دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا فراموشی به سراغ ما می آید؟
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرا فراموشی به سراغ ما می آید؟رابطه جنسی ممکن است یکی از آن مواقعی باشد که پس از آن دچار این مشکل می شویدکه برای چند لحظه به یاد نمی آورید که کجا هستید، ساعت چند است و …

چرا فراموشی میگیریم

یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین مسائل واختلالاتی که امروزه بسیاری از افراد دچار آن هستند ، فراموشکاری است. فراموشکاری می تواند در مواقعی باعث ایجاد مشکلات گوناگونی برای فرد شود. اگر شما نیز به دنبال راه درمان این موضوع هستید ، با ما در مجله دلگرم همراه باشید

در این بخش از مجله دلگرم شما را دلایل فراموشی آشنا میکنیم

رابطه جنسی

فراموشی که از این طریق حاصل می شود نوعی فراموشی موقت و زودگذر است که به فراموشی زودگذر جهانی معروف است.شاید گاهی اوقات برایتان اتفاق افتاده باشد که برای چند لحظه به یاد نمی آورید که کجا هستید، ساعت چند است و … اما خودتان و اعضا خانوادتان را می شناسید.رابطه جنسی ممکن است یکی از آن مواقعی باشد که پس از آن دچار این مشکل می شوید.

طول بارداری و پس از آن

در طول بارداری و پس از آن ممکن است فعالیت مغز کمی دچار تغییرات شود. بعضی از خانم های باردار می گویند که حافظه شان کمی درحین بارداری ضعیف عمل می کند اما تحقیقات هنوز صحت این مسئله را تایید نکرده اند چرا که در آزمایشاتی که بر روی حافظه خانم های باردار انجام شد مشخص شد که در طول بارداری و پس از ان حافظه خانم ها کمی ضعیفتر از قبل عمل می کند که احتمال می رود فشار و استرسی که در این دوران به خانم ها وارد می شود سبب ضعیف شدن حافظه شان می شود.

صبحانه نخوردن

صبحانه نخوردن باعث فراموشی می شود.صبحانه را از دست ندهید. صبحانه هوش را افزایش نمی دهد اما باعث می شود که بهتر به خاطر بیاورید.مثلا به یک سخنرانی رفته اید یا در جلسه ای حاضر شده اید اگر صبحانه نخورده باشید محال است که سر خط را گم نکنید و حتم به یقین فراموش می کنید که چه می خواستید بگویید. این فراموشی به دلیل کاهش قند خون می باشد.

استرس ناگهانی

استرس ناگهانی ممکن است حافظه تان را قوی تر کند. با دیدن صحنه ای ناراحت کننده و یا وحشتناک ،هورمون استرس منفجر می شود و حافظه قوی تر عمل می کند و طرف هوشیارتر می شود. اما اگر این استرس به طور مداوم ادامه پیدا کند بدن نمی تواند با آن سازگاری حاصل کند.استرس طولانی مدت و مزمن می تواند بخشی از مغز را تحلیل ببرد و به یادآوردن و تمرکز گرفتن را دچار مشکل کند.که همین مسئله منجر به بیماریهایی چون افسردگی ، دلواپسی، مشکلات قلبی و دیابت می شود.

فراموشی

آنتی هیستامین ها و قرص های خواب

انتی هیستامین ها و قرص های خواب به حافظه صدمه وارد می کنند. میلیون ها نفر در آمریکا از قرص های آنتی هیستامین برای درمان آلرژی و یا قرص های خواب آور استفاده می کنند که مشکلات موقت حافظه را در بر دارند. همچنین برخی انواع قرص های کاهش کلسترول خون تا حدودی حالت گیجی و کم کاری حافظه را در بر خواهند داشت.خوشبختانه زمانیکه مصرف دارو را متوقف کنید مشکلات حافظه هم از بین خواهد رفت.

داروهای هورمونی

این داروها هم مثل داروهای جلوگیری از بارداری می توانند غیرمستقیم روی عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارند و حواس مصرف کننده را مختل کنند.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم می توانند باعث چنین اختلالی شوند مثلا زعفران یا سیر عملکرد کلی انسان را کند می کنند و در صورت مصرف بیش از حد یا طولانی مدت باعث اختلال حواس می شوند. شاه دانه و گلبرگ و سرشاخه های آن هم مخصوصا در صورت مصرف زیاد بلافاصله فرد را دچار اختلال حواس جدی و شدید می کنند.

علت فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت

از آنجا که گنجایش حافظه کوتاه‌مدت محدود است، به ‌سرعت از اطلاعات پر مى‌شود. وقتى که حافظهٔ کوتاه‌مدت پر شد، براى اینکه اطلاعات تازه‌اى وارد آن بشوند اطلاعات قبلى باید از آن خارج گردند. به این پدیده جانشینى مى‌گویند. بنابراین، یک عامل مهم فراموشى یا حذف اطلاعات از حافظهٔ کوتاه‌مدت جانشینى مطالب جدید با مطالب قدیمى است. اگر بخواهیم مثال واضحی بزنیم می توانیم گوشی موبایل را مثال بزنیم که مانند حافظه کوتاه مدت عمل می کند.

انواع فراموشی

در این رابطه بیشتر بخوانید:

فراموشی های طبیعی و غیر طبیعی در میانسالی کدامند ؟

تصاویر کوب بافی زیر سایه فراموشی

اس ام اس های غمگین فراموشی

دلایل فراموشی و درمان فراموشی

divider

درمان اساسی

از شکلات لذت ببرید: ترکیبی در شکلات وجود دارد که باعث کاهش تحلیل حافظه مرتبط با سن در بزرگسالان بین ۵۰ و ۶۹ می‌شود.این ترکیب شامل فلاونول‌ها است که همچنین می‌تواند در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت شود. تصور می‌شود که جریان خون به یک منطقه خاص مغز مرتبط با حافظه افزایش می‌یابد. شکلات تلخ با بیشترین میزان کاکائو را که می‌تواند باعث جذب فلاونول‌ها شود را انتخاب کنید

حرکت بیشتر: داشتن فعالیت منظم کمک می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهد که همه‌ی این بیماری‌ها می‌تواند به کاهش حافظه کمک کند

موادغذایی بی ارزش را مصرف نکنید: مواد موجود در فست فود، که گلیکیشن پیشرفته (AGEs) نامیده می‌شود می‌توانند به حافظه آسیب برسانند.

چالش تفکر شما: مغز ما مانند یک عضله است و "استفاده از آن" به جای "از دست دادن آن" می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند

خوردن ماهی: مخصوصاً ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد و ماهی قزل‌آلا، به طور طبیعی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که به بهبود جریان خون مغزی کمک می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود.

فراموشکاری

خوردنیهای مغذی مغز

داشتن تغذیه سالم و خوردن غذاهای گرم

عسل + زعفران + سعد

بادام

گردو

مویز

کندر

نظرات خود را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits