دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگی کوکو سانان ، جوجه های کوکو چه پرندهای بزرگ می کند؟

پرنده کوکو و زندگی عجیب غریبش و معرفی چند گونه

زندگی کوکو سانان ، جوجه های کوکو چه پرندهای بزرگ می کند؟
29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کوکو سانان صدای غم انگیزی دارند ،کوکو به 4 گونه تقسیم شده کوکو، کوئل (کوکوی سیاه) ،کوکوی ابلق (کوکوی تاجدار) ، کوکوی خالدار ،در این مقاله از دلگرم به خلق و خو و چه پرنده ای جوجه های کوکو را بزرگ میکند

نام های کوکو به زبانهای مختلف

نام های پرنده کوکو
نام فارسی :کوکو
نام انگلیسی :Common Cuckoo
نام عربی :وقواق اعتيادي
نام فرانسویCoucou gris
نام علمی :Cuculus canorus

این ویدیو جالب از پرنده کوکو از دست ندهید


مشخصات ظاهری کوکو

پرندگانی هستند بیشتر درخت زی که در مناطق قطبی معتدل و استوایی جهان زندگی می کنند. با بدنی نسبتا باریک و دم دراز که شاهپرهای آن از وسط به کنار به تدریج کوتاه تر می شود .

منقاری کلفت و اندکی خمیده به پایین دارند در پای آنها دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب قرار دارد تک زی و انگلی هستند و در آشیانه پرندگان دیگر تخم گذاری می کنند

در مورد پرنده کوکو چه می دانید؟

طریقه تولید مثل و زادآوری آنها بسیار جالب و عجیب است. کوکوی ماده در فصل تخم گذاری در آشیانه پرندگان دیگر تخم می گذارد البته نه در آشیانه هر پرنده‌ای . معمولا کوکوی ماده تخم خود را در لانه الیکایی که پرنده‌ای کوچک و زیباست و همچنین در آشیانه پرندگانی چون سسک نقابدار، پرنده خوش الحان، حشره خوار کوچک ، چچک و سینه سرخ می گذارد ولی بیشتر دیده شده که تخم گذاری در لانه الیکایی صورت می گیرد .

وقتی که پرنده ماده تخم خود را در لانه یکی از این پرنده ها گذاشت ، به طور غریزی یک یا چند تخم پرنده میزبان را از لانه بیرون می اندازد . کوکو در هر آشیانه فقط یک تخم می‌گذارد. پرنده میزبان نیز روی تخم‌ها می خوابد و آنها را به جوجه تبدیل می کند. اگر جوجه کوکو زودتر از بقیه به دنیا بیاید ، با وجودی که حتی ده ساعت هم از عمرش نگذشته ، به طور غریزی بقیه تخم‌ها را از لانه بیرون می اندازد .

اگر هم دیرتر به دنیا بیاید ، به دلیل جثه بزرگ و قویترش در هنگام غذا گرفتن از مادرخوانده بهتر عمل می کند ، در نتیجه با خوردن غذای بیشتر، پرقدرت و بزرگتر شده و با تحت فشار قرار دادن جوجه‌های ضعیف دیگر یا همان جا آنها را می کشد و یا از لانه بیرون می اندازد بدین ترتیب تنها خودش در لانه باقی می ماند و به رشد خود ادامه می دهد . نر و ماده آنها هم شکل است ( به جز کوکوی آسیایی ، که از جمله پرندگان ایران به شمار نمی رود ) .

خانواده کوکو سانان به چند دسته تقسیم می شوند؟

1 - کوئل (کوکوی سیاه)

اندازه کوئل (کوکوی سیاه) 43 سانتیمتر است، شبیه کوکو ولی با منقار ضخیم، بال های کوتاه و دم نسبتا بلند غیر قابل اشتباه با کوکو است. پرنده ی نر با منقار زرد کمرنگ متمایل به آبی، رنگش سیاه است. زیر تنه ی ماده به رنگ قهوه ای چرکی، با خال های کمرنگ سفید، گلوی سفید و خطوط قهوه ای تیره و روتنه ی قهوه ای تیره مایل به بلوطی می باشد.

کوئل (کوکوی سیاه)

2 - کوکوی ابلق (کوکوی تاجدار)

کوکوی ابلق (کوکوی تاج دار)، 33 سانتیمتر طول دارد و هم اندازه ی کوکوی معمولی است و به واسطه ی پرو بال سیاه و سفید و دم سیاه که از شاهپرهای میانی، به کناره ها، به تدریج کوتاهتر شده، و کاکل نسبتا گرد با لکه های مشخص سفید روی بال هایش، که در پرواز به خوبی نمایان است. به آسانی شناخته می شود.

زیرتنه سفید و انتهای شاهپرهای اولیه و ثانویه ی بال هایش به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است. این پرنده، زیر گونه ی کمیابی به رنگ سیاه دارد که روی بال هایش لکه ی سفیدی دیده می شود. در پرنده ی جوان، روتنه دودی، زیر تنه سفید چرکی و کاکل کوچک است.

کوکوی ابلق (کوکوی تاجدار)

3 - کوکوی خالدار

کوکوی خالدار بزرگ 39 سانتی متر است. نشانه های تشخیص آن عبارتند از کاکل مشخص ، دم دراز با کناره های سفید که شاهپرهای آن از وسط به کنار به تدریج کوتاهتر می شود و سطح پشتی قهوه ای پر از لکه های سفید . سطح شکمی و طرفین سر آن سفید کرمی و گلویش زرد رنگ است .

حلقه چشمی آن به رنگ نارنجی روشن است ، پرنده نابالغ سر تقریبا سیاه و بدون کاکل دارد و شاهپرهای نخستین آن بلوطی پررنگ است ، این پرنده در فصل زادآوری خیلی پر سر و صدا و خودنماست و اغلب روی پرچین ها می نشیند ، از لحاظ رفتار گاهی شبیه " زاغی " ست . پروازش نسبتا پر توان و مستقیم است . همچون کوکی تاجدار پرنده ای ست اجتماعی .!

3 - کوکوی خالدار

4 - کوکو

اندازه کوکو تقریبا32 سانتیمتر است. بدن ظریفی دارد، دم دراز و بالهای نسبتا نوک تیزی دارد ، در پرواز گاهی با قرقی ( که بالهای پهن و گرد دارد ) اشتباه می شود . صدای خیلی مشخصی دارد ، سطح پشتی و گلویش خاکستری مایل به آبی ست و سطح شکمی آن راهراه عرضی خاکستری پررنگ دارد .

دمش دراز ، خاکستری رنگ و در انتها گرد است . روی دم خالهای سفید دارد و حاشیه انتهایی آن نیز سفید است . پاهایش زردرنگ می باشد . پرنده نابالغ دارای پر و بالی متغیر است ، سطح پشتی آن یا قهوه ای مایل به قرمز با راهراه عرضی فراوان ( تا حدی شبیه دلیجه ماده ) ، یا قهوه ای خاکستری با راهراه عرضی کمرنگ . هر دو شکل مزبور سطح شکمی سفید نخودی راهراه و در پس گردن یک لکه سفید دارند .

بعضی از کوکوهای ماده گاهی خرمایی رنگ بوده ، به نابالغ های قهوه ای مایل به قرمز شباهت دارند . پرواز این پرنده مستقیم است و قبل از فرود آمدن بالبازروی می کند . این پرنده در خارج از فصل زاد و ولد تک زی ست .!

کوکو

آواز کوکو:

نام کوکو از صدایش گرفته شده است کوکو، صدای زیبا و سوزناک و خیلی مشخصی دارد.

پرنده کوکو در کدام مناطق زندگی می کند :

کوکو، پرنده مهاجری است که در تابستان به اروپا و آسیا مهاجرت می کند و در زمستان به آفریقا.

در حاشیه جنگل ها ، بوته زارهای غیر محصور و همچنین مناطق بی درخت و گاهی در زمین های باز مرتفع دیده می شود .

خلق و خو کوکو:

معمولا چند نر با یک ماده جفت گیری می کنند . در لانه پرندگان دیگر تخم گذاری می کند و غالبا هر پرنده فقط انگل یک گونه می شود و در هر لانه تنها یک تخم می گذارد. معمولا منطقه تحت تسلط یک کوکو ماده شاید نزدیک به 20 لانه وجود داشته باشد که کوکو در آن تخم گذاری می کند.

آشیانه های سسک تالابی معمولی از آشیانه های مورد هدف کوکو می باشد. جالب اینجاست که این پرنده وقت زیادی را صرف تماشا و انتخاب آشیانه سسک تالابی مورد نظر خود صرف می کند تا از زمان روی تخم خوابیدن پرنده آن آشیانه مطمئن شود، البته پیدا کردن این زمان توسط کوکوها هنوز جزو معماهای زیست محیطی است.

در زمان مناسب کوکو وارد آشیانه سسک تالابی می شود و یکی از تخم های آن را به طرز ماهرانه ای بیرون می اندازد و تخم خود را جایگزین آن می کند. نکته جالب این است این عملیات در عرض 10 ثانیه توسط کوکو اجرا می شود!
بعد از 14 روز جوجه کوکوها سر از تخم بیرون می آورند که اندازه آنها 3 برابر سسک تالابی بالغ است.

شگفتی اینجاس که چرا سسک تالابی جوجه های کوکو را غذا می دهد؟

سرو صدای زیاد و دهان باز جوجه کوکو در آشیانه سسک تالابی آن را ترقیب می کند که غذای بیشتری برایش بیاورد و سسک تالابی نیز رسم میهمان نوازی را بجا می آورد. جوجه کوکو بعد از 20-21 روز میهمانی در آشیانه سسک تالابی آماده پرواز می شود.

شگفتی اینجاس که چرا سسک تالابی جوجه های کوکو را غذا می دهد

افسانه ای جالب از پرنده کوکو

در اروپا شنیدن صدای کوکو به عنوان قاصد فصل بهار شناخته می شود.

تقریبا در 14 آوریل هر سال روزنامه های انگلیسی از ضرب المثلهای که کوکو در آن به عنوان قاصد بهار شناخته می شود استفاده می کنند.

در روسیه مردم زیادی به این اعتقاد دارند که صدای کوکو به معنی طول عمر شماست به این معنی اگر صدای کوکو را شنیدید و کوکو هر چندبار کوکو صدا کرد شما به همان تعداد سال عمر می کنید.

در اتریش هم عقیده مشابه ای وجود دارد که مردم صدای کوکو ها را به منزله تعداد روزهای مراسم ازدواج می دانند و همینطور به این اعتقاد دارند تعداد صدای کوکو به معنی تعداد سالهایی است که دو زوج با هم زندگی می کنند.

در فرانسه و رومانی نیز شنیدن تعداد کوکو به معنی اینکه شما چقدر پول گیرتون میاد پس هرچه بیشتر کوکو بشنوید سال پر پولی آغاز می کنید.

کاربر گرامی چنانچه درمورد " پرنده کوکو " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.

بیشتر بدانید:

نحوه غذا دادن پرنده به جوجه هایش + فیلم

پرنده عجیب و دوست داشتنی به نام پوتو

غاز پا آبی کودن، با نام‌های بوبی و غاز احمق



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (29 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حنا | ۴ ماه پیش
میشه دانلود داشته باشید صدای کوکو
0
0
قدرت | ۵ ماه پیش
کوکو تو ییلاق ما بسیار هست..صداش میشنویم ولی جالب اینکه کسی نمیبینش..اوازش هم گپی گپی هست
0
0
حامد | ۳ سال پیش
قیمتش چقدره؟
1
0
محمد | ۳ سال پیش
با سلام میخاستم ببینم میشه این پرندرو بعنوان پرنده خونگی‌نگه داشت؟؟
قیمتش چ حدوده
2
2
مهسا | ۳ سال پیش
با سلام .آیا کوکو شوم هست ؟این پرنده در تراس خانه ما لانه داره یکم نگرانم
8
0
کریمی | ۴ سال پیش
سلام نیمه شعبان کربلا بودم صدای پرنده ای در کنار هتل توجهم رو جلب کرد صدا رو برای خودم ترجمه کردم میگفت :حق گفت حسین حق گفت حسین
صدای کو کو شبیه ترین به اون بود منتها کوکو میگه
حق گفت حق گفت اما صدای اون پرنده که من شنیدم
مشخصا میگفت حق گفت حسین
19
3
پاسخ ها:
Hasib | ۲ سال پیش
با عرض سلام آیا کوکو شوم هست ؟
0
3

hits