دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم غذایی مناسب برای سگ
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تغذیه بیش ازحد باعث اختلالاتی در رشد شده وطول عمرحیوان راکاهش می دهد. این عقیده که هرچقدر سگ تمایل داشت باید به اوغذا داد کاملا غلط است.

سوالاتی که برای صاحبان سگ در مورد تغذیه سگ پیش می آید

1 - آیا جویدن استخوان برای رشد دندان ها توله موثر است ؟

این که جوییدن استخوان برای رشد دندان ها ضروری است به اثبات نرسیده است.اما برای تمیز کردن دندان ها کاملا ضروری می باشند. توله هایی که صرفا با مواد گیاهی تغذیه می شوند احتمالا میله های قفس خود یا سایر وسایل را خواهند جویید.

2 - آیا شیر یا سایر لبنیات باعث اسهال سگ می شود ؟

گاهی اوقات صاحبان سگ ها عنوان می دارند که شیر یا سایر لبنیات در سگ ها باعث اسهال می شود.به نظر ما این عقیده تا حدودی صحیح است.زیرا اگر در روده های سگ ها میکروب های عامل گندیدگی وجود داشته باشد بر روی شیر یا سایر لبنیات عمل نموده و باعث تولید گاز و اسهال و علایم گوارشی می شود .

حتی در توله ها یا سگ های سالم نیز با مصرف مقادیر زیاد شیر تازه ممکن است اسهال به وجود آید . زیرا شیر تازه دارای حدودا 5 درصد لاکتوز است و مصرف زیاد شیر به معنی دریافت بیش از حد شیر محسوب می گردد ودر نهایت باعث اسهال می شود.

3 - چگونه از آشغال خوری سگ ها جلوگیری کنیم؟

به طور کلی بیشتر سگ ها به خوردن آشغال تمایل نشان می دهند. برخی بیماری ها نظیر نارسایی و کم کاری لوزالمعده (پانکراس) نیز باعث افزایش اشتها می گردد و این در حالی است که بیمار نیز وزن خود را از دست می دهد. گاهی اوقات مشکلات گوارشی نظیر استفراغ یا اسهال نیز به دنبال آشغال خوری اتفاق می افتد.

4 - چرا بعضی از سگ ها علف یا چمن می خورند؟

خوردن علف نسبتا در سگ ها شایع است. در عین حال علف ممکن است مانند یک ماده استفراغ آور عمل نماید و یا فیبر ماده غذایی را افزایش دهد. به هر صورت اگر دام به یبوست مبتلا باشد افزودن فیبر به غذا توصیه می گردد . اما خوردن علف باعث استفراغ می گردد . توله ممکن است در چنین حالاتی کرم هایی را نیز دفع کنند.

5 - چرا به سگ باید غذای پخته داد ؟

توصیه می گردد که تمام غذاهایی که به طور خام تهیه می گردند پخته شوند تا خطرات برخی از بیماری ها کاهش یابد. برخی از انگل ها از جمله توکسوپلاسما می توانند از طریق خوردن گوشت خام منتقل گردند. همچنین برخی از میکروب ها مثل سالمونلا در ضایعات خام طیور دیده می شوند. پخته شدن باعث لذیذ تر شدن غذا نیز می شود. غذاهای منجمد را نیز باید گرم نمود وسپس به مصرف حیوان رساند . زیرا می توانند باعث اختلالات گوارشی گردند.

6 - میزان غذای روزانه سگ ؟

به عنوان یک قاعده کلی می توان به ازای هر کیلو گرم وزن بدن 28 گرم غذای خشک در نظر گرفت. سگ های کوچک به غذای بیشتری نسبت به سگ های بزرگ تر احتیاج دارند. زیرا نیازهای غذایی بیشتر در ارتباط با سطح بدن است تا وزن بدن. یک سگ کار به غذای بیشتری نسبت به یک سگ خانگی نیاز دارد. سگ های پیر به غذای کمتری نیاز دارند.اشتهای سگ های آبستن در اواخر آبستنی و شیر دهی نیز بیشتر می گردد.

7 - به سگ ها چند بار در روز باید غذا داد؟

توله ها نسبت به سگ های بالغ به دفعات غذایی بیشتری نیاز دارند.از حدود 9 ماهگی اکثر سگ ها باید یک وعده غذایی بزرگ و ترجیحا عصر و یا دو وعده غذایی کمتر در صبح و عصر بخورند . زمان تغذیه هم باید ثابت بوده ودر حد امکان این زمان دچار تغییر ناگهانی نشود .

برخلاف عقیده برخی از مردم حذف نمودن غذای یک روز در هفته هیچ فایده ای ندارد. این عمل باعث گرسنه ماندن حیوان گشنه و علاوه بر تمایل به آشغال خوری ممکن است باعث حمله و پرخاشگری به اعضای خانواده نیز بشود.

8- آیا ما می توانیم از باقی مانده غذای خانه برای تغذیه سگ ها استفاده کنیم؟

برخی از مولفین به این سوال پاسخ منفی می دهند و بیشتر مصرف غذاهای کنسروی و بالانس را توصیه می کنند.اما در شرایط کشور ما به دلیل کمبود و یا گرانی چنین غذاهایی می توانیم با مصرف باقی مانده غذای خانه موافقت کنیم. اما باید دقت نمود که فاقد استخوان های ریز یا نوک تیزو هچنین اجسام خارجی مثل درب نوشابه ها تکه های شکسته لیوان و نظایر آن باشد.

از سوی دیگر به علت چرب بودن باقی مانده چنین غذاهایی در مصرف آن ها زیاده روی نشود.با این وجود تاکید می گردد که وعده های غذایی سگ ها باید منظم ودر حد امکان همواره در زمان معینی از شبانه روز در اختیار دام قرار گیرد. با این وجود سگ ها به سرعت می آموزند که از سایر اعضا خانواده به خصوص کودکان در زمان غذا خوردن غذا دریافت دارند.

در مورد رژیم غذایی سگ چه میدانید

9- آیا به سگ بستنی یه شیرینی بدهیم؟

تغیر ناگهانی غذا غالبا باعث شوک به دستگاه گوارش می شود. مقدار زیاد قند نیز باعث اسهال می شود. مصرف قند بیش از حد زمینه ساز چاقی و احتمالا دیابت می گردد.

10- آیا سگ های خانگی اجازه جوییدن استخوان را دارند؟

از دیدگاه تغذیه ای این امر ضرورتی ندارد اما جویدن استخوان یک عمل لذت بخش برای سگ ها محسوب می گردد. از سوی دیگر باعث تمیز شدن و حفظ سلامتی دندان ها و لثه می گردد. با این وجود باید از استخوان های بزرگی که به راحتی خورد نمی شوند و قابل بلعیدن نیستند استفاده شود. بنابراین استخوان های مرغ می تواند خطرناک باشد.

11- سگ ها روزانه به چه مقدار آب نیاز دارند؟

مقدار مشخصی را نمی توان ذکر کرد. زیرا این مقدار بسته به آب موجود در غذا و درجه حرارت هوا وفعالیت های بدنی تغییر خواهد کرد. سگ هایی که از غذای خشک استفاده می کنند به آب بیشتری نیاز دارند.در هوای گرم و متعاقب فعالیت های بدنی تشنگی افزایش پیدا می کند. اگر در تغذیه دام از شیر استفاده می شود نیاز به آب کمتر می شود.

12- چرا برخی از سگ ها مدفوع خود را می خورند؟

دلایل متعددی برای این رفتار زننده مطرح شده است. این رفتار می تواند ناشی از ابتلا به یک بیماری گوارشی باشد که طی آن میزان برخی از ویتامین های B موجود در روده که توسط باکتری ها ساخته می شود کاهش یابد.

در نتیجه میزان ویتامینB بدن کاهش می یابد و سگ با خوردن مدفوع سعی به دریافت این ویتامین ها می کند.برخی از سگ ها به این رفتار عادت می کنند مخصوصا آن هایی که تحت شرایط غیر بهداشتی نگه داری می شوند.

اگر سگ ها به بیماری های سوء جذب مبتلا باشند.(مثلا کمبود آمیلاز)مقداری از غذا جذب نشده و در مدفوع حضور خواهد یافت و به دلیل حضور غذا در مدفوع توجه سگ را به خود جلب می نماید.

13- چگونه می توانیم از مدفوع خواری سگ ها جلوگیری کنیم؟

همواره سعی کنید که مدفوع حیوان را بلافاصله بعد از خروج از بدن جمع آوری کنید و تمیز نمایید تا فرصت خوردن آن را پیدا ننماید. تجویز ویتامین B کمپلکس و منابع آمیلاز می توانند این رفتار را کنترل کنند.

زدن مواد بد بو یا بد مزه به مدفوع نیز ممکن است به اصلاح این رفتار کمک نماید.

14- به یک سگ آبستن باید چه مقدار غذا داد؟

تا اوایل ماه دوم آبستنی تغییر چندانی در غذای حیوانات آبستنی احساس نمی شود. از این زمان به بعد جنین ها شروع به رشد می کنند و در نتیجه نیاز به غذا نیز افزایش می یابد. به طوری که در هفته ششم بعد از جفت گیری می توان تا 10 درصد به غذای دام افزود.

بهتر است غذای دام در دو وعده در اختیار او قرار گیرد زیرا جنین ها ی در حال رشد موجود در رحم بر معده فشار آورده و حجم آن را کاهش می دهند و این در حالی است که مادر واقعا به غذای بیشتری نیازمند است.

15- آیا پوسیدگی دندان به نوع غذایی که سگ می خورد ارتباطی دارد؟

بله یکی از علل پوسیدگی دندان در سگ ها نوع غذای آنهاست به طوری که غذاهای نرم تشکیل جرم های دندانی را تسریع می کند و جرم های دندانی حاوی باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می گردد لذا سگ ها باید مواد سخت نظیر استخوان معمولی یا مواد جویدنی مصنوعی را بجوند تا از تشکیل جرم دندانی در آنها پیشگیری گردد.

16- چگونه انگل ها بوسیله غذا منتقل می شوند؟

بسیاری از انگل های تک یاخته مثل آمیب - ژیاردیاکوکسیدیا و پریاخته مثل انواع کرم های گرد نظیر آسکاریس و کرم های قلابدار و انواع کرم های پهن نظیر تنیاها از طریق غذا یا آب آلوده شده منتقل می گردند.

اکثر کرم های پهن که به کرم کدو معروف هستند از طریق خوردن گوشت آلوده خام و یا خوردن کک یا شپش که میزبان واسط آنها هستند منتقل می شوند. آلودگی با اکینوکک که عامل اصلی کیست هیداتیک در انسان است از طریق خوردن گوشت های آلوده توسط سگ هاست. آسکاریس علاوه بر انتقال رحمی میتوانند از طریق شیر و آغوز مادر در چند روز اول پس از تولد و یا خوردن تخم انگل در مراحل بعدی انتقال یابند.

چه غذاهایی برای سگ مضر و کشنده است

چه غذاهایی برای سگ مضر است ؟

هر گونه گوشت قرمز به صورت خام

جگر و شش گاو و گوسفند

قارچ پياز خام ادويه جات تند –سفیده تخم مرغ به صورت خام -شیر حاوی لاکتوز- سويا به تنهایی –سیر- .شكلات- .تخمه آفتاب گردان .تن ماهي- نان به مقدارزیاد-جگر مرغ واحشای مرغ- . سیب زمینی خام –هر گونه استخوان مرغ استخوان ماهی و ماهی- با استخوان کله و پای مرغ -وکلیه استخوانهای ریز مرغ- ماهي با استخوان حتی استخوان خیلی ریز تخم مرغ خام

لیست گیاهانی که باید دسترس سگ بدور باشد

تنباکو تنباکوی وحشیدرخت نان
سوسن سفید(خصوصا در گربه)کرچک هندی
خون سیاوشاندارو اش
پامچال فرنگینرگس
نرگس زردانجیر هندی
پنجه مریمخرزهره
سرخس نخلیپیاز
کرچک هندیزنبق
نارنگی کلماتیسهلوی پوسیده
گیاه همیشه سبزانجیر هندی
کاج بوداییسرخس
شاه بلوط هندیبنتقنسول
آزالیهبلوط
مارچوبهگل شیپوری پيچي
هسته هلوگل صد تومانی
دانه سیبزهر الزبیع
گل نرگسپامچال
گل شیپوری پیچی و وحشیدرخت نخل ساك
سوسن وحشیپیچک
نهاله گوجه فرنگي زنبق(در گربه)درخت مو مناطق گرمسیری
زنبق رشتیگیلاس اورشلیم
شمعدانیگل شیپور پیچک امریکایی
گل انگشت دانهپامچال فرنگی گیاه اوکالیپتوس
نرگس زردپنجه مریم
سرخس نخلی

پیاز و سیر دو ماده غذایی خطرناک برای سگ و گربه

سیر و پیاز حاوی یک ترکیب شیمیایی بنام تیو سولفات هستند که خوردن آن می تواند برای سگ و گربه خطرناک باشد.خوردن حتی مقدار کمی پیاز خام یا پخته می تواند سبب ایجاد نوعی کم خونی در سگ گردد (hemolytic anemia) .در ابتدا علائم مسمومیت که معمولا پس از چند روز ایجاد می گردد شامل حالت تهوع واستفراغ می باشد و سگ از خوردن غذا امتناع می کند.

به فاصله کوتاهی سگ دچار تغییر رنگ ادرار ناشی از مواد آزاد شده از گلبول های قرمز تخریب شده در خون می گردد و علائم کم خونی به صورت بی حالی وضعف و تنگی نفس ظاهر می گردد. خوردن یک وعده پیاز البته به مقدار زیاد مثلا حدود 600 گرم و یا به دفعات متعدد مثلا 150 گرم در هر وعده غذایی در یک سگ حدودا 10 کیلو گرمئ می تواند سبب مسمومیت شدید گردد.

غذای وژیم غذایی سگ را جدی بگیرید

مسمومیت با شکلات

شکلات حاوی ماده ای بنام تئو برومین است که بدلیل عدم توانایی بدن سگ در متابولیزه کردن ودفع آن(بر خلاف بدن انسان )می تواند سبب مسمومیت شود.علائم مسمومیت حدود چند ساعت بعد از خوردن کاکائو و یا شکلات البته بسته به مقدار آن و نیز جثه سگ ، ایجاد می گردد.طیف اثرات سمی تئو برومین از ایجاد علایم یک مسمومیت گوارشی ساده یعنی استفراغ و اسهال تا سر دیگر طیف یعنی مرگ کشیده شده است.

خطر ناکترین اثر شکلات ناشی از تاثیرات قلبی آن به صورت افزایش ضربان قلب و ایجاد نا منظمی در ریتم قلب می باشد که متعاقب فعالیت بیش از حد سگ می تواند سبب ایست قلبی و مرگ شود.تشنج، خونریزی داخلی،اسهال،استفراغ و افزایش غیر طبیعی ادرار و تحریک پذیری سگ از دیگر علائم مسمومیت با این ماده است.لازم به ذکر است خوردن حدود ۷۰ گرم شکلات برای یک سگ ۱۰کیلوگرمی می تواندایجاد مسمومیت کرده و حتی مرگبار باشد!

مي دانيد خوردن چه چيزها يي مي تواند براي سگ ايجاد بيماري كند و حتي سمي نيز باشد!؟

خوب براي نمونه تعدادي از آنها را ذكر مي كنم .

پياز _ سبب ناراحتي گوارشي و نوعي كم خوني مي شود.

دانه سيب _ سمي

قارچ _ سمي

زردالو _ حالت تهوع، دل درد و اسهال

بادام _ حالت تهوع، دل درد و اسهال

ميوه بلوط _ سمي

شكلات _ حالت تهوع، دل درد ، اسهال و افزايش ضربان قلب و تعداد تنفس و حتي ايست قلبي

divider

بیشتر بخوانید :

درمان فوری کوفتگی و مو برداشتگی پای سگ

چگونه میتوان از توله سگ تازه متولد شده نگهداری کرد؟

چگونه سگ خود را حمام کنیم ؟ + فیلم

علت مخالفت دامپزشکان برای تراشیدن موی سگ چیست ؟

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits