دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه نگهداری خرگوش در منزل
91
زمان مطالعه: 11 دقیقه
محل نگهداری خرگوش در خانه، به چند نکته مهم و ضروری در نگهداری خرگوش در منزل باید رعایت شود ،حمام کردن برای خرگوش خطرناک تعذیه سالم برای خرگوش،محل خواب خرگوش،بیمارهای شایع خرگوشها

نحوه نگهداری از خرگوش در منزل

خرگوش‌ را می‌توان‌ در داخل‌ منزل‌ (بعنوان‌ مثال‌ در حیاط) نگهداری‌ نمود. حداقل‌ سطح‌ مورد نیاز برای‌خرگوش‌ با وزن‌ kg 2 حدود ۰/۳ متر مربع‌ است‌.

برای‌ خرگوشهای‌ با وزن‌ بیش‌ از kg 2 به‌ ازاء هر کیلوگرم‌ وزن‌ اضافه‌سطح‌ لانه‌ باید حدود ۰/۲ – ۰/۱ متر مربع‌ افزایش‌ یابد و در صورتیکه‌ چند خرگوش‌ با هم‌ نگهداری‌ شوند باید به‌ ازاءهر خرگوش‌ اضافی‌ ۰/۲ متر مربع‌ به‌ سطح‌ لانه‌ افزوده‌ گردد.

ارتقاع‌ لانه‌ باید در حدی‌ باشد که‌ حیوان‌ بتواند بطور کامل‌ بر روی‌ پاهای‌ خود بلند شود که‌ بسته‌ به‌ جثه‌ حیوان‌می‌تواند حدود ۴۵-۹۰ سانتیمتر در نظر گرفته‌ شود.

در صورتیکه‌ خرگوش‌ در فضای‌ خارج‌ منزل‌ نگهداری‌ می‌شودکف‌ لانه‌ باید در مقابل‌ نفوذ رطوبت‌ عایق‌ شود و در صورتیکه‌ نگهداری‌ در داخل‌ منزل‌ صورت‌ می‌گیرد کف‌ لانه‌می‌تواند مشبک‌ و یا توری‌ باشد که‌ بدین‌ ترتیب‌ ادرار و رطوبت‌ ناشی‌ از آن‌ در کف‌ قفس‌ باقی‌ نمی‌ماند و این‌ مسئله‌ اجازه‌ می‌دهد تا تمیز کردن‌ لانه‌ در فواصل‌ طولانی‌تری‌ انجام‌ گیرد.

جهت‌ جلوگیری‌ از بروز نزاع‌ در بین‌ خرگوشها و عوارض‌ متعاقب‌ آن‌، خرگوشهای‌ نر را باید جدا از هم‌ نگهداری‌نمود. همچنین‌ نرها و ماده‌ها نیز جز در هنگام‌ جفتگیری‌ باید در لانه‌های‌ جداگانه‌ نگهداری‌ شوند. نگهداری‌ چندخرگوش‌ ماده‌ با هم‌ در یک‌ قفس‌ اشکالی‌ ندارد.

خرگوشها می‌توانند درجه‌ حرارت‌ بین‌ ۲۷۰ – ۴ درجه‌ را تحمل‌ نمایند که‌ البته‌ متوسط درجه‌ حرارت‌ توصیه‌شده‌ بین‌ ۲۲ – ۱۶ درجه‌ سانتیگراد است‌.

رطوبت‌ محیط باید حدود ۶۰ – ۴۰ % باشد و حداقل‌ طول‌ مدت‌ روشنائی‌مورد نیاز ۱۶ – ۱۴ ساعت‌ است‌. در صورتیکه‌ طول‌ مدت‌ روشنائی‌ محیط از این‌ مقدار کوتاهتر باشد حیوان‌ دچارنقصان‌ فعالیت‌ جنسی‌ پائیزی‌ (Autumnal Sexual depression) می‌گردد.

نکات مهم و ضروری برای خرگوش ها:

  1. حمام کردن “خرگوش” کاری بسیار خطرناک است پس از انجام آن پرهیز کنید.
  2. “خرگوش” نباید ارزن و گندم بخورد.
  3. به خرگوش کاهو کلمی یا همان کاهو پیچ ندهید!
  4. “خرگوش” تمامی دندان هایش رشد دائمی دارد
  5. تعیین‌ جنسیت‌ در خرگوشهای‌ نابالغ‌ بسیار مشکل‌ بوده‌ و به‌ تجربه‌ نیاز دارد
  6. خرگوش‌ بطور طبیعی‌ و غریزی‌ رفتاری‌ تحت‌ عنوان‌ مدفوع‌ خواری‌ دارد

محل خواب خرگوش

باید بستر خرگوش پوشیده از کاهو ساقه گندم باشد و البته از پوشال هم می توانید استفاده کنید.

برای ادرار خرگوش ها می توانید یک جای مناسب در گوشه قفس برایش درست کنید تا همیشه در همان مکان کارش را انجام دهد.

قفس را حتما در گوشه ای از حیاط بسازید.

درون ظرف هم باید کاه بریزید و روزی یکبار کاه را عوض کنید، بهتر است از ظرف های دو تکه (تکه رویی سبد مانند و زیری یک تکه و بدون منفذ) که برای نان و سبزی استفاده می شود بهره ببرید.

چون ادرار به داخل ظرف پایینی ریخته می شود و بدن خرگوش با آن هیچ گونه تماسی پیدا می کند و در تمیز ماندن حیوان اهمیت زیادی دارد.ظرف آبخوری را هم چند روز یکبار تمیز بشویید.

همچنین بخوانید :

سوالات رایج درباره نگهداری از خرگوش | نحوه نگهداری و تغذیه خرگوش

چرا خرگوش باید ورزش کند؟

اگر خرگوشتان در قفس بزرگی زندگی می کند بیشتر ورزشش را تنها با جست و خیز کردن در قفس انجام می دهد. به علاوه از وارسی کردن خانه لذت می برد. هر اتاقی که خرگوش بتواند در آن پرسه بزند با جویدن هر چیزی که ببیند آن را بررسی می کند مانند سیم برق، زینت کاری های چوبی، کفش، لباس، اثاث خانه و قسمت های چوبی خانه. بنابراین یک فضای بزرگ محصور شده همراه با جعبه مخصوص توالت اتاق امنی را برای بازی ایجاد می کند.

بعضی خرگوشها دوست دارند با توپ بازی کنند، بینی شان را به توپ بمالند یا به آن لگد بزنند. در خانواده های چند خرگوشه، خرگوش ها دوست دارند با یکدیگر بازی کنند.

وسایل مورد نیاز برای نگه داشتن خرگوش در منزل

محفظه ای که خرگوش در آن نگهداری می شود hutch (قفس حیوانات) نامیده می شود. خرگوش به فضای کافی نیاز دارد تا به راحتی بتواند حداقل سه یا چهار جهش کامل در آن انجام دهد. این مکان برای بیشتر خرگوشها حدود دو متر خواهد بود.

قفس هایی که در بیرون از منزل قرار می گیرند شامل یک فضای سایه دار و محافظ در برابر باد هستند. قفس های خانگی ممکن است رو باز باشند.

خرگوش شما نیاز خواهد داشت تا هر چند وقت یکبار دامپزشک را ملاقات کند. یک نوع حمل کننده حیوان خانگی (carrier) که برای سگ ها و گربه ساخته شده اند برای استفاده کوتاه مدت مناسب است. در کف محل خواب علف خشک پهن کنید.

ظرف های غذا و آب لوازمی ضروری برای هر حیوانی است.

برای تمیز کردن حیوان نیاز به برس و بطری اسپری کننده نیز خواهید داشت.

خرگوش نیاز به یک جعبه قابل حمل همراه مقداری علف خشک یا ماسه برای توالت رفتن دارند. یک نوع محفظه مرتب در اندازه متوسط یا بزرگ که مخصوص گربه ها فروخته می شود نیز می تواند مناسب باشد.

کف آن را با کاغذ پهن کنید و با علف خشک بپوشانید. خرگوشتان از آن برای توالت رفتن استفاده خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز برای نگهداری خرگوش در منزل
وسایل مورد نیاز برای نگهداری خرگوش در منزل

تغذیه سالم برای خرگوش خانگی

بهترین غذا برای خرگوش ها علوفه تازه و علوفه خشک با کیفیت بالا است. 18-24% از حجم غذای روزانه را می تواند فیبر های خوراکی (پلت جوندگان) با مقدار پروتئین بالا تشکیل دهد.

علف یونجه به خصوص برای خرگوش های در حال رشد بسیار مناسب است و حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد ولی مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب ایجاد سنگ ادراری و مشکلات کلیوی شود.

علوفه خشک و تازه باید همیشه در اختیار خرگوش ها باشد و می توان برای کاهش سرعت خوردن، آن را پشت توری یا میله قفس قرار داد به گونه ای که هر بار مقدار کمتری در اختیار خرگوش قرار بگیرد.

سبزی و میوه های تازه (میوه های کم شیرین) مانند سبزی خوردن، کلم، گل کلم و کاهو و انواع سبزی های ریشه ای مانند هویج و ترب نیز باید در اختیار خرگوش قرار داده شود.

هویج را می توان از سقف قفس آویزان نمود تا به عنوان اسباب بازی خوردنی مورد استفاده قرار گیرد و سرعت خوردن آن کاهش یابد.

دندانهای خرگوش در تمام طول عمر رشد می کنند زیرا در محیط طبیعی خرگوش ها از علوفه خشبی و سخت تغذیه کرده و دندانهایشان مرتب ساییده و کوتاه می شود.

به همین دلیل در خرگوش های خانگی در صورتی که با علوفه خشک فراوان تغذیه نشوند رشد دندانها تا حدی ادامه می یابد که دیگر خرگوش قادر به جویدن نبوده و در این حالت درمانی نیز قابل انجام نخواهد بود.

به همین دلیل همواره باید پیش از هر غذای دیگری علوفه خشک در اختیار خرگوش قرار داده شود و سایر غذاها را تنها پس از اینکه خرگوش حداقل 70% از حجم غذای روزانه اش را از علوفه خشک تامین نموده در اختیارش قرار داد.

دانه های روغنی مثل گردو با پوسته چوبی می توانند تنقلات مفیدی باشند که نباید بیشتر از 2 بار در هفته در اختیار خرگوش قرار داده شوند.

ذرت تازه و یا خشک به صورت کامل و یا دان شده نیز می تواند بخشی از غذای غیر علوفه ای خرگوش را تامین کند. برگ های ذرت نیز می توانند بخشی از غذای علوفه ای را تامین کنند.

برخی خرگوش ها در صورتی که مخلوطی از علوفه و دانه های روغنی (گردو، بادام و ...) و سبزیجات در اختیارشان قرار داده شود از میان این غذاها برخی را مانند دانه های روغنی و سبزی را انتخاب می کنند که این کار منجر به بروز پوکی استخوان و کمبود کلسیم و رشد بیش از حد دندانها خواهد شد.

به همین دلیل باید غذا ها تک به تک در اختیار خرگوش قرار گیرد و ابتدا علوفه خشک مصرف شود و در پایان روز و تنها به عنوان مکمل غذایی و تنقلات از دانه های روغنی و میوه و سبزی استفاده شود.

خرگوش ها به مواد غذایی شیرین علاقه زیادی دارند ولی مواد غذایی شیرین می توانند منجر به اسهال شدید و کشنده و یا از کار افتادن حرکت روده ها شوند به همین دلیل از هرگونه تغییر ناگهانی جیره غذایی و دادن مواد غذایی حاوی قند زیاد مثل میوه های شیرین و سیب زمینی و چغندر قند به خرگوش ها اجتناب نمایید.

این نوع مواد غذیی تنها به میزان کم و با نظارت دامپزشک در خرگوشهای بی اشتها برای ترغیب خرگوش به خوردن غذا قابل استفاه هستند.

سنگ های جویدنی مخصوص جوندگان به اشکال مختلف در بازار موجود است که می توانند به عنوان منبعی از کلسیم و ویتامین ها و نیز وسیله ای برای ساییده شدن دندانها در اختیار خرگوش قرار گیرند.

خرگوش هایی که در طول روز حداقل 2 ساعت آفتاب مستقیم دریافت نمی کنند نیاز به ویتامین D خوراکی دارند که طبق نظر دامپزشک باید تجویز شود.

در صورت آفتاب گرفتن باید همواره نیمی از قفس در سایه قرار داشته باشد و آب خنک کافی نیز در اختیار خرگوش قرار داده شود زیرا خرگوش ها زیر نور آفتاب مستقیم به سرعت دچار گرمازدگی می شوند.

فیلم آموزشی برای نگهداری خرگوش در منزل


نحوه آموزش به خرگوش ها

اصولاً خرگوش ها محل دفع مدفوع و ادرار خود را در مناطقی از اطراف خودشان انتخاب می کنند و با این کار قلمرو خود را علامت گذاری می نمایند. این رفتار به شما کمک می کند تا به آن ها آموزش دهید که در مکان خاصی دفع ادرار و مدفوع داشته باشند.

خرگوش های خانگی می توان بدین گونه عمل کرد که در ابتدا محل دفع را در داخل قفس گذاشته و سپس آن را به مکانی در اطراف منزل انتقال داد.

خرگوش های مسن تر بهتر این آموزش را دریافت خواهند کرد، بخصوص اگر عقیم شده باشند. زیرا کمتر نیاز به نشانه گذاری قلمرو خود دارند.

باید توجه داشت که ادرار کردن ناخواسته و نامناسب می تواند بیانگر اولین علامت از بیماری های دستگاه ادراری باشد. معمولاً خرگوش ها در زمان غذا خوردن دفع مدفوع دارند.

بنابراین می توان غذا را درگوشه ای از محل دفع قرار داد یا یک بسته از علوفۀ خشک را بالای محل دفع مستقر نمود.

اگر مکان دفع و استراحت خرگوش یکسان است باید محل دیگری جهت دفع از کاه یا پشم تهیه شود. محل دفع خرگوش نباید از گِل درست شده باشد.

زیرا ممکن است آن را خورده و سبب انسداد در دستگاه گوارش حیوان شود. هیدروکربن های مشتق یافته از درختان سرو و کاج می توانند سبب بیماری های کبدی شوند.

بنابراین بهتر است مکان دفع از جنس کاغذ یا کاه بوده که در صورت مصرف خوراکی مشکلی برای حیوان بوجود نیاورد.

بیماری شایع در بین خرگوش ها

در صورت مشاهده علائم زیر با دامپزشک خود مشورت نمایید:

  1. بی اشتهایی
  2. آبریزش از بینی و یا چشم
  3. ریزش زیاد بزاق از دهان
  4. دشواری در تنفس (عطسه، سرف، خس خس)
  5. اسهال
  6. اتساع شکم و درد در ناحیه شکم
  7. عدم دفع ادرار و یا مدفوع
  8. ریزش موهای نواحی خاصی از بدن
  9. خارش پوستی

divider

بیشتر بخوانید::

نگهداری از خرگوش مادر قبل و بعد از زایمان

نحوه نگهداری از بچه خرگوش، بهترین روش بزرگ کردن بچه خرگوش

آیا گاز گرفتن خرگوش باعث انتقال بیماری می شود؟

معرفی ۱۲ بیماری خطرناک که جان خرگوش را به خطر می اندازد

چگونگی نگهداری از خرگوش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (91 رای)  

۱۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدیه | ۲ سال پیش
بچه ها خرگوش های ماده پریود نمی شوند بلکه بعد از جفت گیری یکم خون میاد
لطفا نگید پریود چون نمیشوند
باتشکر فراوان برای مطالب خوب و اموزنده ی شما
2
8
مبینا | ۳ سال پیش
سلام . آیا برای بستر خرگوش خاک اره مناسبه ؟؟؟؟
3
8
ستایش طالب خواه | ۳ سال پیش
من خیلی خرگوش هارو دوس دارم توی اینترنت زده که بهش اب بدید منم اب دادم اول حالش بد شد بعد چندساعت مرد (مرگ) اصلا نباید به خرگوشتون اب بدیدمن اب دادم مرد اصلا به این چیزا توجه نکنید همش الکیه اصلا اب ندید ممنونم که نظرم رو خوندید
34
14
خرگوش دوست دارم | ۳ سال پیش
ببخشید ایا نگهداری خرگوش در خانه ای که حیاط داره سخته؟من خیلی دوست دارم ولی میترسم بخرم نگهداریش سخت باشه
3
11
پاسخ ها:
دوست خرگوش | ۳ سال پیش
نه اصلا سخت نیست من خودم ۲تا خرگوش دارم ولی اگه خواست ی بزاری توی حیاط باید مواظب باشی که گربه نیاد هرروز گربه میاد واسه خرگوش منم دنبالش
2
16
سانیا | ۴ سال پیش
سلام من نمیدونم خرگوش نر بهتره با خرگوش ماده میشه همراهی کنید ؟!؟!؟!؟
!
0
6
پاسخ ها:
عاطفه | ۳ سال پیش
سلام به نظر من خرگوش نر بهتره چون خرگوشها پستاندار هستند و حتما پریود میشوند که دردسر خودش را دارد
9
12
R | ۴ سال پیش
خرگوش را باید چطوری نگهداری کنیم
1
4
رقیه | ۴ سال پیش
خرگوش در خانه ی خیلی کوچک چطوری نگهداری شود
2
6
آیدا | ۴ سال پیش
خرگوش لوپ نازتره یا مینی لوپ
1
6
ناشناس | ۴ سال پیش
اما اگ دندوناشون زیاد بلند بشه میشه بردشون دامپزشکی ودندوناشون رو تراشید
3
5
پاسخ ها:
ب | ۴ سال پیش
نباید بزارید دندو ناشون بلند بشه باید براشون دندونی بخرید و هر چند وقت یه بار دندوناشونو نگاه کنید
3
3
علی | ۴ سال پیش
سلام کمک کنید خرگوش من اب نمیخوره فقط ظرق ابو با دندوناش میریزه زمین کمک کنید ممنون میشم
5
4
پاسخ ها:
سارا | ۲ سال پیش
اب نده با سرنگ شیر طبیعی بده
1
2
شیم شیم بانو | ۵ سال پیش
خرگوش من اصلأ علوفه خشک نمیخوره. فقط عاشق کاهو هست. علوفه خشک و یونجه جلوش میرارم نمیخوره تا کاهو بهش بدم.
2
4
پاسخ ها:
مهدیه | ۲ سال پیش
عزیزم نباید زیاد بهش کاهو بدی
چون باعث اسهال میشه
1
7
پردیس | ۵ سال پیش
خرگوش های ماده هم دعوا می کنن. هویج و مغزها و ذرت برای خرگوش مناسب نیست. سنگ دندانی هم فایده انچنانی نداره و حتی به خاطر کلسیم بالا ممکنه باعث سنگ کلیه بشه.
3
4

hits