دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویژگی یک برند خوب چیست؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ویژگی یک برند خوب چیست؟:برند چیست ؟ ویژگی های یک برند خوب | ثبت علامت تجاری/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی های یک برند خوب آشنا شوید.

برند چیست ؟ ویژگی های یک برند خوب | ثبت علامت تجاری

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی های یک برند خوب آشنا شوید.

برترین برند

ویژگی های یک برند خوب

احتمالا عامیانه‌ ترین و دم دست‌ ترین تعریف ممکن برای واژه «برند» این است «نامی که مستقیما دلیل فروش کالاها یا استفاده از خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد».مشخص است که برند فقط یک نام نیست بلکه بک نشانه یا سمبل یا آرم گرافیکی نیز دارد که منحصر به فرد است، بنابراین می‌توان این مفهوم را برای «برند» ارائه داد:

«برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد».

اما قطعا اگر اندکی تامل کنید متوجه می‌شوید که هدف از ایجاد یک برند، چیزی فراتر از فروش کالا یا ارائه خدمات هدف است. برند علاوه بر اینکه سهم بازار را زیر تسلط خود نگه دارد، برای رشد کسب و کار هم راه‌هایی را مطرح می‌کند و کارکنان ماهر و مستعد را جذب و حفظ می‌کند و ارزش خود را نزد سهامداران مجموعه هم ارتقا می‌بخشد.

این‌ گونه است که جان میلیر و دیوید مور این تعریف را برای برند ارائه می دهند «برند نام یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهد».
اما مسئله اینجا ست که حالا «برند» صرفا یک نام یا نماد نیست بلکه عناصر دیگری چون تجربه‌ها، شنیده‌ها، روایات و خاطره‌های ذهن افراد، ویژگی‌های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آن‌ها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را بوجود آورده‌اند».

در مجموع یکی از بهترین تعریف‌های برند توسط گاردنر و لوی در سال 1955 ارائه شده است «برند مفهومی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده‌ها و ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد. برند نه‌ تنها با استفاده از آهنگ خود (و نیز معنی و مفهوم لغوی خود) بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته‌اند و در جامعه به صورت هویتی شناخته شده و نمود یافته است، با مشتری سخن می‌گوید».

البته تعاریف دیگری هم در مورد برند مورد استفاده قرار گرفته از جمله تعریف استفن کینگ که معتقد است «محصول چیزی است که در کارخانه‌ها ساخته می‌شود و برند چیزی است که مشتری آن را خریداری می‌کند».از تعاریف بالا مشخص شد که برند مفهومی پیچیده است که جزئیات متعددی دارد، برای بیشتر دانستن درباره برند، دو وجه جداگانه آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 ویژگی های یک برند خوب

ویژگی های کلی که مخصوص یک برند موفق است شامل

  • شناخت مصرف کنندگان
  • منحصر بفرد بودن
  • انگیزه و اشتیاق
  • ثبات و پایداری
  • ایجاد فضای رقابتی
  • شناخته شدن
  • مدیریت صحیح

1-شناخت مصرف کنندگان:

یک برند خوب از مصرف کنندگان و بازار هدف شناخت کافی دارد و نحوه ی ارتباط با مصرف کنندگان و شناخت آنها را میداند. هر برندی یکسری مشتریان دائمی و همیشگی دارد بنابراین حفظ و نگه داری این مشتریان هم از دیگر اهداف برندهای موفق است. تلاش برای شناخت مصرف کننده و برطرف کردن نیازهای آنها در تولید یک محصول خوب از ویژگی های یک برند موفق است.

2-منحصر بفرد بودن:

داشتن یک برند یعنی ایجاد یک نام تجاری منحصر بفرد و متفاوت از دیگر برندها مثلا برند اپل یک برند شناخته شده در سر تا سر جهان است که با تولید محصولاتی با خلاقیت بالا منحصر بفرد است. برای منحصر بفرد بودن باید خدماتی را ارئه دهید که در عین جذابیت برای مصرف کننده دارای یک ویژگی خوب، متفاوت و جدید باشد.

3-انگیزه و اشتیاق:

شاید بتوان بدون انگیزه و اشتیاق کافی یک برند را برای مدت کوتاهی ایجاد کرد اما گسترش و پیشرفت این برند بدون انگیزه ی کافی امکان پذیر نیست. مثلا اگر افراد موفقی مثل استیو جابز را در نظر بگیرید آنچه که باعث موفقیت روز افزون وی شده بود انگیزه و علاقه ای بود که به برند و تجارت خود داشت.

4-ثبات و پایداری در کیفیت:

پایداری در کیفیت، محصولات و خدماتی که ارائه میدهیم باعث میشود که مشتریان دائمی افزایش یابند. وقتی که یک مشتری به شرکت یا برند شما مراجعه میکند تا محصولات مورد نظرش را خریداری کند اگر کیفیت و مرغوبیت همیشگی را در کالای مورد نظر نبیند قطعا برند دیگری را برای خرید انتخاب خواهد نمود. بنابراین چون فضای رقابتی بین برندها وجود دارد هر چقدر که این کیفیت دائمی و همیشگی باشد مشتریان بیشتری هم وجود خواهند داشت.

5-ایجاد فضای رقابتی:

یک برند خوب باید دارای یک تیم کاری فعال باشد که ویژگی اصلی این تیم ایجاد فضای رقابتی و بهبود خدمات یک برند نسبت به دیگر برندها است. یک برند خوب هیچ گاه در انتظار رسیدن مشتریان نیست بلکه خود به دنبال مشتریان رفته و از راه های مختلفی که در بازاریابی وجود دارد برای جذب مشتری تلاش میکند. یک برند خوب تلاش میکند تا چیزی بیش از آنچه که مشتریان انتظار دارند را در اختیارشان قرار دهد.

6-شناخته شدن:

شناخته شدن یک برند زمانی است که این نام تجاری از راه های مختلف برای شناساندن خود به مشتریان استفاده میکند.معمولا برندهای بزرگ شناخته شده هستند چون این برندها به دلیل محبوبیت، قدمت و داشتن محصولات خوب تقریبا برای تمام مشتریان شناخته شده هستند. این برندها از تبلیغات فراوان استفاده میکنند حتی خیلی از آنها برندهای بین المللی هستند.

7-مدیریت صحیح:

در پس هر بند موفقی یک مدیریت صحیح وجود دارد یک برند موفق از ابتدا استراتژی ها و تکنیک ها نوین برای مدیریت تیم کاری خود استفاده میکند. مدیریت خوب باید با ایجاد یک تیم کاری موفق بتواند به اهدافش رسیده و در راه کسب موفقیت قدم بردارد.

 ویژگی های یک برند خوب

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits