دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
افراد افسرده و استرسی ، باید قدم های آهسته برای درمان افسردگی بردارند و برای گرفتن نتیجه بهتر، با متخصص ورزشی مشورت کنند . زیرا ورزش در صورتی برای سلامت روان مؤثر است که به صورت درست انجام شود.

درمان افسردگی با ورزش :

ورزش سبب شادی و نشاط می شود و اعتماد به نفس را بالا می برد؛ زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند یا اعتماد به نفس آنان بسیار پایین است. ورزش، احساس رضایت باطنی را در شخص بالا می برد و فرد حس می کند که به موفقیت هایی دست یافته است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که چون افراد افسرده برای مقابله با این بیماری باید انرژی کافی داشته باشند، بهتر است در انجام دادن فعالیت های ورزشی حد اعتدال را نگه دارند.

برای موفقیت در این زمینه، باید قدم های آهسته بردارند و برای گرفتن نتیجه بهتر، با متخصص ورزشی مشورت کنند؛ زیرا ورزش در صورتی برای سلامت روان مؤثر است که به صورت درست انجام شود.

هنگامی که شخص ورزش می‌کند و از بدن خود مراقبت می‌کند در واقع بر روی ذهن خود نیز کار کرده است. البته تمام کسانی که مشکلات وخیم ذهنی دارند باید برای درمان با پزشک خود مشورت کنند. با این حال آنچه که در تحقیقات مختلف مشخص شده نشان می‌دهد که بهترین روش درمان ورزش است.

فواید ورزش در بهبود افسردگی عبارتند از:

  1. احساس کاهش چشم گیر غم و اندوه
  2. افزایش اعتماد به نفس
  3. احساس موفقیت
  4. افزایش خلاقیت های فردی

همچنین ورزش یکی از ارزان ترین روش های درمان افسردگی است و نقش آن در سلامت انسان به اندازه ای است که امروزه بسیاری از بیماری ها را با آن درمان می کنند و به این شیوه ورزش درمانی می گویند.

معرفی 10 ورزش ضد افسردگی و استرس :

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم می پردازیم به ورزش هایی که در درمان افسردگی تاثیر فوق العاده عجیبی دارد . اگر می خواهید افسردگی شما به خوبی و در مدت زمان کم درمان شود به 3 ورزش اول که برای شما معرفی کردیم بپردازین بعد به دنبال علاقه خود برود ، به دلیل اینکه شما مدت زمان طولانی ورزش نکرده اید ممکن است ورزش های دیگر به فشار بیاورد و شما را از وزرش کردن دور کند.

ورزش هایی که از افسردگی جلوگیری می کنند

1 - دویدن :

دویدن برای سلامتی بسیار مناسب است. این ورزش کالری سوزی بالایی دارند و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. تنها پنج ‌دقیقه دویدن در روز طول عمر را افزایش می‌دهد. دویدن بر روی روحیه نیز تاثیر مثبت دارد.

دویدن تغییراتی در انتقال دهنده‌های عصبی همچون سروتونین و نورپینزین ایجاد می‌کنند که باعث احساس خوب می‌شوند. به نظر می‌رسد که دویدن تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد.

بررسی‌ها نشان داده است که ورزش مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند افسردگی های مزمن را با کمک رشد نرون های جدید در مغز کاهش دهد. دویدن خواب شب را راحت‌تر می‌کند و باعث افزایش حافظه و کاهش استرس نیز می‌شود.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

2 - پیاده روی در جنگل و طبیعت :

سعی کنید مسیرهای پیاده روی در جنگل و طبیعت را طی کنید. طبیعت تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد. گذراندن زمان در کنار طبیعت باعث کاهش اضطراب می‌شود و ترشح هورمون آرامش بخش را در بدن افزایش می‌دهد. ضمنا این کار حافظه را نیز بهبود می بخشد.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

3 - یوگا :

بررسی‌های انجام شده در سال 2007 نشان داده است که انجام ورزش یوگا، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. بنابراین یوگا برای بیماران مبتلا به افسردگی تجویز می‌شود.

در سال 2012 گروهی از محققان تاثیر یوگا بر استرس را بررسی کردند. آنها دریافتند که این ورزش تاثیر زیادی بر کاهش نشانه های افسردگی و استرس دارد.

یکی از ویژگی‌های خوب یوگا این است که این ورزش بر پایه حرکات کششی و قدرتی است و بر تنفس تمرکز دارد. بنابراین باعث آرامش فرد می‌شود.

هنگامی که فرد تنفس عمیق انجام می‌دهد احتمال اضطراب و استرس کاهش می یابد.

ورزش هایی که از افسردگی و استرس جلوگیری می کند

4 - فوتبال :

قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمی گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج یافت. فوتبال مدرن امروزی نیز در سال 1866 در مدارس انگلستان شکل گرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکل گیری سازمان فیفا در سال 1904 و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال ، این ورزش بسیار گسترده تر شد.

فوتبال بخاطر ارتباط زیاد با افراد می تواند حال و هوای فرد افسرده را عوض کند ، کاهش فوق العاده افسردگی و استرس است .

درمان افسردگی و استرس با ورزش

5 - تنیس :

این ورزش نخست در بریتانیا و بیشتر میان اشراف زادگان رایج شد و سپس به سایر کشورهای انگلیسی راه یافت و اکنون در همه کشورها بازی می شود. به دلیل تجهیزات گران قیمت و زمین مناسب برای انجام این ورزش، هنوز هم تنیس به عنوان یکی از ورزش های گران قیمت شناخته می شود.

تنیس هم تمرکز و هم فعالیت بدنی شما را بالا می برد ، این امر باعث می شود با آرامش فکری بازی کنید و استرس شما را کم می کند . در درمان افسردگی تاثیر به سزایی دارد.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

6 - والیبال :

والیبال در سال 1895 در کشور آمریکا و توسط ویلهام مورگان ابداع شد. سپس به سرعت فراگیر شد؛ به طوری که در المپیک تابستانی 1964 برای نخستین بار در برنامه بازی های المپیک قرار گرفت و امروزه تقریباً در تمام دنیا بازی می شود. این رشته تقریباً برای تمام گروه های سنی مناسب است و وسایل بازی شامل توپ و تور است.

امروزه، بیش از 800 میلیون بازیکن والیبال در سراسر جهان وجود دارند، که 46 میلیون نفر از آنها از ایالات متحده آمریکا هستند.

بر اساس اطلاعات کمیته المپیک، والیبال بالاتر از فوتبال، تنیس و دیگر ورزش ها محبوب ترین ورزش بازی های المپیک است. والیبال قهرمانی جهان قدیمی ترین و مهم ترین رویداد والیبال پس از بازی های المپیک است که هر چهار سال یک بار با شرکت تیم های ملی والیبال مردان و زنان برتر دنیا در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود.

علاوه بر این، جام جهانی ، لیگ جهانی و جام بزرگ قهرمانان جهان به ترتیب معتبرترین تورنومنت های والیبال در جهان هستند. لیگ های متعددی از جمله لیگ سری آ و پرو آ در کشورهای مختلف به وجود آمده اند که جزو مسابقات داخلی آن کشور محسوب می شوند.

والیبال بسیار هیجان بالایی دارد ، این هیجان هم در فرد افسرده به وجود می آید ، و هم کلی انرژی از هم گروهی ها به فرد افسرده انتقال داده می شود

ورزش هایی که از افسردگی و استرس جلوگیری می کند

7 - پینگ پنگ :

خاستگاه این بازی بریتانیا است که در سالهای 1890-1880 شاهزادگان (زمان ملکه ویکتوریا) طبقهٔ بالا پس از خوردن ناهار برای سرگرمی به آن می پرداختند. گویا در آن زمان آن ها ترجیح می دادند تا به جای آنکه در زیر آفتاب تنیس بازی کنند به انجام ورزشی بپردازند که در زیر سقف باشد، پس تنیس روی میز را ساختند.

در برخی کشورهای انگلیسی زبان، دانشگاهها و مدارس و مراکز ورزشی از بکار بردن واژهء پینگ پنگ برای این رشتهء ورزشی منع شده اند و بجای آن باید از تنیس روی میز استفاده کنند. دلیل آن هم لفظ واژهء پینگ پنگ است که در گذشته برای تمسخر و یا تحقیر ساکنان شرق آسیا استفاده میشده است و دارای بار نژادپرستی است.

همچنین گفته میشود که تنیس روی میز نام ورزش است ولی پینگ پنگ نام یک برند آمریکایی است که در سال 1901 ثبت شده و در وبسایت خود نیز به تفاوت تعریف تنیس روی میز و پینگ پنگ پرداخته است.

پینگ پنگ هم سرعت عمل بالایی می خواهد هم تمرکز بالا و این ورزش تاثیر زیادی بر کاهش نشانه های افسردگی و استرس دارد.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

8 - بسکتبال :

زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال 1891 میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد. اما از قرن ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا ، به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته است.

دویدن و پریدن تغییراتی در انتقال دهنده‌های عصبی همچون سروتونین و نورپینزین ایجاد می‌کنند که باعث احساس خوب می‌شوند. به نظر می‌رسد که دویدن و پریدن ارتباط لمسی با توپ تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

9 - گلف :

نهاد اداره گر این رشته ورزشی فدراسیون بین المللی هاکی است و مهمترین مسابقات این رشته ورزشی المپیک و جام جهانی هاکی است که هر 4 سال یک بار برگزار می شوند.

هاکی از المپیک 1928 آمستردام به این سو همواره در برنامهٔ بازی های المپیک قرار داشته است و پیش از آن نیز دو بار در المپیک 1920 آنتورپ و المپیک 1908 لندن برگزار شد.

گلف بر پایه حرکات کششی و قدرتی است و بر تنفس تمرکز دارد. بنابراین باعث آرامش فرد می‌شود.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

10 - کونگ فو :

در کل ، هنرهای رزمی چین با نام کونگ فو شناخته می شود . کلمه کونگ فو ظاهرا هیج معنای خاصی ندارد . ولی در بعضی از اقوام کونگ فو ( مرد دانا ) اطلاق می شود . و در نزد بعضی دیگر از مردم نیز به ( عالی ترین شکل هر چیز ) گفته می شود . مجموع می توان گفت کونگ فو به هنری اطلاق می گردد که بیانگر حرکات فیزیکی موزون دست و پا است .

در هر صورت کونگ فو تقریبا همیشه در دست مردان و زنانی بوده است که مورد اعتماد مردم بوده اند

فردی که افسردگی دارد حتما مشکلات زیاد زندگی باعث شده که به استرس و افسردگی دچار شود این ورزش به فرد افسرده یاد می دهد که همانطور که میتواند حریف خود را شکست دهد مشکلات هم میتواند شکست دهد و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کند.

درمان افسردگی و استرس با ورزش

divider

بیشتر بخوانید :

7 حقیقت باورنکردنی در رابطه با مصرف قند و ابتلا به افسردگی

بهترین راه درمان افسردگی در زمان بارداری

10 حیوان خانگی بامزه که می تواند شما را از افسردگی دور کند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits