دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های نگهداری از سگ نژاد چاو چاو
6
زمان مطالعه: 11 دقیقه
چاو چاو ‬سگی‭ ‬بسیار‭ ‬تنومند‭ ‬و‭ ‬دارای‭ ‬جمجمه‌ای‭ ‬کوچک،‭ ‬پهن،‭ ‬مثلثی‭ ‬و‭ ‬گوش‌هایی‭ ‬گرد‭ ‬و‭ ‬ایستاده‭ ‬و‭ ‬دماغی‭ ‬مشکی‭ ‬است‭. ‬


معرفی سگ نژاد چاو چاو


چاو چاو‭chow chow) ‬) که‭ ‬همان‭ ‬سگ‭ ‬امپراطور‭ ‬تانگ‭ ‬است،‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬اعتقاد‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬chow‭ ‬chow‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نژاد‌های‭ ‬بسیار‭ ‬اصیلی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬Foo‭ ‬Dog‭ ‬نیز‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬Foo‭ ‬Dog)‭ ‬شیرهای‭ ‬نگهبان‭ ‬چین‭ ‬یا‭ ‬همان‭ ‬شیر‭ ‬نگهبان‭ ‬امپراطور،‭ ‬مجسمه‌های‭ ‬سنگی‭ ‬و‭ ‬سنتی‭ ‬چین‌اند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جلوی‭ ‬کاخ‌ها‭ ‬و‭ ‬معابد‭ ‬قرار‭ ‬داشته‌اند).‭ ‬چاو چاو‭ ‬نژاد‭ ‬تک‭ ‬و‭ ‬بسیار‭ ‬قدیمی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬جزو‭ ‬اولین‭ ‬گروه‌های‭ ‬جدا‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬گرگ‌هاست‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬DNA‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬که‭ ‬منشا‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬سیبری‭ ‬و‭ ‬مغولستان‭ ‬بر‭ ‬می‌گردد‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سگ‭ ‬نگهبان‭ ‬قلعه‭ ‬در‭ ‬چین‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

چاو چاو ‬سگی‭ ‬بسیار‭ ‬تنومند‭ ‬و‭ ‬دارای‭ ‬جمجمه‌ای‭ ‬کوچک،‭ ‬پهن،‭ ‬مثلثی‭ ‬و‭ ‬گوش‌هایی‭ ‬گرد‭ ‬و‭ ‬ایستاده‭ ‬و‭ ‬دماغی‭ ‬مشکی‭ ‬است‭. ‬سگ چاو چاو‭ ‬با‭ ‬پوشش‭ ‬بسیار‭ ‬متراکم‭ ‬و‭ ‬دو‭ ‬گانه‭ ‬نرم‭ ‬و‭ ‬خشن‭ ‬خود‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شود،‭ ‬یال‭ ‬آنها‭ ‬دارای‭ ‬خزی‭ ‬خشن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ظاهری‭ ‬پرخاشگر‭ ‬برایشان‭ ‬می‌سازد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬رنگ‌های‭ ‬قرمز،‭ ‬آبی،‭ ‬دارچینی،‭ ‬حنایی‭ ‬و‭ ‬کرمی‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬البته‭ ‬این‭ ‬تنوع‭ ‬رنگی‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬کشور‌ها‭ ‬پیدا‭ ‬نمی‌شود‭ ‬باید‭ ‬توجه‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬پوشش‭ ‬خال‭ ‬دار‭ ‬و‭ ‬رنگارنگ‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬استاندارد‭ ‬این‭ ‬نژاد‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬شرایط‭ ‬ایده‭ ‬آل‭ ‬نیازمند‭ ‬۲‭-‬۳‭ ‬بار‭ ‬شانه‭ ‬کشیدن‭ ‬در‭ ‬هفته‭ ‬است‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

یکی از خصوصیات نژاد چاو چاو زبان آبی مشکی و پاهای عقبی صاف اوست که باعث خرامیده راه رفتنش می شود. موهای خارجی چوچو دو نوع می باشد: یکی موهای صاف و دیگری زبر و خشن. رنگ موهای آن اغلب سرخ، قهوه ای، مشکی و آبی می باشد و ممکن است به رنگ کرم وسفید نیز دیده می شود که در برخی قسمتها کم رنگ و پر رنگ است اما هرگز رنگ موها دو رنگ نمی باشد. گوشها گرد و کوچک است و در قسمت پشت سر دارای یال می باشد که چهره چوچو رو شبیه شیر میکند. دارای بینی پهن و مشکی و سینه ای فراخ است. دم آن پر پشت و پوشیده از موهای زبر می باشد و آن را بشکل فر خورده نگاه می دارد.

چاوچاو سگ با تربیتی می باشد. اما گاهی حالت تدافعی پیدا میکند. سلطه گر، کاملا جدی و مستقل است. نسبت به اعضای خانواده متعهد و اصولاً فقط ازصاحبش فرمان میبرد. سگی است حاکم و سلطه جو صاحبی مقتدرمی خواهد! چاو چاو سگ لجوجی است از او توقع فرمانبرداری زیاد نداشته باشید، او افکار خود را دنبال می کند. چوچو آموزشها را به خوبی یاد می گیرد. زیرا که سگ احمقی نیست. بعضی ها میگویند که نوع مو کوتاه آن فعالیت بیشتر و باهوش تری نسبت به نوع مو بلند دارند .

سگ

تاریخچه سگ نژاد چاو چاو

چاو چاو جز یکی از سگ های شرق آسیا است که از کهن ترین نژادهای سگ و نشان دهنده تکامل سگ ها است. برای بررسی بیشتر ریشه های این نژاد یک مطالعه انجام شد که به مقایسه توالی ژنوم و پوست قهوه ای خاکستری شبیه گرگ ها و سگ های دیگر پرداخت که به ارائه یک بینش جذاب از توسعه سگ های شرق آسیا از سایر نژاد ها و ویژگی های متمایز ان پرداخت.

چاو چاو یک سگ شرق آسیایی, سگ نژاد و یکی از اولین سگ های اهلی شده دوسط انسان می باشد. اعتقاد بر این است که مدل شیر سنگی مجسمه در معابد بودایی که گارد معابد بوده است،این نژاد است. پوست قهوه ای محکم و بسیار متراکم به خصوص در ناحیه گردن که این تصور را از سگ به وجود می آورد که او دارای یال است و هم چنین ساختار مستقیم پاهای عقبی از ویژگی های متمایز کننده این نژاد می باشد.

این نژاد همچنین دارای ویژگی های غیر معمول تری مانند یک جفت دندان اضافی (44 دندان به جای 42تا) و زبان آبی/سیاه می باشد.هم چنین آن ها به شدت محافظ صاحبان خود می باشند در حالی که نسبت به غریبه ها هم فهیم هستند.

ظاهر سگ نژاد چاو چاو

  • وزن در نرها: 20-32 کیلوگرم
  • وزن در ماده ها: 20-32 کیلوگرم
  • ارتفاع در نرها: 46-56 سانتیمتر
  • ارتفاع در ماده ها: 46-56 سانتیمتر

چاو چاو که به نام‌های دیگری از جمله chow ، Songshi Quan یعنی puffy - lion dog ، Tang Quan که همان سگ امپراطور تانگ است ،نیز شناخته می‌شود دارای جثه ای تنومند با جمجمه‌ کوچک، پهن، مثلثی و گوش‌هایی گرد و ایستاده است . بینی او سیاه می باشد.پوشش بدن او بسیار متراکم می باشد با خزهایی بلند و به ظاهر خشن که باعث ایجاد ظاهری خشن در ان ها می شود.هم چنین پوشش این نژاد به رنگ‌های قرمز، آبی، دارچینی، حنایی و کرمی وجود دارد .

چشم‌های این نژاد بادامی شکل است و دید او را محدود می‌کند پس بهتر است از رو به رو به آنها علامت بدهید، پاهای صاف و ایستاده‌ این سگ باعث می شود که این نژاد در راه رفتن بسیار با شکوه ظاهر شود . رنگ آبی در زبان و در لب‌ها و حفره دهانی این نژاد دیده می شود در صورتی که بقیه سگ‌ها حفره دهانی مشکی و یا بی‌رنگ دارند . دم این سگ فرفری است که به سمت پشت آنها خم می شود.

چاو چاو

خلق و خوی نژاد چاو چاو

آنها از چین نشات گرفته و مورد استفاده برای شکار همه چیز از قرقاول گرفته تا شکار گرگ قرار گرفته اند.هم‌چنین به عنوان سگ های گارد و محافظ و برای حمل چرخ دستی ها نیز مورد استفاده بوده اند.امروزه چاو چاو هنوز هم یک سگ گارد عالی است و زمانی که با عشق و احترام با او رفتار کنید حقیقتا او را به یکی از اعضای خانواده خود تبدیل می کنید. این نژاد به شدت محافظت از صاحبان خود و اموال آن ها را دوست دارد ولی صاحبان این سگ باید زمان و انرژی لازم برای آموزش مناسب به او و اجتماعی کردن او بگذارند.

نیازمندی های فعالیتی سگ چاو چاو

چاو چاو جز دسته سگ های بزرگ است اما تنها نیاز به ورزش در این نژاد برای حفظ سلامتی او است. آنها بیشتر در ماه های سرد و در زمستان فعال هستند و پوشش ضخیم آنها باعث می شود که در ماه های گرم سال تمایل شان به فعالیت کم شود.

پیاده روی در روز و به صورت گاه به گاه در حیاط یا پارک جز نیاز های فعالیتی روزانه مورد نیاز او است. آنها می تواند به همان اندازه که در حومه شهر و یا شهرستان ها خوش حال هستند،در مزارع نیز رشد خوب و روحیه خوبی داشته باشند. آنها می توانند حالت تهاجمی نسبت به غریبه ها و سایر حیوانات داشته باشند که باید آموزش درستی در این زمینه ببینند.

آموزش سگ چاو چاو

آموزش این نژاد نیاز به یک رهبر با تجربه دارد و برای کسی که اولین بار است صاحب یک سگ می شود مناسب نیست.این نژاد غالبا نیاز به یک مربی با ثبات رهبری دارد.آنها دوست ندارند تا به آن ها گفته شود چه کاری انجام دهید و مجبور کردن او به انجام کاری می تواند منجر به رفتارهای پرخاشگرانه و بد از او شود. تقویت مثبت وتشویق او 100% کلید آموزش به این نژاد است. با وجود آموزش اطاعت به چاو چاو،چالش هایی در رابطه با برخورد با این سگ پیش روی شماست.

توله سگ

صفات رفتاری سگ چاو چاو

پرخاشگری یکی از معضلات این نژاد است که بزرگترین مسئله برای صاحبان این سگ است. هر چند این یک مشکل است اما می تواند با آموزش درست به او مهار شود. به طور طبیعی این نژاد رفتاری تهاجمی نسبت به سگ های هم جنس خود و کوچکتر از خود و هم چنین نسبت به گربه ها دارد.این رفتار چاو چاو به همان غریزه شکار او بر می گردد.

چاو چاو تا زمانی که آموزش کامل ندیده نباید در کنار کودکان گذاشته شود ،تم‌چنین کودکان نیز باید آموزش چگونگی رفتار با این سگ را یاد بگیرند.چاو چاو نیاز به اجتماعی شدن خیلی زود دارد و وقتی خوب آموزش ببیند می تواند ارتباط خوبی با غریبه ها بگیرد و اجازه می دهد تا مهمانان به راحتی به خانه بیایند. آنها به طور طبیعی محافظ خانواده خود هستند و در صورتی که احساس خط از جانب غریبه ها کنند،می تواند منجر به رفتار پرخاشگرانه در آن ها شود. مالکان باید شناسنامه سگ خود را قبل از خرید آن ببینند، تا از اصالت آن مطمئن شوند.

مشکلات و سلامتی نژاد چاو چاو

چاو چاو ها به طور کلی سالم است، اما مانند همه نژادها، آنها می توانند دچار مشکلاتی شوند . مشکلات زیر در این نژاد شایع است :

دیسپلازی مفصل ران سگ(CHD) : این یک بیماری ارثی است که در آن استخوان ران را به مفصل ران متناسب قرار نگرفته است به صورت چسبیده است. شما ممکن است هیچ نشانه ای از ناراحتی در یک سگ با دیسپلازی مفصل ران را متوجه نشوید. با غربالگری اشعه ایکس این بیماری تشخیص داده می شود. اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، باید مطمئن شوید که پدر و مادر برای دیسپلازی مفصل ران تست شده و عاری از مشکلات هستند. دیسپلازی مفصل ران ارثی است، اما همچنین می تواند توسط عوامل محیطی، مانند رشد سریع از یک رژیم غذایی با کالری بالا و یا صدمات وارده از پریدن یا سقوط ایجاد شود .

آنتروپیون باعث می شود که پلک به سمت داخل رول بخورد، باعث زخمی شدن هر دو کره چشم می شود. با جراحی درمان می شود .

تغذیه نژاد چاو چاو

توصیه می شود روزانه: ۲ تا ۳ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا روزانه، به صورت دو وعده غذایی تقسیم شده به او داده شود . میزان غذای سگ بالغ بستگی به اندازه، سن، جثه، سوخت و ساز بدن ومیزان فعالیت او دارد. اگر شما از اضافه وزن سگ خود مطمئن نیستید میتوانید با اندازه گیری مواد غذایی و تغذیه دو بار در روز، سگ خود را در شرایط ایده آل نگه دارید. دست خود را درکمر او، در امتداد ستون فقرات قرار دهید و با انگشتان به سمت پایین بدون فشار زیاد، لمس کنید. شما باید قادر به احساس دنده های او باشید در این حالت سگ شما شرایط بدنی خوبی دارد. در صورت اضافه وزن، نیاز به مواد غذایی کمتر و ورزش بیشتر دارد .

سگ چاو چاو


آراستن نژاد چاو چاو


باید روزانه موهایش شانه شود تا ظاهر خوبی داشته باشد. دچار ریزش موی فصلی نسبتا زیادی می شود که در آن زمان به شانه زدن بیشتری نیاز دارد. چاو چاو دو نوع پوشش، خشن و صاف دارد .هر دو نوع پوشش در پنج رنگ: قرمز، سیاه و سفید، آبی، دارچین (حنایی روشن تا دارچین عمیق) و کرم (که می تواند از نور طلایی به چوب ماهون پررنگ باشد) دیده می شود .

چو چو خود را سه بار درهفته شانه کنید. ریزش مو فصلی زیادی دارد .چاو چاو نیاز به استحمام، یک بار در ماه دارد. مگر در مواقع ضروری که او کثیف می شود .

چاو چاو به مسواک زدن دو یا سه بار در هفته نیاز دارد برای جلو گیری از رشد باکتری های دهان . مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماری های لثه و بوی بد دهان پیشنهاد می شود .

ناخن او را یک یا دو بار در ماه کوتاه کنید اگر شما می توانید صدای ناخن را بر روی زمین بشنوید، آنها بیش از حد بلند است. ناخن پا سگ رگ های خونی دارد و اگر شما بیش از حد ناخن ها را کوتاه کنید باعث خونریزی می شوید. نظافت چو چو خود را باید از تولگی شروع کنید. پنجه ها، داخل دهان و گوش را حتما بررسی کنید .


سازگاری نژاد چاو چاو با کودکان و حیوانات خانگی دیگر


چاوچاو، رفتار خوبی با کودکان دارد اما چاو چاو، ممکن است جست و خیز و یا رفتار خشن کودکان خردسال را تحمل نکند. برای همین بهتر است در خانواده هایی با کودکان بزرگتر باشد . چاو چاو اگر به خوبی از تولگی آموزش ببیند با حیوانات خانگی دیگر سازگار است. ممکن است نسبت به همجنس خود حالت تهاجمی داشته باشد زندگی با جنس مخالف برای او بهتر است .


محل نگهداری نژاد چاو چاو

به شرطی که در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد برای زندگی در آپارتمان مناسب است. چاو چاو در داخل خانه آرام است اما نسبت به حرارت و گرما حساس است. یک حیاط کوچک برای او ایده آل است. چاو چاو اصولاً سگ تنبلی است اما مقداری فعالیت روزمره مانع چاق شدن او می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

معرفی نژاد سگ اشپیتز : قبل از خرید سگ اشپیتز با ما همراه شوید

۱۳ تا از بهترین و گران ترین سگ های دنیا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits