجی، بر عهده گرفتن عملیات ضد جاسوسی، اجرای عملیات امنیتی ملی پنهانی و یا مخفی و حفظ روابط هماهنگ با آژانس‌های جاسوسی دیگر در کل دنیا است. علایق اصلی آن شامل حفاظت از کشور استرالیا و شهروندان آن از حملات تروریستی و یا اجتماعی – اقتصادی ممکن از جانب کشورهای دیگر است.
کارهای مهم :
ASIS به طور قابل توجهی از آژانس جاسوسی بریتانیایی MI6، الگو برداری کرده است. به این خاطر، زمانی به آن به عنوان MO9 اشاره می‌شد. آن به بحث‌ها و ارتباطات زیادی از جمله واقعه‌ی هتل شراتون ارتباط داده شده است که در آن کنترل یک عملیات سری ساختگی از دست رفت و به طور وحشتناکی اشتباه شد. علاوه بر این، افسران سابق ASIS اعلام کردند که ASIS خارج از کنترل و دور از درک است. این اظهار نظر، میان مقامات رسمی، ویرانی بر جای گذاشت و خیلی طول کشید تا این که موج‌ها آرام شوند.
مأموریت :
"حفاظت و بهبود منافع حیاتی و ضروری استرالیا از طریق تدارک سرویس‌های جاسوسی خارجی منحصر به فرد که توسط حکومت هدایت می‌شوند."
نشانه‌ی یک سیستم جاسوسی کامل و کارآمد اتمام وظایفی است که با صلاح دید کلی، پردازش‌های بی‌نقص، کمال بی‌عیب و نقص و کسب نتایج مثبت مشخص می‌شوند؛ نتایجی که در آغاز عملیات، درست تلقی می‌شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits