دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اگر داراي فرزند دختر هستيد بخوانيد
6
زمان مطالعه: 12 دقیقه
اگر داراي فرزند دختر هستيد بخوانيد-چگونه با فرزند دخترتان برخورد کنید؟ -چگونه با فرزند نوجوان خود رفتار کنیم -چگونه با فرزند دخترتان برخورد کنید -نمی دانم با دختر نوجوانم چطور رفتار کنم؟

اگر دارای فرزند دختر هستید بخوانید

اگر داراي فرزند دختر هستيد بخوانيد


پدري مي‌گويد: «چگونه با دختر هفده‌ساله‌ام رفتار کنم؟»مادري مي‌پرسد: «چگونه با دختر پانزده ساله‌ام حرف بزنم؟»، «چگونه مي‌توانم به دخترم کمک کنم که به‌درستي با احساس‌ها و عواطفش روبه‌رو گردد؟» و ...دختران خود را بهتر درک کنيم !پدري مي‌گويد: «چگونه با دختر هفده‌ساله‌ام رفتار کنم؟»مادري مي‌پرسد: «چگونه با دختر پانزده ساله‌ام حرف بزنم؟»، «چگونه مي‌توانم به دخترم کمک کنم که به‌درستي با احساس‌ها و عواطفش روبه‌رو گردد؟» و ...

محبت، بال پرواز در کودکان


کودک از زماني که به دنيا مي‌آيد، داراي غريزه‌ها و تمايل‌هايي مي‌باشد که برخي از آنها، بالقوه ‌هستند و مانند آتش زيرخاکستر به وقت خود، فعليت پيدا مي‌کنند . مانند ثروت‌اندوزي، امورجنسي و ...برخي ديگر از تمايل‌هاي کودک، بالفعل هستند يعني پس از تولد، رشد ونمو مي‌کنند مانند خوردن، گريه کردن، خوابيدن و ...کودک در رحم مادر، به‌طور کامل، متوجه کردار، گفتار و هيجان هاي بيرون،

از طريق شريان‌هاي حياتي مادر مي‌باشد. پس از تولد نيز به‌طور کامل، در معرض کردار و رفتار اطرافيان قرار مي‌گيرد و از سن دو سالگي به بعد، آماده‌ي بهره‌برداري مي‌شود . بنابراين، دست نوازش پدر و مادر به‌ويژه پدر براي او، داراي اهميت است.توصيه مي‌شود مادران و پدران، کودکان را بر سينه بفشارند تا ضربان قلب آنان با ضربان قلب کودک، درهم آميخته شود و گرمي و حرارت محبت را لمس کنند.


آيا روش‌هاي تربيتي دختران با پسران تفاوت دارد؟

پدر و مادر بايد بدانند از آن جايي که تمايل پسران با دختران فرق مي‌کند، در برخي مسائل هم تفاوت دارند . نبايد فراموش کرد که پسران، رفتار با جنس مخالف را از مادر مي‌آموزند و دختران از پدر ياد مي‌گيرند. بنابراين، اگر پدري طبيعت وجودي دختر خردسالي را نشناسد و آن‌طور که خودش مي‌خواهد، با او رفتار کند، اين مساله بين پدر و دختر، فاصله مي‌اندازد.


دختران نياز دارند کسي به صحبت‌هاي‌شان گوش دهد نه اينکه بدون شنيدن احساس‌هاي‌شان، از ابتدا راه‌حل ارائه شود. درباره‌ي پسران نيز مادران با مشکل مواجه مي‌شوند زيرا پسران حتي اگر کوچک باشند،اعتماد به نفس را در اين مي‌بينند که خودشان از عهده‌ي مشکل‌هاي‌شان برآيند و نياز به کمک بيش از حد يا ناز و نوازش ندارند.


درک رفتار


برخي از ما به‌طوركلي انتظار داريم که دختران در کارها همراهي‌مان کنند و پسران، ياغي و تنبل باشند، دختران را هميشه تشويق مي‌کنيم که به مادران‌شان کمک کنند اما از پسران، انتظار کمک نداريم .فرزندان‌تان را آن‌طور که هستند، بپذيريد، نه آن‌گونه که مي‌توانند باشند .اگر مي‌خواهيم فرزندان‌مان، خود را انسان‌هايي با ارزش تصور کنند ، بايد آنان را با تمام کاستي‌هاي‌شان بپذيريم. ما باور داريم که براي فرزندان‌مان، ارزش قائليم و گاهي نيز آن را بازگو مي‌کنيم اما بيش‌تر وقت‌ها، رفتار ما با گفتارمان تناسب ندارد. ما بايد به آنان ثابت کنيم بدون توجه به اين‌که چگونه عمل مي‌کنند، براي آنان به عنوان يک فرد، ارزش قائليم.


روبه‌رو شدن با يک دختر خشمگين


وقتي دختري از روي خشم، مادرش را بي‌ارزش مي‌خواند، به احتمال‌ زياد به علت خشمي‌ است که او نسبت به خود، احساس مي‌کند. از اين‌رو، اين احساس را روي مادرش، فرافکني مي‌کند. بيش‌تر مواقع، وقتي يک دختر نوجوان، عصباني مي‌شود، نه تنها با آشوب هورمون‌ها و احساس‌هايش روبه‌روست، بلکه احساس بي‌ارزشي مي‌کند.

دختر نوجوان در اين سن و سال، با يک به هم‌ريختگي دروني و بيروني روبه‌ورست. اين احساس را که به او دست داده، دوست ندارد و به همين دليل، احساس خود را روي مادرش، فرافکني مي‌کند. مادري که به او اعتماد دارد، او را مي‌شناسد و به شکلي عميق، او را درک مي‌کند.مادر يک دختر نوجوان بايد صبر و شکيبايي زيادي داشته باشد . بايد ديدگاهي وسيع داشته باشد و او را به شکلي که لازم است، درک‌ کند.

مادر مي‌تواند اعتماد و اطمينان دخترش را نسبت به خود، بيش‌تر کند و براي رسيدن به اين مهم، لازم است که سرنخ‌هاي احساسي و عاطفي او را پيدا کند.مادر مدير و دانا، خشم دخترش را در اين مرحله از زندگي، به حساب در حال رشد بودن او مي‌گذارد. البته گاهي وقت‌ها مادر بايد به دخترش بياموزد که خشمش را کنترل کند.

اينکه بياموزيم خود را کنترل کنيم، بخشي از برنامه‌ي رسيدن به بلوغ و بزرگي است.مواقعي هست که بايد بگذاريد دخترتان فرياد بکشد. احساس‌هاي ناخوشايندش را آنقدر تخليه کند تا به آرامش برسد. در بسياري از مواقع، وقتي دختر به شدت خشمگين مي‌شود، بهتر است مادرش از صحنه بيرون برود و بگويد: «من نمي‌توانم حرف‌هاي تو را تحمل کنم. بهتر است که نيم ساعت، تنها بمانم.» اگر ترک کردن اتاق، امکان‌پذير نباشد، شايد چند ثانيه سکوت، نتيجه‌ي دلخواهي بدهد.

اگر دارای فرزند دختر هستید بخوانید


تغيير کردن با دختران‌مان


براي آنکه در دوران نوجواني دخترمان، به او نزديک‌تر بمانيم، بايد در کنار او و با او تغيير کنيم. اين بدان معناست که روش‌هاي مقتدرانه را کنار بگذاريم و رفتاري دوستانه‌تر در قبال دخترمان در پيش بگيريم.براي آنکه به دختران‌مان نزديک‌تر شويم، لازم است به آنان، آزادي بيش‌تري بدهيم و مسووليت‌هاي جديدي را به آنان واگذار نماييم.در طول تاريخ زنان همواره به عنوان پرورش دهنده نسل بعد،

وظيفه رسيدگي به امور خانه و خانواده را بر عهده داشته اند. توانايي ذاتي آنان در مراقبت و نگهداري از کودکان، رسيدگي به امور منزل و تربيت نسل بعد، آن ها را به عنوان بهترين کساني که مي توانند به رتق و فتق امور خانه بپردازند، معرفي مي کند.بار اصلي مسئوليت درون خانواده هم بر دوش زنان گذاشته شده است اما در اين ميان روابط مادر و دختر ممکن است پيچيده تر از روابط مادر با پسر باشد. بعضي مادران دختر خود را به فرزند پسر ترجيح مي دهند و برخي خلاف اين رفتار مي کنند.

يكي از بهترين و مهم‌ترين روابطي كه در اين دنيا وجود دارد، رابطه ميان مادر و دختر است. مادر و دختر مي‌توانند بهترين دوست يكديگر باشند و عاشقانه يكديگر را دوست بدارند. اما گفتني است كه به انجام رساندن اين كار به وقت زيادي نياز دارد، تا بتوانيد يك رابطه خوب و درست را در ميان خودتان برقرار كنيد. انجام اين كار همچنين به صبر و بردباري زيادي نياز دارد و بايد با ميل و رغبت و رضايت هر دوي شما ايجاد شود.براي برقراري رابطه اي صميمانه با دخترتان نکات زير را به خاطر بسپاريد:


پيچيدگي هاي رابطه با دختر نوجوان را در نظر بگيريد


در سنين بلوغ، بهترين دختران هم به موجوداتي عصباني، عبوس و ترشرو تبديل مي شوند. لازم است در اين سنين بيشتر به او اطمينان بدهيد تغييرات ظاهري اي که در او به وجود مي آيد، ظاهرش را روزبه روز بهتر خواهد کرد. در اين دوران به او آزادي بدهيد و اجازه دهيد از اشتباه هايش درس بگيرد. به هيچ وجه فکر نکنيد سرکشي او يا اينکه متهمتان مي کند، به دليل کار اشتباهي است که انجام داده ايد.

اهل انتقادکردن هم نباشيد و بدانيد دختران به چيزهاي خاصي علاقه دارند و دوست دارند آراسته باشند و گاهي لازم است براي آراسته بودن کمکش کنيد. به دخترتان گوشزد کنيد دختران باهوش بيشتر از اينکه حرف بزنند، گوش مي دهند و مي دانند در چه شرايطي بايد صحبت کنند. فراموش نکنيد در اين دوران فرزندتان سعي مي کند چيزهايي را از شما پنهان کند و بايد سعي کنيد به حريم شخصي او احترام بگذاريد.



سعي کنيد بيشتر مادر باشيد تا بهترين دوست


معمولا در روابط دوستانه، زماني که فرد به هر دليلي با مشکل مواجه مي شود، مي تواند به راحتي دوستش را کنار بگذارد. اگر قرار است هميشه به عنوان يک دوست با دختران رابطه داشته باشيد، ممکن است درباره شما هم چنين تصوري داشته باشد. پس براي او در جايگاه مادر باشيد نه دوستي که هر طور مي خواهد مي تواند با او صحبت و رفتار کند.


با دخترتان هر روز صحبت کنيد


از اصلي‌ترين کليدهاي يک ارتباط عالي بين مادر و دختر اين است که ارتباط راحت و آزادي با يکديگر داشته باشند؛ به همين دليل بايد سعي کنيد زمان‌هايي را براي گوش دادن به افکار و احساسات دخترتان اختصاص دهيد. با او خيلي دوستانه و صميمي درباره افکار و اهدافش صحبت کنيد. هرگز به او نگوييد وقت ندارم زيرا او احتياج دارد تا شما به حرف‌هايش گوش بدهيد. بدين گونه متوجه مي‌شود که شما از صميم قلب دوستش داريد و به او و اهدافش اهميت مي‌دهيد.


دخترتان را درک کنيد و به شخصيتش احترام بگذاريد


بسياري از مشکلات مادر و دختر، بنياني است زيرا تفاوت‌هاي بين آنها در انتها، منجر به بحث و مشاجره مي‌شود. براي مثال اگر شما فردي اهل گردش و تفريح و پرانرژي هستيد ولي دخترتان خجالتي و منزوي است، اين تضاد باعث مي‌شود که رو در روي هم قرار بگيريد و به جر و بحث بپردازيد. اگر شما نتوانيد از طريق راه‌هاي مختلف، کارهاي دخترتان را کنترل کنيد، باعث بروز مشکل مي‌شويد.اگر شما دخترتان را نپذيريد، هيچگاه نمي‌توانيد به روابطي که مي‌خواهيد، برسيد.


مفهوم «احساس» را به او بياموزيد


نيازهاي هر يک از دوره هاي سني دخترتان را بشناسيد و سعي در برآورده کردن آنها داشته باشيد. وقتي کودکتان به سني مي رسد که بايد به مدرسه برود، فکر نکنيد همه مشکلات تمام شده، زيرا در هر سني ممکن است با برخوردهاي جديد او روبرو شويد. معمولا ارتباط کلامي دختران در اين سن بسيار قوي تر از پسران است و به شدت مفهوم «احساس» ذهن آنها را درگير مي کند،

به گونه اي که ممکن است دختران براي درک اين مفهوم، دائم در حال مقايسه باشند. در اين سنين بايد با ايجاد رابطه اي صميمي، براي شناخت و درک احساس هويت به او کمک کنيد و در مواقع بحراني کنارش باشيد زيرا اگر احساس کند تنهاست، ممکن است مشکلات زيادي برايش به وجود بيايد.

اگر دارای فرزند دختر هستید بخوانید

کمتر از دخترتان انتقاد کنيد


برخي از مادران تصور مي‌کنند که با خرده‌گيري و انتقاد مي‌توانند دخترانشان را به صورتي که مورد دلخواهشان است، درآورند. انتقاد خيلي شديد به جاي تصحيح سازنده و موثر، باعث از بين رفتن اعتماد به نفس در دخترتان مي‌شود و بدين ترتيب، دختر اميدش را براي رسيدن به آرزوهايش در آينده از دست مي‌دهد.

اين کار مي‌تواند ميان هر دوي شما خشم، عصبانيت و اوقات تلخي ايجاد کند. سعي کنيد با صحبت‌هايتان باعث ترقي و تعالي اخلاقي و معنوي او شويد و هميشه درصدد يافتن مواردي باشيد که در او احساس خوبي را ايجاد مي‌کند. اين کار مي‌تواند شما را به يکديگر نزديکتر کرده و باعث صميميت بيشتر شود.


مراقب باشيد روياهايتان پله هاي پرورش و ترقي فرزندتان نباشد


اجازه دهيد دخترتان با روياي خود بزرگ شود و خيالپردازي هاي کودکانه اش را داشته باشد. بايد اين حقيقت ساده را درک کنيد که فرزندتان احساسات و علايق شخصي و خصوصي خودش را دارد و ممکن است مايل نباشد کارهايي را که در سن او انجام مي داديد، در اين سن انجام دهد يا اينکه علايقش مانند شما باشد.

هرگز نخواهيد به خاطر ناکامي هاي خودتان، فرزندتان را مجبور به کاري کنيد. ممکن است از انجام اشتباه هاي دخترتان يا مشکلاتش در زندگي نگران باشيد اما فراموش نکنيد تجربه هاي ارزشمند، حاصل برخي اشتباه ها هستند. سعي نکنيد دخترتان را همانطور که ميل خودتان است، بزرگ کنيد و از او به دليل شخصيتي که دارد، قدرداني کنيد.



با قوي بودنتان اعتمادبه نفس را به او هديه دهيد


رابطه مادر و دختر، بسيار مهم است و مي تواند در افزايش عزت نفس، حرمت و درنهايت خودارزشمندي دختران تاثير بسزايي داشته باشد. سعي کنيد براي دخترتان مادري قوي و با اعتمادبه نفس بالا باشيد. با اين کار به او ياد مي دهيد چگونه با موقعيت هاي تنش زا روبرو شود.

مرتبا عشق و علاقه‌تان را به او نشان دهيد


دخترتان نيازمند اين است که شما از او نگهداري کنيد، او را در آغوش بگيريد، ببوسيد و به او بگوييد که چقدر دوستش داريد. اين کارها باعث مي‌شود که احساسات خوبي درباره شما و خودش در او گسترش يابد. خودبيني، از طريق اعضاي خانواده، خصوصا والدين، به وجود مي‌آيد. به او نشان دهيد

که مي‌تواند تأثيرات مثبتي از شما بپذيرد و اين تأثيرات باعث پيشرفتش مي‌شود. هرگز تصور نکنيد که دخترتان مي‌داند که شما دوستش داريد. همواره به او خاطر نشان کنيد که چقدر دوستش داريد. يادتان باشد که شما هرگز نمي‌توانيد اغراق کنيد که تا چه اندازه فرزندتان را دوست داريد.



روش هاي همسر خوب بودن را به او ياد دهيد


اولين الگوهايي که در مورد روابط عاطفي و زندگي مشترک در ذهن دختران شکل مي گيرد، ديدن روابط عاطفي بين پدر و مادر است. هر چه اين روابط شفاف، مناسب و عاطفي تر باشد، الگوي مناسب تري در ذهن دخترتان ايجاد مي کند زيرا با مشاهده اين روابط، چگونگي ارتباط با مرد را خواهد آموخت. پدر و مادرهايي که در اجتماع و خانواده رفتار مناسب و ارتباط خوبي با يکديگر دارند، مي توانند مطمئن باشند بهترين الگوي فرزندانشان بوده اند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits