دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می برید به چه معناست ؟
19
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروز می خواهیم شما را با حکایت جالب ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می برید؛ آشنا کنیم. با ما در دلگرم همراه شوید .

ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می برید به چه معناست ؟

این مثل که در مقام تنبه و تنبیه گفته می‌شود و زمانی بکار برده می شود که بخواهند کسی را نکوهش و سرزنش کنند.

ریشه تاریخی ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می برید چیست؟

ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می برید ؛ حکایتی دارد که می‌گوید: پیرمردی بود زاهد که در دل کوه، توی دخمه‌ای عبادت می‌کرد و از علف‌ها و میوه‌های جنگلی کوه هم می‌خورد.

روزی از کوه به زیر آمد و به طرف ده راه افتاد رفت و رفت تا به نزدیک ده رسید، مزرعه گندمی دید. خیلی خوشش آمد، پیش رفت و دو تا سنبله از گندم‌ها چید و کف دستش خرد کرد و آن چند دانه گندم تازه را خورد، بعد از آنکه چند قدمی به طرف ده پیش رفت، به خودش گفت: «ای مرد! این گندم از مال که بود خوردی؟... حرام بود؟... حلال بود؟...»

زاهد سرگردان و پریشان شد و گفت: «خدایا! من طاقت و توان عذاب آن دنیا را ندارم ـ هرچه می‌خواهی بکنی و به هر شکلی که جایز می‌دانی مجازاتم کن و تقاص این چند دانه گندم را در همین دنیا از من بگیر!» خدا دعا و درخواست او را قبول کرد و او را به شکل گاوی درآورد و به چرا مشغول شد.

ضرب المثل وای به حال شما که جوال جوال می خورید

صاحب مزرعه که آمد و یک گاوی در گندم‌زارش دید هرچه در حول و حوش نگاه کرد کسی را ندید ـ ناچار طرف غروب، گاو را به خانه آورد و مدت هشت سال از او بهره گرفت.

آخر که از گوشت و پوست او هم استفاده کرد، کله خشک او را برای مزرعه‌اش «داهول» کرد یعنی مترسک کرد و توی زمین سر چوب کرد ـ روزی که صاحب زمین مزرعه‌اش را چید و کوبید و گندم را خرمن کرد، شب دزدها آمدند و جوال‌هاشان را از گندم پر کردند ناگهان صدای غش‌غش خنده از کله خشک گاو بلند شد، دزدها مات و حیران شدند و خشکشان زد، هرچه به این طرف و آن طرف نگاه کردند دیدند هیچکس نیست اول خیلی ترسیدند و گندم جوال کردن را ول کردند.

بعد آمدند پیش کله و ایستادند و گفتند: «ای کله! ترا خدا بگو ببینم چرا می‌خندی؟ تو که هستی؟ چرا اینطور می‌خندی و ما را مسخره می‌کنی؟»

کله به زبان آمد و شرح احوالش را گفت و آخر هم گفت: «من به تقاص دو تا سنبله گندم دارم چنین مکافاتی می‌بینم ـ وای به حال شما که جوال جوال می‌برید

separator line

بیشتر بخوانید:

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خط از کجا آمده ؟

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ضرب المثل دو قورت و نیمش باقیست یعنی چه ؟

ریشه ضرب المثل هالو گیر آوردن به کجا برمی گردد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits