دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راههای مناسب برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی :اما چگونه می‌توان کالایی با چرم اصل را از کالایی با چرم تقلبی تشخیص داد؟

روش تشخیص چرم اصل از تقلبی

این روزها اگر به یکی از مغازه‌های فروش محصولات چرمی مراجعه کنید، معمولا فروشنده به شما می‌گوید که کالاهایش از چرم اصل ساخته شده‌اند؛

اما چگونه می‌توان کالایی با چرم اصل را از کالایی با چرم تقلبی تشخیص داد؟

تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی همواره یکی از دغدغه‌های خریداران محصولات چرمی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران بوده است. طی سال‌های اخیر خرید محصولات چرمی در ایران شامل کیف، کفش و لباس افزایش قابل توجهی داشته و مغازه‌های متعددی نیز در سراسر کشور در زمینه فروش محصولات چرمی راه‌اندازی شده‌اند، اما هم‌زمان با رشد فروش محصولات چرمی در ایران، بازار کالاهای با چرم تقلبی نیز سیر صعودی داشته است.

راههای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

تفاوت چرم مصنوعی و طبیعی

۱- برچسب چرم

اول اینکه محصولات چرم طبیعی دارای نشان یا مهر نشان دهنده ی طبیعی بودن چرم به کار گرفته شده در تهیه ی محصول هستند. اما اگر چرم مصنوعی تولید می شود، برچسب تقلبی هم تولید می شود!! تمام برندها از این قانون پیروی می‌کنند و تنها در صورتی که محصول کاملا چرم طبیعی باشد از این تگ ها استفاده می‌کنند. با این حال باید موارد بعدی را نیز در نظر بگیرید تا به جز تشخیص چرم طبیعی ، تشخیص دهید که برند نیز اوریجینال و اصلی است.


۲- بوی چرم

دوم بوی محصول است. چرم طبیعی دارای بوی خاص خودش است که محصولات اصلی از طریق این بو قابل شناسایی هستند. اما هر گردی که گردو نیست، بازهم احتمال ساخت عطرهای مصنوعی برای بودار کردن چرم های مصنوعی وجود دارد.

تشخیص چرم اصل از مصنوعی


۳- قیمت چرم

سوم، چرم طبیعی بسیار گرانقیمت تر از انواع چرم مصنوعی است. اما بازهم ممکن است افراد سودجو چرم های مصنوعی را به قیمت چرم های طبیعی به فروش برسانند.هنگام خرید محصولات گرانقیمت باید حواستان را جمع کنید و زیر و بم محصول را اسکن کنید تا از عیوب احتمالی و اصل بودن محصول باخبر شوید. هوشمندانه خرید کنید.


۴- خرید از فروشگاه معتبر

تشخیص چرم اصل از مصنوعی

اول و مهم تر از همه این است که از فروشگاه های معتبر چرم خریداری کنید که شناسنامه ی چرم را نیز همراه محصول در اختیارتان قرار می دهند.برای اینکه به طیف وسیعی از محصولات اوریجینال دسترسی داشته باشید و نگران تقلبی بودن آن نباشید کافیست به فروشگاه اینترنتی بامیلو مراجعه کنید.

۵- جنس پشت چرم

پشت پارچه را نگاه کنید؛ این کار هنگام خرید پارچه بسیار آسان است، اما با کیف، کاپشن، دستکش و دیگر محصولات چرمی که دارای آستر هستند چه کنیم؟ به درزهای دوخت دقت کنید، پشت چرم مصنوعی پرز دار است، در حالی که پشت پارچه های مصنوعی به صورت شبکه ای با نخ دوخته شده است، پس اگر نخ دیدید، فرار کنید!

۶- ضخامت ناهمگن

هنگامی که به قسمت ‌های مختلف چرم طبیعی دست بزنید چرم یک دست نیست، یعنی بعضی جاها نازک است و بعضی جاها ضخیم‌. چون قسمت ‌های مختلف پوست دام ضخامت‌ های متفاوتی دارد. در حالی که چرم مصنوعی چون با دستگاه درست می‌ شود، کاملا یکدست است.


۷- انعکاس نور

اگر چرم طبیعی را زیر نور بگیرید نور را یکدست منعکس نمی ‌کند و بعضی جاهای آن مات و بعضی جاها براق به نظر می ‌رسد.

۸- بافت و طرح روی چرم

به طرح روی چرم دقت کنید، چرم طبیعی دارای طرح غیر تکراری و منحصر به فرد است. اگر روی چرم طرح تکراری و قابل دنبال کردن دیدید، مطمئنا طرح پرسی و چرم مصنوعی است.

۹- تست شعله (در فروشگاه اقدام به این تست نکنید!)

چرم طبیعی به سادگی آتش نمی گیرد ، تغییر شکل نمی‌دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن پوست ادامه دهید بوی وحشتناکی مانند سوختن مو می دهد. لازم به ذکر است که چرم مصنوعی چون از پلاستیک تهیه شده است، در معرض حرارت به سرعت جمع شده، تغییر شکل می‌دهد و می سوزد. (نکته! اگر می خواهید لباس های چرمی تان را با آتش آزمایش کنید، روی قسمت های داخلی این کار را انجام دهید.)از فروشنده در مورد نوع چرم سوال کنید، این کار حتی در تشخیص کیفیت چرم های طبیعی نیز مفید است.کیفیت چرم از این قرار است: گاو، بوفالو، گوسفند، بز. چرم بوفالو بسیار مشابه چرم گاو و تنها ارزانتر است.


۱۰- حس لمس چرم

یکی از مهمترین نشانه‌ها برای تشخیص چرم مرغوب و طبیعی حس لمس آن است. چرم طبیعی همانند یک پوست واقعی برخلاف چرم مصنوعی حسی گرم به دست منتقل می‌کند. چرم مصنوعی سرد تر و سخت تر است. چرم طبیعی که عملیات کمتری روی آن انجام شده است نرم تر از نمونه های پروسس شده است و کیفیت بالاتری دارد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits