دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فضیلت اعجاب انگیز سوره یس (قلب قرآن)
239
زمان مطالعه: 14 دقیقه
سوره یس جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، چهل و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، سی و ششمین سوره است و در جزء ۲۲ و ۲۳ قرآن جای دارد.

فضیلت و خواص سوره یس

به گزارش دلگرم : یس، و نام های دیگرش «عزیزه؛ معمّه(شامل شونده)، مدافعه قاضیه(دفع کننده برآورده) سی و ششمین سوره قرآن است که مکی و دارای 83 آیه است.از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

در روایتی دیگر از ایشان آمده: سوره «یس» در تورات «معمّه: شامل شونده» نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند و نیز «قاضیه: دفع کننده برآورنده» نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید.

ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند.

معجزات حیرت آور سوره یس

جهت رام شدن خلائق درخلوت ۳۰مرتبه هر روز بخواند وَءَایَهٌٔ لَّهُمُ الَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَاهُم مُّظْلِمُونَ

آیه ۱) هر روز ۱۴۲مرتبه بگویید (یاسین) جهت آمرزش گناهان

آیه ۲) هر روز ۱۰۰مرتبه بگویید (وَ اَلْقُرانِ اْلحَکیمِ) جهت زیادی نعمت

آیه ۳) ۱۳۱مرتبه بگویید (اِنَّکَ لَمِنَ الْمُرسَلِینَ) برای دمیدن به دیوانه و مصروع

آیه ۴) ۱۰۰مرتبه بگویید (عَلی صِراطٍ مُستَقیم) جهت دوستی با خدا ومشتاق شدن به اطاعت او

آیه ۶) جهت خوف از دشمن بخواند و یا آن را نوشته و با خود داشته باشد ( لٍتُنذٍرَ قَوًماًمَا اُنذٍرَ ءَا بُاؤُهمً فَهم غافٍلونَ)

آیه۷) جهت ترس و تنهایی ۱۰۰مرتبه بگویید ( لَقَدْ حَقَّ الْقَؤلُ عَلَی اَکْثَرِهِمْ فَهُمْ غَفِلُونَ)

آیه ۱۱) جهت بستن زبان سر خاک قبر کهنه بخواند و گِل کند (إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَ خَشِیَ الَّحْمَنَ بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَهٍٔ وَأَجْرٍکَرِیمٍ)

آیه ۱۸) جهت رام کردن سرکش بر کاغذ زرد بنویسد و بر او بندند ( قَالُواْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُواْلَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ)

آیه ۲۰) جهت پسر شدن زنیکه فرزندش نشود با مشک و زعفران نوشته و با خود داشته باشد (وَ جَآءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَهِٔ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُواْ الْمُرْسَلِینَ)

آیه ۲۴) جهت رفع چله زنان بشویید و در آبش غسل کند.(اِنِّیِ إِذَالَّفِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ)

آیه ۲۵) جهت رفع تب برنخی نخوانند و بر گردن مریض ببندند (إِنِّیِءَ امَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ)

آیه ۲۷) جهت درد کمر با مشک و زعفران نوشته و با خود داشته باشد (بِمَا غَفَرَلِی رِبّیِ وَجَعَلَنیِ مِنَ الْمُکْرَمِینَ)

آیه ۳۷) جهت رام شدن خلائق درخلوت ۳۰مرتبه هر روز بخواند ( وَءَایَهٌٔ لَّهُمُ الَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَاهُم مُّظْلِمُونَ)

آیه ۴۰) را اگر شب جمعه ۷ مرتبه بخواند حاجت او روا می شود ( لاَ الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أن تُدْرِکَ الْقَمَرَوَالَ الَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ)

آیه ۴۱) را بخواند جهت آسان گذشتن از صراط (وَءَایَهٌٔ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ)

آیه ۴۲-سه شب هر شب ۳۰ مرتبه بخواند. انشاءالله پیغمبر اکرم(ص) راخواب می بیند اگر در محل و رختخواب غصبی نباشد (وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَایَرْکَبُونَ)

آیه ۵۰) جهت کشف اسرار عجیبه بخواند (فَلاَ یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَهًٔ وَلاَ إلَی أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ)

آیه ۵۱) را بخواند ۷ مرتبه صلوات بفرستدو حوائج خود را ازخداوند بخواهد ( فَنُفِخَ فِی الصُّرِ فَإِذَاهُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إلَی رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ)

آیه ۵۲) را بخواند زبان خلق بر او بسته می شود ( قَالُواْیَوَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَاوَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ)

آیه ۵۶) اگر بنویسد و با خود داشته باشد محتاج و به ظالم گرفتار نمی شود (هُمْ وَ أَزْوَجُهُمْ فِی ظِلَلٍ عَلَی الْأَرَآئِکِ مُتَّکِئُونَ)

آیه ۵۷) هر کس نوشته آنرا با خود داشته باشددر عمر او برکت آید ( لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَهٌٔ وَلَهُمْ مَّایَدَّعُنَ)

آیه ۵۹) هر کس مداوت به خواندنش کند مثل آن است که هزار ختم قرآن کرده است ( وَامْتَزُواْالْیَمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ)

آیه ۶۰) در یک مربع نوشته و همراه خود داشته باشد در چشم مردم عزیز و مکرم آید (أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَبَنیِ ءَ ادَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُ وَاْالشَّیْطَنَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ)

آیه ۶۵) جهت اسهال بنویسید و بخورد (الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِم وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ اَرْجُلُهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ)

آیه ۶۸) جهت رفع فقر هر صبح بخواند ( وَمَنْ نُّعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلاَ یَعْقِلُونَ)

آیه ۶۹) جهت رفع درد چشم ۷۰ بار بخواند و بر چشم بدمَد ( وَمَاعَلِّمْنَاهُ الْشِّعْرَوَمَا یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَإِلاَّذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِینٌ)

آیه ۷۲) برای زیاد شدن شیر مادران و حیوانات نوشته و بر ایشان ببندند ( وَذَلَّلْنَاهَا فَمِنْهَارَکُوبُهُمْ وَمِنْهَایَأْکُلُونَ)

آیه ۷۳) جهت رفع گریه اطفال نوشته و براو ببندند ( وَلَهُمْ فِیهَامَنَفِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلاَ یَشْکُرُونَ)

آیه ۷۹) جهت چشم زخم نوشته با خود دارد ( قُلْ یُحْیَیهَا الَّذِی أَنشَأَهَاأَوَّلَ مَرَّهٍٔ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ)

آیه ۸۱) جهت پنهان شدن از دشمن در راه رفتن بخواند دشمن او را نمی بیند ( أَوَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضَ بَقآدِرٍ عَلَی أَن یَخْلُقُ مِثْلَهُمْ بَلَیَ وَهُوَالْخَلَّقُ الْعَلِیمُ)

فضیلت و خواص سوره یس

ختم سوره یاسین

۱) سوره یاسین را بخواند ،آیه (سَلامٌ قَوْلاَ مِنْ رَبِّ الْرَحیِمِ) را ۷۰ مرتبه تکرار کند ، حاجات خود را از خداوند بخواهد.

۲) جهت حاجات مهم:۵ روز یاسین بخواند، روز اول به پیامبر اکرم(ص)و روز دوم به علی (ع)و روز سوم به فاطمه زهرا(س)و روز چهارم به امام حسن مجتبی (ع)و روز پنجم به سیّدالشهداء (ع).سپس حاجت خود را بگوید وخدا را به پنج تن قسم بدهد.

۳) هر کس سوره یاسین را بنویسد و بشوید باعسل آب آنرا بخورد از تمام بلاها و درد ها شفا بیابد.

۴-) یاسین را بخواند به آیه( سَلاَمُ قَوْلاً مِنْ رَبِّ الْرَّحیمِ) را ۷۰ مرتبه تکرار کند، مطلب را از خدا بخواهد.

۵) در هنگام گرفتاری و درماندگی هر روز یاسین را بخواند و به هر (مُبیْن)که رسید حوائج خود را بخواهد.تا مدت ۴۰ روز خیلی نافع است.

۶) اما صادق (ع) فرمودند: برای رفع بَرَص«سفید شدن پوست» سوره یاسین را با عسل نوشته و آن را شسته و آب انرا بخورید شفا می یاببید.

۷) امام صادق (ع) فرمودند: نوشتن سوره و آب آنرا خوردن حافظه را زیاد می کند. «۷ مرتبه تکرار شود.»

فضیلت سوره یاسین از پیامبر اکرم (ص)

ای علی سوره یاسیت را بخوان که در آن ده برکت است :

۱) نمی خواند آن را مگر گرسنه ای که سیر شود.

۲) نمی خواند آن را مگر تشنه ای سیراب شود.

۳) نمی خواند آن را مگر برهنه ای پوشیده شود.

۴) نمی خواند آن را مگر فرد مجردی مگر ازدواج کند.(برای جوانان)

۵) نمی خواند آن را مگر فرد نگران و ترسان در امان قرار گیرد.

۶) نمی خواند آن را مگر زندانی و گرفتاری خلاص یابد.

۷) نمی خواند آن را مگر مسافری در سفر کمک و یاری شود.

۸) نمی خواند آن را مگر مریضی که شفا یابد.

۹) نمی خواند آن را کسی که گمشده ای دارد مگر گمشده اش پیدا شود.

۱۰) نمی خواند آن را کسی نزد محتضر مگر اینکه جانش آسان گرفته شود.

حتماً بخوانید:
چرا سوره یس را قلب قرآن می نامند ؟

چرا سوره یس را قلب قرآن می نامند ؟

برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است. سوره یس (یاسین) از سوره های مکی قرآن است و چهل و یکمین سوره نازل شده بر پیامبر و از نظر کتابت سوره…

طرز خواندن سوره یس

بزرگانی که خود با این سوره مأنوس بوده‌اند اغلب برای شاگردان و افراد پاک نهاد در مورد قرائت آن سوره دستورالعمل هایی نیز داشته‌اند.متألّه بزرگ قرآنی و عارف بلند پایه، آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی (ره) به شاگردان خود چنین سفارش می کردند که هر شب قبل از خواب، سوره یس را بخوانید، ولی قبل از شروع و بعد از اتمام آن، 14 صلوات بفرستید. یعنی این سوره را در بین این صلوات‌ها قرار دهید. بی شک این 14 صلوات هم یکی از اسرار مهم سیر و سلوکی در مکتب اهل بیت است.آن بزرگ مرد فرموده بودند: بنده در زندگی به هر چه که رسیده‌ام و هرچه به دست آورده‌ام از برکت این سوره می باشد.با توجه به این فرمایش می‌توان گفت: «یس در این مکتب، محور سیر و سلوک و نردبان رسیدن به بالاترین مقامات معنوی می‌باشد»

امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می خورد.و کسی که در شب قبل از خواب آن را تلاوت نماید، خداوند هفتاد هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطان رانده شده و هر آفتی حفظ نمایند؛ و اگر در فردای آن شب بمیرد، خداوند او را به بهشت می برد و سی هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می شوند که همگی برای او استغفار می نمایند و با استغفار برای او، تا قبرش او را تشییع می نمایند؛ و هنگامی که وارد قبرش می شود، آن فرشتگان در داخل قبر او عبادت می کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود و به اندازه میدان دید چشمهایش، قبرش را وسعت می بخشد؛ از فشار قبر ایمن خواهد بود؛ و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید.و هنگامی که او را از قبرش خارج نمود، فرشتگان خداوند پیوسته با او هستند و او را بدرقه کرده با او صحبت نموده، در صورت او می خندند و او را به تمامی خیرات مژده می دهند. و بدین ترتیب، او را از پل صراط و میزان عبور داده و به گونه ای او را به خداوند نزدیک می نمایند که کسی نزدیکتر از او به خدا نباشد، مگر فرشتگان مقرّب خدا و پیامبران فرستاده او.

او همراه با پیامبران در برابر خداوند می ایستد و هنگامی که دیگران غم و اندوه دارند و بی تابی می نمایند، او غم و اندوهی نداشته و بی تابی نمی نماید. آنگاه پروردگار متعال به او می فرماید:شفاعت کن که من همه شفاعت های تو را می پذیرم و بخواه که هر چه را بخواهی به تو عطا می نمایم. او نیز می خواهد و عطا می شود و شفاعت می کند و پذیرفته می شود. و هنگامی که از عده ای حساب می کشند و آنان را نگهداشته و ذلیل می شوند، او حسابی نداشته و او را نگه نمی دارند، ذلیل نمی شود؛ بخاطر هیچ کدام از کارهای بدش بدبخت نمی شود و نامه عملش را باز کرده و به او می دهند.آنگاه از نزد خداوند پایین می آید و مردم می گویند: سبحان اللَّه! این بنده خدا هیچ خطائی نداشت و از همنشینان حضرت محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم است.

امام باقر علیه السّلام فرمودند: کسی که یک بار در عمر خود سوره یس را بخواند، خداوند به شماره هر آفریده ای در دنیا و هر آفریده ای در آخرت و در آسمان دو هزار حسنه برای او نوشته و دو هزار گناه او را پاک می نماید و دچار فقر، زیان مالی، زیر آوار ماندن، بیچارگی، دیوانگی، جذام، وسواس و بیماری زیانبخش نمی شود و خداوند سختی های مرگ و ترس های آن را برای او آسان نموده و قبض روح او را خود به دست می گیرد و از کسانی خواهد بود که خداوند برای آنان گستردگی در زندگی، خوشحالی هنگام زیارت خداوند و رضایت به ثواب الهی را در آخرت برای آنان تضمین نموده است. و خداوند متعال به تمام فرشتگان آسمانی و زمینی اش می فرماید: همانا که از فلانی راضی شدم؛ پس برای او استغفار نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (239 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Mohazab | ۵ سال پیش
بهترین سوره برای رسیدن ب روح یکی از اموات که هرشب خوانده شود چیست؟
1
7
مریم | ۶ سال پیش
در مورد فضیلت سوره یاسین. اسم یاسین را درست ننوشتید لطفا در اسرع وقت تصحیح فرمایید
7
2
پاسخ کارشناس:
نام سوره مبارکه یاسین ( یس در قرآن می باشد) و یاسین ترجمه فارسی آن است که در همه جا استفاده می شود.

hits