دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روزه در دیابتی های تحت درمان با انسولین
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: آن دسته از بیماران دیابتی که تحت درمان با انسولین هستند و به دفعات باید در طول روز غذا میل کنند نمی توانند روزه بگیرند.

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: آن دسته از بیماران دیابتی که تحت درمان با انسولین هستند و به دفعات باید در طول روز غذا میل کنند نمی توانند روزه بگیرند.

دکتر مجتبی ملک در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به دسته بندی بیماران دیابتی افزود: تیپ یک بیماران دیابتی کهروزه در دیابتی های تحت درمان با انسولین از بدو تشخیص بیماری خود، بیش از یک بار در طول روز انسولین تزریق می کنند توصیه می شود از گرفتن روزه امتناع کنند.

وی با بیان این که بیماران دیابتی با مشورت و تحت نظر پزشک معالج خود اقدام به ادای فریضه دینی نمایند خاطر نشان کرد: گروه دوم بیمارانی دیابتی، افرادی هستند که پزشک برای درمان بیماری آنان تزریق انسولین به همراه قرص و دارو و رژیم غذایی مناسب تجویز کرده است که این بیماران به شرط آن که دچار نوسانات قند خون نشوند می توانند اقدام به روزه گرفتن نمایند.

ملک یاد آور شد: این بیماران درصورت تمایل زیاد به روزه ‌داری، با توجه به شرایط جسمانی و سلامت خود مانند نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت(عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی- عروقی) با دستور پزشک معالج می توانند روزه بگیرند.

وی گفت: روزه گرفتن برای افرادی که تحت درمان با داروهای خوراکی(قرص) هستند و توانسته‌ اند قند خون خود را به ‌طور دائمی در حد طبیعی حفظ و کنترل کنند با حفظ شرایط زیر، از نظر پزشکی روزه‌ داری بلامانع است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: این دسته از افراد می توانند قرص یا داروی خود را با توجه به توصیه های پزشک معالج و مقدار مصرف آن را در زمان افطار و هنگام سحر مصرف نمایند.

ملک ادامه داد: مهمترین اقدام هر فرد دیابتی که می ‌خواهد در فریضه روزه همگام سایرین باشد، این است که تجهیزات لازم برای اندازه‌ گیری قند خون، یا حداقل ادرار را در منزل داشته باشد.

وی با بیان این که در این افراد در طی روزه‌ داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد به طوری که یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود افزود: وعده ی اصلی غذا باید در هنگام افطار مصرف شود و این افراد از رژیم پُرنمک و غذاهای چرب جدا خودداری کنند، مصرف سبزیجات، سالاد و میوه به همراه مایعات فراوان را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند.

وی گفت: بدون پایش مداوم قند خون، نمی‌ توان از ایمن بودن روزه‌ داری اطمینان کافی داشت به طوری که میزان قند خون بیماران دیابتی روزه‌ دار باید قبل از سحر حداکثر 120 میلی گرم درصد، 2 ساعت بعد از سحر حداکثر 160 میلی گرم درصد، بین ساعت یک تا 3 بعد از ظهر حداقل 70 میلی گرم درصد، قبل از افطار حداکثر 120 میلی گرم درصد و 2 ساعت بعد از افطار ‌حداکثر 160 میلی گرم درصد باشد.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: در مورد بیماران تحت درمان با انسولین وضعیت فرق می ‌کند. استفاده از این دارو با احتمال بالای افت قند خون همراه است، بنابراین لازم است این بیماران در فواصل نزدیک به‌ هم غذا میل کنند، به همین دلیل، روزه‌ داری به هیچ عنوان برای آن ها توصیه نمی ‌شود.

ملک با اشاره به این که شرایط جسمانی هر بیمار منحصر به فرد است افزود: اگر قند خون افراد دیابتی در حین روزه داری زیر 70 برسد و علایم چون بی حالی، تعریق سرد و اختلال در هوشیاری در فرد بروز کند یا اطرافیان متوجه چنین علایمی شوند فرد روزه دار باید روزه خود را افطار نماید.

وی ادامه داد: غذای افطار در بیمار دیابتی باید به چند وعده تقسیم شود، زیرا مصرف مواد غذایی به‌ صورت وعده کامل با افزایش قند همراه خواهد بود.

منبع:تبیان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits