دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مدیتیشن و کاهش استرس
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدیتیشن کاهش استرس و بالا بردن تمرکز - تمرینات مدیتیشن و کاهش استرس

می‌خواهید چند کار را باهم انجام دهید؟ به گزارش مجله پزشکی مادر، نتایج تحقیقاتی جدید در دانشگاه واشنگتن ، نشان داده است که مدیتیشن قبل از شروع کار موجب سهولت در انجام وظایف چند وجهی و کاهش فشار روانی حاصل از آنها می شود.

مدیتیشن

مدیتیشن ، کاهش استرس و بالا رفتن تمرکز

دیوید لوی و ژاکوب وبرک ،از استادان و دست اندرکاران پروژۀ تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن ، اظهار داشتند که مدیتیشن با کاهش استرس ،افزایش حضور ذهن و قدرت حافظه و کم کردن اثرات مزاحم محیطی، بازده کاری افراد را بالا می برد.

محقّقان سه گروه مختلف شامل 12 تا 15 تن از مدیران منابع انسانی را برای انجام این مطالعه در اختیار گرفتند. یکی از این گروه ها به مدت 8 هفته آموزش های ذهنی و مراقبه ای دیدند، و گروه دیگر تمرینات مربوط به آرامش و آمادگی جسمانی را از سر گذراندند. اعضای گروه سوم در 8 هفتۀ اول هیچ گونه آموزشی ندیدند و پس از آن آموزش مراقبۀ ذهنی را گذراندند.

اعضای هر گروه ،قبل و بعد از هر دورۀ هشت هفته ا‌ی، برای ارزیابی توانایی شان آزمونهای پر استرسی که شامل انجام چندین کار مختلف با هم می‌‌شد را از سر می گذراندند . برای انجام دادن این کارها نیاز به استفادۀ فوری از ایمیل، تقویم ، پیامک ،پاسخگویی به تماس های تلفنی و استفاده از نرم افزارهای WORD و OFFICE بود. محققین میزان سرعت ، دقت و تعداد کارها را در شرکت کننده های متفاوت بررسی ، و شرکت کنندگان نیز میزان استرس و آمادگی ذهنی خود را عنوان می کردند.

نتایج این مطالعه بسیار جالب بود. اعضای گروهی که تمرینات ذهنی و مدیتیشن را گذرانده بودند، هنگام انجام وظایف چندگانه استرس کمتری را نسبت به دو گروه دیگر گزارش دادند. وقتی که پس از 8 هفته گروه سوم نیز تمرینات مشابه آرامش ذهن را گذراندند ، آنها نیز سطح استرس کمتری را نسبت به هشت هفتۀ پیش گزارش دادند.

به نظر می‌رسید ،تمرینات مدیتیشن به شرکت کننده ها کمک می‌‌کرد که مدت زمان بیشتری تمرکز کنند و میزان حواس پرتی آنها را کاهش می داد. آنهایی که قبل از شروع کار مدیتیشن می کردند، زمان بیشتری را صرف انجام یک کار و به پایان رساندن آن کرده، و کمتر از این شاخه به آن شاخه می پریدند. محققین دریافتند که این شیوۀ کاری در کل، مدت زمان کمتری را نسبت به شیوۀ انجام چندین کار به طور همزمان به خود اختصاص می دهد .

منبع : مجله پزشکی مادر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits