دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمورد پرنده مهاجر غاز پازرد چه می دانید
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عاز پازرد 75سانتیمتر طول دارد و کوچکتر و لاغرتر از غاز خاکستری و اندکی بزرگتر از غاز پیشانی سفید است. سرو گردن قهوه ای تیره و عمدتاً پیشانی سیاه اند.صدای غاز پا زرد شبیه غاز خاکستری است و هنگام پرواز دو سیلابی و به صورت یونگ آنک – yung ank یا او او...

مشخصات ظاهری غاز پازرد

عاز پازرد 75سانتیمتر طول دارد و کوچکتر و لاغرتر از غاز خاکستری و اندکی بزرگتر از غاز پیشانی سفید است. سرو گردن قهوه ای تیره و عمدتاً پیشانی سیاه اند.

بدن قهوه ای کمرنگ و منقارسیاه و نارنجی و گاهی اوقات کاملاً نارجی است. به طور تصادفی قاعده منقار سیاه است. پاها نارنجی روشن مایل به صورتی و حاشیه بال ها سفید تا تیره است روتنه قهوه ای و حاشیه پرها سفید است که حالت راه راه عرضی پیدا می کند.

زیرتنه قهوه ای نخودی رنگ با حالت دودی است. هنگام پرواز روی بال و پرهایش پوشش قهوه ای کمرنگی دیده می شود که اندکی در انتهای پرها به رنگ خاکستری است.

پاها در پرنده بالغ نارنجی یا زرد نارنجی و در پرنده نابالغ، زرد کم رنگ است.

این گونه نخستین بار در سال ۱۷۶۰ توسط جانورشناس فرانسوی به نام «ماتورن ژاک بریسون» شناسایی و توصیف شد.

صدای غاز پازرد

صدای غاز پا زرد شبیه غاز خاکستری است و هنگام پرواز دو سیلابی و به صورت یونگ آنک – yung ank یا او او – ooo ooo شنیده می شود.

نحوه زندگی غاز پازرد

نحوه زندگی غاز پازرد

غاز پازرد از گونه های کمیاب پرندگان مهاجری است که سرزمین های جوجه آوری این پرنده در شمال اروپا و آسیا در بخش تایگا و سرزمین های وسیع سیبری روسیه بوده و همه ساله در فصل پاییز به همراه سایر گونه های غازهای وحشی به تالاب های واقع در عرض های جنوبی تر به سوی اروپا و آسیا مهاجرت می کند.

غازها گروهی هستند و در فصل مهاجرت گروههای بزرگی را تشکیل می‌دهند. بسیار باهوش می‌باشند و در موقع تغذیه یک پرنده سایرین را از خطر باخبر می‌کند. خطر را خیلی زود حس می‌کنند.

گروهی که در حال مهاجرت هستند شبها را در سواحل ، نیزارها و دریاچه‌ها می‌گذرانند و صبح زود به سوی مزرعه برای تغذیه می‌روند. در نیمه روز به سوی آب بر‌می‌گردند و پس از آب خوردن به استراحت می‌پردازند و بعد از ظهر مجددا برای تغذیه می‌روند.

در تاریکی با جنجال و سر و صدا به محل استراحت می‌روند و در حین پرواز حرکات جالبی نشان می‌دهند. شناگرند و به فرو رفتن در آب سازش ندارند ولی هنگام احساس خطر در آب فرو می‌روند.

کمتر غذا از آب می‌گیرند. در موقع اضطراب و هیجان گردن را بطور افقی در امتداد بدن می‌کشند و سر را به سوی بالا نگه داشته و تولید صدای ویژه‌ای می‌کنند سپس با سر و صدا به سوی دشمن خود حمله می‌کنند.

آشیانه غازها در مجاورت آب در کنار تخته سنگها و روی زمینهای علفی است و در لانه‌سازی مهارت ندارند. شکل و اندازه لانه بر حسب گونه فرق می‌کند.

پرنده نر از آشیانه نگهداری می‌کند و در نگهداری جوجه‌ها به پرنده ماده کمک می‌کند. غازها همیشه یک نر و یک ماده باهم زندگی می‌کنند. دوره روی تخم خوابیدن 30 – 24 روز است. غازها عمر درازی دارند و سن آنها را تا 50 سال ذکر کرده‌اند.

زیستگاه غاز پازرد در ایران

زیستگاه غاز پازرد در ایران

زیستگاه زمستانی دور از دریا و در علفزارهای نزدیک آب های شیرین است.این پرنده به تعداد کم و به طور منظم زمستان ها را در سواحل دریای خزر می‌ گذراند

غاز پازرد برای اولین بار در چاه نیمه ها در شمال استان سیستان و بلوچستان مشاهده و شناسایی شد.

یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زهک با همکاری همیاران محیط زیست در محدوده چاه نیمه ها یک قطعه پرنده «غاز پازرد» را مشاهده و شناسایی کردند.

گونه غاز پازرد گونه ای از غازها است که به ندرت در اقلیم استان سیستان و بلوچستان مشاهده می شود و این اتفاق پس از سالیان بسیار طولانی اتفاق افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زهک و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان پس از مشاهدات و بررسی های میدانی گونه غاز پازرد را شناسایی کردند.

دلیل حفاظت از غاز پازرد چیست؟

با توجه به تعداد اندک این پرنده و کمیاب بودن آن، نیاز به جلوگیری و کنترل کامل از شکار شدن و حفاظت ویژه دارد.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با زندگی عجیب غریب کوکو سانان

پرنده عجیب و دوست داشتنی به نام پوتو

غاز پا آبی کودن، با نام‌های بوبی و غاز احمق

مشخصات ، نحوه زندگی و تشخیص غاز خاکستری ( Greylag Goose ) از دیگر گونه های

کاربر گرامی چنانچه درمورد " پرنده مهاجر غاز پازرد " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits