دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حنوط میت چیست؟ حنوط یعنی چه و به چه معناست؟

حنوط چیست؟ حکم زدن حنوط به بدن میت

حنوط میت چیست؟ حنوط یعنی چه و به چه معناست؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زدن حنوط به پیشانی، کف دس تها، سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای میت در واقع همان کافور، که به بدن میت مالیده می‌شود. از آن در باب طهارت سخن گفته‌اند.

حکم زدن حنوط یا کافور به بدن میت چیست؟

حنوط کردن در غسل میت به کار می رود؛ به این صورت که به پیشانی و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور می مالند. به این عمل حنوط گفته می شود.

مالیدن کافور به بدن میت مسلمان واجب است

جز میت محرم که- به جهت حرمت موادّ خوش بو بر محرم- جایز نیست. البتّه زن در عده وفات و معتکف به رغم حرمت بوی خوش بر آنان، در این حکم ملحق به محرم نیستند و تحنیط آنان واجب است.در اینکه تحنیط قبل از کفن کردن میت انجام می‌شود یا بعد از کفن کردن وی یا پس از پوشاندن لنگ و قبل از پوشاندن پیراهن و یا همه صورتهای فوق جایز است، هر چند بهتر آن است که تحنیط قبل از تکفین باشد، اختلاف است.

اگر کافور یافت نشود، میت بدون تحنیط دفن می‌گردد؛ هرچند خوش‌بو کردن بدن وی با ذریره جایز است؛ لیکن حنوط به شمار نمی‌رود. در کراهت یا حرمت خوش بو کردن میت به غیر ذریره و کافور اختلاف است. مخلوط کردن کافور با ذریره در حنوط جایز است.در صورت کم بودن کافور و دوران امر بین استفاده آن در غسل میت یا تحنیط، غسل مقدّم است، و بین تحنیط پیشانی و سایر مواضع، پیشانی مقدّم است.

کیفیت تحنیط

در اینکه واجب، مالیدن کافور به مواضعی از بدن میت است یا صرف نهادن و تماس آن با مواضع واجب، و مسح (مالیدن) مستحب می‌باشد، اختلاف است.

مواضع حنوط

[ویرایش]مواضع واجب حنوط، مواضع هفت گانه سجده است، یعنی‌ پیشانی، کف دو دست، دو زانو و نوک انگشتان شصت پاها و بنابر قول برخی، نوک بینی.برخی، تحنیط نوک بینی را مستحب دانسته‌اند. چنان که برخی، تحنیط زیر بغل، گودی گلو، زیر زانو، مفاصل، کف پاها، پشت دستها و هر موضعی از بدن را که عرق می‌کند و بوی بد می‌دهدمستحب دانسته‌اند.مستحب است حنوط اضافی بر سینه میت نهاده شود.داخل کردن کافور در چشم، گوش و بینی میت مکروه است.

مقدار حنوط

مقدار واجب حنوط بنابر قول مشهور متأخران مسمّای آن است. قول مقابل مشهور، وجوب یک درهم، به معنای عدم کفایت کمتر از آن است.بنابر قول مشهور مبنی بر کفایت مسمَّا، مستحب است مقدار کافور از یک درهم یا بنابر قول دیگر، از یک مثقال کمتر نباشد و افضل، چهار درهم یا بنابر قولی چهار مثقال و افضل از آن سیزده و یک سوم درهم است.

آداب حنوط

آمیختن حنوط با تربت امام حسین علیه السّلام مستحب است، لیکن نباید به مواضع منافی با احترام مالیده شود.نیز بنابر تصریح بعضی، مستحب است تحنیط از پیشانی آغاز گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits