دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بازیابی شناختی چیست ؟ ۴ راه برای تغییر نگرش به زندگی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بازیابی روشی برای تغییر دیدگاه شما به زندگی است که در نهایت منجر می شود تجربه ی متفاوتی از هر چیز داشته باشید

با مجله دلگرم همراه باشید

4 راه برای تغییر نگرش به زندگی


در هنگام مواجهه با عوامل استرس زا نوع دیدگاه ما به آنچه که برای مان رخ می دهد می تواند بر اضطراب ما بیفزاید و یا آن را به حداقل برساند! بازیابی و تغییر آگاهانه نگرش به زندگی روشی است که طی سال ها به اثبات رسیده و روانشناسان به طور گسترده آن را توصیه می کنند. این روش موجب کاهش استرس و افزایش حس امنیت و آرامش می شود. اگر تاکنون از این شیوه ی کاهش استرس به طور مداوم استفاده نمی کرده اید شاید اکنون وقت آن رسیده باشد که نگاه جدی تری به آن بیاندازید.


تعریف دقیق بازیابی شناختی


بازیابی روشی برای تغییر دیدگاه شما به زندگی است که در نهایت منجر می شود تجربه ی متفاوتی از هر چیز داشته باشید. بازیابی هم می تواند یک موقعیت پر استرس را به یک معضل بزرگ تبدیل کند و هم از آن چالش مثبتی بسازد که با جسارت بر آن غلبه کنید و به موفقیت برسید. این روش، همچنین، می تواند یک روز بسیار سخت و بد را صرفا یه برهه ی نه چندان خوب از زندگی که اغلب شگفت انگیز و فوق العاده است جلوه دهد. و یا تجربه های تلخ را به درس زندگی تبدیل کند.


از طریق بازیابی می توانیم درک مان را از عوامل استرس زا تغییر دهیم و در نتیجه حجم عظیمی از اضطرابی که در موقعیت های مختلف با آن مواجه می شویم را از میان ببریم و یک زندگی مثبت بسازیم حتی پیش از آن که هیچ گونه تغییری در شرایط ایجاد کنیم.


تاثیر بازیابی بر استرس


استفاده از روش های گوناگون بازیابی میتواند واکنش های جسمی شما به استرس را تغییر دهد، چرا که واکنشی که بدن تان در مقابل استرس نشان می دهد ناشی از احساس استرس است و نه خود وقایع.

اگر احساس کنید که در موقعیتی تهدید زا قرار گرفته اید، چه این تهدید جسمی چه روانی باشد، واکنش جنگ یا گریز در شما بر انگیخته می شود.


استرس می تواند ناشی از عواملی متعددی باشد که طیف وسیعی از موقعیت ها، از اتفاقات صرفا آزار دهنده گرفته تا شرایط وحشت آور، را در بر می گیرد و به مدت طولانی پس از بروز اینگونه وقایع به قوت خود باقی بمانند، به ویژه اگر شیوه های ریلکسیشن را تمرین نکنید. بازیابی راهی برای به حداقل رساندن عوامل استرس زا یبسیاری است که در زندگی با آن ها رو در رو هستید، این روش همچنین به روند ری لکسیشن و تمدد اعصاب کمک می کند.

تغییر زندگی

بازیابی چگونه کار می کند؟


تکنیک های بازیابی با تمرین کردن بسیار ساده و راحت می شوند.


1.الگوهای ذهنی را یاد بگیرید


اولین قدم در بازیابی یادگیری الگوهای ذهنی منفی است که می توانند باعث تشدید استرس بشوند. این تحریفات شناختی(cognitive distortation) معمول را بشناسید تا بدانید کدام یک ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. همچنین در مورد سبک های تبیینی(Explanatory styles) منفی مطالعه کنید تا روش های روبه رو شدن انسان های منفی نگر با استرس را یاد بگیرید.

افراد بدبین استرس بیشتری را نسبت به خوشبین ها تحمل می کنند و به همین خاطر موفقیت کمتری دارند، برای فهمیدن اینکه آن ها چطور فکر می کنند برای به کار گیری یک سبک تبیینی مثبت لازم است. یادگیری این الگوهای ذهنی و چگونگی تاثیر آن بر مردم زمینه ساز فهمیدن و تغییر است.


2. به افکارت توجه کن


قدم بعدی این است که حواست باشد به سمت الگوهای ذهنی استرس زا و منفی نروی. آگاهی از آن ها بخش مهمی از درگیر شدن با آن ها و تغییر دادنشان است. کاری که باید بکنی این است که فقط بیشتر به افکارت توجه کنی.در ابتدا وقتی متوجه الگوهای ذهنی منفی می شوی فقط آن ها را یادداشت کن. می توانی یک دفتر تهیه کنی و اتفاقات زندگی ات همراه با افکارت را در آن ثبت کنی و بعدا این افکار را با نگرش جدیدی بررسی کنی . این خودش نوعی تمرین برای توجه بیشتر به افکارت است.


یک تمرین مفید دیگر مدیتیشن است. با مدیتیشن کردن یاد می گیری ذهنت را آرام کنی و افکارت را بررسی کنی. وقتی هوشیارتر بشوی، راحت تر می توانی متوجه افکارت شوی.


3. با افکارتان درگیر شوید


وقتی متوجه افکار منفی می شوی، بخش مهمی از بازیابی شامل تشخیص راستی و درستی این افکار می شود. آیا چیزهایی که به خودت می گویی صحت دارند؟ چه روش های دیگری برای توضیح این اتفاقات مشابه وجود دارد؟ کدام نوع نگرش برای شما مناسب تر است؟ به جای نگرش همیشگی به اطراف، با افکار منفی ات درگیر شو و ببین که می توانی افکاری را انتخاب کنی که مناسب موقعیتت باشند و باعث ایجاد نگرش مثبت تری در تو بشوند.


4. افکار مثبت تر را جایگزین کن


آیا تا به حال توجه کرده ای که پرستاران در بیمارستان چگونه به جای واژه ی "درد" از "ناراحتی" استفاده می کنند. این عین بازیابی کردن است. اگر بیمار درد شدیدی را تحمل می کند اصطلاح "ناراحتی" آزاردهنده خواهد بود و به نظر می رسد که مفهوم را نمی رساند اما وقتی درد خفیف است بازیابی آن با عنوان "ناراحتی" می تواند واقعا شدت دردی که بیمار تحمل می کند را کمی خفیف تر کند.

این یک تکنیک کارآمد بازیابی است که همه ی ما می توانیم آن را انجام دهیم. وقتی به یک اتفاق منفی فکر می کنی ببین می توانی گفتار درونی ات را تغییر دهی تا احساساتت کمتر و مثبت تر شوند. وقتی در شرایط استرس زا قرار می گیری ببین می توانی به آن مثل یک چالش و نه یک تهدید، نگاه کنی. در این موقعیت ها دنبال نکات مثبت بگرد، و ببین که آیا می توانی دیدگاه مثبت تر و واقعی تری نسبت به این عوامل استرس زا داشته باشی. طوری به آن ها بنگر که همچنان واقعی باشند اما با دید خوشبینانه تر و مثبت تر.


این خلاصه ای از تعریف بازیابی بود. شما می توانید هرچقدر که دوست دارید از آن استفاده کنید. خیلی ها از تاثیر بزرگی که بازیابی می تواند در استرس آن ها بگذارد تعجب می کنند. تغییر نگرش شما به زندگی واقعا می تواند زندگیتان را دگرگون کند.


ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits