دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رنگ بندی این گونه غاز باعث شده که نام او به عروس غاز معروف شود

چرا به این گونه از غاز ، عروس غاز می گویند؟

رنگ بندی این گونه غاز باعث شده که نام او به عروس غاز معروف شود
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
غاز عروس 55 سانتیمتر طول دارد و از غازهای تیره رنگ و کوچک است و به واسطه ی رنگ تیره اش از غارهای دیگر متمایز است. منقارش سیاه و بسیار کوچک است. مرزبندی رنگ ها سفید است.

چگونگی تشخیص عروس غاز :

پرنده ای است کوچک با رنگی تیره که به وسیله رنگ تیره اش به سادگی از سایر غاز ها قابل تشخیص است. نسبت به سایر غازها خوش فرم تر و دارای رنگ بندی زیبایی است.

سطح پشتی آن تیره رنگ و به رنگ سیاه است و یک نوار افقی سفید در دو پهلویش به طرز واضحی خود نمایی می کند و در انتهای شکمش به صورت رگه رگه و آویزان به انتها می رسد.

رنگ گلو و چانه اش بلوطی است و همچنین یک لکه بلوطی رنگ در گونه هایش نمایان است. مرز بندی رنگ ها سفید است و یک لکه سفید نسبتا بزرگ در جلوی چشمانش به راحتی از فواصل دور قابل تشخیص است.

سریع و چابک است و اغلب همراه دیگر غازها به ویژه غازهای خاکستری به سر می برد. منقارش کوچک و به رنگ سیاه است. رنگ چشمها قهوه ای و رنگ پاهایش نیز سیاه است.

رفتار و پروازش شبیه غازهای دیگر ، ولی در هنگام تغذیه بینهایت سریع و چابک است. گله‌های آن معمولا نامنظم و به ندرت به شکل V پرواز می کنند و در فصل زمستان اغلب با غاز پیشانی سفید دیده می شود.

پرنده نابالغ کمرنگ ‌تر و متمایل به قهوه‌ای است و بین چشم و منقارش لکه سفید نامشخصی دارد. عروس‌غاز در نواحی سردسیر زندگی می کند و آشیانه‌اش را غالباً در نزدیکی لانه پرندگان شکاری همچون بحری می‌سازد تا بدین ترتیب خود را از گزند صیادانی همچون روباه در امان دارد

کلیپی جالب از عروس غاز :


مشخصات ظاهری عروس غاز:

غاز عروس ، 55 سانتیمتر طول دارد و از غازهای تیره رنگ و کوچک است و به واسطه ی رنگ تیره اش از غارهای دیگر متمایز است. منقارش سیاه و بسیار کوچک است. مرزبندی رنگ ها سفید است.و از دیگر گونه ها جسته کوچکتری دارند

سر این پرنده؛ در حاشیه ی چانه و گلو قرمز بلوطی است و سرو پشت گردن سیاه است. روتنه و شکم سیاه و در پهلوها حاشیه ی سفیدی دیده می شود که تا زیر شکم و دم را می پوشاند و لکه ی سفیدی در جلو چشمانش مشاهده می شود. سریع وچابک است واغلب همراه با غازهای خاکستری به سر می برد.

مشخصات ظاهری عروس غاز

صدای عروس غاز

عاز عروس، هنگام پرواز؛ خشن و مقطعی، شبیه ( کی-کوی ) شنیده می شود.

زیستگاه عروس غاز:

زیستگاه عروس غاز در زمستان ها :

این پرنده زمستان‌ها معمولاً در مناطق استپی و علفزار دیده می‌شود و در کنار ساحل به استراحت می‌پردازد.

عروس‌غاز در نواحی سردسیر شمالی اروپا زاد و ولد کرده و آشیانه‌اش را غالباً در نزدیکی لانهٔ پرندگان شکاری بزرگی همچون بحری می‌سازد تا بدین ترتیب خود را از گزند صیادانی هم‌چون روباه قطبی در امان نگه دارد.

این پرنده در زمستان به جنوب اروپا مهاجرت کرده و در دوران زمستان‌گذرانیش از علف، برگ و دانه‌ها تغذیه می‌کند.

در تالابهای عراق و ترکیه به سر برده و به صورت اتفاقی به ایران مهاجر ت می کند.

در ایران :

به تعداد اندک در دشت مغان؛ میانکاله و خوزستان دیده شده است.

بیشتر بدانید :

مشخصات و نحوه زندگی پرندهای مهاجر کمیاب به نام غاز پازرد ( Taiga Bean Goose )

غاز پا آبی کودن، با نام‌های بوبی و غاز احمق

مشخصات ، نحوه زندگی و تشخیص غاز خاکستری ( Greylag Goose ) از دیگر گونه های

آشنایی با زندگی عجیب غریب پرنده کوکو

کاربر گرامی چنانچه درمورد " عروس غاز " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.

عروس غاز
عروس غاز
عروس غاز


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناصر نیایش | ۴ سال پیش
باسلام و ادب غاز عروس تعداد تخم گذاری دز سال چندتا است و وزن بالغ به چه مقدار میرسد؟
1
1

hits