دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویژگی های قناری سالم ، معرفی نژادهای آنها
88
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شما برای خریدن یک قناری اول باید با نژادهای و خصوصیت آنها آشنا شوید سپس اقدام به خریدن قناری کنید ، سعی کنید برای خرید قناری خبره این کار رو با خود ببرید در این مقاله از دلگرم خصوصیت قناری سالم برای شما توضیح داده ایم

راههای تشخیص قناری خوب وسالم

هنگامي كه شما براي خريد از فروشگاه يا نمايشگاه اقدام مي نماييد از بين تعداد زياد قناري ها ابتدا چند عدد از آنها توجه شما را جلب مي كند .

اين امر نشان دهنده ي اين است كه خودتان اولين قدم را طي نموده ايد يعني قناري ها با پر و دم صاف . پرنده اي كه توجه شما را جلب كرده است ( داراي پر و بال صاف و به اصطلاح تخت ، دم كشيده با استيل و به اصطلاح شكيل ) . پس ابتدا قناري با پرهاي صاف و ( تو لك نباشد ) پس از آن به استيل ايستادن روي ني توجه نمائيد .

قناي اي كه هنگام فضله انداختن دم مي زند يا اسهال و فضله ي ابكي دارد را انتخاب ننمائيد . قدم بعدي وضعيت پاها مي باشد . پاهاي قناري سالم بسيار ظريف و صاف بوده و پولك ها پوشاننده ي روي پا همگي صاف و خوابيده و به اصطلاح شقاقي نباشد. اطراف مقعد و دم پرنده مي بايست تميز بوده و آثاري از فضله روي آن نباشد. مرحله ي بعد بررسي رفتارهاي نابهنجار است . يعني قناري داراي اضطراب و استرس نباشد .

فیلم جالب دستی کردن قناری و آواز زیبای آن


هنگامي كه به آن نزديك مي شويد با اضطراب سر خو را به چپ و راست نبرد زيرا پرنده اي كه در بينائي ضعيف بوده و يا حتي يك چشمش كور مي باشد براي تعيين فاصله ي اجسام سر خود را به طرفين تكان مي دهد . حتي ممكن است يكي از چشم هاي قناري كور باشد و ابتدا شما را نبيند و عكس العملي نشان ندهد ولي با برگرداندن سر و ديدن شما از فاصله ي نزديك يكدفعه رم كرده و فرار كند .

مرحله ي بعدي بررسي دل دل زدن قناري است كه هنگام نفس كشيدن پرنده با سختي بسيار عمل دم و بازدم را انجام مي دهد . توجه داشته باشيد پس از بررسي كامل قناري حتما فضله هاي كف قفس را مد نظر داشته باشيد . اسهال هاي آبكي – سفيد – زرد – كش دار و سبز و يا سبز مايل به بنفش و قرمز ( اسهال خونی ) – بريده بريده و وجود دانه های ريز تكه و بريده در ميان فضله می تواند علامتی از علائم بيماري باشد .

البته رنگ فضله به تنهايی ملاك بر بيماري نيست چرا كه رنگ فضله ارتباط مستقيم با تغذيه ی قناری دارد پس می بايست علائم ديگری كه دال بر وجود بيماری می باشد در كنار رنگ و فرم فضله را تحت بررسي قرار داد.

معرفی 8 نژاد قناری

1 - قناری نژاد موزاییک ( canary-mosaic )

قناری موزاییک از سال ۱۹۵۰ در هلند به نام موزاییک رواج پیدا کرد. پرهای این پرنده از دو رنگ قرمز و سفید تشکیل شده که در نوع نر آن معمولاً پرهای قرمز روی بال ها و سایر قسمت ها کاملاً چشمگیر است و بسیاری از انواع ماده ها معمولاً روشن ترند. در رنگامیزی جنس نر و ماده این نژاد اختلاف چشمگیری وجود دارد که برای هر شخص مبتدی به راحتی قابل تشخیص است.

1 - قناری نژاد موزاییک ( canary-mosaic )

2 - قناری لیزارد ( canary-lizard )

قناری لیزارد نیز در سال۱۹۴۵ در انگلستان بوجود آمد. لیزارد به معنی مارمولک است و اسم این نژاد قناری برگرفته از نقش مارمولکی شکل پرهای این گونه از قناری می باشد که مانند فلس های روی هم خوابیده است. در واقع به علت تیره تر بودن وسط پر و روشن تر بودن حاشیه آن مانند فلس دیده می شود. در بعضی از انواع این قناری هلال هایی به رنگ های سفید، زرد و نارنجی روی سر پرنده کاملاً مشهود است.

2 - قناری لیزارد ( canary-lizard )

3 - قناری نژاد گلاستر ( canary-gloster )

قناری گلاستر از سال ۱۹۶۰ در انگلستان به وجود آمد. این پرنده جثه کوچک و گرد دارد و طول آن بین ۵/۱۲ الی ۱۳ سانتی متر است. گلستر معمولاً به دو نوع کاکلی و بدون کاکل تقسیم می شود که پرورش دهندگان معمولاً برای تکثیر این نژاد از یک قناری کاکلی و یک قناری بدون کاکل استفاده می کنند.

3 - قناری نژاد گلاستر ( canary-gloster )

قناری کرست تقریباً همان خصوصیات گلستر را دارد ولی با جثه بزرگتر. در این گونه قناری تراکم پرها به خوبی قابل ملاحظه است. کرست جزء قناری های پُر پَر به حساب می آید و نژادهایی که دید آنها توسط کاکل و ابرو مسدود می گردد، بیشتر در معرض کور شدن قرار می گیرند. تغذیه کرست با سایر نژادهای قناری اندکی متفاوت است.

4 - قناری نژاد کرست ( canary-crest )

5 - قناری نژاد لانکشایر ( canary-lancashire )

قناری لانکشایر هم از دسته گونه های با جثه کشیده به حساب می آید. در این گونه هم دو نوع کاکلی و بدون کاکل وجود دارد و کاکل پرنده فرم متقارن دارد. طول این پرنده درحدود ۲۰ تا ۲۳ سانتی متر است.

5 - قناری نژاد لانکشایر ( canary-lancashire )

6 - قناری نژاد یورک شایر ( canary-yorkshire )

قناری یورک شایر دارای جثه بزرگ بوده و طولش از ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر رشد می کند و تقریبا عمود روی میله قرار می گیرد.

دارای کله گرد بوده و ابروهای پهنی دارد. این نژاد در گذشته دارای علاقمندان بسیاری بود ولی در حال حاضر در ایران زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد.

6 - قناری نژاد یورک شایر ( canary-yorkshire )

7 - قناری نژاد فری پاریسی ( canary-ferry-paris )

قناری فری پاریسی زادگاه این پرنده فرانسه است هنوز هم به گفته عده زیادی از پرورش دهندگان قناری، این نژاد یکی از زیباترین انواع قناری است از لحاظ ابعاد یکی از درشت ترین نژادهای قناری بوده و طولش به ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می رسد و پرها به حالت سیخ شده می باشد. در این نژاد نیز پرنده به خاطر محدودیت دید در معرض خطر نابینایی می باشد.

7 - قناری نژاد فری پاریسی ( canary-ferry-paris )

8 - قناری نژاد جیبر ایتالیایی ( canary-jiber-italian )

قناری جیبر ایتالیایی ، طول این نژاد قناری بین ۱۴ تا ۱۶ سانتی متر می باشد. پاها عمود بر میله و در نوع اصیل آن، سر با بدن زاویه ۴۵ درجه دارد و در بقیه موارد سر بر بدن عمود است. پرنده بسیار پرتحرک بوده و پاها و سینه عریان دارد معمولاً به نور و دمای بیشتری احتیاج دارند و برای تکثیر و پرورش این نوع باید از قناری پرستار استفاده کرد.

8 - قناری نژاد جیبر ایتالیایی ( canary-jiber-italian )

کاربر گرامی چنانچه درمورد " نژادهای قناری " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.

در مورد قناری ها بیشتر بدانید :

فواید تابرنیل ( ویتامین AD3E ) درنطفه دار شدن تخم قناری

مهمترین علت تولک رفتن قناری و سریع ترین راه درمان آن

نگهداری از قناری،نکات نگهداری از قناری را حتما فرابگیرید

آموزش نگهداری وپرورش قناری




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (88 رای)  

۱۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
سلام
ببخشید ما ناآگاه روی قناری مون داروی گیاه با اسپری پاشیدیم الان سالمه ولی امکان داره که بعدا خوب نباشه؟؟
و اینکه چیکار کنم که خوب شه ؟
1
1
علی | ۳ سال پیش
من یه جفت قناریه نر و ماده دارم اوایل نمیخوندن الان از صبح تا عصر شاید ۱۰۰ بار میخونن دوتاشون هم توو یه قفس هستن من نمیدونم چه نژادی دارن طبق آمار شما باید لیزارد باشن!
چگونه می‌توان تشخیص داد چه نژادی هستن و آیا قناریهای خوب یا بدی هستن
ممنون ازشان
علی از دوسلدرف المان
6
11
محمدرضا | ۳ سال پیش
ی جفت قناری رسمی بلند جفت زدم چند بارتخم گذاشتن اماجوجه نشدن اگرمیشه لطفه راهنمایی کنید
5
13
محمد | ۳ سال پیش
سلام قناری یسر همون از نژاد جیبر هست؟قناری نر یسر را با کدام قناری ماده می توان جفت زد؟
2
8
علی | ۴ سال پیش
باسلام وعرض ادب خدمت تمام عزیزان
یه جفت قناری دارم که الان ۲۲ روزه جفت انداختم خیلی هم اماده و خوب بودن نر مسفت میخونه ماده هم بال بال میزنه روزنوزدهم یکی تخم گذاشت اونم شکست و ماده خورد لطفا راهنمایی کنید ممنون
1
13
مرتصی | ۴ سال پیش
سلام.بهترین نوع از نظر خواندن و خوشرنگ بودن بین۱۰۰تا۱۵۰ کدومه؟
5
13
علی | ۴ سال پیش
باسلام ایا قناری جیر رابا گلستر میشه جفت زد
6
5
رسول | ۴ سال پیش
سلام. میشه دو نژاد متفاوت قناری رو باهم جفت کرد؟ من قناری گلاستر دارم لان قبلی ۴ جوجه داد. الان ۱۵ روزه لان دوم روی ۴ تا تخم خوابیده ولی جوجه هاش درنیومدن. هرجا مطالعه کردم و پرسیدم گفتن جوجه ها توی تخم خفه شدن. ممنون میشم راهنماییم کنید
5
3
پریسا | ۵ سال پیش
سلام ببخشید من یه قناری نژاد گلاسترنره امروز خریداری کردم میخواستم ببینم خوب هست یا نه
5
18
طاها | ۵ سال پیش
مریضی های قناری رو باید از چهره ی قناری فهمید انسان باید قناری شو بشناسه
0
4
رضا | ۵ سال پیش
بهترین نژاد قناری جهت پرورش و تکثیر کدام نژاد می باشد ؟
1
6
پاسخ ها:
قناری رسمی | ۴ سال پیش
رسمی بلند چون هم با اب هوای هر شهری سازگاره هم جوجه خوبی داره هم مشتری های زیادی هم داره تنها بدیش اینه که یکمی قیمتش بالا رفته
0
12
احمد | ۵ سال پیش
درچه دمایی باشد برای پرورش وقناری رسمی چه
3
3
پاسخ ها:
حسین رضائی | ۴ سال پیش
سلام دما برای پرورش قناری باید بین 23 تا 27 درجه باشد موفق باشید
0
3

hits