دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیاه خروس در ایران از کمیاب ترین پرندگان است

سیاه خروس یک گونه کمیاب و خاص قرقاول + آلبوم

سیاه خروس در ایران از کمیاب ترین پرندگان است
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در مورد سیاه خروس چه می دانید ؟ سیاه خروس در ایران از کمیاب ترین پرندگان است و فقط در منطقه حفاظت شده ارسباران ( جنگل های بکر و زیبای ارسباران در شمال شرقی آذربایجان میزبان اسرارآمیزترین گونه...

در مورد سیاه خروس چه می دانید ؟

سیاه خروس در ایران از کمیاب ترین پرندگان است و فقط در منطقه حفاظت شده ارسباران

( جنگل های بکر و زیبای ارسباران در شمال شرقی آذربایجان میزبان اسرارآمیزترین گونه از ماکیان است. جنگل های ارسباران از ورقان تا کلیبر ادامه دارد و در شمال این منطقه رود ارس جاری است. امروزه به دلیل عدم مراقبت و فعالیت معادن از وسعت این منطقه کاسته شده اما وجود گونه های گیاهی منحصر به فرد، تنوع زیاد و طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه را به یکی از شاهکارهای خلقت تبدیل کرده است. )

زندگی می کند. پرنده بزرگی از راسته ماکیان که با ظاهر سیاه رنگ خود اسرارآمیز تر از سایر پرندگان این دسته به نظر می رسد. تا دهه 1950 چنین تصور می‌شد که سیاه خروس قفقازی تنها در کوهستان های قفقاز و شمال شرقی ترکیه زندگی می کند.

ولی در دهه 1960 شایعات وجود یک پرنده قابل شکار سیاه رنگ در جنگل های کوهستانی کلیبر در شمال آذربایجان شرقی قوت گرفت.

حضور این پرنده برای اولین بار در سال 1350 توسط مدیر کل وقت سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی گزارش شد و به دنبال آن چند مشاور خارجی وقت سازمان از منطقه دیدن کردند و مشخص کردند .

این گونه سیاه خروس قفقازی است و تا آن زمان کسی نمی دانست که این گونه در ایران هم وجو دارد.

در فصل بهار نمایش زیبای این پرنده بعد از طلوع آفتاب بسیار دیدنی است که با سروصدا تا ارتفاع 5/1 متر می پرد و پرهای دم را مانند تاجی بلند برای پرنده ماده روی زمین به نمایش می گذارد. زیبایی این پرنده و پرندگان مشابه و آوازه خوانی و سروصدای دل نشین آن ها می تواند گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به محل زیست گاههای این پرندگان بکشاند.

سیاه‌ خروس ها پرندگانی‌ اجتماعی‌ هستند و به صورت گروهی در پاییز و زمستان دیده می شوند. پرواز سیاه‌ خروس ها سریع ، مستقیم‌ توام با بال زدن های قوی است

مشخصات :

این پرنده 40 تا 48 سانتی متر طول دارد و جثه اش بزرگ است ، وزن پرنده ی نر بین 800 تا یک کیلو گرم و وزن جنس ماده ی آن حدود 800 گرم است .

نر و ماده متفاوت این پرنده از خانواده سیاه خروس و از پرندگان بومی مناطقی خاص و محدود در شمال ایران به ویژه ارسباران می باشد، که اخیراً در اثر شکار بی رویه این پرنده زیبا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است .

خروس نر :

پر و بال سیاه خروس نر سیاه رنگ، با جلای آبی براق در ناحیه گردن می باشد. شاهپرهای قهوه ای تیره ای دارد که لکه ای سفید رنگ در نواحی خم بال و همچنین نواری سفید رنگی در ناحیه فوقانی شاهپرهای ثانویه بال آن مشاهده می شود .

پرهای کناری دم سیاه خروس نر بلند، دو شاخه، هلالی شکل و به طرف پایین متمایل می باشند و در زیر آن پرهای سفید رنگی وجود دارند که در موقع پرواز کاملاً نمایان می شوند.

تاج سرخ رنگ کوچکی روی سر این پرنده زیبا قرار دارد که از ناحیه ابروی پرنده شروع شده و احیاناً پیشانی را نیز در بر می گیرد. منقار ش سیاه و در قاعده آن پرهای ریزی دارد که سوراخ بینی را می پوشاند.

ساق پا و انگشتانش که اغلب از همدیگر فاصله دارند، از پرهای کوچکی پوشیده شده اند.

 سیاه خروس نر

خروس ماده :

پر و بال پرنده ماده به طور کلی خرمایی و قهوه ای روشن است که راه راه عرضی نخودی و خالهای منظم سفید و سیاه دارد و تا انتهای دم صاف و بدون خمش، ادامه دارد.

منقارش سیاه، پاهایش قهوه ای و تارس آن مانند پرنده نر پوشیده از پر میباشد.

سیاه خروس ماده

پرنده نا بالغ :

پرنده نابالغ در ظاهر شبیه پرنده ماده، با بال و پری به رنگ قهوه ای و طوسی است.

 سیاه خروس نابالغ

نامهای دیگر :

دسته ( خانواده ) : پرندگان ، ماکیان ، قرقاولیان (pheasanidae)
نام فارسی : سیاه خروس
نام آذری :قره خروس
نام انگلیسی :Caucasian Grouse ، Grouse
نام فرانسوی :Lyrurus mlokosiewiczi
نام عربی :ديك الخلنج قوقازي أسود
نام علمی :Tetrao mlokosiewiczi

صدا :

صدای نر :

صدای این پرنده از گلو برمی‌آ‌‌ید و در نرها شبیه (چر چر Chr- chr) است .

صدای ماده :

ماده‌ها بصورت صدای بلندی شبیه مرغ (غد غد) شنیده می‌شود،

زیستگاه :

در ارتفاعت جنگلی 4500 متری زندگی می کند ولی در زمستانها در ارتفاعات کمتر دیده شده است. پروازش سریع مستقیم و کوتاه است .

به دليل شرايط سـخت زيـستگاهي و زندگي مخفي، مطالعات مناسـبي دربـاره زنـدگي ايـن پرنده صـورت نگرفته اسـت. جنگل زدایى و نابودى علفزارهاى زیستگاه این پرنده توسط اهالى محلى از جمله مهم ترین عامل تهدید این گونه ی نادر جهانی اعلام شده است.

بعـد از جنگل تراشي در زيستگاه سياه خروس، اين پرنـده يـك سـال و گاهي تا دو سال در منطقه باقي مي ماند و به دنبـال آن يـا نابود مي شود و يا منطقـه را تـرك می کند.

در محدوده معدن مس سونگون، تخریب جنگل به همراه آلودگی صوتی ناشی از انفجار و تردد ماشین الات سنگین باعث شد که جمعیت های این پرنده به منطقه دیگری کوچ کنند.

از عوامل مهم کاهش مساحت جنگل در زيستگاه سياه خـروس جنگل تراشي براي تأمين هيزم و ايجـاد فـضاي چـراي دام در حاشيه جنگل است. تغييـر اقليم نیز، باعث افزايش گون زار و بوته زار و کاهش علفزار در منطقه می شود.

کاهش مساحت جنگل متراکم و کـاهش علفـزار کـه بـه نـوعي کاهش پناهگاه سياه خروس محسوب مي¬شود بدون ترديـد اثـر منفي بر روي جمعيت این پرنده¬ی زیبا و نادر خواهد داشت

تغذیه:

سیاه‌ خروس‌ از برگ‌ ، جوانه‌ و میوه‌های‌ آبدار و حشرات تغذیه‌ می کند و در حاشیه جنگل ها، بوته زارها ، علف زارها و نواحی کوهستانی به سر می برد و در زمستان به جنگل ها و مناطق کم ارتفاع کوچ می کند. پرنده ماده در زیر بوته های کوتاه و یا پای صخره ها آشیانه می سازد و نگهداری از جوجه ها را به عهده دارد.

آلبوم :

سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
خروس سیاه
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
خروس سیاه
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس
سیاه خروس

تولید مثل :

پرنده های نر قلمرو طلب هستند و بر سر ماده ها نزاع سختی بین آن ها صورت می گیرد. معمولا در زمین های باز، جایی که ماده ها هم باشند، نرها بر سر ماده ها به رقابت می پردازند. ماده ها بین 6 تا 10 تخم نخودی رنگ با خال های قهوه ای می گذارند. لانه های آن ها روی زمین به خوبی مخفی شده است. پرنده ی ماده23 تا 26 روز روی تخم ها می خوابد.

حفاظت :

يكى از مهم ترين گونه هاى جانورى زيست بوم بين المللى ارسباران در آذربايجان شرقى است كه در معرض انقراض قرار دارد. اين پرنده بومى آذربايجان شرقى در كنار وجود گونه مشابه ديگرى با نام سياه خروس قفقازى از شهرت جهانى برخوردار است.

سياه خروس از نظر قوانين و مقررات حفاظت محيط زيست كشور جزو گونه هاى در معرض انقراض و از نظر بين المللى در معرض تهديد محسوب و به همين دليل شكار آن ممنوع است.

گرچه در طول حدود ۳ دهه گذشته مطالعه و تحقيق دامنه دارى در مورد حيات وحش اين گونه پرنده در ايران انجام نگرفته است اما چراى بى رويه احشام در زيستگاه سياه خروس، جنگل زدايى و نابودى علفزارهاى زيستگاه اين پرنده توسط اهالى محلى از جمله مهم ترين عامل تهديد سياه خروس به عنوان يكى از گونه هاى نادر جانورى جهان اعلام شده است .

کاربر گرامی چنانچه درمورد " سیاه خروس" سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits