دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هاری کشنده ترین بیماری که از طریق حیوان به انسان انتقال می یابد

علل ،علائم و تشخیص سگ و گربه هار

هاری کشنده ترین بیماری که از طریق حیوان به انسان انتقال می یابد
32
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیماری هاری سالیانه جان میلیون ها انسان و حیوان را می گیرد.این بیماری روی مغز و نخاع تاثیر می گذارد. در این مقاله دلگرم شما را آگاه می کند که با هر حیوانی بازی نکنید چون ممکن است این حیوان بیماری هاری داشته باشد و با یک خراش کوچک باعث انتقال ویروس...

شناسایی بیماری هاری در سگ

هاری یک ویروس است که روی مغز و نخاع همه پستانداران، از جمله سگ ها ، گربه ها و انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر چه قابل پیشگیری است، دلیل خوبی است که کلمه "هاری" باعث ترس مردم می شود.

این بیماری در هر ایالت به جز هاوائی و در همه جای دنیا به جز استرالیا و قطب جنوب گزارش شده است. سالانه هاری ها باعث مرگ بیش از 50،000 انسان و میلیون ها حیوان در سراس ر جهان می شوند. هنگامی که علائم ظاهر می شود، بیماری به مرگ منجر می شود.

چگونگی انتقال ویروس هاری؟

از آنجایی که حیواناتی که دارای هاری هستند مقدار زیادی از ویروس را در بزاق خود ترشح می کنند، این بیماری در ابتدا به وسیله یک گاز از یک حیوان آلوده به سگ ها منتقل می شود.

همچنین می تواند از طریق یک خراش منتقل شود یا وقتی که بزاق آلوده به تماس با غشای مخاط یا یک زخم باز و تازه وارد شود. خطر ابتلا به این بیماری بالا است اگر سگ شما یا هر حیوان خانگی در معرض حیوانات وحشی باشد.

شایع ترین حاملان ویروس هاری ، خفاش ها، راکون ها، و روباه ها است.

(هاری در گربه ها بیش از هر حیوان خانگی گزارش شده است). اگر در خانه شما نیز گربه باشد، مهم است که مطمئن شوید که واکسیناسیون شده و در داخل خانه نگهداری می شود.

نشانه های عمومی علائم هاری چیست؟

سگهای که آلوده شده اند، ممکن است تغییرات رفتاری شدید مانند بی قرارگی یا بی حوصلگی را نشان دهد، که ممکن است با حمله همراه شوید . سگ شما با هر عکس العملی تحریک شوند، هاری سگ روز به روز بیشتر می شود .

سگ ممکن است به هر حیوان ، انسان و حتی اشیای بی جان، حمله کند گاز بگیرد یا ضربه بزند. سگهای بیمار ممکن است به طور دائم لیس بزنند، گاز بگیرند و در حال جویدن باشند. در این مرحله ممکن است تب نیز وجود داشته باشد.و در نهایت منجرب به مرگ می شود.

بیماری هاری خطرناک ترین ویروس در سگ
بیماری هاری مانند بیماری پاروا و بیماری دیستمپر بسیار خطرناک و کشنده است

علائم بیماری هاری عبارتند از:

  1. از دست دادن اشتها
  2. ضعف
  3. تشنج
  4. مرگ ناگهانی
  5. حساس به لمس
  6. نور و صدا
  7. چیزهای غیر معمول بخورند
  8. در مکان های تاریک پنهان شوند
  9. بی قراری
  10. ناسازگاری
  11. غرور
  12. فلج پاها
  13. عضلات گلو و فک شل می شود و دهان سگ همیشه باز است
  14. آویزان شدن آب دهان

بیماری هاری چقدر طول می کشد تا خود را نشان دهد؟

این ویروس معمولا از دو تا هشت هفته قبل از علائم متوجه می شود. با این حال، انتقال ویروس از طریق بزاق می تواند تا اوایل ده روز قبل از ظهور علائم ظاهر شود.

کدام سگ ها بیشتر در معرض بیماری هاری هستند؟

اگر سگ شما واکسن هاری نخورده است اجازه ندهید با حیوانات دیگر درگیر شود.چون از سلامت آن سگ باخبر نیستید و ممکن است آن سگ بیمار هاری داشته باشد .سگ با یک تماس کوچک بزاقی با سگ آلوده ممکن است ، هاری بگیرد.

نحوه تشخیص بیماری هاری چیست؟

هیچ تست دقیقی برای تشخیص هاری در حیوانات وجود ندارد. تست آنتی بادی فلورسنت مستقیم ،دقیق ترین آزمایش برای تشخیص است، اما به دلیل نیاز به بافت مغزی، می تواند پس از مرگ حیوان انجام شود.

چگونگی درمان بیماری هاری می شود؟

وقتی علائم ظاهر می شوند هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد پس پیشگیری شود ،چون درمان ندارد. از آنجایی که بیماری هاری تهدیدی جدی برای سلامتی عمومی دارند، سگهایی که احتمال ابتلا به این ویروس را دارند، اغلب از بین می روند.

واکسن هاری
واکسن هاری چه برای انسان چه برای حیوان طی چند نوبت زده شود تا ویروس کاملا از بدن خارج شود

چگونه می توانید از هاری سگتان جلوگیری کنید؟

در بسیاری از مناطق کشور، لازم است که تمام سگ ها و گربه های خانگی در سن سه ماهگی باید واکسینه شوند.

پس از تماس با یک حیوان که بیماری هاری دارد بلافاصله سگتان را به دامپزشکی برده و مجددا واکسن هاری تکرار شود ، ویروس هاری ممکن است تا دو ساعت در پوست حیوانات خود زنده بماند. بهتر است که در این زمان سگ را لمس نکنید. در صورت لوزوم، دستکش و لباس محافظ را بپوشید.

نگه داشتن سگ در قرنطیه تا تاریخ آخرین واکسیناسیون نه تنها ضروری است بلکه برای پیشگیری، این قانون است. با دامپزشک در مورد تاریخ زدن واکسنها و صحبت کنید و واکسنهای آنها را سر موعد مقرر بزنید .

اجتناب از تماس با حیوانات وحشی نیز برای پیشگیری از انتقال بیماری هاری ضروری است.

divider

کاربر گرامی چنانچه پیرامون این مطلب " بیماری هاری " سوالی داشتید در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید::

مدفوع خوردن سگ - علل و درمان فوری (Coprophagia)

درمان بیماری دیستمپر سگ

نحوه صحیح مسواک زدن برای سگ + فیلم

دلایلی که سگ کف پای خود را لیس میزند و راه درمان

بیماری عفونی در سگ سانان به نام هپاتیت (ICH)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (32 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سید علی یزدان پناه | ۳ سال پیش
سلام پدر من یک سگ نژاد ژرمن دوبر من داره الان چند وقته که خیلی عصبانی هست اصلا حالش خوب نیست مدادم بالا میاره اصلا به بابام که صاحبش هست اجازه نمیده بهش نزدیک بشه با منم که خیلی خوب بود بد شده باید چه کار کنم
2
10
hasti | ۴ سال پیش
سلام
من یک سگ دارم
دو ماه و نیمشه دو تا از کیت هاش هم زده
دو روز زیاد پیشش نبودم
امروز که بودم خیلی میدوید تو پارک گذاشتمش انگار بی حوصله است و اعصبانی
گاز هم می گرفت ولی نه زیاد بد جور
هاری که نگرفته؟
8
3
داوود | ۴ سال پیش
سلام ببخشید یه سگ در محل دانشگاه ما وجود داره که شبا غذا رسانی میکنم،یه هفته ای میشه، ولی دیشب بعد غذا رسانی، یکم مشغول بازی شد و حین بازی دندونش یه مقدار پوست رو خراش داد، در حد زخم سطحی، و با اب و مایع دسشویی شستشو دادم. ایا نیاز به واکسن وجود داره؟چیکار باید بکنم؟
11
14
الی | ۵ سال پیش
آیا ممکن است نوزاد سگ از مادر خود هاری را به ارث بگیرد؟
6
7

hits