دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان
83
زمان مطالعه: 5 دقیقه
به طور کلی اسهال در پرندگان زینتی و قناری شایع نمی باشد و به ندرت قابل رخداد است. اما عللی که باعث می شود با دیدن مدفوع شل پرندگان آنرا اسهال نامیم چیز دیگری میباشد

اسهال در پرندگان

اسهال در پرندگان اولین چیزی که باید به آن توجه کرد وضع ظاهری مدفوع پرندگان می باشد و نکاتی از قبیل مواد غذایی هضم نشده در مدفوع ، مقدار آب موجود در آن و رنگ آن را باید مدنظر قرار داد.

به عنوان مثال در صورتی که مدفوع زیاد آبکی و با رنگ روشن باشد، بدون آنکه ترکیبات سفید رنگ در آن دیده شود، میتواند به علت آسیب وارده به کلیهها باشد. امکان دارد که مدفوع دارای یک پوشش نارنجی رنگ بوده که تصور میشود به دلیل کنده شدن سلولهای دیواره مخاطی رودهها باشد.

این حالت می تواند نشان دهنده آب زیاد در سیستم رودهای به علت عفونتهای ناشی Eimera maxima و سایر باکتریها باشد، اگرچه در صورتی که مرغ ها به مدت 2 ساعت قادر به خوردن غذا نباشند نیز چنین حالتی نیز در مدفوع آنها دیده میشود. وجود مواد غذایی هضم نشده در مدفوع پرنده نیز میتواند نشانه مشکل رودهای و هضم ضعیف غذا باشد.

اندازه گیری مقدار آب در مدفوع کار مشکلی است چرا که مدفوع میتواند آب زیادی از محیط اطراف جذب کند. یکی از روشهای اندازهگیری رطوبت مدفوع قرار دادن کاغذهای جذبکننده رطوبت بر روی زمین و سپس جمعآوری آنها پس از ریخته شدن مدفوع بر روی آنها است.

علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان

آب جذب شده توسط کاغذ از خود یک دایره قابل رویت بر جا میگذارد که به عنوان معیار اندازهگیری و ثبت مقدار آب در مدفوع است. اگرچه اندازه این دایره میتواند براساس نوع کاغذ، سن پرنده و زمان دفع و سایر موارد دیگر، متفاوت باشد، اما در هنگامی که به صورت قاعدهمندی به کار گرفته شود میتواند نشانگر بخشی از علل رطوبت بالا در مدفوع پرندگان و بدتر شدن وضع آنها در آن زمان باشد.

بررسی بقایای موجود در قسمت مرکزی مدفوع میتواند سرنخهایی از به وجود آمدن این مشکل نشان دهد که شامل مواد غذایی هضم نشده و یا محتویات رودهای است.

مرغها امکان دارد که به دلیل هرگونه عفونتی از غذا خوردن امتناع کرده اما به خوردن آب ادامه دهند که منجر به مدفوع آبکی میشود. بنابراین توجه به نحوه مصرف مواد غذایی و آب در هنگام تولید مدفوع مرطوب دارای اهمیت است. خوردن غذا باید به طور روزانه افزایش یافته اما مصرف آب باید وضع ثابتی داشته باشد.

علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان

3 علل اصلی اسهال در پرندگان :

به طور کلی، علل فضولات مرطوب میتواند به 3 شکل رودهای ، کلیوی و شرایط محیطی دسته بندی شوند.

1 - کلیوی :

فاکتورهای متفاوتی از قبیل برونشیتهای عفونی ویروسی ( IB) و یا اوکراتوکسینها قادر به آسیب وارد آوردن به کلیه ها بوده که موجب افزایش ادرار و مرطوب شدن فضولات می شوند. همچنین افزایش ادرار امکان دارد به علت مصرف زیاد آب و یا به هم خوردن توازن الکترولیتها باشد.

2 - روده ای :

ممکن است سیستم گوارشی تحت تاثیر تعداد زیادی از پاتوژنهایی که موجب آسیب وارد آوردن به این سیستماند قرار گرفته و تغیراتی در فضولات مرغ ها به وجود آورند. از سویی عوامل غیر عفونی وجود دارند که میتوانند سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار دهند.

3 - شرایط زندگی :

ترس و هیجان ، جریانات متغییر هوا ، تغییرات شدید دما ، خوراک فاسد همچنین مصرف غذاهای مانده و کثیف توسط پرنده می باشد مانند دانه های کپک زده و مانده. آب کثیف و سبزیهای ترشیده یا مرطوب و پر از قطرات آب

علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان

درمان اسهال در پرندگان :

استفاده از یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون برای رد کردن عامل بیماری به دهان پرنده ریخته شود. چند قطره از داروی اکسیرویتریول (Elixir de vitriol ) و چند قطره تنتور اوپیوم (Tin.de.Opium ) به آب آشامیدنی قناری اضافه شود.

داروی ضد اسهال Apex پرندگان :

نحوه و دوز مصرف:

برای پرندگان کوچک مانند قناری فنچ سهره و مرغ عشق توصیه می شود 10 قطره در یک بطری آب 50 میلی لیتری استفاده کنید
برای پرندگان بزرگ مانند کاسکو کبوتر عروس هلندی و آرا توصیه می شود 15 قطره در یک بطری آب 50 میلی لیتری استفاده کنید

پس از بهبود قناری باید تا چند روز از مخلوط زرده تخم مرغ سفت شده رنده شده به علاوه بیسکویت کوبیده شده برای تغذیه قناری استفاده کرد و به آب آشامیدنی آن بجای داروهای قبلی از داروهای مقوی آهنی مانند سولفات دو فر استفاده کرد.

البته چنانچه مقعد پرنده به فضولات آلوده شده است و یا پرهای آن به هم چسبیده اند باید با قیچی پرهای موضع را بچینید. و محل آنرا با روغن ضد سوزش چرب کنید.

بهتر است قبل از آن نیز پرنده را با آب نیم گرم حمام دهید. بعضی از پرورش دهندگان نیز به جای آب آشامیدنی به پرنده دوغ میدهند و این کار تا بهبودی پرنده ادامه می یابد.

divider

بیشتر بخوانید :

علت تبخال و آبله در پرندگان(کبوتر)

علائم ویروس آنفلوانزای پرندگان

روش های نگهداری از پرندگان،چطور پرنده را آرام کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (83 رای)  

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۴ ماه پیش
ببخشید مینای من اسهال سفید است راهنمایی کنید لطفاً ممنون
1
4
لیلا | ۲ سال پیش
سلام خسته نباشید من یه مرغ مینای دوساله دارم که خیلی اسهال داره برای درمانش راهی نیست
10
34
علی عجمی | ۳ سال پیش
سلام من یه بلدرچین ماده ونر دارم ماده اسهال داره اسهالش رنگ سفید وکی سبز و داره له له میزنه ممنون میشم زود جواب بدید.....
8
19
Ati | ۳ سال پیش
سلام مرغ مینام مدفوعش ابکیه کف قفسش کلاخیس شده چکارکنم ک خوب بشه چ دارویی بهش بدم غذاش واب وابتنیش همش ب موقعس
22
69
سعید | ۳ سال پیش
سلام ببخشید کبک من اسهال شود چه کار کنم ممنونم
4
12
حسین | ۳ سال پیش
با سلامو خسته نباشین
ی شاهین دارم ک اسهال داره اسهالشم سفیده و کمی سبز روشن
برای درمانش ممنون میشم راهنمایی کنین
8
23
Fhm | ۳ سال پیش
سلام من یه مرغ مینا دارم یکسالش ولی یه مدتیه بی حاله و پراش اویزونه،مدفوعش ابکیه بعضی مواقع سفید و بعضی مواقع سبزع ,امروزهم لرزش شدیدی داشت میشه کمکم کنید
7
40
یه بنده خدا | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید . مینای من صداش گرفته و مدام اب میخورد و اسهال شدیدی دارد باید چیکار کنیم و حدودا یک ماهی است که این مشکل رو داره و بهش هفته ای یک چهارم قرص یدوکونیل رو دادیم ولی هیچ تاثیری ندارد و اسهالش ابکی هست و مدام روزنامه زیرش به علت اسهال شدید خیس میشه .
11
26
رضوان | ۴ سال پیش
سلام مرغ مینای من اسهال شدید داره و خیییییلی آب میخوره بعد از خوردن دوتا دانه پارس میره سراغ آب و زیاد آب میخوره علتش چیه؟
16
41
Shahab ebadi | ۵ سال پیش
باسلام خدمت دوستان عزیز میخواستم درباره بیماری بلبل ام کمکم کنید چندروزی هست که حالش خوب نیست همش کنجی خوابه میلرزه خیلی کم غذا میخوره و مدفوعش خیلی سفیدرنگ و ابکی شده لطفا اگه میشه کمکم کنید خیلی ناراحتشم اعصابم ریخته بهم ممنون باکمال تشکر
10
22
فرید | ۵ سال پیش
چه چیزهای باعث اسهال در پرندگان میشه
8
38
پاسخ ها:
راحله اکبری | ۵ ماه پیش
من یک مرغ مینا دارم اسهال شده چکارم؟
3
3
راحله اکبری | ۵ ماه پیش
ابتدا سلام وقتتون بخیر مرغ مینا ی من اسهال شده اون جوجه دوماهه است ؟
1
2

hits