دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم خوانندگی زنان از نظر اسلام چیست؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا خوانندگی زنان حرام است؟این روزها موضوع خوانندگی زنان که در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده، واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخته است...

آیا خوانندگی زنان حرام است؟

این روزها موضوع خوانندگی زنان که در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده، واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخته است،‌ با توجه به اینکه جامعه ما بر اساس اصول اسلام شکل گرفته است، آیا به راستی خوانندگی زنان در دایره بندگی و ایمان می‌گنجد؟!با دلگرم همراه باشید.

بسیاری‌ از آوازهایی که بانوان در مجلسی می‌خوانند، عده‌ای‌ را در ارتکاب‌ گناه‌ بی‌اختیار می‌کند، این ‌نوع‌ آواز‌خوانی ‌حرام‌ است، پس این خوانندگی‌ که‌‌ اثر تضعیف‌ کننده‌ ایمان‌ و پروای‌ از گناه‌ را داشته‌ باشد، حرام‌ است‌، به همین منظور در ادامه نظر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در خصوص خوانندگی زنان در ادامه می‌آید:

 آیا خوانندگی زنان حرام است؟

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

  1. اگر صداى زن به‌صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صداى او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده‏اى بر آن مترتّب گردد و یا همراه با موسیقى لهوى و حرام باشد، جایز نیست.
  2. غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.

 آیا خوانندگی زنان حرام است؟

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده مى‏شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند ، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند . و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمى‏شود . و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست . و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمى‏شود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است .و شنیدن صدای زن با تهیج جنسی جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1ـ در هر حال تک خوانی زن اشکال دارد

2ـ و در مورد اینکه غنا چیست؟ و فلسفه ی حرمت آن کدام است به کتاب «180 پرسش و پاسخ» صفحه ی 510 که در بخش (تالیفات) نیز موجود است مراجعه نمایید.

3ـ از جواب بالا معلوم شد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بطور کلی همه آهنگ هایی که از آلات طرب باشد حرام است و غنا یعنی دور دادن صدا در گلو و خوانندگی زن به صورت غنا و شنیدن صدای او نیز حرام است.

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

1. غنا آوازی است که انسان را از حالت عادی خارج می کند و شهوت جنسی را در وی تحریک می کند. معمولاً چنین آواز هایی مناسب مجالس لهو و لعب هستند.

2. غنا حرام است، چه خواننده مرد باشد و چه زن.

3. همراهی موسیقی با غنا نقشی در حرمت آن ندارد.

4. موسیقی اگر انسان را از حالت عادی خارج و شهوت جنسی را در وی تحریک نماید حرام است و چنین موسیقی معمولاً مناسب مجالس لهو و لعب است. حرمت این موسیقی حتی اگربدون غنا و آواز خواندن باشد، نیز ثابت است.


منبع:خبرگزاری فارس،خبرآنلاین

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits