دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه از بین بردن الکتریسیته ساکن در بدن انسان

علت ایجاد الکتریسیته ساکن در بدن انسان

نحوه از بین بردن الکتریسیته ساکن در بدن انسان
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرا بدنمان برق دارد؟! الکتریسیته ساکن ، پدیده ای رایج است که بر اثر نا برابری میان بارهای الکتریکی مثبت و منفی ایجاد میشود.

چرا بدنمان برق دارد؟!

الکتریسیته ساکن ، پدیده ای رایج است که بر اثر نا برابری میان بارهای الکتریکی مثبت و منفی ایجاد میشود. این پدیده در اجسامی با جنس خاص و در برخی از فصول ، به خصوص روزهای سرد و خشک زمستانی ، بیشتر به وقوع می پیوندد . ایجاد الکتریسیته ساکن ، امری حتمی و اجتناب ناپذیر است ؛ اما می توان با انجام ترفند هایی که در ادامه معرفی می کنیم ، آن را منتقل کرد و به حداقل رساند.

بهترین روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن

یکی از مکان هایی که شاید بیشتر از سایر نقاط ، نابرابری بارها و ایجاد الکتریسیته ساکن در آن اتفاق می افتد ، ماشین است که قبلا نحوه پیاده شدن از ماشین بدون برق گرفتگی توسط الکتریسیته ساکن را در انزل وب آموزش دادیم. در ادامه نحوه از بین بردن الکتریسیته ساکن در بدن انسان ، منزل ، محیط اطراف و… معرفی می کنیم.

حذف الکتریسیته ساکن در خانه

سه راه برای از بین بردن این پدیده در منزل وجود دارد:

استفاده از مرطوب کننده های محیط

الکتریسیته ساکن در مکان های خشک ، بیشتر از سایر قسمت ها به وجود می آید؛ به خصوص در فصل زمستان و زمانی که اختلاف دمای داخل منزل با خارج زیاد است. استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا ، راهکار خوبی در این زمینه است ؛ شما می توانید خودتان نیز در منزل یک مرطوب کننده دستی بسازید. کافی است یک ظرف پر از آب را روی حرارت قرار دهید تا با بخار آب ، فضا مرطوب شود.وجود گل و گیاه در اطراف منزل نیز تا حدودی بر رطوبت هوا می افزاید و بنابراین در کاهش این پدیده موثر است.

استفاده از اسپری های ضد الکتریسیته ساکن

استفاده از این اسپری ها ، به صورت ویژه برای فرش و موکت توصیه میشود و سبب کاهش الکریسیته ساکن از روی فرش و پوشش زیر پا میشود. برخی از کارخانه های تولید کننده فرش ، این اسپری ها را تولید می کنند و همراه با فرش عرضه می کنند. برخی نیز به در ساختار فرش های تولید شده ، از مواد ضد الکتریسیته استفاده می کنند. خود شما نیز می توانید این اسپری ها را به صورت دستی تهیه کنید. برای این کار کافی است یک فنجان پر مایع نرم کننده را داخل ظرف پر از آب بریزید و با نسبت برابر ، ان را روی فرش ها اسپری نمایید.

بهترین روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن

ماساژ مبلمان و صندلی ماشین با دستمال

با یک دستمال خشک ، صندلی خودرو و سایر صندلی ها را بمالید و این کار را تا زمان خالی کردن بارهای اضافی از هر قسمت انجام دهید.

در ادامه علت برق گرفتگی بدن و سه راه برای حذف الکتریسته ساکن از بدن را میخوانید :

مرطوب نگه داشتن سطح پوست

استفاده از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های بدن به خصوص بعد از استحمام ، در کاهش الکتریسیته ساکن و از بین بردن برق بدن موثر است.

تعویض جنس لباس ها

اگر از لباس های پلاستیکی ، پلی استر و نایلونی استفاده می کنید ، بهتر است که از این پس جنس لباس خود را تغییر دهید و از کتان و نخ استفاده کنید.

استفاده از کفش های مناسب

جنس کفش در پراکنده کردن الکتریسیته ساکن موثر است. بر این اساس کفش های چرمی بیشتر از کفش های دیگر مثل کفش های پلاستیکی ، الکتریسیته را ساکن می کنند و در خود ذخیره می کنند و یکی از علت جرقه زدن و برق داشتن بدن میباشد . بهتر است تا حد ممکن در منزل بدون کفش یا دمپایی پلاستیکی راه بروید.

از بین بردن الکتریسیته ساکن حین شستن لباس ها

چهار راه برای از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس در حین شست و شوی وجود دارد:

استفاده از بیکینگ پودر حین شستن لباس ها

استفاده از یک تا دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر برای لباس های کم ، یک چهارم فنجان بیکینگ پودر برای حجم متوسطی از لباس ها و یک دوم فنجان برای لباس های بیشتر ، علاوه بر حذف الکتریسیته ساکن ، سبب نرمی و لطافت لباس ها میشود.

استفاده از سرکه حین شست و شو

استفاده از یک چهارم پیمانه یا فنجان سرکه ، سبب نرمی و از بین بردن الکتریسیته ساکن میشود.

استفاده از لیف مرطوب

در ۱۰ دقیقه پایانی شست و شو لباس ها در ماشین لباس شویی که مرحله خشک کردن آغاز میشود ، برای گرفتن الکتریسیته لباس یک لیف حمام مرطوب به آن اضافه کنید. این کار سبب افزایش رطوب محیط و کاهش الکتریسیته میشود.

تکان دادن لباس ها

بلافاصله بعد از خشک شدن لباس ها ، لباس ها را تکان دهید تا الکتریسیته جمع شده در یک نقطه ، تخلیه شود.

ترفند هایی برای از بین بردن الکتریسیته ساکن در بدن انسان

با روش هایی که گفته شد ، سعی داریم از ایجاد الکتریسیته ساکن یا همان برق گرفتگی مشهور بدن جلوگیری کنیم و یا آن را انتقال دهیم. حال اگر این الکتریسیته در لباس یا روی بدن شما ایجاد شده است ، با سه راه حلی که معرفی می کنیم ، می توانید سریع تر آن را تخلیه کنید.

وصل کردن سنجاق به لباس ها

روی بخش یقه لباس ها یا درز و شکاف پایین شلوار ها ، یک سنجاق وصل کنید تا الکتریسیته تجمع یافته تخلیه شود.

استفاده از چوب لباسی فلزی برای لباس

وصل کردن لباس روی چوب لباسی فلزی یا قرار دادن آن ها روی یا زیر لباس ، در کاهش و تخلیه و از بین بردن الکتریسیته ساکن مو ، بدن و.. موثر است.

حمل یک شی فلزی به همراه سایر وسایل

همیشه در میان وسایلتان یا داخل جیب ، یک شی فلزی نظیر سکه به همراه داشته باشید. این کار از جمع شدن الکتریسیته جلوگیری می کند.

بهترین روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن

توجه به نکات زیر در کاهش الکتریسیته ساکن به شما کمک می کند:

  • وقتی الکتریسیته ساکن در بخشی از بدن وجود داشته باشد ، برخورد با هر نقطه سبب ایجاد شوک یا جرقه میشود ؛ برای تخلیه بدن ، می توانید بخش های غیرحساسی نظیر دست و آرنج را روی سطح دیوار بتنی بکشید.
  • مواد فرار را از اماکنی که بیشتر در معرض تجمع الکتریسیته قرار دارند ، دور کنید.
  • حین سوختگیری گاز ، مسافران را پیاده کنید و اجازه ندهید کسی داخل ماشین باشد؛ این کار از ایجاد تعامل میان الکتریسیته ساکن موجود در بدن یا روی لباس افراد با سوخت ماشین ، جلوگیری می کند.
  • زمانی که از اسپری حاوی مرطوب کننده روی سطح فرش ها استفاده می کنید ، مطمئن باشید که سطح کاملا خشک شده باشد و سپس روی آن راه بروید.
  • حین حمل مواد و سایل قابل اشتعال ، حتما بدن باید عاری از الکتریسیته ساکن باشد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits