دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شاهین (بحری )Falco peregrinus شکارچی کبوتر
18
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکارکبوتر توسط شاهین+فیلم شاهین در حال شکار کبوتر:این پرنده، 40 تا 50 سانتیمتر طول دارد و شاهینی بزرگ است. دم نسبتا کوتاه و بال های دراز و نوک تیزی دارد. در پرواز، به سادگی،

شکار کبوتر توسط شاهین+فیلم شاهین در حال شکار کبوتر

این پرنده، 40 تا 50 سانتیمتر طول دارد و شاهینی بزرگ است. دم نسبتا کوتاه و بال های دراز و نوک تیزی دارد. در پرواز، به سادگی، از شکل لنگر مانندش، خصوصا هنگام حمله برای گرفتن شکار، شناخته می شود. پرنده ی ماده به طور چشمگیری از پرنده ی نر بزرگتر است. پرنده ی بالغ، با سر و سبیل پهن سیاه ، که در تضاد با سفیدی گلو گوشپرهاست، از بالابان و لاچین تمیز داده می شود. روتنه خاکستری تیره و زیر تنه سفید، با رگه های فراوان عرضی سیاه که تا زیردم امداد دارد، دیده می شود و سینه ی سفید نخودی و رگه های طولی کنتر فشرده ای دارد.

در پرنده ی نابالغ، سطح پشتی خاکستری مایل به قهوه ای، زیر تنه نخودی با رگه رگه ی طولی قه وه ای و سفیدی کمتر در گلو سینه دیده می شود. هنگام شکار، با بال های تقریبا بسته و با سرعتی بسیار زیاد، بر طعمه فرود می آید. و عمدتا از پرندگان، بخصوص کبوتر و پستانداران کوچک تغذیه می کند.

با دلگرم همراه باشید تا با شاهین بحری کبوتر شکاری آشنا شوید.

شکارچی کبوتر

شاهین (بحری )Falco peregrinus

نوعی شاهین بزرگ و از پرندگان شکاری وجود دارد که معمولا در فصل هایی که کبوتر بازان سرگرم کبوتر پرانی هستند سر و کله ی این پرنده بی نظیر پیدا می شود و باعث ترس و وحشت و غافلگیری کبوتران می شود. در اینجا نکته قابل توجهی وجود دارد که در صورتی که این شاهین به دسته ای از کبوتر حمله کند ، به دلیل ترس کبوتر حتی اگر آن کبوتر دسته اول سال خورده ای باشد ممکن است باخت برود .این شاهین ابتدا کبوتران را پراکنده کرده و سپس به آنها حمله می کند.

شکارچی کبوتر

مشخصات ظاهری شاهین شکارچی کبوتر

سطح پشتی این شاهین( بحری) خاکستری مایل به سربی، سطح زیرین بدنش سفید با خطوط باریک سیاه و سرش سیاه رنگ است. بحری با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین حیوان کره زمین است. این شاهین جثه‌ای بزرگ به اندازهٔ کلاغ دارد. طول بدنش ۳۴ تا ۵۸ سانتی‌متر و طول بال‌های باز آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است . دم نسبتا کوتاه و بال های دراز و نوک تیزی دارد. در پرواز، به سادگی، از شکل لنگر مانندش، خصوصا هنگام حمله برای گرفتن شکار، شناخته می شود. پرنده ی ماده به طور چشمگیری از پرنده ی نر بزرگتر است. هنگام شکار، با بال های تقریبا بسته و با سرعتی بسیار زیاد، بر طعمه فرود می آید. و عمدتا از پرندگان، بخصوص کبوتر و پستانداران کوچک تغذیه می کند.

صدا: صدای این پرنده ضعیف و به صورت کک- کک-کک» یا :کیوک-کیک-کیک» شنیده می شود.

شکارچی کبوتر

زیستگاه: این پرنده در مناطق کوهستانی، جنگل ها، صخره ها و خارج از فصل تولید مثل، درحاشیه ی تالاب های به سر برده و میان درختان آشیانه ساخته و گاهی نیز از آشیانه های قدیمی روی درختان بهره می برد. در ایران، زمستان ها فراوان است. و به تعداد اندک،تولید مثل می کند.

مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits