دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش پرورش گونه های جدید گل رز
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گونه های جدید گل رز را به راحتی میتوان ساخت. تعدادی از انواع رز وجود دارد مانند : رزهای بالارونده و رزهای بوته ای. شما میتوانید چندین نوع مختلف گل های رز را باهم پرورش دهید (ترکیب کنید) تا به یک گونه جدید از این گل ها دست یابید.

چگونه گل رز پرورش دهیم؟

گل رز ساختن و پرورش دادن خیلی لذت بخش است. خیلی اوقات متخصصان باید 100 هزار ترکیب مختلف را برای بوجود آوردن تنها 3 تا 6 گونه جدید از رزها امتحان کنند. اما در دهه گذشته و با پیشرفت های علمی حاصل شده این امر خیلی آسانتر گشته و با کمی مراقبت و ظرافت در کار میتوانید گل های رز مخصوص به خودتان را خلق کنید.

مراحل انجام کار

1. گلبرگ های یک گل رز که هنوز کاملا بازنشده (اما در شرف باز شدن هست) را بکنید. اگر دوست دارید چند گلبرگ بزرگ تر را به روی گل باقی بگذارید تا در زمان گرده افشانی کار آسان تری در پیش داشته باشید.
2. پرچم گیاه را که مادگی گل را در مرکز رز محاصره کرده را جدا کنید. به یاد داشته باشید که این کار را باید به آرامی انجام دهید. مواظب باشید که به مادگی گل آسیب نرسانید.
3. قسمت پرچم گل را بر روی یک ورق کاغذ قرار دهید و در جایی نگه دارید که برای چند روز از جریان هوا و نور خورشید در امان باشد تا زمانی که دانه های گرده بر روی پایه هایشان برسند.
4. گرده گل و بقیه قسمت های گل را بر روی یک صافی قرار داده و آن را برروی یک ظرف دیگر تکان دهید تا گرده گل بطور کامل جدا شود.
5. همین مراحل را جهت جداسازی گرده گل برای انواع دیگر رز هایی که درنظر دارید باید انجام داد. فقط حواستان باشد که گرده گل های مختلف باهم قاطی نشوند و آن ها را در ظرف های جداگانه ای قرار دهید.
6. مادگی گیاهی که از آن پرچم گل را جدا کرده اید را با یک دره بین ببینید. یک مایه چسب ناک برروی برآمدگی مادگی گیاه برای فرایند گرده افشانی آماده است.
7. یک فرچه پرمو را بردارید و گرده های یک گل را که قبلا جدا کردیم که قسمت مادگی گل دیگر اضافه کنید. سپس فرچه را شسته و این کار را برای گل های دیگر نیز تکرار کنید.
8. گلی که گرده داده را به عنوان گل پدر علامت بزنید و گلی که گرده را بر روی مادگی آن قرار دادید را به عنوان مادر علامت دار کنید. سپس یک کاغذ سفید را برروی گل مادر بکشید تا از فرایندی که اتفاق میافتد محافظت شود و پس از روز این پوشش را بردارید.
9. بر گل هایی گرده افشانده خود نظارت داشته باشید و بدانید که بر روی قسمت پشتی گلبرگ ها، برآمدگی هایی وجود خواهد داشت که به دلیل رشد تخم های گیاه است. پس از اینکه گل ها شروع به تغییر رنگ کردند (که معمولا در انتهای فصل است) آن ها را باز کنید و تخم های گل خود را برداشت کنید.

پرورش گل رز
پرورش گل رز

وسایل مورد نیاز :

- قیچی
- موچین
- صافی
- قوطی کوچک
- ذره بین
- یک قلم مو خوب و پرپشت

نکته : طبیعتا ممکنه که در تلاش اول نتوانید دقیقا همان رزی که میخواهید را خلق کنید اما ناامید نشوید و مطمئن باشید که پس از کسب اندکی تجربه میتوانید گل های فوق العاده ای را خلق کنید.


امیدوارم این مقاله برای شما کاربردی باشه و گل رز اختصاصی خود را پرورش دهید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

sara | ۳ سال پیش
سایت خیلی خوبی دارید
امیدوارم موفق باشید
0
0

hits