دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم شرعی اهدای اسپرم
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
احکام شرعی لقاح خارج از رحم و اسپرم اهدائی: یکی از راه‌های تلقیح مصنوعی در زوجینی که مرد فاقد اسپرم و توانایی بارور کردن همسرش بوده، استفاده از نطفه اهدائی مردی غریبه است.با دلگرم همراه باشید تا با احکام اسپرم اهدائی آشنا شوید.

حکم استفاده از اسپرم اهدایی غیر همسر

پیشرفت علم امروزه به کمک زوج های نابارور آمده و راه های گوناگونی را از لقاح خارج رحم گرفته تا استفاده از بانک نطفه و اهداء جنین در اختیار آنها می‌گذارد تا از موهبت پدر و مادر شدن بهره ببرند و لذت داشتن فرزند را تجربه کنند.یکی از راه های تلقیح مصنوعی در زوجینی که مرد فاقد اسپرم و توانایی بارور کردن همسرش بوده، استفاده از نطفه مردی غریبه و بیگانه است. بدین صورت که تخمک زن را با اسپرم مرد بیگانه در آزمایشگاه ترکیب کرده و سلول بارور شده را به رحم زن تزریق می‌کنند.

مراجع تقلید در این باره آراء و دیدگاه های متفاوتی دارند، برخی این عمل را جایز نمی‌دانند و گروهی نیز تنها راه حل را آن می‌دانند که مرد موقّتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عدّه به عقد موقّت مرد مورد نظر در آید. اکثر مراجع استفاده از نطفه و اسپرم غیر همسر را جایز نمی دانند و این کار را حرام می دانند. راه دشواری که هست اینست که زن و شوهر موقتا از هم طلاق بگیرند، پس از عده خانم ازدواج جدید داشته باشد و پس از حامله شدن مجدد می تواند طلاق بگیرد و با شوهر اول ازدواج کند در این صورت فرزند به شوهر زن محرم است ولی از جهت ارث به پدر اصلی خود ملحق می شود.

البته لازم به ذکر است می توان با توافق طرفین در ازدواج دوم نزدیکی جنسی نباشد و فقط از طریق پزشکی اسپرم مرد را با رعایت شرایط شرعی بگیرند یعنی بدون لمس و نگاه حرام باشد.به هر جهت، مشخص است کودکی که با اسپرم مرد بیگانه به دنیا بیاید ملحق به شوهر آن زن نمی‌شود و پدر او، صاحب نطفه و مادرش زنی است که صاحب رحم و تخمک است.

احکام خرید و فروش اسپرم و لقاح خارج از رحم

در ادامه این گزارش دیدگاه مراجع عظام تقلید در خصوص این نوع از لقاح مصنوعی آمده است:

از نظر شرع مقدس چنین کاری مجاز است؟

2. با توجه به اینکه بین اهدا کننده اسپرم و دریافت کننده ازدواجی صورت نگرفته و از طرفی عمل زنا هم صورت نگرفته حکم فقهی چیست؟ اولا حلال زاده یا حرام زاده بودن بچه‌ای که به دنیا می‌آید؟ ثانیا محرمیت و ارث بین اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای

تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پاسخ: اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است. البته توجه داشته باشید تلقیح نطفه بیگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود. تنها راه برای استفاده از نطفه مرد بیگانه این است که مرد موقتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآید(هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیمانده مدت عقد موقت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفه ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث می برد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits