دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مشخصات کامل کبک تیهو
19
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مشخصات کبک تیهو : کبک تیهو 24 سانتیمتر طول دارد و از پرندگان مورد علاقه شکارچیان است که به رنگ قهوه ای شنی با دُم کوتاه دیده می شود. از کبک کوچکتر است و می تواند به راحتی در میان صخره ها و در...

مشخصات کبک تیهو :

کبک تیهو 24 سانتیمتر طول دارد و از پرندگان مورد علاقه شکارچیان است که به رنگ قهوه ای شنی با دُم کوتاه دیده می شود. از کبک کوچکتر است و می تواند به راحتی در میان صخره ها و در شیب های تند به سرعت بدود

در هنگام ترسیدن و فرار کردن در ارتفاع پایین و با بال زدن های پُر سر و صدا پرواز می کند. در هر دو جنس پرهای بیرونی دُم، در پرواز به رنگ بلوطی دیده می شود.

معمولاً جفت جفت یا بصورت دسته‌های کوچک دیده می‌شوند. اما در زمستان و فصل بهار بصورت گله‌های بزرگ هستند. هنگام خطر کمتر پرواز می‌کند و بیشتر به سوی سربالایی کوهستان می‌رود تا خود را از خطر دور سازد. در بهار و تابستان پرنده ای پر صدا است.

کبک تیهو نر :

در پرنده نر سر، چانه و گلو به رنگ خاکستری است و نوار چشمی پهن و سفیدی که در حد بالا و پایین آن خط سیاهی دیده می شود، دارد.خط سیاه بالایی در پیشانی پهن تر است و تا بالای منقار امتداد دارد.

منقار نارنجی رنگ است و پهلوها به شکل واضحی دارای 5 تا 7 نوار دارچینی بلوطی است که رگه های سیاه با رنگ آمیزی خاکستری در لابلای آن دیده می شود که در زیر تنه نخودی رنگ است.

کبک تیهو ماده و نابالغ :

پرنده ماده و جوان ها به رنگ شنی کمرنگ و عموماً یکدست دیده شده و فاقد رنگ آمیزی سر و پهلوها هستند.

شناسایی کبک تیهو فیلم :


نامهای کبک تیهو :

دسته ( خانواده ) :قرقاول ، ماکیان ، کبک
نام فارسی :کبک تیهو ، تیهو
نام بختیاری (لری) : کوگ تیو
نام انگلیسی :See-see Partridge
نام علمی :Ammoperdix griseogularis

تولید مثل و تخم گذاری :

کبک تیهو در فصل جفت‌گیری تخم‌گذاری همیشه کنار تخم خود باقی مانده و از آنها مراقبت کرده این پرنده حدود۱۲ الی ۱۰ عدد تخم می‌گذارد .

از نکات قابل توجه برای این پرنده که او را از سایر پرنده‌ها مشخص‌تر جلوه می‌دهد قهر کردن این پرنده است که اگر شخصی به تخم‌های این پرنده دست زند او از تخم‌ها سر باز می‌زند. وقتی بچه‌های تیهو سر از تخم در می‌آورند سریعاً لانه را ترک می‌کنند

صدا :

صدای کبک تیهو شدید و تکرار «هو-ایت» یا «ووی د- ووی د» است در پرواز شبیه «بیت- بیت – بیت» شنیده می شود.

زیستگاه :

تیهو نوعی از انواع کبک ، زیستگاهش در دامنه کوه‌ها و تپه های پر نشیب‌ وفراز کوهستانی باز و سنگلاخ واطراف چشمه‌ها ودر پشتخه‌های کوه زیر ودره‌ها وشیب وفراز کوه‌ها دیده می‌شود، و درمیان بوته‌ها وصخره لانه می‌سازد

مناطق بياباني و نيمه بياباني . تپه ماهور هاي سنگي و كم ارتفاع. ساحل رودخانه ها و جويبارهاي مناطق خشك و زمينهاي سنگلاخ را ترجيح مي دهد. روي زمين آشيانه مي سازد .

آلبوم :

کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو
کبک تیهو ، تیهو

بیشتر بخوانید :

معرفی دو گونه معروف کبک به نام کبک دری و کبک چیل + فیلم

سیاه خروس یک گونه کمیاب و خاص قرقاول + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " تیهو " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (19 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشین در مورد مصرف غذای توضیح بدین
2
7
علیرضا | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشید عالی فقط در مورد مصرف غذای و چه چیزای میخورن توضیح بدید ممنون میشم
2
10
احمدرضا | ۴ سال پیش
ایا انها هنوز زنده هستن اگر زنده هستن چرا؟ آنها را نمی بی نیم
4
3
پاسخ ها:
محمد | ۲ سال پیش
بله طرف ما خیلی زیاده
خودم دارم
0
4

hits