دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه ها برای افزایش قد
19
زمان مطالعه: 16 دقیقه
بهترین راه ها برای افزایش قد:چگونه قد بلند شویم؟ورزش های مناسب برای افزایش قد کدامند؟برای داشتن قدی بلند با دلگرم همراه باشید.

چگونه قد بلند شویم؟ورزش های مناسب برای افزایش قد کدامند؟

برای داشتن قدی بلند با دلگرم همراه باشید.

افزایش قد

افزایش قد

با راه های افزایش قد آشنا شوید


کوتاهی قد به ویژه در بین زنان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در جوامع امروزی است که برای رفع این مشکل معمولا" خانواده‌ها به روش‌های درمانی مختلفی روی می‌آورند. برخورداری از قد بلند نه تنها یک مزیت محسوب می شود، بلکه در حوزه روانشناسی افراد بلند قد از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و در حوزه علوم شناختی و یادگیری‌ ثابت شده که افراد بلند قد اطلاعات بیشتری را می‌توانند از محیط اطراف خود دریافت کنند، چون محرک‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

در هر صورت بلند قد بودن مزیت های زیادی دارد و این ارزش را دارد برای اینکه قدتان بلند شود دست به کار شوید، اما نه از هر راهی!خیلی ها هستند که سن رشدشان به اتمام رسیده و حاضرند به هر طریقی که شده قدشان بلند شود!حتی اگر راه حلی پیشنهادی یک دروغ باشد.در این رابطه سراغ اساتید و متخصصان رفتیم،پس با ما همراه شوید تا با واقعیت های رشد و افزایش قد آشنا شوید.

افزایش قد

خواب منظم و کافی

حدود ۵۰٪ هورمون رشد مورد نیاز روزانه بدن ما زمانی ترشح می شود که وارد بخش عمیق خواب شده باشیم و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه اولا ساعات خواب شبانه ما تقریبا طبق یک روال معین باشد و نیز اینکه شبها سعی کنیم زودتر بخوابیم.

ورزش

ورزش بعد از خواب کافی و منظم حرف اول را برای افزایش قد می زند. در حین ورزش هورمونهای رشد شروع به ترشح می کنند و به دنبال آن قد ما نیز افزایش پیدا می کند. بهترین زمان برای ورزش هر روز صبح قبل از صرف صبحانه است.

نکته مهم در زمینه ورزش این است که ورزش را همیشه می بایست با حرکات آهسته شروع نمایید و به تدریج بر سرعت و شدت آن اضافه کنید و سپس به تدریج از شدت آن کم کنید. حدود پانزده دقیقه ورزش صبحگاهی برای این منظور توصیه می شود.

شیر

بعد از ورزش و قبل از صرف صبحانه مصرف یک یا دو لیوان شیر بسیار مفید و موثر است و در کنار ورزش علاوه بر افزایش قد باعث استحکام استخوانها نیز می شود. بهتر است قبل نوشیدن شیر آن را شیرین نکنید و خالص میل نمایید.

تزریق هورمون رشد

گاهی ترشح ناکافی غده هیپوفیز سبب عدم رشد کافی و کوتاهی قد می شود و در این مواقع می بایست هورمون رشد به شخص بیمار تزریق شود. البته تزریق هورمون رشد در برخی افراد ایجاد عوارض خطرناک می کند و به همین دلیل می بایست این کار زیر نظر مستقیم پزشک متخصص انجام شود.

عدم انجام عادات غلط

مصرف داروهای نیرو زا قبل از سن بلوغ ، مصرف زیاد انواع چیپس و پفکها ، نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار، کشیدن سیگار ، مصرف کم غذاهای حاوی کلسیم ، مصرف زیاد نمک و غذاهای شور، کم تحرکی ، خواب ناکافی، زندگی در محیطهای نا آرام و داشتن استرسهای دائمی به هر دلیل ، مصرف الکل ( اتانول ) به هر دلیل.

تمام عواملی که اشاره شد سبب پوکی استخوان و کوتاهی قد می شوند.

مصرف مکمل های غذایی

اگر از یک رژیم غذایی کامل هم استفاده کنید باز نمی تواند جوابگوی تمام نیازهای بدن شما باشد ، باید در سبد غذایی خود مکمل هایی همچون کلسیم ، ویتامین B و ... را بگنجانید .

در حالت معمولی حداقل روزانه یک قرص مولتی ویتامین را مصرف کنید .

هورمون رشد

در جو دو سر و تخم کدو مقداری هورمون رشد وجود دارد و مصرف آنها می تواند به افزایش قد کمک نماید.

جراحی

گاهی در صورت نیاز از روش جراحی نیز برای افزایش قد استفاده می شود که با انجام عملی روی افراد کوتاه قد، به طور مصنوعی طول استخوان های درازشان را افزایش می دهند، بدین ترتیب که استخوان های پا را شکسته و محل شکستگی را به پوششی از جنس استیل متصل می کنند.

ماساژ

ماساژ کف پا بخصوص انگشت شست پا روشی ساده و جالب برای افزایش قد است. این کار سبب افزایش بیشتر هورمون رشد و در نتیجه افزایش قد می شود.

افزایش قد

شانس افزایش قد

شانس بسیار بالا: دختران تا زیر 12 سال و پسران زیر 14 سال .

شانس متوسط: دختران زیر 18 سال و پسران زیر 20 سال .

شانس کم: دختران بالای 20 و پسران بالای 23 سال .

یا بخت و یا اقبال: دختران بالای 25 و پسران بالای 28 سال .

افزایش قد

برای افزایش قد از چه رژیم غذایی استفاده کنیم ؟

هر فردی که مایل است قد خود را فزایش دهد باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل : گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم مرغ و شیر.

در میان املاحی که برای رشد قدی لازم اند کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور از اهمیت ویژه برخوردار هستند. منابع کلسیم؛ لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر خامه و بستنی است.

فسفر و منیزیم درگوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است. فلوئور نیز در آب موجود است و آب مصرفی بایستی محتویppm 1 فلوئور باشد.

تحقیقات اخیر، اذعان می دارد که مصرف روی به مقدار کافی موجب رشد قدی مناسب خواهد شد، در خاورمیانه و خصوصا ایران مصرف کم روی موجب کوتاه قدی می شود. به علاوه با کمبود روی سطح توانایی های مغزی و ایمنی بدن پایین آمده و ابتلا به بیماری های مسری زیاد تر رخ می دهد.

توصیه متخصصان تغذیه ؛ مصرف روزانه 150 گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، دو تا سه لیوان شیر و لبنیات به همراه سبزیجات فراوان .

نوجوانانی که در سنین رشد هستند و افزایش قد خوبی ندارند می توانند با مصرف مکمل ویتامین ها و املاح، طبق دستور و مصرف هفتگی آهن، رشد قدی شان را بهبود بخشند. پس توصیه می شود کسانی که می خواهند قد بلندتری داشته باشند هفته ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی میل کنند و هر روز چند عدد، بادام، بادام زمینی و گردو بخورند.

غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو، جگر و دانه های روغنی حاوی املاح زیادی هستند و فوائد بسیاری برای نوجوانان دارند.

چه ورزشهایی باعث افزایش قد می شوند

هر چه تحرک ما بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد بود و این مسئله به رشد قدی کمک خواهد کرد. ورزش هایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس برای کمک به افزایش قد بسیار مفیدند.

چه عواملی بر رشد قد انسان تاثیر دارند؟


قد با مجموعه پیچیده ای از ژنتیک و محیط تعیین می شود. قانون اصلی آن را می توان به شکل زیر تعریف کرد:
(ژنتیک + هورمون ها + تغذیه) – استرس

چه زمان قد کشیدن ما متوقف می شود؟


از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده ایم که پس از اتمام دوران بلوغ قد کشیدن متوقف شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، موادمغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد. وقتی ژن ها با همکاری هم رشد بدن را به نقطه ای رساندند که قادر به تولید مثل باشد، هدف رشد به اتمام رسیده است. این اتفاق به طور متوسط در سن 16 سالگی برای دختران و 18 سالگی برای پسران می افتد.

آیا پس از اتمام دوران بلوغ هم قدمان بلندتر می شود؟


شواهد بسیار کمی از رشد قد بعد از دوران بلوغ دیده شده است. انسانها معمولاً در دوران کودکی سریعترین رشد را دارند. همچنین در دوران بلوغ نیز به خاطر جهش های رشد، رشد سریعی دارند.

جهش های رشد چیستند؟


جهش رشد اصطلاحی است که برای افزایش سریع قد و وزن به کار می رود که معمولاً در دوران بلوغ اتفاق می افتد. کودکان در دوران نوجوانی به بالاترین حد قد دوران بزرگسالی خود می رسند. این رشد قابل توجه، از قسمت های خارجی بدن شروع شده و به قسمت ها داخلی تر ادامه می یابد. دست ها و پاها اولین جاهایی هستند که بزرگ می شوند.

نیاز به کفش های تازه اولین نشانه تجربه جهش رشد است. دومین ناحیه بدن، طول پاها و دست ها است که بلندتر می شود. و آخر ستون فقرات ما رشد می کند. آخرین رشد پهن تر شدن سینه و شانه ها در پسران و پهن شدن لگن و ران ها در دختران است.

چه نوع رژیم غذایی به افزایش قد کمک می کند؟


یک رژیم غذایی سرشار از موادمغذی که شامل میوه ها و سبزیجات، لبنیات، سیریال، گوشت و میزان کافی آب باشد موجب تقویت فرایند طبیعی افزایش قد می شود.

آیا خواب در رشد انسان تاثیر دارد؟


بهره بردن از میزان کافی خواب برای عملکرد خوب هورمون های رشد ضروری است. نداشتن خواب کافی می تواند میزان هورمون رشدی که بدن تولید می کند را کاهش دهد.

هورمون های رشد چیستند؟


هورمون رشد انسان ماده ای است که توسط ساختاری نخود مانند که در عمق مغز درست پشت چشم ها وجود دارد تولید می شود. این ماده معمولاً طی ساعات اولیه خواب و پس از ورزش تولید می شود. عملکرد این هورمون ها تحریک و تقویت رشد در بدن انسان تا اتمام دوران بلوغ است.

افزایش قد

چرا بعضی ها کوچولو می مانند؟


دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک فرد به اندازه ای که باید یا مد نظر دیگران است رشد نکند. به طور کلی مسایل ژنتیکی اولین ومهم ترین علت کوتاهی قد در کودکان است. در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد كودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

نوع دیگر از کوتاهی قد، تأخیر سرشتی در رشد نامیده می شود که شامل کوکانی است که از سن 2 سالگی، كوتاهی قد دارند. این کودکان سرعت رشدشان در سال تقریبا طبیعی است، اما سن استخوانی آنها عقب‌تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، اما در نهایت، بیشتر این كودكان به حد ژنتیكی قد خود می‌رسند.

یادتان باشد بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، كمبود ویتامین D و کمبود كلسیم كه موجب نرمی استخوان می‌‌شود، بیماری سلیاك (ناتوانی در تحمل گلوتن موجود در گندم)، كم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های كلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا كبدی و كم‌كاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.

همچنین مصرف برخی داروها مانند داروهای كورتونی و اختلالات رشد داخل رحمی نیز ازعلل دیگر كوتاهی قد كودكان هستند.به طور کلی همه ما در 3 مرحله رشد می‌‌کنیم؛ 2 سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم. این رشد سریع قد با افزایش سن كاهش می‌ یابد؛ از2 سالگی به بعد کودكان هر سال 5 تا 7 سانتی‌متر قد می‌‌كشند.

البته در نزدیكی سنین بلوغ سرعت رشد كمتر خواهد ‌شد. سرانجام در دوره بلوغ یك جهش رشد قدی وجود دارد كه به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتی‌متر و دختران 20 تا 25 سانتی‌متراست. حداكثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی‌تر بلوغ است.

به‌ طور معمول در سنین 15 تا 17 سالگی در دختران و 16 تا 18 سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امكان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.

پایان بلوغ، پایان رشد قد


اصولا افزایش قد تا قبل از پایان سن رشد انسان صورت می گیرد. عمده رشد قد در خانم ها تا پایان ۱۸ سالگی و در آقایان تا پایان ۲۰ سالگی دیده می شود از این رو هراقدامی که افراد می خواهند برای افزایش رشد قدشان انجام دهند باید قبل از بسته شدن صفحه های رشد استخوان ها و درواقع سن بلوغ درنظر گرفته شود. درحقیقت استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ یعنی تا اوایل ۲۰ سالگی ادامه دارد و درنتیجه بیشترین میزان افزایش قد نیز در این دوران اتفاق می افتد.

انسان در حوالی دوران بلوغ دچار جهش رشد می شود و زمانی که بلوغ او کامل شد دیگر در نزدیکی ۱۸ تا ۲۰ سالگی رشد قد نیز متوقف می شود. بنابراین هر فاکتوری که برای تقویت رشد قد نیاز است باید قبل از این سنین انجام گیرد. همان طور که اشاره کردیم، سن بلوغ برای آقایان و خانم ها متفاوت است و درواقع نهایت انتظاری که از رشد صفحات استخوانی در مورد دختران دشاریم تا ۱۸ سالگی است که رشد قدی آن ها کامل می شود.

هورمون قدبلندی


آن چیزی که در اصل باعث افزایش قد و رشد طولی می شود، ترشح هورمون رشد است. هورمون رشد در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می شود و روی رشد استخوان ها تاثیر می گذارد. میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی، خواب و بیداری است. فعالیت فیزیکی و خواب مناسب ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر قرار می دهد.

رژیم غذایی علاوه بر تاثیر در هورمون رشد، استخوان ها و بدن را آماده ساخت و ساز و متابولیسم مناسب می کند تا استخوان ها رشد خوبی داشته باشند. کمبود ترشح هورمون رشد به ویژه در دوران کودکی سبب توقف رشد طبیعی افراد و کوتاه قدی آن ها می شود.

گول تبلیغات را نخورید


یادتان باشد تبلیغاتی که از روش های مختلف افزایش قد دیده می شود، صرفا برای فروش محصولات است و تاثیری روی افزایش طول قد افراد بالغ ندارد. البته ممکن است مصرف قرص های کلسیم و منیزیم برای بعضی افراد به عنوان داروهای مکمل برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شود ولی در رشد آن ها تاثیری نمی گذارد. این قرص ها در صورتی برای افراد بالغ توصیه می شوند که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی این مواد را دریافت نکنند.

جراحی های خطرناک


به طور معمول عمل های جراحی برای افزایش قد توصیه نمی شود چون عملی بسیار سنگین و پرعارضه برای افراد است. در روش های جراحی یک شکستگی کنترل شده درناحیه ساق پا و ران ایجاد می کنند و بعد با وسایل خاصی که در پا تعبیه می کنند به تدریج فاصله استخوان ها را زیاد می کنند و بعد با روش های دیگر سعی می کنند تا در آن ناحیه استخوان سازی جدید انجام دهند. چنین روش هایی را برای افرادی که قد کوتاه ولی محدوده نرمال دارند پیشنهاد نمی شود.

اصولا انجام عمل جراحی را برای افرادی توصیه می کنیم که نبود تساوی طول پا دارند یعنی طول یک پا از پای دیگر کوتاه تر است یا به دلیل بیماری خاصی در قد مشکل ایجاد شده باشد این عمل را انجام می دهیم اما اقدام جراحی را برای کسانی که به صورت سرشتی یا به دلیل مشکلات تغذیه قد مناسب ندارند توصیه نمی کنیم.

باید این نکته را متذکر شویم که اولین عارضه جراحی پاها دوره طولانی مدت نقاهت بعد از انجام عمل است که طی آن فرد باید تحت درمان قرار بگیرد. وسایلی که در پای افراد تعبیه می شود باید حدود یک سال در بدن آن ها قرار گیرد تا در طول این مدت فاصله بین استخوان ها به تدریج با روش های دیگر پر شود.

اگر عمل جراحی قد با دقت صورت نگیرد به رشته های عصبی بدن آسیب وارد می کند و باعث فلج شدن بعضی از عضلات می شود. درنتیجه همانند یک استخوان شکسته در بدن درد و مشکلات دیگر را به دنبال خواهد داشت. این مسئله را هم اضافه می کنم که رژیم غذایی در بهبود و ترمیم استخوان های شکسته نقش مهمی دارد و به طبع افرادی که عمل جراحی قد انجام می دهند، رژیم غذایی خاصی را خواهند داشت تا به اندازه کافی مواد مقوی برای بازسازی استخوان به بدن شان برسد.

کفش های خطرناک


بهتر است پاشنه کفش خانم ها ۲ تا ۳ سانتی متر باشد یعنی اختلاف ارتفاع بین جلو و عقب از پاشنه تا ابتدای انگشتان پا رعایت شود. کفش های لژدار که در قسمت جلویی نیز دارای ارتفاع هستند بهتر از کفش های پاشنه بلند معمولی هستند. پاشنه های بلند موجب دردناک شدن استخوان های کف پا، انگشتان و گاها التهاب کف پا می شوند. استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند گرفتگی و جمع شدن عضلات پشت ساق پا را به همراه خواهد داشت.

احساس درد و ناراحتی، آسیب و پیچ خوردگی مکرر مچ پا و همچنین آرتروز همگی از پیامدهای پوشیدن کفش های پاشنه دار هستند. این کفش در درازمدت به مفاصل پا آسیب می رساند و درنتیجه ابتلا به آرتروز از عوارض اصلی آن است. توصیه می کنیم تا از کفش های پاشنه بلند برای کوتاه مدت استفاده کنید و از پوشیدن آن در محل کار، خرید یا پیاده روی پرهیز کنید. به جای آن می توانید کفش های اسپرت و راحت را به پا کنید که از آسیب به کمر، افزایش قوس کمر، برهم خوردن تعادل و ابتلا به دیسک کمر جلوگیری کنید.

ویژگی کفش استاندارد


درست است که کفش های لژدار را به جای کفش های پاشنه بلند توصیه کردیم اما یادتان باشد که لژ کفش نیز نباید آنقدر ارتفاع داشته باشد که به کف پا آسیب وارد کند. ارتفاع ۲ تا ۳ سانتی متری با کفش لژدار کمی بلندتر می شود.

در وسط کفش حتما باید حالت انحنایی تعبیه شده باشد تا نوک پنجه کمی درحالت شیب دار قرار گیرد و راه رفتن آسان تر شود در این صورت فشار کمتری به پا وارد می شود و غیر از این حالت کفش راحت نخواهد بود و آسیب جدی به کف و نوک انگشت وارد می کند.

کفش مخصوص یعنی کفش استاندارد و طبیعی که اغلب پاشنه پهن دارد. بهتر است پاشنه و سینه کفش شیار داشته باشد که معمولا کفش های استاندارد مردانه این ویژگی را دارند. کفش هایی که سینه آن ها نازک است مناسب نیستند چون نمی توانند از فشارهایی مثل ناصافی زمین و سنگ ریزه جلوگیری کنند. کفش هایی که از جنس پیویا اسفنج فشرده هستند به دلیل سبکی، مقاومت نسبی و انعطاف پذیری، انتخاب مناسبی هستند.

بهتر است پنجه کفش پهن باشد طوری که فرد بتواند به راحتی انگشتانش را در آن باز و بسته یا خم و راست کند. کفش بنددار بهتر از کفش بدون بند است و پیشنهاد می کنم برای پیاده روی از کفش های بنددار استفاده کنید. کفش های حرفه ای ورزشی مشخصه هایی دارند برای مثال در کف کفش های رانینگ حالت فنری تعبیه شده که مخصوص دویدن است. برای انجام فعالیت های روزانه کفش های والینگ یا پیاده روی بهترین گزینه هستند.

افزایش قد

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (19 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فهیمه | ۷ سال پیش
مفید بودن واقعا ممنون ولی اگه یکی دو سال پیش میخونم خیلی استفاده میکردم......
0
0
معین | ۷ سال پیش
اي بابا.نا اميد شدم.ولي مطلبتون خيلي كامل بود.ممنون.چي ميشد اگه ي 2 3 سانتر ديگه بلند تر بودم.
0
0
علی | ۷ سال پیش
خوب بود مرسی ولی کاشکی چند سال زودتر میخوندمش /مرسی از مجله ی خوبتون
0
0
محدثه | ۷ سال پیش
عالی بود ممنون
چیز های خوبی اموختم/ممنون از دلگرم
0
0
محمد | ۷ سال پیش
من میخوام تجربه ای که دارمو براتون بگم شاید به دردتون بخوره برادر من ارثی قدش کوتاه بود از 4 سالکی هم رشدش متوقف شد تا حدی که دندوناش هم کوچیک موندن و در نیومدن برادرم زیر نظر یک دکتر متخصص غدد کودکان بعد از چندین آزمایش بالاخره دکتر بهش داروی نوردلیت تجویز کرد نوردلیت همون سوماتروپین که تقلبیشو میشه تو باشگاه های بدن سازی هم پیدا کرد هورمون رشده... برادرم از 6 سالگی شروع به زدن آمپول های نوردلیت کرد که بعد از 2 سال استفاده حدودا 12 سانتی متری قدش رشد کرد که به گفته دکتر فعلا باید 6 ماه دارو رو تزریق نکنیم تا بعد از ازمایش ببینن که رشدش به حالت معمولی رسیده یا نه ...
ولی خداروشکر رشدش بهتر شده من یه سی دی هم خریده بودم که حرکات کششی انجام میدادن اونا رو هم داره انجام میده ان شالله که رشدش بهتر بشه
تا یادم نرفته بهتون بگم که نوردلیت اصل رو از هلال احمر فقط میتونید پیدا کنید که درصداش فرق میکنه 5 درصدش حدودا دور بر 200 هزار تومانه و 10 در صدش حدودا 400 هزار تومان و ساخت کشور دانمارک بازم تاکید میکنم اصلش فقط تو هلال احمره نه جای دیگه
0
0

hits