دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نمـــاز جنـــازه چگونه خوانده می شود؟

حکم خواندن نماز جنازه + نحوه خواندن نماز جنازه

نمـــاز جنـــازه چگونه خوانده می شود؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نماز جنازه در حقيقت دعايی است برای شخص مرده در پيشگاه پروردگار عالميان، اين نماز فرض كفايه می باشد. فرض كفايه آن فرضی است كه اگر يك عده از مردم آنرا انجام دهند از گردن ديگران ساقط ميشود ولی اگر كسی آنرا انجام ندهد همه مردم گناه كار می شوند.

فرایض نماز جنازه و حکم خواندن نماز جنازه چیست؟

طریقه خواندن نماز جنازه، حکم نماز جنازه، فرایض نماز جنازه و سنت های نماز جنازه ... همه را در این مقاله این مقاله از مجله دلگرم بخوانید.

نماز جنازه | راهنمای آسان مسلمان برای خواندن نماز جنازه

به راستی دیدن جنازه بزرگترین عبرت و اندرز است برای انسان هوشیار و آگاه و یادآوری و بیداری است برای غافلان ولی غافلان ازآن بهـره نمی گیرند بلکه برقساوت وغفلتشان افزوده می شود زیرا این غافلان گمان می برند که آنان برای همیشه جنازه دیگران را تماشاء می کنند اما تصور نمی کنند که روزی آنها هم بر تابوت حمل خواهند شد.

اگر هم چنین فکری بکنند آنرا در زمانهای بسیار دور می پندارند فکر نمی کنند کسانیکه اکنون جنازه شان بالای شانهای مردم حمل می شود، نیزچنین فکرمی کردند اما در اشتباه بودند و دوران زندگیشان به سرعت سپری شد، بنابراین وقتی انسان جنازه ای را می بیند.

باید چنین فکرکند که این جنازه خود اوسـت که مردم آنرا بسوی قبرستان حمل می کنند ویا تصور کند که شاید به زودی همین امروز ویا فردا نوبت او هم خواهد رسید.

خلاصه اینکه شرکت کردن در نمازجنازه برادر مسلمان از وظایف بسیارمهم اخلاقی و اسلامی است، حمل کردن جنازه بر روی شانه ها موجب اجر معنوی است و نیز سنت و روش بسیار پسندیده رسول الله«ص» می باشد.

درحدیثی از پیامبراسلام حضرت محمد مصطفی«ص» ارشاد شده که فرمودند :هرکس نمازجنازه برادر مسلمانش را اداء نماید و در آن اشـتـراک نماید الله«ج» به آن شخص یک قیراط اجر و ثواب می دهد واگر بعـد از اداء نماز، آن جنازه را تا وقت دفنش همراهی کند به او دو قیراط اجر و ثواب داده می شود.

اصحاب پرسیدند یا رسول الله«ص» منظور از قیراط اجر چیست؟ مبارک صل الله علیه و سلم فرمودند: هر قیراط به اندازه کوه اُحد اجر و ثواب است.

فرضیات نماز جنازه بر چیست؟

در نماز جنازه دو چیز فرض است.

  1. چهار تکبیر
  2. قیام «ایستادن»

آشنایی با سنت های مختلف نماز جنازه

در نماز جنازه سه چیز سنت است

  1. خواندن ثناء وحمد وسـتایش الله «ج» «سبحانک اللهم و بحمدک...»
  2. خواندن درود شریف برای رسول مکرم اسلام حضرت محمد «ص» «درود های که در نماز خوانده می شود .
  3. دعای برای مرده و میت: در این نماز ماننـد دیگر نماز ها «قرائت، رکوع، سجده، قعود، قومه...» وجود ندارد و نیز نماز گذار باید شرایط ذیل را داشته باشد.

١- طهارت نمودن «وضوء» ٢- پوشیدن عورت ٣- ایستادن رو به قبله ٤- نیت کردن.

1. حکم خواندن نماز جنازه

نماز جنازه فرض کفاءی بوده که فرضیت آن در کتاب و سنت ثابت است و منکر آن کافر میباشد.

2. فرایض خواندن نماز جنازه

در نماز جنازه دو چیز فرض است

  1. چهار مرتبه الله اکبر گفتن،که هر تکبیر قایم مقام یک رکعت نماز است و باید دانست که در نماز جنازه رکوع سجده قعده و غیره نمی باشد.
  2. قیام یا ایستادن ، بدون کدام عذر نماز جنازه را نشسته خواندن جایز نیست.

3. سنتهای خواندن نماز جنازه

در نماز جنازه سه چیز سنت میباشد:

  • خداوند (ج) را حمد و ثنا گفتن
  • بر پیامبر (ص) درود فرستادن
  • در حق میت دعا کردن

4. طریقه نماز جنازه خواندن

  • طریقه مسنون نماز جنازه طوریست که همه مقتدیان در سه صف ایستاده شوند اگر تعداد مردم زیاد بود در آنصورت صفوف بیشتری تشکیل دهند مشروط بر اینکه تعداد صفوف تاق باشد و بعدا میت را در پیشروی خود طوری بگذارند که امام در مقابل سینه میت ایستاده شود
  • آنگاه همه نیت نماز جنازه را نموده (نیت کردم ادا سازم نماز جنازه میت هذا را بخاطر خدا و دعا به حق میت) سپس امام الله اکبر گفته همه دستهای خود را تا برابر نرمی گوشها بلند نموده
  • دوباره دستها را مانند سایر نماز ها بسته نموده و ثنا بخوانند یعنی (سبحنک اللهم ) را تا آخر بخوانند بعدا تکبیر گفته میشود، اما دستها بلند نمی گردد بعد درود شریف (اللهم صلی علی محمد و علی آل محمد....) خوانده میشود
  • بهتر آنست درود را که در نماز میخوانیم در نماز جنازه هم بخوانیم . بعدا در حالیکه دستهایش بسته است یک تکبیر گفته و در حق میت دعای مسنون را بنماید بعد از خواندن دعا باز هم در حالیکه دستهایش بسته است تکبیر بگوید و به هر دو طرف سلام بگرداند .
  • دعای میت بالغ (اللهم اغفر لحینا) را اگر کسی یاد نداشت حد اقل باید اینقدر بخواند (اللهم اغفر للمومنین و المؤمنات) بگوید اگر اینقدر هم نمیدانست در نماز جنازه شرکت جسته چهار تکبیر را بگوید ....
  • اما برادران بسیار جای تاسف است بسیاری ها یاد ندارند و مانند بیگانه ها در صف های پشت سر ایستاد میشوند کوشش بسیار کنند تا دعا میت بالغ و نا بالغ را یاد بگیرند.

طریقه خوندن نماز جنازه برای افراد مختلف چگونه است؟

اگر مرده پسر نابالغ باشد «خورد سال» این دعا خوانده می شود.

«اللهم اجعـله لنا فرطاً و اجعله لنا

اجراً و ذخراً و اجعله لنا شافعاً ومشفعاً»

ترجمه: بارالها! این بچه را برای ما پیشکشی «هدیه» قرار ده و او را برای ما اجر و ذخیره قرار ده «ذخیره آخرت» و او را برای ما سفارش کننده ای قرار ده که سفارش قبول گردد.

برای دختران نابالغ و خورد سال این دعا خوانـده شود.

«اللهــم اجعلها لنا فرطاً و اجعلها

لنا اجراً و ذخراً و اجعلها لنا شافعاً و مشفعةً

ترجمه: بارالها! این دختر را برای ماپیشکشی قرار ده و او را برای ما اجر و ذخیره قرار ده «ذخیره آخرت» و او را برای ما سفارش کننده ای قرار ده که سفارش قبول گردد.

و سر انجام تکبیر چهارم گفته می شود مانند تکبیر دوم و سوم بدون باز کردن دستان و غیره... بعد از گفتن این تکبیر اول بجانب راست بعد بجانب چپ سلام داده می شود.

در این تکبیر هیچ کدام چیز دیگرخوانده نمی شود بلکه با سلام دادن نماز جنازه تمام می گردد.

باید یاد آور شد که از ابتداء تا انتهاء این نماز بدون از بلند گفتن امام تکبیرات و سلام دادن، تمام آن چیزهای که در بالا ذکر شده همه شان را هم امام وهم مقتدی آهسته باید بخواند، بعد از ادای نماز جنازه دست بلند کردن و دعای نمودن مکروه است.

بیشتر بخوانید :

حکم شرعی استفاده از پودر موبر در اسلام چیست؟

آیا دست زدن یا کف زدن در اسلام حرام است؟

آیا فکر کردن به گناه هم گناه است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits