دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آثار،فضائل و خواص سوره تکویر

فضیلت و خواص سوره تکویر

آثار،فضائل و خواص سوره تکویر
18
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سوره تکویر هشتاد و یكمین سوره قرآن كریم است كه مكی و 29 آیه دارد.

معجزات ختم سوره مبارکه تکویر + متن سوره تکویر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ ﴿١﴾ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ ﴿٢﴾ وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ ﴿٣﴾ وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿٤﴾ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿٥﴾ وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿٦﴾ وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿٧﴾ وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿٨﴾ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿٩﴾ وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿١٠﴾ وَإِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ ﴿١١﴾ وَإِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ ﴿١٢﴾ وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿١٣﴾ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿١٤﴾ فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿١٥﴾ الْجَوَارِ الْکُنَّسِ ﴿١٦﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿١٧﴾ وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿١٨﴾ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ﴿١٩﴾ ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ ﴿٢٠﴾ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ ﴿٢١﴾ وَمَا صَاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ ﴿٢٢﴾ وَلَقَدْ رَآهُ بِالأفُقِ الْمُبِینِ ﴿٢٣﴾ وَمَا هُوَ عَلَى الْغَیْبِ بِضَنِینٍ ﴿٢٤﴾ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ ﴿٢٥﴾ فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ ﴿٢٦﴾ إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ ﴿٢٧﴾ لِمَنْ شَاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ ﴿٢٨﴾ وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿٢٩﴾

آنچه از سوره دستگیرمان می شود:

اینكه چگونه خورشید حقیقت در دل او می‌تابد؟ و با تابش این خورشید چه اتفاقاتی در صحنه زندگی او رخ می‌دهد؟

توجه به داشته‌ها و روی كردن به آن. میل به برخاستن و قیام، درجا نزدن و نماندن از مواردی است كه موجب تغییر در انسان می شود و خورشید را در او به طلوع درمی‌اورد.به طلوع درآوردن خورشید را می‌شود تكویر خواند.برای رسیدن به چنین طلوعی كه با خود رخدادهای بی‌شمار دیگر از قبیل جوش و خروش و حركت و سؤال، نزدیك شدن به بهشت و پیوند و انس و ... در بردارد باید به مقام ذكر و یادآوری نائل شد یعنی حقایق فطری و درونی كه در وجود هر موجودی نهفته است را به یادآورد و در معرض عمل قرار داد.

انگیزه این كار نیز باید با خواست و میل برای رسیدن به كمال و برخاستنی برای رسیدن باشد. حقیقت طلوع در انسان و یا جامعه به خواست و چرخش او برمی‌گردد.در نخستین آیه‌ی سوره‌، درهم پیچیده ‌شدن (تکویر) خورشید و پایان یافتن نور و فروغ آن را بیان می‌کند که به ‌منزله‌ی پایان نظام این جهان و از نشانه‌های قیامت به ‌حساب می‌آید و سوره‌ی مبارکه بدین اسم «تکویر» نامگذاری شده است.نام دیگر آن «کُوِّرَت» می‌باشد که در نخستین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه آمده است.

همچنین بخوایند:

فضیلت خواندن سوره نور

فضیلت اعجاب انگیز سوره الرحمن(عروس قرآن)

فضیلت اعجاب انگیز سوره یس(قلب قرآن)

فضیلت سوره تکویر

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر كس سوره تكویر را قرائت كند در روز قیامت هنگامی كه پرونده های اعمال بندگانش پیش روی همگان قرار می گیرد خداوند او را از رسوایی در امان می دارد و هر كس كه دوست دارد روز قیامت به من بنگرد این سوره را بخواند.

امام صادق علیه السلام فرمودنده اند: هر كس سوره تكویر را تلاوت كند در بهشت در پناه خداوند و زیر سایه خداوند مشمول كرامت خداوند خواهد بود و این چیزها برای خداوند بزرگ نیست.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر كس سوره تكویر را قرائت كند در روز قیامت هنگامی كه پرونده های اعمال بندگانش پیش روی همگان قرار می گیرد خداوند او را از رسوایی در امان می دارد و هر كس كه دوست دارد روز قیامت به من بنگرد این سوره را بخواند.

آثار و بركات سوره

1) برطرف كننده بیماری های چشمی

قرائت سوره تكویر برای چشم، موجب تقویت دید چشم و برطرف كنده تاری چشم و دیگر دردهای چشم می شود.

2) برآورده شدن حاجات

هنگام آمدن باران 100 بار این سوره را بخواند مؤثر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits