دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکاتی که در دید و بازدید های نوروزی باید بدانید

آداب و رسوم دید و بازدید در عید باستانی نوروز

نکاتی که در دید و بازدید های نوروزی باید بدانید
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
لباس‌های نو را می‌پوشید، یک لبخند به لب‌تان می‌چسبانید و به خانه کسانی می‌روید که یک سال تمام فرصت دیدن‌شان را نداشته‌اید اما برای گذراندن لحظات خوب در کنار آنها، میل شما به بودن در کنارشان کافی نیست.

آداب و رسوم ایرانیان در عید نوروز

عید دیدنی یا دید و بازدید نوروزی از رسوم نوروز است. بر اساس این رسم، ابتدا از بزرگان فامیل یا طایفه و شخصیتهای اجتماعی دیدار می‌شود. این دیدارها و مهمانی‌ها بین خویشاوندان، دوستان، همسایگان، همکاران و آشنایان دور و نزدیک انجام می‌شود و معمولاً از روز اول فروردین تا سیزده فروردین و حتی تا آخر فروردین انجام می‌شود. بیشتر وقت‌ها میزبان در روزی دیگر «بازدید پس می‌دهد» و به دیدن مهمانانش می‌رود.

در منابع تاریخی به عید دیدنی رسمی درباریان، امیران و رئیسان اشاره شده است.آیین‌های نوروزی مانند عید دیدنی، در تقابل با زندگی روزمره انسان را از جهانی واقعی به دنیایی خیالی می‌برد و آمادهٔ یک زندگی نو و تولد دوباره می‌کند.

در این میان به دلیل اهمیت بسیار زیاد عید باستانی نوروز در میان ایرانیان،آداب مهمی وجود دارد که دانستنش به دور از فایده نیست، با دلگرم همراه باشید تا برخی ازاین آداب را مرورکنیم.

آدابی که باید رعایت شود

آداب و رسوم عید دیدنی

سرزده به مهمانی نرویم

یکی از مهم ترین اداب مهمانی رفتن به خصوص در ایام عید سرزده به خانه ی کسی نرفتن است که شاید ماایرانی ها کمی در رعایت این مورد ضعیف باشیم.

آداب و رسوم عید دیدنی

در مهمانی ها درس اخلاق ندهیم

وقتی بچه‌ها در روزهای عید به هم می‌رسند، خانه صاحبخانه پر می‌شود از سر و صدا و حتی دعواهای کودکانه. اگر شما برای بازدید نوروز به چنین خانه‌ای رفتید، مراقب واکنش‌های‌تان باشید حتی اگر فرزند صاحب خانه رفتار اشتباهی انجام داد، حق ندارید او را تنبیه یا تربیت کنید. شما تنها چند دقیقه یا چند ساعت مهمان آن خانه هستید، پس بهتر است مدیریت اوضاع را به صاحبخانه بسپارید و اگر تحمل رفتارهاي فرزندانش برای‌تان آسان نیست، کمی زودتر اما با آرامش و لبخند از آنها خداحافظی کنید.

آداب و رسوم عید دیدنی

نیازی به جار زدن افتخاراتتان نیست

شاید این روزها کار و کاسبی‌تان خوب بوده یا در شغل‌تان ترفیع گرفته باشید اما دلیلی ندارد این اتفاق‌های مبارک را در جمع جار بزنید و همه را از افتخارات‌تان باخبر کنید. یادتان نرود ممکن است صاحبخانه یا یکی از مهمان‌ها در شرایطی سخت به سر مي‌برد و صحبت کردن از دارایی‌ها و تعریف کردن خاطرات سفرهای خارجی‌تان ممکن است چیزی جز فخرفروشی به نظر نرسد پس طوری از دستاوردها و داشته‌های‌تان حرف نزنید که دیگران چنین قضاوتی در موردتان کنند.

آداب و رسوم عید دیدنی

به هم صحبتیتان نگاه کنید

مهم نیست که چقدر به موضوع صحبت صاحبخانه علاقه‌مندید. به هر حال او یکی از عزیزان شماست که برای عیددیدنی به خانه‌اش رفته‌اید و قطعا این ملاقات قرار نیست زیاد هم طول بکشد. پس زمانی که با شما صحبت می‌کند، نگاه‌تان را از گوینده دریغ نکنید.

آداب و رسوم عید دیدنی

از گفتن مسایلی که باعث اختلاف زیاد است دوری کنید مانند سیاست یا عقاید مذهبی

این روزها به هر جمعی که وارد می‌شوید، پای بحث‌های عقیدتی و سیاسی هم به همه مجلس‌ها باز شده است. اما مراقب باشید که شما در این تله نیفتید و مثل دیگران گرفتار بعضی حرف‌های کسالت‌آور و تکراری نشوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits