دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت چشم قناری و راههای تشخیص و درمان آن

علل ،تشخیص و درمان چشم درد قناری

عفونت چشم قناری و راههای تشخیص و درمان آن
56
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مورد درد چشم قناری چه می دانید؟ این بیماری مسری می باشد و باید پرنده بیمار را از سایر پرندگان جدا كرد. چشم درد می تواند به علت سرماخوردگی و یا تماس چشم پرنده با چوب نشیمن كثیف یا چیزهای آلوده...

در مورد درد چشم قناری چه می دانید؟

این بیماری مسری می باشد و باید پرنده بیمار را از سایر پرندگان جدا كرد. چشم درد می تواند به علت سرماخوردگی و یا تماس چشم پرنده با چوب نشیمن كثیف یا چیزهای آلوده و یا به علت یك بی نظمی داخلی و وجود عفونت در خود چشم بوجود آمده باشد و نباید نسبت به آن بی اعتنا بود.

دو نوع از عفونت های جدی چشمی در پرندگان شامل :

  1. کونژیکتیویت مایکو پلاسمایی
  2. پسیتاکوزیس

دانشمندان تعدادی از کونژیکتیویت مایکو پلاسمایی را در تعدادی از گونه ها پیدا نموده اند اما از سال 1964 این بیماری سریع در بین فنچهای خانگی گسترس پیدا نمود به طوری که این بیماری بیماری چشمی فنچ خانگی نام نهاده شد .

پسیتاکوزیس به این جهت به این اسم نامیده شد زیرا که آن یک بیماری شایعی در بین ماکیان خانگی از قبیل طوطی ها و بوقلمون ها گردیده بود بعضی مردم ترجیح می دهند که پسیتاکوزیس را طبع طوطی بنامند.

علایم عفونت چشم قناری :

  1. جراحات پلك ها
  2. خارج شدن مایع و قی از چشمها
  3. پلك های بهم چسبیده

علل بیماری چشم درد قناری :

  1. جریان هوا
  2. اتاق پر دود مثل سیگار
  3. میكروب
  4. کمبود ویتامین A
  5. قفس کثیف
  6. جراحات چشمی می باشد.

عفونت یا چشم درد قناری

4 - راه درمان بیماری چشم درد قناری :

1 - استفاده از قطره های شستشو دهنده چشم مانند :

  1. آب بور
  2. محلول بابونه
  3. پمادهای آنتی بیوتیك

2 - استفاده از قطره ی چشمی استید بوریکی :

چشم پرنده را با استید بوریكی كه برای چشم انسان تهیه كرده اند بشویید سپس محلول 10% آرژیرول به داخل چشم بریزید این محلول باید تازه و مطمئن باشد . میتوان به جای آن نیز یك قطره روغن كرچك به چشم پرنده بریزید كه جانشین خوبی برای آرژیرول می باشد.

3 - روغن پلی سیلین :

ابتدا چشم قناری را با یك قطعه پنبه استریل آغشته به اسید بوریك شست و شو داده سپس روغن پنسیلین مخصوص چشم را به چشم پرنده بمالید. این كار چند روز باید ادامه یابد.

4 - استفاده از تتراساکلین پمادی

ضد عفونی کننده است که این نیز توصیه می گردد که در موقع مصرف براقیت خاصی به چشم پرنده میبخشد که این نشان از قرار گیری پماد بر روی چشم قناری ومحل بیماریست که پس از انجام سه روز پرنده سلامتی خویش را باز میابد. تعداد دفعات مالیدن پماد بستگی به باز یا بسته بودن چشم پرنده یا قناری دارد که باید در طول روز هر چند ساعت یکبار بررسی شود و در صورت بسته بودن پلک پرنده دوباره چشم را با پماد اغشته نمود

پیشگیری از عفونت چشم قناری :

برای پیشگیری عفونت چشمی در پرنده خود بایستی یک قفس تمیز برای پرنده خود مهیا نمائید برای پیشگیری از بیماریهایی که توسط پشه ها به پرنده انتقال می یابد و باعث انتقال عفونت به پرنده می گردد از توری های خاصی در اطراف قفس استفاده نموده و یا پرنده خود را واکسینه نمائید. پشه ها عامل اصلی در انتقال ویروس آبله می باشند. Poximune C یک واکسنی است که ایمنی لازم را در برابر ویروس آبله ایجاد می نماید.

divider

بیشتر بخوانید :

راههای تشخیص قناری خوب و سالم ، معرفی 8 نژاد قناری در بازار + فیلم

فواید تابرنیل ( ویتامین AD3E ) درنطفه دار شدن تخم قناری

مهمترین علت تولک رفتن قناری و سریع ترین راه درمان آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (56 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Amin | ۵ سال پیش
با سلام و عرض ادب.قناری بنده چشم درد داشته و از پماد تتراسیکلین جهت رفع چشم درد استاده کردم که قبل از استفاده از این پماد از پماد آیسیلین و بتامتازون نیز استفاده کرده بودم.در حال حاضر زیر چشم قناری بنده ورم بسیار شدیدی کرده است.ممنون میشم جهت درمان راهنماییم کنید.باتشکر
6
53
پاسخ ها:
زری | ۴ ماه پیش
من الان نگران پرنده شمام که از پنجسال پیش چیشده
0
3

hits