دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص و درمان فوری کیسه مقعدی در سگ و گربه ( Anal glands ) + فیلم
104
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علائم بالینی کیسه مقعدی در سگ و گربه:روی زمین لیز خوردن،لیس زدن ناحیه مقعدی،گاز گرفتن دم یا تعقیب کردن مدام،درد در ناحیه مقعدی،تغییر رفتاری در حیوان،،تورم و برآمدگی در یک یا دو طرف مقعد،ناحیه مقعد قرمز می‌شود. درمان فوری و خانگی کیسه مقعدی در سگ و...

در مورد کیسه مقعدی سگ و گربه اطلاعاتی دارید؟

کیسه‌ های مقعدی ( Anal glands ) مخازنی برای ترشحات غدد مقعدی که در دو طرف مقعد سگ واقع شده‌اند می‌باشد‌. موقعیت این کیسه‌ها در اطراف مقعد حدود ساعت ۴ و ۸ است.

این کیسه‌ها حاوی ترشحات مایع غدهٔ مقعدی هستند که در سگ سالم به رنگ زرد کم‌‌رنک تا قهوه‌ای و یا خاکستری دیده می‌شوند. محتویات آن معمولا در طی اجابت مزاج توسط حرکات روده‌ای و یا هنگامی که سگ ترسیده و عصبی ‌است خالی می‌شود‌.

در بیشتر حیوانات این کیسه‌ها به راحتی خالی می‌شوند. هرچند اکثر سگ‌ها، مخصوصا نژادهای کوچک، توانایی خالی کردن این کیسه‌‌ها را ندارند و مشکوک به بیماری کیسهٔ مقعدی هستند.

سگ بیمار ممکن است برای از بین بردن احساس فشار و سوزش در اطراف مقعد، خود را روی زمین بکشد. سگ بیمار معمولا برای تسکین درد و ناراحتی دم خود را تعقیب کرده و عقب خود را لیس می‌زند و گاز می‌گیرد.

بیماری مقعدی سگ و گربه چیست؟

علائم بالینی کیسه های مقعدی در سگ و گربه( Anal Glands )

  1. روی زمین لیز خوردن
  2. لیس زدن ناحیه مقعدی
  3. گاز گرفتن دم یا تعقیب کردن مدام
  4. درد در ناحیه مقعدی
  5. تغییر رفتاری در حیوان
  6. زور زدن حیوان موقع مدفوع
  7. تورم و برآمدگی در یک یا دو طرف مقعد
  8. ناحیه مقعد قرمز می‌شود (در مراحل بعدی به رنگ کبود یا بنفش متمایل می‌شود)

علائم بیماری مقعدی در سگ و گربه

پیشگیری از کیست مقعدی در سگ و گربه

غذای سالم

غذای سالم و مناسب با فیبر کافی بسیار مهم است. افرایش فیبر غذا موجب افزایش حجم و سفتی مدفوع می‌شود که به علت افزایش فشار بر روی کیسه‌های مقعدی در هنگام دفع مدفوع باعث می‌شود کیسه‌های مقعدی بطور طبیعی تخلیه شوند. با اضافه کردن سبوس گندم، سبزیجات و میوه می‌توان فیبر جیره را افزایش داد.

ورزش کافی

ورزش و تمرین منظم به خالی شدن طبیعی غدد مقعدی کمک خواهد کرد. اگر این امکان برای شما وجود دارد، دو بار در روز و هر بار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سگ خود را برای ورزش بیرون ببرید. این کار موجب افزایش حرکات شکم و دفع مدفوع نیز می‌شود.

نکته : به هیچ عنوان برداشت این کیسه ها توصیه نمی شود.چون اولا" نگهداری پس از عمل بسیار مشکل خواهد بودو ثانیا" در درازمدت برای سگ ایجاد مشکل میکندو ایجاد یبوست خصوصا" در زمان پیری رو بهمراه دارد .


درمان بیماری کیسه مقعدی در سگ و گربه

وقتی بیماری در مرحلهٔ فشردگی است:

متداول‌ترین روش درمان که به صورت سرپایی توسط دامپزشک صورت می‌گیرد، فشردگی نام دارد.

در این روش دامپزشک به غده‌ها فشار وارد می‌کند تا زمانی که ترشحات ضخیم شده از کیسه خارج شود. اگر سگ عصبی و مضطرب باشد، یا درد زیادی داشته باشد، داروی آرام بخش برای او استفاده خواهد شد.

مرحله‌ی التهاب کیسهٔ مقعدی:

روشی مشابه فشردگی صورت می‌گیرد. بعد از آن آنتی‌بیوتیک استروئیدی ترکیب شده با پماد به صورت مستقیم، روی کیسهٔ مقعدی، استفاده می‌کنند. به علاوه دامپزشک، آنتی‌بیوتیک خوراکی هم برای کمک به بهبود و مقابله با عفونت تجویز می‌کند.

برای تشخیص و درمان کیسه مقعدی که چه آنتی‌بیوتیکی بهتر است استفاده شود، دامپزشک باید، محیط کشتی از باکتری تهیه کند تا دریابد چه نوعی از باکتری موجب التهاب کیسهٔ مقعدی شده است.

وقتی بیماری کیسهٔ مقعدی به مرحلهٔ آبسه می‌رسد:

در این زمان، حیوان نیاز به جراحی دارد. دامپزشک پس از آرام کردن سگ یا بیهوشی کامل او، به روش جراحی، کیسهٔ مقعدی را به منظور تمیز کردن و خالی کردن آن از مایع باقی مانده، باز می‌کند.

پس از جراحی برای آبسه‌های دچار پارگی، از آنتی‌بیوتیک ترکیب شده با پماد، روی کیسهٔ مقعدی برای مقابله با عامل آلوده و عفونی استفاده می‌شود. تهیهٔ محیط کشت برای تعیین کردن مؤثرترین آنتی‌بیوتیک برای درمان بهتر الزامی است.

اگر عفونت پس از جراحی همچنان ادامه پیدا کند ممکن است به جراحی خارج کردن کیسهٔ مقعدی نیاز شود.

درمان فوری بیماری مقعدی در سگ گربه

درمان خانگی بیماری مقعدی در سگ و گربه

تخلیه غدد مقعدی انباشته شده باید توسط دامپزشک انجام شود. در صورتی که از این وضعیت آگاه باشید و بوی بد شما را اذیت نمی‌کند، این کار را خودتان نیز می‌توانید انجام دهید.

با وجود ناخوشایند بودن خالی کردن کیسه‌های مقعدی اما کار نسبتا آسانی است. چگونگی انجام این کار در زیر آمده است:

  1. ترجیحا با استفاده از دستکش و ماسک این کار را انجام دهید، سعی کنید تا حد امکان فاصله صورت خود را از پشت حیوان رعایت کنید، چون امکان خروج یکباره و با فشار ترشحات وجود دارد
  2. دم سگ را بالا نگه دارید و به آرامی به سمت بالا بکشید
  3. از دستمال کاغذی برای خالی کردن ترشحات استفاده کنید
  4. شصت خود را روی یکی از غدد مقعدی و سایر انگشتانتان را روی غده مقعدی دیگر قرار دهید. (همانطور که قبلا گفته شد، غدد مقعدی در دوطرف مقعد، کمی پایین‌تر از سوراخ مقعد و در محدوده ساعت ۴ و ۸ قرار دارند)
  5. به آرامی فشار دهید و این کار را چند بار تکرار کنید و مطمئن شوید که ترشحات خارج شده و کیسه‌های مقعدی کاملا خالی شده‌اند
  6. در سگهای بزرگ جثه یا برای مطمئن شدن از تخلیه کامل کیسه‌های مقعدی می‌توان آن‌ها را بصورت جداگانه تخلیه نمود. به این صورت که با استفاده از دستکش و ژل لوبریکنت، انگشت اشاره خود را به آرامی وارد سوراخ مقعد کردن (به اندازه یک بند انگشت کافی می‌باشد) و با استفاده از شصت و سایر انگشتان خود، هر کدام از کیسه‌های مقعدی را بصورت جداگانه خالی کنید.
  7. حتما این کار را در محیطی که قابل شستشو می‌باشد مثل حمام انجام دهید، چون شاید شما نتوانید همه ترشحات را با دستمال کاغذی بگیرید و احتمال ریختین ترشحات وجود دارد.

درمان خانگی بیماری مقعدی در سگ و گربه

نکته : اگر بعد از تخلیه کیسه‌های مقعدی باز هم متوجه شدید که سگ شما‌‌ همان علائم قبل مثل مالیدن ناحیه پشت به زمین یا لیس زدن ناحیه مقعد را نشان می‌دهد، کیسه‌های مقعدی را بررسی کنید و در صورت لزوم دوباره آن‌ها را خالی کنید. در صورتکه بازهم‌‌ همان علائم قبل وجود داشت، احتمال وجود مشکلی دیگر از جمله آلودگی به کرمهای نواری، آلرژی ویا حتی درد ناحیه پشتی تحتانی وجود دارد. در مورد حتما با دکتر دامپزشک مشورت کنید.

کاربر گرامی چنانچه در مورد " کیسه مقعدی در سگ و گربه " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

در مورد بیماری حیوانات خانگی بیشتر بدانید :

هاری،علائم سگ و گربه هار،راه تشخیص وعلل این بیماری

علل بیماری دیسمپر در سگ،درمان و تشخیص دیستمپر ویروس درسگ

ویروس پاروا (بیماری کشنده سگها) و درمان این بیماری خطرناک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (104 رای)  

۲۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

غزال.ط | ۲ سال پیش
سلام من يه مالتيز ترير ٣ ساله دارم. چندماه پيش به حرف يه دكتر بخاطر اينكه ببينيم الرژيش از چيه يك هفته فقط مرغ پخته دادم فيبر بدنم كم شد يبوست گرفت بخاطر يه سري مشكلات خانوادگي تو استرس هم بود. بعد اون تغذيه شو درست كردم اما از اون ب بعد موقع دفع مقعدش بيرون ميزنه. چندبار دكتر كه انتي همورييد تجويز كردن. روغن زيتون كدو حلوايي سبوس جوانه كندم ب غذاش اضافه كردم استخوان و قلم اينا كلا حذف كردم قطره پروبيوتيك دادم فعاليتش هيچوقت كم نبوده بيشترشم كردم مدفوعشم هم نرمه اما مشكلش برطرف نشده بعضي اوقات خيلي كمتر ميشه ولي كامل از بين نميره نميدونم چيكار كنم
0
0
مهدی صانعی | ۲ سال پیش
سلام سوالی داشتم اگه داخل معقد سگ خون دیده شود میتوان از پماد هموروئید استفاده کرد یا نه
1
1
حسین پورنجفی | ۲ سال پیش
سلام من کیسه مقعدی سگم تازه بردم دامپزشکی تخلیه کردم اما بازم سگ به شدت پشت گاز میگیره و لیس میزنه
1
9
همایون | ۳ سال پیش
سلام در زیردم سگ بنده یک کیست مشاهده کردم که آویزان است
3
2
مهیار | ۳ سال پیش
سلام وقتی میگید باید به سگ فیبر بالا داد من سگم اشپیتز هست و ۷ ماهشه و ماده هست من به سگم اسکلت پخته میدم مدفوعش هم همیشه وقتی اسکلت میخوره مدفوعش سفت میشه به نظر شما خوبه این موضوع یا بده و سگم علائم پر شدن مقعد هم داره نشون میده ممنون میشم خیلی سریع جوابم رو بدید
0
1
مازیار بهاور | ۳ سال پیش
سلام،سگی حمایتی که باگازگرفتن دم به تدریج اونوکنده(ازوقتی که من دیدمش دم نداشت ،پرسیدم گفتندخودش کنده)الان هم موقع غذاخوردن به پای راست حمله میکنه(مثل وقتی که سگی دیگرموقع غذامزاحم یابخوادشریک غذابشه)ولی گازنمیگیره پاشو،اگرنوازش کنم آرام میگیره واگرفقط نگاه کنم ادامه میده،به لحاظ ظاهری چک شده وچیزی ندیدم لطفاراهنماییم کنید.متشکرم
6
0
پيچك | ۳ سال پیش
ايا تورم يك سمت كيسه مقعدي بدون جراحي امكان پذير است و در سگم با سن ١٣سال جراحي خطري ندارد وپس از ان عفونت خطرناك تر نيست؟تورم به چه حدي بايد رسيده باشد كه تبديل به ابسه شود؟؟؟؟
1
0
مسعود | ۳ سال پیش
سلام گربه 2 ماهه حمایتی مقعد دم و پاها دایما خیس و بد بو و مدفوع بعضی مواقع به موهایش میچسبد آیا مشکل همین مورد گفته شده است یا خیر
در این یک هفته مرغ پخته و تن ماهی به حیوان داده شده البته در زمان پیدا شدن حیوان همین بوی بد را داشت یک بار با شامپوی حیوانات شسته شد ولی بعد از یک روز دوباره بوی بد متصاعد میشود
0
4
بهنام | ۳ سال پیش
سلام.سگ من اشپیتز هست مقعدش کمی کبود شده مثل خون مردگی و این که زیاد لیس میزنه مقعدشو ایا این همون پر شدن کیسه مقعدیه یا چیز دیگه هم میتونه باشه تورم نداره
1
1
پاسخ ها:
مهدی | ۳ سال پیش
بله تخلیه معمولا هر ۳ماه
در صورت چرخش ناگهانی به طرف دم یا لیسیدن زیاد معاینه و تخلیه مجدد برای پیشگیری فیبر(سبزیجات میوه یا غذای خشک خارجی)
0
0
مارال | ۴ سال پیش
ببخشید گربه ی من بی حال هس بعد فکر میکنم همین اتفاق براش افتاده باشه ولی میخواستم بپرسم در صورتی که جراحی بشه خطری براش هس یا نه
0
2
bahasadeghieh | ۴ سال پیش
سلام و خسته نباشید خدمت شما ،من یک سگ کوچولو دارم که دو ماه و خورده ایش و سه روز از مقعدش ترشحات میریزه و سوالم اینه که مگه سگهای کوچک هم از همین الان باید تخلیه بشن ؟و آیا علتش همینه و هر چند وقت یکبار باید تخلیه بشه ؟؟البته سه روز درگیر این شده که هر ده دقیقه از مقعدش خارج میشه و چرا تموم نمیشه باید ببرمش دکتر که بقیش تخلیه بشه ؟؟پیشاپیش از جوابتون ممنونم
0
1
مهدی نوروزی | ۴ سال پیش
باسلام وتشکراز راهنمایی های باارزش وخوب شما.بنده یه سگ استثناعی دارم که فکرنکنم توی ایران وحتی دنیا دیگه مثلش باشه.این سگ نژاد تریل است که بانژادهای دیگه قاطی شده وچهره سگ تریل را داره ولی4الی5برابر یه سگ تریله.وزنش 20کیلو ونصف یه سگ معمولیه.خلاصه بگم الان بیش از5ساله که من آرزومه جسی بچه داربشه ولی تابحال هیچ سگ نری براش پیدا نشده.
0
1
نیما | ۴ سال پیش
سلام، سگ من از نژاد نورفولک تازگی بعد از دفع مقعدش رو روی زمین می‌کشه. گاهی هم دمش رو گاز می‌گیره اما علایم دیگه رو نداره. دفعش راحت و سریعه. آیا همین کشیدن روی زمین نشون میده کیسه‌ها پر شده و باید تخلیه بشه؟
1
3
Parva | ۴ سال پیش
سلام سگ من كيسه هاي مقعديش باز شده از زماني كه به صورت زخم در اومده هر دكتر برديم گفتن كه سنش بالاست و جراحي نميشه و جوابش كردن هر ٤ كيسه اطراف مقعد متروم هست و يكي زخم باز داره
هيچ جايي رو نميشناسيد كه بشه كاري كرد؟؟
0
1
پاسخ ها:
شادی | ۴ سال پیش
سلام.سگ من هم ۲سال پیش همینجوری بود و توی رشت جراحی شد رشت بلوار دیلمان چهارراه بهشتی کلینیک آهو دکتر رضاخانی الان سگم ۱۶ سالشه و بعد از عمل خیلی سرحال شد.
تیم‌پزشکی خیلی مهمه.حتما پیگیری کنید . امیدوارم زود خوب بشه .
0
6
مارال | ۵ سال پیش
سلام ،سگم چن وقته زور میکنه ولی نمیتونه مدفوع کنه.دلیلش چیه؟و راه درمانشم میشه بگید؟
0
0
پاسخ ها:
آ. شاهرخی | ۵ سال پیش
عدم مدفوع کردن میتونه به علت یبوست در اثر عوامل مختاف از جمله تنبلی روده ها و یا درد ناحیه ی مقعد اتفاق بیفته. درصورتی که بیش از ۲روز حیوان مدفوع نکرد و به داروهایی از جمله پارافین خوراکی، پاسخ مثبت نداد، به دامپزشک مراجعه فرمایید.
0
2
عاطفه | ۵ سال پیش
سلام من دیروز مقعد سگموتوسط دامپزشک خالی کردم .امروزمتوجه شدم مقعدش دچار ورم شدیدی شده.
میخواستم ببینم آیاطبیعیه این آرزه؟؟
0
2
پاسخ ها:
آ. شاهرخی | ۵ سال پیش
بعضی همکاران در اثر فشار بی مورد و زیاده از حد به مقعد حین تخلیه ی کیسه ها، باعث آزرده شدن عضلات ناحیه شده و بیرون زدگی، التهاب و درد در ناحیه رو به دام تحمیل میکنند. در این صورت پس از تخلیه ی کیسه ها جهت جلوگیری از التهاب بیش از حد استفاده از پماد ضدالتهاب از جمله Triamcinolone.NN تجویز می شود.
0
2
بهار | ۵ سال پیش
ایا بیماری کیسه های مقعدی مسری ایست؟ برای جلوگیری از ابتلا چه باید کرد؟
1
0
پاسخ ها:
آ. شاهرخی | ۵ سال پیش
خیر بیماری مسری نمی باشد و صرفا در اثر نوع تغذیه و میزان کم فعالیت دام ایجاد می شود. برای جلوگیری ازین عارضه، استفاده از غذا با فیبر بالا و همچنین داشتن فعالیت بدنی مناسب از جمله دویدن از پر شدن کیسه ها جلوگیری می نماید.
0
2

hits