دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت عقاب دریایی دم سفید با عقاب طلایی

معرفی گونه عقاب ماهیگیر به نام عقاب دریایی دم سفید

تفاوت عقاب دریایی دم سفید با عقاب طلایی
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
 مشخصات ظاهری عقاب دریای دم سفید : عقاب دریایی دم سفید 80 تا 90 سانتی متر طول دارد و جثه اش بزرگ و حجیم است. دمش کوتاه و سفید رنگ که انتهای سه گونه مانندی دارد و بال هایش بسیار بزرگ و پهن است ...

مشخصات ظاهری عقاب دریای دم سفید :

عقاب دریایی دم سفید 80 تا 90 سانتی متر طول دارد و جثه اش بزرگ و حجیم است. دمش کوتاه و سفید رنگ که انتهای سه گونه مانندی دارد و بال هایش بسیار بزرگ و پهن است

پرنده ای است شکاری که به وسیله اندازه نسبتا بزرگ و بدن فربه، رنگ قهوه ای بدن و سفیدی دم از سایر عقاب های دریایی قابل تشخیص است. رنگ کلی بدنش قهوه ای است. سطح پشتی، کمر ، بال ها و سطح شکمیش قهوه ای تیره است و هرچه به سمت سر پیش می رود به رنگ خاکی روشن متمایل می شود به طوریکه روشنی سر و گردنش به وضوح بر روی بدن تیره رنگش خود نمایی می کند.

بالهایش پهن و بزرگ هستند و شاهپرهای اولیه و ثانویه بالش سیاه رنگ است. دمش گرد، کوتاه و به رنگ سفید است که از اصلی ترین راههای شناخت این چرنده در پرواز محسوب می شود. پروازش پر توان و معمولا با بال زندن های سنگین همراه است.

پرنده نابالغ قهوه ای رنگ تر است و روی تمام بدنش خالهای بزرگ سفید رنگی وجود دارد. پرنده نر و ماده از لحاظ ظاهری شبیه یکدیگرند. برای شکار تابستان ها معمولا به صورت تکی و در فصل سرما به صورت گروهی و اغلب در بین گله های بزرگ پرندگان دریایی مانند فلامینگو ها و درنا ها مشغول به شکار و یا مصرف پسماند های غذایی سایر جانوان می شود.

از ماهی، پرندگان و پستانداران کوچک و اکثرا از ماهی هایی که توسط دیگر جانوران شکار و رها شده اند تغذیه می کند. رنگ چشمهایش زرد رنگ و در پرنده نابالغ به رنگ قهوه ای است. رنگ پاهایش زرد و رنگ منقارش نیز در بالغ ها زرد و در نابالغ ها سیاه است.

نامهای دیگر عقاب دریایی دم سفید :

دسته ( خانواده ):پرنده ، شاهین سانان ، کورکور ها
نام علمی :Haliaeetus albicilla
نام فارسی :عقاب دريايي دم سفيد
نام انگلیسی :White-tailed Eagle
نام عربی :عقاب ابيض الذنب

صدا:

صدای عقاب دریایی دم سفید متنوع و نرها پرسر و صدا ترند. صدایش در صحرا شبیه «کوی- که لی-کی» شنیده می شود و صدای ماده کوتاه و جیغ مانند است.

غذای عقاب دم سفید :

رژیم غذایی عقاب دم‌سفید متنوع است و شامل ماهی، پرندگان، مردار و گاهی پستانداران کوچک می‌شود. برخی از آن‌ها کاملأ مردارخوارند و به‌طور مرتب طعمه‌های پرندگان دیگر و سمورهای آبی را زورگیری می‌کنند.

با این حال این پرنده در شکار هم متبحر است و می‌تواند بر سر شکار خرگوش با عقاب طلایی به رقابت کند. غذای مورد نیاز عقاب دم سفید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم در روز است.

این حیوان هرچند از عقاب طلایی فعالیت کمتری دارد و در رقابت مستقیم با عقاب طلایی بر سر یک مورد شکار خاص معمولاً شکست می‌خورد، اما می‌تواند به تراکم جمعیتی بیشتری برسد

عقاب طلایی را در رقابت بقا از میدان به‌ در کند چرا که رودهٔ دراز و دستگاه گوارشی نیرومندش امکان زندگی بهتر با غذای کمتر را به او می‌دهد.

زیستگاه عقاب دریایی دم سفید :

سواحل سنگی ، دریاچه‌های بزرگ و آب‌های دور دست داخل خشکی . آشیانه‌اش را روی پرتگاهها ، صخره‌های بلند ، روی درخت‌های بزرگ و گاهی نیز روی زمین می سازد .

این پرنده در مناطق ساحلی رودخانه های عریض ، جزایر، تالاب ها و مناطقی که ماهی یا دیگر حیوانات آبزی فراوان است . به سر می برد. در ایران بیشتر در تالاب های جنوبی خزر و تالاب های فارس و خوزستان دیده می شود.

حفاظت: در وهله ی اول باید بررسی دقیقی از جمعیت و پراکندگی این پرنده صورت گیرد و سپس از مناطق زیستگاهی مسیر مهاجرتش حفاظت به عمل آید.

تصاویر:

عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی
عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی
عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی
عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی
عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی
عقاب ماهیگیر یا عقاب دم سفید دریایی

divider

بیشتر بخوانید :

آشنایی با عقاب دریایی پالاس ( عقاب ماهیگیر ) + تصاویر

معرفی عقاب طلایی ، فیلم شکار بچه توسط عقاب طلایی

معرفی عقاب صحرایی و شباهت آن با عقاب خالدار کوچک + تصاویر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits