دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل تشخیص و درمان سرطان غدد لنفاوی در سگ

سرطان لنفومی در سگ علل ، تشخیص و درمان

علل تشخیص و درمان سرطان غدد لنفاوی در سگ
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هر سگی در معرض خطر بالای سرطان لنفاوی است ،هر چند حضور لنفوم درشجره نامه خانواده به طور معمول به این معنی نیست که هر سگی در این خانواده به سرطان غدد لنفاوی مبتلا می گردد. دو روش درمان سرطان لنفومی

سرطان لنفوم در سگ :

لنفوم یک نوع سرطان مشخص شده توسط حضور بدخیم گلبول های سفید خون، به نام لنفوسیت ها در مناطقی از بدن مانند مغز استخوان، کبد ، طحال، گره های لنفاوی و مناطق دیگر است. این یکی از شایع ترین سرطان های بدخیم در سگ ها میباشد بطوریکه تا کنون 24 درصد از سگهای انگلستان به آن مبتلا شده اند.

علت بروز بیماری لنفوم شناخته شده نیست. البته تماس با علف‌کش‌ها و یا برخی رنگها و حلالهایشان خطر ابتلا را افزایش خواهد داد. مطالعات کروموزومی سگ‌های مبتلا حاکی از آن است که آنها دارای ساختار کروموزومی غیر طبیعی هستند.

علل سرطان لنفوم در سگ :

به طور کلی لنفوم میتواند با توجه به طیف وسیعی ازعواملی چون به ارث بردن ژنتیکی این بیماری در تاریخ سرزمین آبا و اجدادی (اصل و نسب حیوان) در سگ توسعه پیدا کند.

همچنین شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد لنفوم ممکن است در سگی با سرزمین آبا و اجدادی بدون سابقه این بیماری، به علت قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند سموم و آفت کش ها ایجاد شده است.

سرطان غدد لنفومی در سگ

تشخیص سرطان لنفوم در سگ :

طیف وسیعی از روش های مختلف توسط دامپزشک برای تشخیص لنفوم در سگ وجود دارد که عبارتند از:

  1. بیوپسی بافت
  2. آسپیراسیون با سوزن از گره های لنفاوی
  3. آزمایش خون
  4. بیوپسی مغز استخوان

چه نژادهایی ممکن سرطان لنفوم بگیرند ؟

هر سگی که دارای یک سابقه خانوادگی از لنفوم است در معرض خطر بالایی از ابتلا به این بیماری میباشد، هر چند حضور لنفوم درشجره نامه خانواده به طور معمول به این معنی نیست که هر سگی در این خانواده به این بیماری مبتلا میگردد.

توسعه لنفوم معمولا در زمانیکه یک سگ به میانسالی می رسد، یعنی از هفت سال به بعد و یا کمی جوانتر برای برخی از نژادهای غول پیکربه اوج میرسد.

برخی از نژادهای سگ که خطر بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند عبارتند از:

  1. باست هوند
  2. روتوایلر
  3. گلدن رتریور

این آمار ارائه شده به دقت گردآوری شده است،در این آمارداشهوند و پامرانین به سمت انتهای این لیست از نظر طیف خطر قرار گرفته اند و نژاد گلدن رتریور در انتهای این لیست گنجانده شده است. تخمین زده می شود که از هر هشت سگ گلدن رتریور یکی از انها در طول عمر خود به لنفوم دچار می شود.

سرطان غدد لنفومی در سگ

آیا لنفوم در سگ نوع های مختلفی دارد ؟

لنفوم در سگ ها به پنج دسته طبقه بندی شده است و این طبقه بندی بسته به شدت و همه گیر شدن توسعه آن و چگونگی پیشرفته شدن آن انجام شده است.

  1. لنفوم رشد است که فقط یکی از گره های لنفاوی را تحت تاثیر قرار میدهد.
  2. لنفوم به عنوان غدد لنفاوی منطقه ای شناخته می شود و اشاره به لنفومی میکند که فقط یک طرف دیافراگم را تحت تاثیر قرار میدهد.
  3. لنفوم اشاره به بزرگ شدن ، انتشار و جهش دربسیاری از گره های لنفاوی بدن است.
  4. لنفوم شامل طحال و کبد است و ممکن است با با بزرگ شدن غدد لنفاوی در مرحله دو و سه نیز همراه باشد و یا نباشد.
  5. لنفوم، لنفوم پیشرفته است که بر مغز استخوان، سیستم عصبی و مناطق دیگر بدن بیش از حد اثر میگذارد.

غده های لنفاوی در کجای سگ قرار دارد ؟

گره های لنفاوی و یا غدد لنفاوی اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن هستند که در سراسر بدن توزیع شده و توسط کانالهایی به نام رگ های لنفاوی با هم مرتبط هستند.گره های لنفاوی در زیر بغل، گردن، شکم، اندامها و بسیاری از مناطق دیگر بدن سگ در غلظت های مختلف وجود دارند.

علائم سرطان لنفاوی در سگ :

اگر سگ شما یکی از نژاد های بالا میباشد در معرض ابتلای به خطر بیشتری است ،یا اگر شما می دانید که در درون شجره نامه سگ شما سابقه لنفوم وجود دارد بخصوص با بزرگ شدن سگ ، بسیار مهم است که نسبت به علائم لنفوم آگاه باشید.

سرطان غدد لنفومی در سگ

برخی از علائم عمومی لنفوم در مراحل اولیه عبارتند از:

  1. از دست دادن اشتها.
  2. ناراحتیهای گوارشی یا استفراغ مکرر.
  3. دما یا تب بالا.
  4. افسردگی و بی حالی عمومی.
  5. نازک شدن یا از دست دادن پوشش موها.
  6. افزایش مصرف آب و دفع ادرار.
  7. بزرگ شدن گره های لنفاوی که معمولا بدون درد هستند.

لنفوم می تواند در مناطق مختلف بدن با یک طیف متنوعی از علائم آشکار گردد. اگر متاستاز لنفوم به ریه ها برسد این روند می تواند منجر به مشکلات تنفسی و سرفه گردد، در حالی که لنفوم دستگاه گوارش می تواند منجر به دفع خون در مدفوع و طیف وسیعی از دیگر ناراحتی های گوارشی طولانی مدت و فراگیر شود.

لنفوم بطور بالقوه می تواند به بسیاری از مناطق دیگر بدن از جمله :

  1. پوست ،
  2. چشم ،
  3. سیستم عصبی
  4. مغز استخوان

و یا با علائم مشخص تری آشکار شود و این علائم مورد به مورد میتواند متفاوت باشد.بررسی به موقع و تشخیص معتبر توسط دامپزشک شما تا حد زیادی میتواند مفید واقع شود.

سرطان غدد لنفومی در سگ

    2 راه درمان سرطان لنفومی در سگ :

    راه اول درمان

    با توجه به مرحله بیماری و محل ضایعه، درمان صورت می‌پذیرد. پس از گذشت 1 تا 3 ماه از تشخیص، در صورت عدم درمان حیوان جان خود را از دست خواهد داد. در صورت استفاده از استروئیدها به تنهایی در درمان حیوان نیز این مدت به 2 تا 4 ماه افزایش می‌یابد.

    به خاطر داشته باشید کربوهیدراتها به رشد سلولهای سرطانی کمک می‌کنند، لذا بهترین رژیم غذایی برای این حیوانات غذاهای سرشار از پروتئین است. پروتئین از رشد بی‌رویه سلولهای سرطانی جلوگیری خواهد نمود. همچنین روغن ماهی نیز به رژیم غذاییشان بیفزایید.

    لنفوم سرطان تهاجمی و ناتوان کننده است که متاسفانه معمولا کشنده است. متوسط ​​زمان زنده ماندن در سگ های مبتلا به لنفوم اگر درمان نشوند، فقط دو ماه است!

    درمان لنفوم در سگ معمولا تسکین دهنده است، به این معنی است که هر درد و اثرات جانبی ناشی از این بیماری را برای رفاه و آسایش و بهبود زندگی سگ آسیب دیده مدیریت می کند.

    سرطان غدد لنفومی در سگ

    راه دوم درمان شیمی درمانی

    اکنون بهترین روش درمانی رایج، شیمی درمانی به مدت بیش از 25هفته می‌باشد. 70 تا 90 درصد حیواناتی که شیمی درمانی می‌شوند با بهبود کامل و یا جزئی، به مدت 6 تا 12 ماه زنده می‌مانند. لازم به ذکر است که کمتر از ده درصد از بیماران فوق درمان می‌شوند.

    در کنار شیمی‌درمانی تجویز درمانهای حمایتی نظیر استفاده از قرص‌های مکمل جهت عملکرد بهتر غدد فوق کلیوی و کبد و همچنین استفاده از داروهای گیاهی جهت کاهش التهاب بسیار مفید خواهد بود. همچنین به دلیل کاهش ویتامین دی در بیماران درگیر لنفوم، تجویز ویتامین D3 نیز سودمند می باشد.

    یک گزینه قابل دوام برای روش درمان انتخابی سگ آسیب دیده ایست که میتواند لنفوم را بطور کامل از بین ببرد و از سرعت پیشرفت آن معمولا جلوگیری نماید. با این حال، لنفوم سرطانی تهاجمی است که حتی ممکن است به طور کلی عود کند حتی زمانی که در ابتدا درمان با موفقیت انجام گرفته و بطور کلی درمان شده است .

    با این حال، درمان با شیمی درمانی در صورتی که توسط دامپزشک شما توصیه گردد به طور بالقوه می تواند چند سال و یا حتی سالهای زیادی را با رعایت استاندارهای زندگی خوب برای سگ شما به ارمغان بیاورد. این بیماری هرچه سریعتر تشخیص داده شود و درمان آغاز گردد شانس بیشتری را برای سگ به همراه دارد.

    divider

    بیشتر بخوانید :

    راه تشخیص و درمان سرطان استخوان در سگ ( استئوسارکوم )

    علل تشخیص و درمان فوری سرطان پستان سگ

    علل ، تشخیص و درمان فوری عفونت چشم در سگ



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    5.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits