دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه
51
زمان مطالعه: 4 دقیقه
احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه-احادیث درباره اهمیت اذان و اقامه-احادیث امامان درباره اهمیت اذان و اقامه-احادیث پیامبر درباره اهمیت اذان و اقامه-احادیثی درباره اهمیت اذان-اهمیت اذان-اهمیت اذان و اقامه-اهمیت اذان و اقامه از نظر امامان

احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه:یکی از ارکان نماز، اذان و اقامه است که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب به احادیثی در مورد اهمیت اذان و اقامه می‌پردازیم:

احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه

احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه

فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضا(ع) روایت می‌کند که فرمود: «اینکه مردم به اذان دستور داده شده‌اند، علل و حکمت‌های زیادی دارد، از آن جمله اینکه یادآوری برای فراموش‌کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که وقت نماز را نمی‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند.

مۆذن با اذان خود، مردم را به عبادت آفریدگار فرامی‌خواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق می‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان می‌نماید و برای فراموش‌کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‌دارد. مۆذن که به این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام می‌کند.

اینکه اذان با تکبیر (اللَّهُ أَکْبَر) آغاز و با تهلیل (لَا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ) ختم می‌شود، بدین جهت است که خداوند عزوجل، خواسته است که آغاز و انجام، با نام و یاد او باشد و اسم خدا در تکبیر، در اول فصل و در تهلیل، در آخر فصل است.

اینکه هر فصل از اذان، دو بار قرار داده شده بدین جهت است که در گوش شنوندگان تکرار شود و تأکید به عمل آید تا اگر کسی از بار اول غفلت کرد، از بار دوم غفلت نورزد و دیگر اینکه نماز، دو رکعت، دو رکعت است و لذا فصول اذانهم دو بار، دو بار قرار داده شده است.

تکبیر در اول اذان، چهار بار قرار داده شده و علتش این است که اذان به طور ناگهانی آغاز می‌شود و قبل از آن، کلامی نیست که شنونده را آگاه و متنبه گرداند. پس بار اول تکبیر، شنوندگان را برای شنیدن فصل‌های بعدی آماده می‌سازد.

بعد از تکبیر، شهادتین قرار داده شده، زیرا اولین مرحله ایمان، توحید و اقرار به وحدانیت خداوند و دومین مرحله آن، اقرار به رسالت پیامبر(ص) است و اطاعت از خدا و پیامبر(ص) و شناخت آن دو، مقرون به همدیگر است و چون اصل ایمان، شهادتین است، شهادتین هم هر کدام دو بار قرار داده شده، چنانکه در سایر حقوق نیز دو شاهد در نظر گرفته شده است. پس هنگامی که بنده به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر او اعتراف کرد، به همه ایمان اقرار کرده است، چون اصل و اساس ایمان، اقرار به خدا و پیامبرش است.
مۆذن با اذان خود، مردم را به عبادت آفریدگار فرامی‌خواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق می‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان می‌نماید و برای فراموش‌کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‌دارد.

بعد از شهادتین هم فراخوانی به نماز قرار داده شده است، زیرا اصل تشریع اذان برای نماز است و وسط اذان هم برای دعوت به نماز دعوت به رستگاری و انجام بهترین عمل در نظر گرفته شده است و ختم سخن اذان هم با اسم خداوند است، همان‌گونه که ابتدای آن با اسم خداوند بود.»

احادیثی درباره اهمیت اذان و اقامه

اسماعیل جعفی روایت می‌کند که امام باقر(ع) فرمود: «اذان و اقامه، 35 حرف است. پس یکی یکی با دست مبارکش آن‏ها را شمرد، اذان، 18 حرف و اقامه 17 حرف.»

امام باقر(ع) در حدیثی فرمودند: «چون رسول خدا(ص) در معراج، شبانه به آسمان برده شد و به بیت‏المعمور رسید و وقت نماز فرا رسید، جبرئیل اذان و اقامه گفت. سپس پیامبر خدا(ص) جلو ایستاد و فرشتگان و پیامبران، پشت سر آن حضرت، برای نماز صف ‏بستند.»

رسول خدا(ص) فرمود: «کسی که در شهری از شهرهای مسلمانان، یک سال اذان بگوید، بهشت برای‏ او واجب می‏‌شود.»

روایت شده است: «هنگامی که فرشتگان، صدای اذان اهل زمین را می‌شنوند، می‌گویند: این صداهای امت محمد(ص) برای وحدانیت خداوند است. پس از خداوند برای امت محمد(ص) استغفار می‌جویند تا از آن نماز فارغ شوند.

امام صادق(ع) فرمود: «وقتی اذان و اقامه گفتی، دو صف از فرشتگان، پشت سر تو نماز می‌گزارند و اگر تنها اقامه گفتی، یک صف از فرشتگان پشت سر تو نماز می‌خوانند.

همچنین امام صادق(ع) فرمود: «وقتی نوزاد متولد شود، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفته ‏شود.» و نیز روایت شده: «کسی که اذان را بشنود و بگوید آنچه را مۆذن می‏‌گوید، روزی او افزون‏ می‏‌شود.»



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (51 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    محمد | ۹ سال پیش
    وافعا از سايت خوبتون ممنونم. دمنون گرم.
    0
    1
    baldar | ۹ سال پیش
    بسیار عالی است
    0
    1
    
    hits