دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه بیماری سفیدک را از بین ببریم؟

۶ راه درمان و پیشگیری بیماری سفیدک در ماهی و آکواریم

چگونه بیماری سفیدک را از بین ببریم؟
120
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمورد بیماری سفیدک در ماهی های آکواریم و راه درمان آن چه میدانید؟ بیماری سفیدک یا ایکت :: حاصل دسترنج انگلی است به نام ( Ichthyophthirius multifilis ) . این انگل با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست اما حتی با درجات کم درشت نمایی میکروسکوپ قابل مشاهده...

چرخه انگل و راههای درمان و پیشگیری سفیدک ( Ichthyophthirius multifilis )

چرخه زندگی این انگل بسیار مهم است زیرا با ندانستن آن نمی توان درمان مناسبی برای آن یافت. نکته اینجاست که این بیماری به سرعت رشد می کند.

به همان سرعت هم رو به بهبودی می رود و اغلب تازه کاران فکر می کنند بیماری سفیدک درمان شد و همه چیز به پایان رسیده است. این است که بعد از چند روز دوباره شاهد وقوع آن خواهند بود !

چرخه زندگی این انگل با ورود آن به تانکر شما توسط یک گیاه یا ماهی آلوده به آن شروع می شود. انگل به سرعت خود را به بدن ماهی می چسباند و تغذیه می کند.

در این مرحله نمی توان کار زیادی برای ماهی کرد زیرا انگل در زیر پوست ماهی و در جای امنی قرار دارد ، اما بعد از چند ساعت تا یکی دو روز، انگل شروع به تخم ریزی درون ماده ای ژله ای می کند و بعد این ماده از بدن ماهی جدا شده به کف تانکر شما میرسد.

تا اینجا هم نمی شود درمان مفیدی داشت. ماجرا از آنجا هیجان انگیز می شود که انگل های نوزاد از ماده ژله ای بیرون می زنند و به دنبال ماهی درون تانکر شناور می شوند تا خود را به او بچسبانند.

اینجا صحنه دل خراش برای شماست. این انگل های نوزاد برای چند دقیقه درون آب شناور خواهند بود، بدون هیچ محافظی و بدلیل نوزاد بودن و ضعیف بودن می توان به راحتی آنها را نابود کرد.

تازه کاران بدلیل ندانستن این چرخه، بعد از یکی دو روز درمان که علائم سفیدک از روی بدن ماهی از بین رفت فکر می کنند همه چیز تمام شده و درمان را قطع می کنند، غافل از اینکه تخم های جدید کف تانکر است و نوزادانی تازه نفس در راه !

6 راه درمان سفیدک ( اپک) در ماهی

1.استفاده از محلول ضد انگل :

نحوه ی استفاده : پس از انتقال ماهی به آکواریم دیگر به ازای هر لیتر دو قطره ضد انگل در آب ریخته و این کار را 3 تا 7 روز ادامه دهید تا بیماری کاملاً از بین برود .

نکته : قبل از هر بار استفاده از محلول ضد انگل ، 30 درصد آب آکواریم را تعویض کنید .

2. استفاده از نمک :

به عنوان یک داروی غیر شیمیایی و موثر به کار می رود .

نمک استفاده شده نباید نمک دریایی یا سنگ نمک باشد و تنها از نمک طعام استفاده کنید .

3. نحوه استفاده از نمک برای از بین بردن بیماری سفیدک در ماهی و آکواریم :

استفاده از نمک در آب آکواریم ( به ازای هر 8 لیتر یک قاشق چایخوری )

حمام ماهی ها در محلول آب و نمک : به ازای هر لیتر 4 قاشق چایخوری نمک را در آب حل کرده و ماهی را بمدت 30 ثانیه تا چند دقیقه در آب شناور کنید ؛ پس از انجام این کار بلافاصله ماهی را به آکواریم اصلی انتقال دهید . این کار را تا 3 روز ادامه داده و پس از هر بار 30 تا 70 درصد آب آکواریم اصلی را تعویض کنید .

تذکر : برای هر بار حمام ماهی محلول آب و نمک جداگانه ای ساخته و از محلول های قبلی استفاده نکنید .

4. افزایش دمای آب :

1 تا 3 ساعت در هر روز دمای آب را به 30 تا 31 درجه سانتیگراد برسانید تا گرما مانع از رشد انگل در بدن ماهی شود .

نکته : این کار را حداقل تا 5 روز متوالی ادامه دهید .

4. استفاده از فرمالدهید محلول :

معمولاً در کلینیک های دامپزشکی برای درمان سفیدک ، ماهی ها را در محلول آب و فرمالدهید ( به ازای هر 35 لیتر یک میلی لیتر ) به مدت 12 ساعت حمام کرده و این کار را تا 2 روز ادامه می دهند و پس از این کار 30 تا 70 درصد آب تانک را تعویض می کنند .

اما استفاده از فرمالدهید برای افراد غیر پزشک توصیه نمی شود ، چون علاوه بر کاهش مقادیر زیادی از اکسیژن آب ، ممکن است سبب سرطان در انسان شود .

5. استفاده از مالاکیت :

برای درمان سفیدک از مالاکیت یا مرمر سبز ( Malachite ) می توان استفاده کرد، به این صورت که ماهی بیمار را 3 روز متوالی برای 12 ساعت در محلول مالاکیت و آب حمام کنید .

6. فلز، مس ( محلول در آب ) :

به عنوان دارویی برای درمان سفیدک ( اپک ) به شمار می رود ، ولی به خاطر داشته باشید استفاده از مس در آب ، سبب قلیایی شدن آب شده و ممکن است به ستون فقرات ماهی ها آسیب رسانده و موجب از بین رفتن گیاهان طبیعی شود .

divider

بیشتر بخوانید::

آیا تن ماهی خواص ماهی را دارد؟

اگر ماهی در آب بمیرد حکم خوردن آن چیست؟

کاربر گرامی چنانچه در مورد " درمان بیماری سفیدک در ماهی " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (120 رای)  

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محسن | ۲ سال پیش
با سلام من چند تا کوسه داشتم و امروز فهمیدم که روی بدنشون برفکی شده باید چیکار کنم زود باشید خواهش می کنم
6
13
فاطمه | ۳ سال پیش
چند روزی بود که یک اکواریوم باچند ماهی قرمز تهیه کرده بودم بعد برای اینکه ماهی زینتی به ان اضافه کنم تمام ماهی های قرمز را به جز یک ماهی قرمز از اکواریوم جدا کردم و اب اکواریوم را کامل عوض کردم بعد از یک روز دیدم روی دم و باله های ماهی قرمز سفیدک زده و ان را از تانک جدا کردم حالا میخواهم بدانم اب اکواریوم که ماهی های زینتی در ان هست الوده شده یانه ؟ برای اینکه سلامت بقیه ماهی ها به خطر نیافتد باید چه کار کنم؟
7
28
غزل | ۳ سال پیش
سلام من ۴ تا ماهی قرمز دارم یکیشون سفیدک زده باید جداگانه بزارمشون ؟؟ اما وقتی یکم جنب و جوش کرد یکمی از سفیدک ها رفع شد اما هنوز سفیدک داره چیکار میتونم بکنم
2
17
ایلیا | ۳ سال پیش
سلام من امروز متوجه شدم یکی دو تا از گوپی هام سفیدک زدن حمام نمک کردمشون ولی الان دیدم که خیلی تعداد بیشتری سفیدک زدن حتی یکی دوتا از نوزادام میخواستم بدونم چیکار باید بکنم همه رو دونه دونه از اکواریوم خارج کنم یا تو همون اب اکواریوم نمک اضافه کنم تورو خدا زودتر راهنماییم کنیم
9
42
عبدالوهاب گلکار | ۴ سال پیش
با سلام، ماهی گلدفیش دارم سفیدک زده، مستقیم نمک طعام بر روی ماهی‌ها کشیدم، همگی تندرست هستند، فقط دوتای آنها بی‌حال شده اند، باید چه کنم
1
5
شقایق | ۴ سال پیش
سلام
من یه اکواریوم دلسا 320 دارم داخلش مولی و گوپی و شبرنگ ماهی انداختم. اما دارن یکی یکی میمیرن
رو بدن بعضی هاشون سفیدک زده
دارو خریدم اما اثر نکرده هر چند ساعت 1 بار 1 ماهی داره میمیره دمای بخاری رو هم روی 30 گذاشتم
خواهشمندم منو راهنمایی کنید من خیلی غصه خوردم تا الان از مردن این نازنین ها
سپاس بیکران
بدرود
7
39
پاسخ ها:
ماهی پت | ۵ ماه پیش
با سلام دمای اکواریوم رو بزار برای درجه ۳۰و۳۱ و بعد نصف آب اکواریوم رو عوض کن وازمحلول های ضد انگل وضد سفیدک وضدعفونی استفاده کن
0
5
امیر جعفری | ۴ سال پیش
سلام من ماهی پرت دارم برای درمان سریع چکار کنم
0
6
Sajad | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشین میخاستم بدونم من ماهی افرا دارم بعد از قسمت دم تا شکمش ی تیکش سفید شده سفیدکه؟ و اگ چیز دیگس لطفا راهنمایی کنین ممنون
0
8
مهدی شیردل | ۴ سال پیش
مقالتون بسیار جامع و کامل بود.(با توجه به مطالعات قبلی من) تقریباً تمام راهها رو گفتید و مزایا و معایب رو هم کامل توضیح دادید. فقط در تعجبم که بعضی از دوستان عزیز ذیل این مقاله تازه میپرسند که ماهیمون سفیدک داره بنظرتون چیکار کنیم؟!!!!!!!!
ممنونم. (لازم به ذکره که من این بیماری رو از یکی از راههای بالا ظرف ده روز ریشه کن کردم).
1
15
امیر | ۴ سال پیش
سلام من مدت زیادیه که درگیر بیماری سفیدک هستم وماهیانم هم گیاه خورارند و من مرتبا انها را حمام نمک میبرم ولی فایده نداره شما چی پیشنهاد میکنید ممنون
3
2
محمد | ۵ سال پیش
باسلام عرض سلام خدمت کل عزیزان
راستش من می خواستم این سفیدکارو از قد بدن ماهیم نا بود کنم ولی نمیشه دوستان میشه راه حلشو به من بگید خواهش میکنم یه راه حلی که اسان باشه تا من بتونم ماهی سیچلایدمو درمون کنم تا از خراب شدن تخم هاشون جلوگیری کنم لطفا بگید سپاس
7
10
گلادیا | ۵ سال پیش
با سلام
در زمان استفاده از داروی سفیدک استفاده از فیلتر الیاف دار البته بدون زغال و سرامیک امکان پذیر هست یا خیر؟ ممنون
0
12

hits