دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری های انگلی در اسب

درمان سریع بیماری کچلی ( ringworm ) در اسب

درمان بیماری های انگلی در اسب
15
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیماری کچلی اسب سطح پوست خاکستري رنگ و شوره هاي ريزي در پوست.اين قارچ به بافتهاي پوششي و شاخي و الياف مو حمله مي کند.در دوره درمان اسب را از دیگر اسبها جدا کنید،و 7 روز از داروی ضد قارچ استفاده کنید.کچلی بعد از 3 ماه خود به خود درمان میشود

علائم بیماری کچلی در اسب

این عارضه جلدی برخلاف نامش هیچ ارتباطی با کرم و هیچ شباهتی به حلقه ندارد. بلکه یک عفونت قارچی پوست و مو است. در این بیماری قسمت‌های کوچکی فاقد مو می‌شوند که پوسته پوسته‌اند.

این نواحی می‌توانند گرد یا به اشکال دیگر باشند. ولی التهاب و سوزش ندارند. علت از دست رفتن موها سست شدن آنهاست و سائیدگی و اصطکاک نقشی در ایجاد آن ندارند.

کچلی در هر کجای بدن می‌تواند ایجاد شود ولی شیوع آن بیشتر در قسمت‌هایی است که توسط میخ خراشیده می‌شوند. چون اسپورهای قارچ برای جایگزین کردن خود در پوست نیاز به یک خراش کوچک در پوست دارند.

کچلی می‌تواند به راحتی از یک اسب به اسب دیگر سرایت کند و حتی می‌تواند از میخی که اسب آلوده با آن در تماس بوده به اسب دیگر منتقل شود.

دوره نهفتگی قارچ طولانی است به همین دلیل اغلب از هنگامی که اسپور روی پوست می‌نشیند تا ظهور اولین لکه پوستی بین 2 تا 3 ماه طول می‌کشد. یک اسب می‌تواند قبل از آنکه صاحبش باخبر شود اسب‌های دیگر را آلوده کند.

کچلی از بیماریهای قارچی پوستی می باشد که این قارچ به بافتهای پوششی و شاخی و الیاف مو حمله می کند. در اسبها بیماری با ایجاد لکه های گردی در پوست شروع می شود و پس از چند روز موها فاسد شده و می ریزند.

سطح پوست خاکستری رنگ و شوره های ریزی در پوست ظاهر می شود. سپس پوسته پوسته شده و خارش شدید در حیوان ایجاد می کند. در صورتیکه مراقبتهای لازم انجام شود پس از مدت 25 تا 30 روز بهبود حاصل می شود.

در صورتیکه محل کچلی در زیر زین یا تنگ اسب باشد در اثر تحریک بهبودی به تاخیر می افتد و ممکن است به سایر نقاط بدن نیز سرایت کند.

بیشتر کچلی های انسان از حیوانات سرایت می کند، به خصوص در نقاط روستایی و جاهاییکه تماس نزدیک با اسب و گاو وجود دارد.

درمان بیماری کچلی در اسب
درمان بیماری کچلی در اسب

راه درمان بیماری کچلی در اسب

باید اسب آلوده را از اسب های دیگر جدا کرد و او را با ماده ضد عفونی کننده شست و شو داد. خود اصطبل و کلیه سطوح زیر آن نظیر سطوح چربی باید استریل شوند.

باید ۷روز از داروی ضد قارچ گریزئوفولین خوراکی استفاده شود. البته نباید از این دارو در مادیان های باردار استفاده نمود. قبلا تصور بر این بود که قارچ کچلی توسط نور آفتاب و یا گیاه از بین می رود.

ولی این طور نیست بلکه کچلی خود به خود بعد از سه ماه درمان می شود.

divider

بیشتر بخوانید::

آشنایی با طرح توجیهی پرورش اسب

علل ،پیشگیری و درمان کزاز (تتانوس) در اسب

علائم ،پیشگیری و درمان بیماری انگلی در اسب

علائم ،تشخیص و درمان آبسه یا بیماری پوستی در اسب ( Abscess in ...

معرفی نژاد اسب اروپایی شایر

کاربر گرامی چنانچه در مورد " درمان بیماری کچلی در اسب " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (15 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

هادی قلی نژاد | ۳ سال پیش
سلام قرص ضد قارچ گریز ئوفولین میخواستم نمیتونم پیدا کنم میشه واسم ارسال کنین
0
7
هادی قلی نژاد | ۳ سال پیش
سلام من خیلی دنبال قرص ضد قارچ گریز ئوفولین گشتم پیدا نکردم از کجا تهیه کنم لطفا کمک کنید
0
3
علیرضا | ۵ سال پیش
با سلام اسب مادیون دارم تازه علاعم نشون داده باردار هس
درمانش چیه میشه راهنمایی کنین لطفا
0
3
جهانگیر | ۵ سال پیش
اصطبل ، زین و کلیه سطوح تمیز باشد ، و هرچند وقت یکبار استریل شوند
نور آفتاب کافی هم باعث می شود که اسب کچلی نگیرد
0
1
ناصر میرزایی امینیان | ۵ سال پیش
با عرض سلام واحترام،یک راس اسب سال قبل دچار این بیماری به صورت خیلی حاد شد ولی با تلاش زیاد درمان شده میخواستم ببینم چه مراقبتهای باید انجام پذیرد تا از ابتلای دوباره جلوگیری شود
0
2

hits